Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
    1. Ladda hem ritningen.
    2. När du sedan skall printa ut den, välj "poster" (bör synas under "page size & handling" i skrivarmenyn), så kommer ritningen ut som A4-sidor (om skrivaren är av A4-format), som du själv får "klippa & klistra" ihop..... När du är i skrivarmenyn, kolla samtidigt att skalan verkligen är "100%".
    Se till att pappersfacket är välfyllt...!
    Så funkar det i alla fall i min Windows 10-värld....

    .

    Hmm....

    Men vad händer om jag printar ut i A3 ?

    Har inte tillgång till printer, men kan fråga syrran, om det blir aktuellt.

    Tack för svaret!
    (om inte Farbror Bosse hade funnits på det här forumet så hade jag fortfarande suttit där med en Guillows nybörjarmodell, Araldit och en sidavbitare...)



    När ändå ämnet mindfullness tagits upp, så vill jag länka till dessa 2 klipp.
    Av dom dryga 100 YouTube-kanaler jag prenumererar på, är dessa 2 dom enda modellflygplansorienterade.









    It's Not Just Good, It's Good Enough !

    Kommentar


    • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
      Men vad händer om jag printar ut i A3 ?
      Förmodligen funkar det på samma sätt som jag beskrev ovan, men ritningen fördelas då på färre sidor = mindre att klippåklistra = bra....

      .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 7 dec 2020   (5).jpg
Visningar:	188
Storlek:		219,7 KB
ID:		13647





        Traditionell hantverksskicklighet och konstnärlig begåvning i skön symbios, skapade dessa harmoniska former.

        Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 7 dec 2020   (4).jpg
Visningar:	184
Storlek:		214,3 KB
ID:		13649




        Med en lika följsam som stadig hand, skars dessa mycket verklighetsliknande eldsflammor ut.

        Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 7 dec 2020   (3).jpg
Visningar:	183
Storlek:		210,3 KB
ID:		13645




        Ett första test med den mycket lyckade testmallen, bildskönt målat i rött, man börjar redan här ana att detta kan bli en av dom vackraste saker som skapats av människohand.

        Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 7 dec 2020   (2).jpg
Visningar:	181
Storlek:		272,3 KB
ID:		13646





        Den tekniskt fulländade mallen passar givetvis både på styrbord och babords sida, allt för att få en njutbar spegelvänd upplevelse.
        Lite maskering kvar, sen ska dom röda flammorna mynna ut i brinnande gult, framför era ögon ser ni ett mästerverk skapas .

        Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 7 dec 2020   (1).jpg
Visningar:	187
Storlek:		296,2 KB
ID:		13644
        Bifogade filer
        It's Not Just Good, It's Good Enough !

        Kommentar


        • Ja......Tummen upp för mycket snyggt skurna mallar`.
          Är de gjorda i något självhäftande material...?

          Kul med dekor som står i kontrast till den övriga designen..
          För min inre syn ser jag en Ajax, under sitt dramatiska återinträde i jordatmosfären, innan den lydigt landar vid ägarens fötter....

          .
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • Nej, var ett icke alvarligt menat inlägg, blir inga eldsflammor, bygget av Ajaxen står still då jag väntar in smal och böjbar maskeringstejp.
            It's Not Just Good, It's Good Enough !

            Kommentar


            • -

              Hade beställt 5 olika bredder av 3M´s tejp, kom hem idag.


              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 dec 2020  (7).jpg
Visningar:	162
Storlek:		176,2 KB
ID:		13674




              Nu är det inte första gången jag maskar med "kurvtejp" första gången var väl typ -71 när nån 1/25 hot rod skulle få lite "flum-lack", med varierande resultat...

              Men... första gången jag provar på en flygmaskin av balsa klädd med japanpapper...

              Direkt märkte jag 2 saker:

              - Det är ju inte helt enkelt att spänna ut tejpen som man gör när man göra svängar, modellen ligger inte still, och att hålla fast den och samtidigt tejpa var struligt, psykbrytet väntade runt hörnet...


