Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • För- och nackdelar med att karva ut ur 1 balsablock mot att limma ihop flera i en "trappa"?
    Det raka svaret är "Vet inte"....! (jo, litet mindre mängd spån...kanske...)
    Jag har inte provat den metoden, men jag har mina funderingar (?) på om det verkligen går att åstadkomma en lika elegant "konstantstigning" längs propellerbladet med den metoden....
    Stigningen bör/skall ju vara densamma längs hela bladet, trots att omkretsen ökar mot periferin.
    Ett blad med konstant vinkel ger ju bautastigning (!) längst ut, vilket gör att propellerspetsen stallar, och bromsar i stället för att göra nytta...
    Vinkeln skall m.a.o. avta mot periferin, för att ge konstant (och nyttig) stigning längs hela bladet.
    Man måste skilja på bladvinkel och faktisk stigning.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Pitch 1.jpg
Visningar:	250
Storlek:		132,5 KB
ID:		14804
Klicka på bilden för större version

Namn:		Pitch 2.jpg
Visningar:	251
Storlek:		193,1 KB
ID:		14805
    Jag kan ha helt fel här, men jag kan inte riktigt få in i mitt huvud att ett "solfjäderslimmat" propellerämne kan ge samma progressivitet i stigningen som ett "beräknat" ämne....
    Kanske upptäcker jag att jag misstagit mig när jag väl provar solfjädersmetoden, men till dess "känns" den inte lika bra....
    Och jag kommer nog att fortsätta öva på den "gamla" metoden ett tag till, eftersom jag vill kliva en bit till på den lärokurvan innan jag testar någon "nymodighet"....



    .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

      Och jag kommer nog att fortsätta öva på den "gamla" metoden ett tag till, eftersom jag vill kliva en bit till på den lärokurvan innan jag testar någon "nymodighet"....

      .
      Tack för svaret ! (lite överkurs, men alltid fastnar nått korn i hjärnan...)

      Nymodigheter ska man vara ytterst tveksam till, och försiktig med...


      Progress is fine, but it's gone on for too long
      It's Not Just Good, It's Good Enough !

      Kommentar


      • En ärrad gummimotorräv från Canada skrev något matnyttigt på ett forum:
        "Om man vid tillverkning av propellerämnet ser till att bladvinkeln är ca 45° mitt på bladet, kan det inte bli en dålig propeller"
        (Förutsätter förstås att vinkeln är "progressiv" med konstant stigning - inte konstant vinkel - längs bladet)

        Värt att ta till sig och stötta sig på...!



        .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • Sticker i mellan med en stämningsfull pausbild..........

          Klicka på bilden för större version

Namn:		FF91.jpg
Visningar:	137
Storlek:		186,1 KB
ID:		14820








          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
            Hmmm......om du frågar mig, är det inte främst mer pulver man vinner med att fläta, men du kan få en låång loop att hänga kvar snyggt mellan krokarna, utan att nosblocket trillar ur när det är färdigsnurrat.
            Tyngdpunkten torde heller inte heller förskjutas så mycket under gångtiden.
            En oflätad lång loop ger säkert samma, eller i stort sett samma effekt, men den flätade ger mindre bekymmer med utfallande nosblock, nersmetad insida och tyngdpunktsförskjutning, osv...
            Hmmm.... men då är det ju ingen idé att fläta, då kan man ju lika gärna låta gummisnodden vara, eller?


            2,5 meter 1/4" gummisnodd totallängd, en knop, och vikt det hela 1 gång, känns lite lång

            Klicka på bilden för större version  Namn:		onlineimageresize_com_p12.JPG Visningar:	0 Storlek:		116,7 KB ID:		14829




            En variant vore ju att dela på den och fläta ihop till passande längd.

            Klicka på bilden för större version  Namn:		onlineimageresize_com_p13.JPG Visningar:	0 Storlek:		127,3 KB ID:		14831



            Men om man istället viker ihop hela härligheten en gång till, så blir den ungefär lika lång som mellan propeller - bakre hållare.
            Då behöver man ju inte hålla på och fläta och ha sig, utan keep it simple, eller?



            Frågar åt en (annan) kompis...


            Klicka på bilden för större version  Namn:		onlineimageresize_com_p17.JPG Visningar:	0 Storlek:		139,2 KB ID:		14830
            Bifogade filer
            It's Not Just Good, It's Good Enough !

            Kommentar


            • Hmmm.... men då är det ju ingen idé att fläta, då kan man ju lika gärna låta gummisnodden vara, eller?
              Nah....då är vi ju tillbaks hit.......
              Klicka på bilden för större version

Namn:		Joshua.jpg
Visningar:	238
Storlek:		34,8 KB
ID:		14834
              Ok, nosblocket sitter med magneter, men det blir mer smörj-kladd på insidan, och tyngdpunktsläget lever sitt eget liv....
              Jag tycker dock , erfarenhetsbaserat, att en looplängd på upp till ca 1 1/3 krok-till-krok-avstånd fungerar hyfsat oflätat.....

              ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////


              2,5 meter 1/4" gummisnodd totallängd, en knop, och vikt det hela 1 gång, känns lite lång
              Ja, här har du en "2-loops", lång motor - kanske litet väl lång.....blir nog bättre med 1,5 x krok-till-krok-avstånd, och så fläta den...

              ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////


              Men om man istället viker ihop hela härligheten en gång till, så blir den ungefär lika lång som mellan propeller - bakre hållare.
              Då behöver man ju inte hålla på och fläta och ha sig, utan keep it simple, eller?
              Om du gör så, får du en "4-loops-motor", med samma gummimängd som den långa 2-loopsmotorn.
              Då har du bytt ut gångtid mot mer pulver....




