Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
    Wentzels static display modell av Bucker Jungmann.
    Jo, både Wentzels och Truedssons saluförde ett stort antal s.k. "statiska" skalamodeller, som egentligen bara var avsedda för att hänga i taket.
    En fördel med dessa var att ritningarna var väldigt detaljerade, med många och tydliga spantrutor och andra detaljer.
    Det innebar att den som hade ett antal byggen bakom sig, och visste vad en flygande modell krävde, kunde konvertera konstruktionen så att både styrka och vingbelastning lämpade modellen för flygning i olika former.

    Ja, dessa skalaritningar var tveklöst ett bra "råmaterial" för "de stora pojkarna" som kunde få saker att flyga.....och jag tror att de kommer till heders än idag, bland skalabyggare...

    Här är Wentzels Bücker Jungmann som du nämnde:
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Jungmann.jpg Visningar:	0 Storlek:		675,9 KB ID:		13761

    /Bosse

    .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • Bosse,

      Wentzel hade ju ännu en snarlik modell, Focke Wulf Stieglitz. Den byggde jag (som icke flygande). Tröttnade väl på den, för minns jag rätt blev det någon sorts bytesaffär med klasskamraten Lennart. Han fick någon ide om att den kunde flygas. Upp på andra våningen i morföräldrarnas hus, ut på balkongen och hej och hå- iväg med den bara. Blev visst bara en flygning. Den landade (joo, faktiskt), men delarna låg sedan ganska snyggt uppradade. Landstället först, sedan en vinge, sedan en vinge till osv. Det var nog så som Lennart lärde sig vad "Static Display" var för något.

      Douglas





















      Kommentar


      • 1/72 Airfix, FROG etc byggdes ihop och Tet-offensiven utspelades på föräldrarnas gräsmatta.

        Hus byggdes av tändstickor som blev Viet-Cong byar, sen kom dom amerikanska befriarna insvepandes över byarna och fällde napalm.

        "Napalmen" bestod av kontaktlim som brann som s-tan!

        Ibland fick fick kommunisterna in en fullträff på nått av frihetskämparnas F4 Phantom, som störtade mot hjältedöden...
        (sytråd uppspänt mellan ett stuprör och ett träd som planet löpte i, i med en Kinapuff o släpp i väg planet...)


        O youth we art thou ?
        It's Not Just Good, It's Good Enough !

        Kommentar


        • Jag har Ajaxen som ska slutmonteras, och jag har en ritning från Farbror Bosse som måste tas tag i.

          Här gäller att ta tag i det hela för att bli klar, genom att vara disciplinerad, målmedveten, planerande, effektiv, se möjligheterna.





          Det där sista är bara att glömma.... jag har tappat orken, vinterdeprot lurar runt hörnet och jag ligger som en strandad val på soffan, med laptopen på magen, den enda aktivitet jag utför är att surfa efter brudar o balsa...




          Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (83).jpg
Visningar:	169
Storlek:		152,1 KB
ID:		13770




          Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (89).jpg
Visningar:	165
Storlek:		122,3 KB
ID:		13768



          Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (57).jpg
Visningar:	167
Storlek:		140,6 KB
ID:		13767



          Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (31).jpg
Visningar:	169
Storlek:		158,9 KB
ID:		13766



          Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (58).jpg
Visningar:	167
Storlek:		187,3 KB
ID:		13769
          It's Not Just Good, It's Good Enough !

          Kommentar


          • Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
            En underbar tråd detta......synd den fick förbli "anonym" så pass länge. Jag läste också små avlånga tryckalster som handlade om vilda västern. Vill minnas att det förekom ett par mexikaner ibland, för jag har ett bestämt minne att den starkaste svordomen var "fördömt". Vill minnas att jag ansåg den vara i svagaste laget. Svordomen alltså.

            Men åter till ämnet- fräna byggen av balsaträ. Ett sådant bygge- som ännu gör mig ödmjuk- är Wentzels static display modell av Bucker Jungmann. En tuffing då, och fortfarande en riktigt svår modell. De riktiga experterna kunde även göra nödvändiga förstärkningar så att den kunde köras C/L, möjligen fixade de F/F också. "Käcka gossar", säger bara det.

            Douglas

            Fördömt, fränt, käcka gossar.

            Härligt med gamla ord/uttryck
            It's Not Just Good, It's Good Enough !

            Kommentar




            • Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (4).jpg
Visningar:	169
Storlek:		86,1 KB
ID:		13778


              Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (2).jpg
Visningar:	169
Storlek:		119,7 KB
ID:		13777



              Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (1).jpg
Visningar:	166
Storlek:		234,6 KB
ID:		13775




              Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (5).jpg
Visningar:	166
Storlek:		101,2 KB
ID:		13776


              Klicka på bilden för större version

Namn:		woman-holding-model-airplane-52013791.jpg
Visningar:	170
Storlek:		174,4 KB
ID:		13774
              Bifogade filer
              It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_x24.jpg
Visningar:	171
Storlek:		176,5 KB
ID:		13784

                Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (17).jpg
Visningar:	172
Storlek:		113,5 KB
ID:		13780



                Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (34).jpg
Visningar:	170
Storlek:		128,9 KB
ID:		13783



                Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (26).jpg
Visningar:	170
Storlek:		151,8 KB
ID:		13781


                Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (32).jpg
Visningar:	166
Storlek:		210,7 KB
ID:		13782


                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                Kommentar


                • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                  O youth we art thou ?
                  Min ovannämnda Frog "Raider" mötte sitt öde genom att landa på hustaket, hasa ner i hängrännan, och innan jag hann påkalla räddningshjälp kom regnet...! Pappkroppen och de obehandlade balsavingarna svarade genast på kontakten med vatten, och sög girigt i sig....och det kapitlet var slut...
                  Haverikommisionens utredning blev en snabb affär, och försäkringsbolaget åberopade Force Majeur...
                  Män av "det rätta virket" tar en kall dusch och går vidare i den situationen...och inväntar nästa veckopeng....

                  .

                  .
                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                    Min ovannämnda Frog "Raider" mötte sitt öde genom att landa på hustaket, hasa ner i hängrännan, och innan jag hann påkalla räddningshjälp kom regnet...! Pappkroppen och de obehandlade balsavingarna svarade genast på kontakten med vatten, och sög girigt i sig....och det kapitlet var slut...
                    Haverikommisionens utredning blev en snabb affär, och försäkringsbolaget åberopade Force Majeur...
                    Män av "det rätta virket" tar en kall dusch och går vidare i den situationen...och inväntar nästa veckopeng....

                    .

                    .

                    Trauman för livet, det kan ta ett helt liv innan såren läker...


                    Hade fått ihop nån båtmodell kabintyp från Wentzell (som tidigare nämnt så har mitt modellande bestått i 50% modellbåtar, 49% 1/24-bilar, och resten nått flygplan...) i modellen sitter en 2,5cc eller 3,5cc, efter mycket om och men går motorn igång, och på nära fullvarv, raska steg med sändaren i handen å båten i andra, snabbt putta ut båten å iväg for den med hög fart!

                    Jag hade glömt att slå på mottagaren... så den vackra båten går med hög fart i en vid båge och kraschar mot grannens brygga...

                    Araldit är människans bästa vän
                    It's Not Just Good, It's Good Enough !

                    Kommentar


                    • Bosses upplevda trauma måste ha varit fruktansvärt. Helt enkelt fruktansvärt. Själv har jag ett solitt minne av när pappa en gång skulle hjälpa mig med en Getingen. Gräset var för högt, så bara handluns återstod. Instruerade pappan om hur han skulle göra, går in i cirkeln när motorn är igång, och ger pappa klartecken. Här väljer jag att dra en barmhärtighetens slöja över hur han sedan gjorde. Förmodligen agerade han avsiktligt, då han kanske egentligen inte ville hjälpa till. Och det fungerade, för jag bad aldrig om hans hjälp efter det. V.b. handlunsen kan jag bara säga Milda Makter, och det är den snälla beskrivningen.

                      Douglas

                      Kommentar


                      • Den bruna gummisnodden är den som ingick till Ajaxen, den andra är för test och så.

                        Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_IMG4401.jpg
Visningar:	157
Storlek:		360,1 KB
ID:		13800


                        Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_IMG4405.jpg
Visningar:	165
Storlek:		173,9 KB
ID:		13801


                        Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_IMG4309.jpg
Visningar:	170
Storlek:		142,3 KB
ID:		13799



                        Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_IMG4348.jpg
Visningar:	163
Storlek:		146,1 KB
ID:		13802



                        Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_IMG4399.jpg
Visningar:	165
Storlek:		126,6 KB
ID:		13803
                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • Färdig, helnöjd, visst finns det delar som inte blev 100%, men det finns värre saker i livet.



                          Klicka på bilden för större version

Namn:		xKlara (4).JPG
Visningar:	162
Storlek:		148,3 KB
ID:		13806


                          Klicka på bilden för större version

Namn:		xKlara (2).JPG
Visningar:	167
Storlek:		96,6 KB
ID:		13805




                          Klicka på bilden för större version

Namn:		xKlara (13).JPG
Visningar:	162
Storlek:		133,5 KB
ID:		13808



                          Klicka på bilden för större version

Namn:		xKlara (9).JPG
Visningar:	163
Storlek:		86,1 KB
ID:		13807



                          Klicka på bilden för större version

Namn:		xKlara (12).JPG
Visningar:	165
Storlek:		105,7 KB
ID:		13809
                          It's Not Just Good, It's Good Enough !

                          Kommentar


                          • FRÅGA:

                            Är 76 gram mycket eller lagom?
                            Den riktiga gummisnodden är ej monterad.


                            Klicka på bilden för större version

Namn:		xKlara (6).jpg
Visningar:	162
Storlek:		100,6 KB
ID:		13812





                            FRÅGA:

                            Ska gummisnodden dras så här??
                            Känns inte rätt...