              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 dec 2020  (6).jpg
Visningar:	151
Storlek:		161,8 KB
ID:		13672




              Det andra var att man ska ju trycka ner tejpen plenty tungt när man maskar svängda former, så att tejpen ger en skarp kant vid målning, att göra så på en bräcklig papp/balsa bit är förenat med mer psykbryt...

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 dec 2020  (5).jpg
Visningar:	161
Storlek:		233,0 KB
ID:		13673





              Nej, det är varken artistiskt tilltalande, eller en passande design på en oldtimer... men ville testa tejperna lite och samtidigt se vad som hände när jag spraymålade.


              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 dec 2020  (4).jpg
Visningar:	164
Storlek:		216,0 KB
ID:		13671
              It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 dec 2020  (1).jpg
Visningar:	160
Storlek:		335,9 KB
ID:		13677



                Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 dec 2020  (3).jpg
Visningar:	159
Storlek:		240,5 KB
ID:		13678




                Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 dec 2020  (2).jpg
Visningar:	165
Storlek:		242,1 KB
ID:		13676
                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                Kommentar


                • .


                  Har tappat farten i bygget... gick ner till kiosken och köpte mig några hobbytidningar, kanske inspirationen kommer tillbaka...



                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade  10 dec  2020   (4).jpg
Visningar:	154
Storlek:		138,4 KB
ID:		13693



                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade  10 dec  2020   (3).jpg
Visningar:	152
Storlek:		148,7 KB
ID:		13689



                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade  10 dec  2020   (2).jpg
Visningar:	149
Storlek:		152,7 KB
ID:		13690



                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade  10 dec  2020   (5).jpg
Visningar:	152
Storlek:		140,4 KB
ID:		13692



                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade  10 dec  2020   (1).jpg
Visningar:	156
Storlek:		215,3 KB
ID:		13691
                  Bifogade filer
                  It's Not Just Good, It's Good Enough !

                  Kommentar


                  • Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade  10 dec  2020   (9).jpg
Visningar:	154
Storlek:		146,2 KB
ID:		13697



                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade  10 dec  2020   (6).jpg
Visningar:	155
Storlek:		130,3 KB
ID:		13696



                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade  10 dec  2020   (7).jpg
Visningar:	153
Storlek:		168,3 KB
ID:		13698


                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade  10 dec  2020   (10).jpg
Visningar:	155
Storlek:		180,3 KB
ID:		13699



                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade  10 dec  2020   (11).jpg
Visningar:	152
Storlek:		144,7 KB
ID:		13700
                    It's Not Just Good, It's Good Enough !

                    Kommentar


                    • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                      ... gick ner till kiosken och köpte mig några hobbytidningar,
                      Den kiosken får gärna öppna en filial i mina trakter...!
                      Kanske får man även med sig senaste Rekord.Magasinet och ett par lösa Bill.....



                      .

                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                        Den kiosken får gärna öppna en filial i mina trakter...!
                        Kanske får man även med sig senaste Rekord.Magasinet och ett par lösa Bill.....



                        .

                        Jag har fler bilder på leksaksflygplan, kan lägga ut framöver.


                        Rekord Magasinet hade gått i graven nått år innan jag hittade ner till lokala kiosken, för att köpa 2 lösa Prince och en Piff

                        Bortsett Piffs nudistiska innehåll, fanns även tecknade serier för oss ungdomar, nämligen:

                        James Fjong, Agent 006 med rätt att k...


                        Vi lämnar ämnet...

                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                          Vi lämnar ämnet...
                          Ja, det här är ju ett familjeforum......men de här kanske.....

                          Klicka på bilden för större version  Namn:		Miki.jpg Visningar:	0 Storlek:		38,4 KB ID:		13720 Klicka på bilden för större version

Namn:		image_4785.jpg
Visningar:	263
Storlek:		40,7 KB
ID:		13721

                          Javisst ja, vi hade ju lämnat ämnet............över till modellflyg....