              .
              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

                Om du gör så, får du en "4-loops-motor", med samma gummimängd som den långa 2-loopsmotorn.
                Då har du bytt ut gångtid mot mer pulver....



                .
                Ok, tack!

                Det blir nog så i den röda KK-Ajaxen, tror att inflygning och trimning blir prio 1.

                I den gul-blåa KK-Hybriden ska jag nog fintrimma flätandet och öva lite på det.

                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                Kommentar


                • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                  Sticker i mellan med en stämningsfull pausbild..........

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		FF91.jpg
Visningar:	137
Storlek:		186,1 KB
ID:		14820

                  Trevligt !
                  It's Not Just Good, It's Good Enough !

                  Kommentar


                  • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                    Observera att jag ingalunda är någon expert på propellerkarvning...! Jag har bara tagit ett par trappsteg på lärokurvan, men det har gått så pass bra att jag är beredd att fortsätta.....
                    Och därför vill jag uppmuntra dig att testa detta.....jag tror att du kommer att få blodad tand, om du bara börjar karva.....
                    Men nyckeln till bra resultat är att vara noggrann när man tillverkar ämnet....DET har jag lärt mig....

                    .

                    Ja, kommer med stor sannolikhet att testa inför nästa byggsäsong (till hösten/vintern)

                    It's Not Just Good, It's Good Enough !

                    Kommentar


                    • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                      Ja, då skall vi se om den här gör bättre nytta....den här guiden gjorde jag en gång som en PDF åt en kompis, och den är sammanställd i all hast, och inte redigerad för att vinna något "konstnärligt pris" .....
                      Men den kanske åskådliggör ett och annat....
                      [ATTACH]n14801[/ATTACH]

                      Om du vill testa, är nedanstående mall till propellerämne användbart.
                      Du kan printa ut den i önskad storlek, och det här propellerämnet blir en bra "standardpropeller", oavsett storlek...
                      Klicka på bilden för större version Namn:		Propellermall.jpg Visningar:	0 Storlek:		55,4 KB ID:		14797


                      .
                      Får inte propellandet ur huvudet...

                      Har bett syrran att printa ut ritningen i cirka 30cm längd, när jag får den kan det tänkas att jag swishar pengar till MBS-Models, mot att han skickar balsaflak till mig...


                      It's Not Just Good, It's Good Enough !

                      Kommentar


                      • Det där var en riktigt bra instruktionsfilm..!
                        Ett koncentrat av det väsentliga, och inget förvirrande och onödigt lull-lull.


                        Jag vill bara tillägga en sak:
                        Det är osäkert om den välvda (undercambered) baksidan verkligen har så stor aerodynamisk betydelse, Många erfarna "rävar" inom området nöjer sig med plan baksida, och hävdar att man inte förlorar något alls i dragkraft. Det är ju framsidans "vingprofil" som skapar det dragande undertrycket.
                        Men det är dock ofrånkomligt att propellern blir lättare med undercamber.....och här har vi ju en påvisbar fördel.



                        .
                        ...så där lagom vintage...

                        Kommentar


                        • Får inte propellandet ur huvudet...

                          "Klippt" från ritningen till den gamla svenska modellen "Musketör", från tiden före plastpropellrarnas intåg:
                          En enkel, renskalad instruktion i propellertillverkning.
                          Först mallen till själva ämnet, sedan de fyra väsentliga punkterna.

                          Klicka på bilden för större version  Namn:		Musketör 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		375,3 KB ID:		14849 Klicka på bilden för större version  Namn:		Musketör 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		95,3 KB ID:		14850




                          .
                          ...så där lagom vintage...

                          Kommentar


                          • Och så litet "namedropping":

                            Alla i mogen () ålder minns TV-meteorologen Nils "Curry" Melin, så som han trädde fram i folkhemmets svartvita rutor.
                            Vad färre känner till är att han också var en entusiastisk modellflygare, och tävlade med gummimotormodeller i den dåvarande eliten i Sverige...!


                            Klicka på bilden för större version

Namn:		Curry Melin.jpg
Visningar:	218
Storlek:		23,1 KB
ID:		14853

                            Här är en "50 cm kroppsmodell", konstruerad av Curry Melin, presenterad i Hobbyboken 1943.
                            Klicka på bilden för större version

Namn:		02 C Melin Wakefield.jpg
Visningar:	212
Storlek:		917,9 KB
ID:		14852



                            .
                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg


                              "Klippt" från ritningen till den gamla svenska modellen "Musketör", från tiden före plastpropellrarnas intåg:
                              En enkel, renskalad instruktion i propellertillverkning.
                              Först mallen till själva ämnet, sedan de fyra väsentliga punkterna.


                              .

                              Jag har snart inga ursäkter längre....
                              It's Not Just Good, It's Good Enough !

                              Kommentar


                              • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                                Och så litet "namedropping":

                                Alla i mogen () ålder minns TV-meteorologen Nils "Curry" Melin, så som han trädde fram i folkhemmets svartvita rutor.
                                Vad färre känner till är att han också var en entusiastisk modellflygare, och tävlade med gummimotormodeller i den dåvarande eliten i Sverige...!

                                .
                                Intressant!

                                Med växellåda!?


                                När Curry Melin pekade på högtrycken så stämde det, sen kom TV2 o färg-tv och Pohlman började fjanta sig i rutan... sen gick det bara utför...
                                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X