Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Det snöar ute, så en enkel testbänk för gummisnoddar skruvades ihop.
    Det är samma längd som i båda KeilKrafterna jag byggt.

    Jag famlar fortfarande lite i mörkret angående längd/strands/flätning kontra "vridmomentskurva", så lite övande kan jag behöva.

    På bilden är det 8 strands och det ger ett jämnt varvtal under hela gångtiden, tror det kan vara en bra början.
    Nästa steg blir att testa grövre 1/4" gummi, men det ligger en bit in i framtiden.

    Är testbänken vacker?
    Inte nånstans, men den fyller sin funktion.
    Hållaren fram är med flit gjord med öppning åt ena sidan, förenklar handhavandet.



    Klicka på bilden för större version  Namn:		z (1).jpg Visningar:	0 Storlek:		109,6 KB ID:		15058



    Klicka på bilden för större version  Namn:		z (3).jpg Visningar:	0 Storlek:		85,5 KB ID:		15061



    Klicka på bilden för större version  Namn:		z (4).jpg Visningar:	0 Storlek:		87,9 KB ID:		15059



    Klicka på bilden för större version  Namn:		z (2).jpg Visningar:	0 Storlek:		100,5 KB ID:		15060
    It's Not Just Good, It's Good Enough !

    Kommentar


    • Evolutionen tar ibland små krumsprång.........


      Klicka på bilden för större version

Namn:		Tenderford (Bill Hannan).jpeg
Visningar:	146
Storlek:		1,94 MB
ID:		15131




      .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • Jag såg den där/liknande när jag förstörde gårkvällen genom för många timmar på OuterZone...
        It's Not Just Good, It's Good Enough !

        Kommentar


        • Tidigare nämnd testbänk för gummimotor har haft en major breakdown,,,

          Asså jag är oskyldig, en kompis lånade den, jag sa att prova inte med 1/4-gummi... gissa vad han gjorde...

          Jag tog en bit metall och 2 fästelement, så blev den fixad.


          Klicka på bilden för större version

Namn:		(2).jpg
Visningar:	142
Storlek:		125,7 KB
ID:		15137



          Klicka på bilden för större version

Namn:		(1).jpg
Visningar:	148
Storlek:		153,3 KB
ID:		15136
          It's Not Just Good, It's Good Enough !

          Kommentar


          • Började klura på en enkel lösning för att kunna få lite stabilitet.

            Två pinnar testkapade.

            Klicka på bilden för större version

Namn:		(1).JPG
Visningar:	152
Storlek:		108,0 KB
ID:		15140





            Pinnade fast dom, något över bakkroppen, sen två strängar klister.

            Klicka på bilden för större version

Namn:		(3).JPG
Visningar:	145
Storlek:		201,9 KB
ID:		15142





            Tryckte dit det hela, lite snett är också rätt.

            Klicka på bilden för större version

Namn:		(2).JPG
Visningar:	146
Storlek:		124,9 KB
ID:		15143




            Satte dit ett stopp längst bak, gör att den inte bottnar, och att gummisnodden inte drar den längre fram.
            Det ger lite glappmån att testa med shims/balsabitar på höger eller vänster sida, eller båda sidor.
            Då finns det iaf lite justermån om planet inte vill gå dit jag vill.


            Ingen aning om man ska göra så här eller om det är fel, klockan var halv två på natten och det fanns ingen vuxen i närheten att fråga.


            Klicka på bilden för större version

Namn:		(4).jpg
Visningar:	149
Storlek:		189,6 KB
ID:		15141
            It's Not Just Good, It's Good Enough !

            Kommentar


            • Lite sista justering, sen ska burkarna o rullarna klistras fast. Några lösa skyddsbitar med bubbelplast på finns också.
              Colaburken har den fördelen att den runt om är len som ett barnarsle, perfekt för japanpapper.
              Toarullarna är ok dom med, det är ju inte så att kartongen ska hoppa omkring eller skickas med bussfrakt 35 mil bort, den ska transporteras lugnt i baksätet på bilen.

              Är den snygg?
              Inte nånstans, den fyller sin uppgift, väger ingenting, kostade ytterst lite, och skulle mitt (relativt) nyfunna intresse för balsa och japanpapper avta, eller modellerna flyger bort, så går kartongen i soporna.

              Visst kan man bygga en låda i jakaranda och mahogny, klädd med ozelotpäls inuti, men det lämnar jag till andra.



              Klicka på bilden för större version

Namn:		1  (3).JPG
Visningar:	134
Storlek:		102,8 KB
ID:		15150


              Klicka på bilden för större version

Namn:		1  (2).JPG
Visningar:	141
Storlek:		103,5 KB
ID:		15149



              Klicka på bilden för större version

Namn:		1  (1).JPG
Visningar:	132
Storlek:		81,7 KB
ID:		15151


              Bifogade filer
              It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • Ser ju förträffligt ut....!
                Alldeles för många skador på modellflygplan uppstår under förvaring och transport.
                Själv brottas jag ständigt med just förvaringsfaktorn. Mina strävanden i syfte att maximalt nyttja mitt hmm..."kompakta" hobbyutrymme, skulle göra en u-båtsingenjör från 1:a världskriget grön av avund...! Indikatorn för "kritisk massa" blinkar rött så fort något ändras, och allt som består av balsa och japanpapper lever farligt...!
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • Inte bara under förvaring och transport, även under flygförsök, bäst vore om man inte flög med dom, utan att dom bara hängde i taket.

                  Mina 3,5 plan hänger på väggar i lägenheten, ett snöre i aktern, en spik i väggen och vips har man fått både förvaring och konstnärlig inredning på samma gång.