                          .
                          Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-12-11, 14:09 .
                          ...så där lagom vintage...

                          Kommentar


                          • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                            Ja, det här är ju ett familjeforum......men de här kanske.....

                            Klicka på bilden för större version Namn:		Miki.jpg Visningar:	0 Storlek:		38,4 KB ID:		13720 Klicka på bilden för större version

Namn:		image_4785.jpg
Visningar:	263
Storlek:		40,7 KB
ID:		13721

                            Javisst ja, vi hade ju lämnat ämnet............över till modellflyg....


                            .

                            Det där slog an nånstans långt bak i hjärnbalken...

                            Nu talar vi början 60-talet och jag har svaga minnen av att jag läste såna där... fasiken vad kul att se !! Har du fler?


                            Ja vi håller oss bra till ämnet, ungdom/leksaker/leksaksflygplan.
                            Dom flesta här började i tidig ålder, och fortsatt hela livet att leka med leksaksflygplan, vilket det ju tekniskt sett är.

                            Jag började med balsaleksaksplan i sen vuxen ålder.
                            Så för mig är mycket nytt, ni har säkert sett dom här, för mig är det nytt, och jag gillar dom gamla annonserna från 40/50/60 talet.


                            Klicka på bilden för större version

Namn:		visade  (1).jpg
Visningar:	161
Storlek:		264,0 KB
ID:		13723



                            Klicka på bilden för större version

Namn:		visade  (3).jpg
Visningar:	158
Storlek:		345,7 KB
ID:		13724



                            Klicka på bilden för större version

Namn:		visade  (2).jpg
Visningar:	155
Storlek:		320,9 KB
ID:		13725
                            It's Not Just Good, It's Good Enough !

                            Kommentar


                            • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                              Det där slog an nånstans långt bak i hjärnbalken...
                              Nu talar vi början 60-talet och jag har svaga minnen av att jag läste såna där... fasiken vad kul att se !! Har du fler?
                              Nej tyvärr inte, men googla på "Prärieserier" eller "Kapten Miki", så hittar du massor....
                              Ja, visst väcker de minnen....t.ex. att Davy Crockett, när han blev upprörd, ofta utbrast "Vid Alla Älghorn !", som substitut för en "riktig" svordom. Det gällde att fostra ungdomen att inte använda de "skarpa" kraftuttrycken...

                              ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                              ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


                              Mitt livs allra första "modellflygplan" var en sådan här....en Frog "Raider". Torde ha varit 1954 eller däromkring...
                              Kropp av formpressad papp (!) och monteringsfärdig. Jodå, redan då fanns begreppet ARF...!
                              Och den flög riktigt bra. Definitivt tillräckligt bra för att trigga en "lifelong addiction".......

                              Klicka på bilden för större version  Namn:		Frog Raider.jpg Visningar:	0 Storlek:		760,7 KB ID:		13738

                              Klicka på bilden för större version  Namn:		Frog Raider 3.jpg Visningar:	0 Storlek:		61,6 KB ID:		13739



                              .
                              ...så där lagom vintage...

                              Kommentar


                              • En underbar tråd detta......synd den fick förbli "anonym" så pass länge. Jag läste också små avlånga tryckalster som handlade om vilda västern. Vill minnas att det förekom ett par mexikaner ibland, för jag har ett bestämt minne att den starkaste svordomen var "fördömt". Vill minnas att jag ansåg den vara i svagaste laget. Svordomen alltså.

                                Men åter till ämnet- fräna byggen av balsaträ. Ett sådant bygge- som ännu gör mig ödmjuk- är Wentzels static display modell av Bucker Jungmann. En tuffing då, och fortfarande en riktigt svår modell. De riktiga experterna kunde även göra nödvändiga förstärkningar så att den kunde köras C/L, möjligen fixade de F/F också. "Käcka gossar", säger bara det.

                                Douglas

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X