                            Klicka på bilden för större version

Namn:		xKlara (1).JPG
Visningar:	164
Storlek:		94,4 KB
ID:		13813






                            Tyngdpunkten hamnade exakt enligt ritningen, utan justering

                            Klicka på bilden för större version

Namn:		xKlara (11).JPG
Visningar:	174
Storlek:		84,1 KB
ID:		13811
                            It's Not Just Good, It's Good Enough !

                            Kommentar


                            • Ajaxen ser ju jättefin ut...!...kaxigt stuk, som så ofta med modeller från "den tiden".
                              Och med den röda dekoren blir den mindre svår att hitta, ute i terrängen....

                              -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                              Är 76 gram mycket eller lagom?
                              När det gäller friflygande modellers vikt finns inget "lagom"....det är minimalt som gäller....
                              Nu känner jag inte till Ajaxens vingyta, men 76 gram "känns" helt ok för en modell i den storleken. Den är inte överviktig...!
                              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                              Ska gummisnodden dras så här??
                              Ja, med en enkelgummisnodd (vilket är att föredra här), blir det så här.....

                              ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                              Tyngdpunkten hamnade exakt enligt ritningen, utan justering
                              Låter bra.....men var det med eller utan gummimotor...?
                              Gummimotorn flyttar obönhörligt tyngdpunkten bakåt.

                              ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                              Den korta trimningsskolan:

                              #1.
                              I flygklart skick, med gummimotorn installerad, se till att tyngdpunkten befinner sig där konstruktören tänkt sig.

                              #2.
                              Med #1 avcheckad, dags för glidtest.
                              Krav: mycket lätt vind eller gärna vindstilla.
                              Kasta modellen (mot eventuell vind) så att du siktar på en punkt på marken 10-15 meter framför dig.
                              Om modellen stegrar sig, "shimsa" under stabbens framkant eller vingens bakkant med tunna kartongbitar eller liknande, tills modellen glider snyggt mot punkten du siktade på.
                              Om modellen dyker, "shimsa" på samma sätt, men nu under stabbens bakkant eller vingens framkant, tills du är nöjd med glidflykten.
                              Med detta gjort har du säkerställt en lång och elegant glidflykt när motorn gjort sitt "däruppe"...

                              #3.
                              Med #2 avcheckad, dra upp motorn, men inte så mycket, kanske 100 varv, och gör ungefär samma slags riktade "kast" som beskrivits i #2.
                              Om modellen nu (pga den högre farten) stegrar sig, och/eller svänger vänster (pga vridmomentet), kompenserar du nu detta med motorriktningen.
                              Motoraxeln kommer garanterat att hamna i ett höger-nedåtläge, innan du är nöjd.

                              Rör inte shimsningen eller tyngdpunkten i det här läget.utan jobba enbart med motorriktningen....!...annars ödelägger du ju de inställningar som gjorts vid #1 och #2...!...vilket förstör glidflyktsegenskaperna....
                              Fortsätt, och dra succesivt upp motorn fler varv, och gör eventuellt fler justeringar av motorriktningen (och inget annat), tills du ser modellen göra en snygg stigande cirkel (antagligen åt höger).
                              På full höjd, när motorn gjort sitt, får du sedan se modellen göra vad de "stora grabbarna" kallar en "transition" (engelska), dvs övergå från motor- till glidflykt. En snygg "transition" är när man ser nosen dippa ner en aning, och glidflykten påbörjas.

                              --------------------------------------------------------------------------------------------------
                              De här tre punkterna utgör "basfödan" för att få gummimotorfarkoster att flyga.
                              För de som vill slå rekord och ytterligare förfina trimningstekniken, finns många sätt att tänja på gränserna, men i grund och botten kommer man inte förbi ovanstående #1, #2 och #3......

                              ---------------------------------------------------------------------
                              /Bosse







                              ...så där lagom vintage...

                              Kommentar


                              • Stort tack !

                                Klicka på bilden för större version

Namn:		smilie_verl_034.gif
Visningar:	172
Storlek:		3,9 KB
ID:		13822


                                Mätte tyngdpunkten med den enkla korta tillfälliga gummimotorn.

                                Den riktiga gummimotorn kommer först in i modellflygplanet när jag kommer åt mitt silikonfett från WÜRTH, som är 20 mil ifrån mig. Används för att fetta in o-ringar, så den passar utmärkt till gummimotorer.

                                Gummimotorn är dock ett eget kapitel...

                                Det modellflygplanet som flög så vackert i somras, och flög bort, hade en enkel gummimotor som medföljde byggsatsen, den flög riktigt bra med den.

                                Men... jag har läst litteratur, studerat ritningar och andra informationskällor, men hur jag än gör så kan jag inte "braida" gummimotorn...
                                Nu är det inget måste då jag nöjer mig med om planet flyger upp 10 meter o landar på rätt köl, men det vore ju kul med lite mer pulver i motorn...
                                Inget vi tar nu, kommer sen.


                                Men först ut är ju Kordan som ska trimmas in, sen Corsairen.

                                Jag lovar att följa din trimningsskola när modellflygplanen ska testas. Klicka på bilden för större version

Namn:		smilie_car_171.gif
Visningar:	160
Storlek:		23,5 KB
ID:		13823
                                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X