                  Har jag nämnt att jag är lyckligt skild?
                  It's Not Just Good, It's Good Enough !

                  Kommentar


                  • Efter en rask promenad och lite modellbyggefnulande, så är det just nu ryggläge på soffan.

                    Har snöat in på lite modernare modeller, typ 1930-talet, tycker dom är väldigt stilrena, med smala vingar och stor fena.
                    Jag kan ha nämnt att jag aldrig mer skulle bygga på fri hand efter ritning, men kan ju alltid ändra sig.

                    Har farbror Bosse nån erfarenhet av dessa 30-talsmodeller?

                    Klicka på bilden för större version

Namn:		10448.jpg
Visningar:	130
Storlek:		47,2 KB
ID:		15157
                    It's Not Just Good, It's Good Enough !

                    Kommentar


                    • Ja, den här typen av modell, tillhör "nästa" utvecklingsfas, när balsa började ersätta rotting och bambu, och flygegenskaperna drastiskt förbättrades.
                      I modellflygarfolkmun brukar de litet generaliserande kallas "Wakefields", efter The Wakefield Cup, tävlingar som instiftades 1927.

                      Formspråket har delvis påverkats av diverse tävlingsregler, t.ex. att kroppen måste ha en viss minimiarea i genomskärning....därav den ofta ganska tjocka "magen", osv.
                      Dessa "Wakefields" bildade skola, och massor av framgångsrika konstruktioner har dykt upp under 30-40-50-talen..
                      Tittar man noga, upptäcker man att många gummimotormodeller av "sport-typ" helt enkelt är Wakefields, lätt förklädda till "riktiga flygmaskiner", med rudimentära "kabiner" och andra flygplansattribut. Men grundformen är omisskännligt "Wakefield"....

                      Eftersom dessa modeller är trimbara på alla upptänkliga sätt, är de tacksamma att handskas med.

                      Din ritningsbild ovan är ett urtypiskt exempel på en traditionell "Wakefield-modell".


                      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-03-15, 17:01 .
                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • Tack för svaret! Intressant!

                        Hade nämligen tänkt fråga just på hängbuken, och varför man inte konstruerade en simpel rak kropp.

                        Aha! Jag trodde Wakefield kom senare, min Korda är ju en "Wakefield" och trodde konstruktionen var från sent 40-tal.

                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • Regeln om minimikroppsarea har ibland resulterat i knepiga skapelser......
                          Evolutionens återvändsgränd....?

                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Jaguar 1.jpg
Visningar:	242
Storlek:		49,7 KB
ID:		15171
Klicka på bilden för större version

Namn:		Jaguar 2.jpg
Visningar:	220
Storlek:		118,0 KB
ID:		15172
                          ...så där lagom vintage...

                          Kommentar


                          • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                            Regeln om minimikroppsarea har ibland resulterat i knepiga skapelser......
                            Evolutionens återvändsgränd....?
                            Kanske inte helt vacker...




                            Planen är att i morgon testflyga, om vädret är på min sida.

                            Provade lite mer seriöst med 1/4 gummi i korrekt längd för 4 strand, vevade plenty trögt, blev bra drag i bitarna.

                            Sen provade jag 6 strands, vevade plenty trögt, den skrek hysteriskt som en Kuznetsov NK-12 och bokhyllan skakade...
                            Blir att klippa, knyta och fetta en 4-strands i morgon, tror det räcker...




                            Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_P1000669.JPG
Visningar:	128
Storlek:		88,0 KB
ID:		15175
                            It's Not Just Good, It's Good Enough !

                            Kommentar


                            • Igår var både Team Läskpapper och Team Mannerheim med till flygfältet, båda presterade klart över förväntan.
                              Bilder kommer, "ska bara" fixa med dom först...



                              Team Läskpapper råkade ut för severe structural damage...

                              Klicka på bilden för större version

Namn:		q (1).JPG
Visningar:	121
Storlek:		252,9 KB
ID:		15180




                              Väl hemkommen så vart det raskt upp på operationsbordet.

                              Klicka på bilden för större version

Namn:		q (3).JPG
Visningar:	113
Storlek:		143,2 KB
ID:		15185




                              Skalpellen gick varsamt fram över kroppen, och skar bort död materia.

                              Klicka på bilden för större version

Namn:		q (2).JPG
Visningar:	115
Storlek:		150,3 KB
ID:		15186





                              Klippa klistra skära såga, spänna vatten spänna lack.

                              Klicka på bilden för större version

Namn:		q (5).JPG
Visningar:	116
Storlek:		161,7 KB
ID:		15184




                              Färdig, bara att veva upp plenty trögt, och ut på fältet igen !

                              Klicka på bilden för större version

Namn:		q (4).JPG
Visningar:	116
Storlek:		174,3 KB
ID:		15183
                              Bifogade filer
                              It's Not Just Good, It's Good Enough !

                              Kommentar


                              • Tur i oturen....det kunde ha gått värre. Gummiexplosioner är inte att leka med.
                                Men reparationen tycks ju ha gått fint.

                                Sådana här händelser har lett fram till tillbehöret "the Blast Tube" (!).
                                Funktionen visas vid ungefär 5:50 i denna film:
                                https://www.youtube.com/watch?v=DfEUwiTAa6s&t=52s

                                Fast, av praktiska skäl krävs ju då en "Stooge" och litet annat, och är - kanske - inget för den som bara vill se sina modeller flyga omkring vackert....
                                Men vill man "veva upp till max", kan ju detta system vara räddningen.....



                                .
                                ...så där lagom vintage...

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X