Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
Jo, du har fattat....tror jag.....3° "snedborrning" ger ju i mellanläget ca 1,5° sida och 1,5° nedåt, men sedan kan man finlira med detta och hitta rätt "balans" eller "harmoni" mellan de två, vilket kanske blir 2° nedåt och 1° sida....eller tvärtom...eller något annat däremellan...
4° "snedborrning" är en litet modigare variant, som mycket väl skulle kunna funka.....
Toppen, tack, ska ha detta i åtanke till ev framtida modell, då lånar jag polarens svarv o svarvar en egen nosplugg som borras snett sen
I fabriken har ett oplanerat stopp infallit på linan.
All produktion har avstannat pga en feltillverkad bit, ledningsmöte har hållits med dom ansvariga.
Konstruktionsavdelningen skyller på att montörerna blandat ihop tum och mm, projektledaren skyller på dom utländska underleverantörerna, tekniske chefen skyller på dom inhyrda konsulterna och menar att man får vad man betalar för, fabrikschefen skyller på dom ISO-9000-ansvariga, förmannen skyller på beordrad övertid som orsakar brist på koncentration, och montörerna skyller på lärlingarna.
Mitt tips är att först annullera kontrakten med de inhyrda konsulterna, för att sedan samla personalstyrkan, bjuda på fika och tårta, och presentera en ny rutin, eller snarare lyfta upp en nygammal rutin som råkat falla ner i generationsklyftan.
Att klä plana, ömtåliga strukturer:
# Snickra (nåja, limma med CA-lim) en ram av trälister. Gör gärna ramen stadig, så att den går att återanvända, och gärna så stor att pappret räcker till både fram- och baksida, eller mer.....
# Klä ramen med japanpapper, sträck och dopa precis som vanligt. 1 dopelager räcker tills vidare.
Nu kan alla våldsamma krafter få fritt utlopp utan att ställa till det........
# Nu har du ett absolut plant, färdigsträckt och dopat ark papper sittande i ramen. Fotnot: Den printade texten har inte med detta att göra....det kan vi ta upp separat senare om du vill....
# Nu kan du lätt överföra det plana, färdigsträckta och behandlade pappret på den ömtåliga strukturen. Inga spänningar.
Låt pappret sitta kvar i ramen medan du fäster det.
Här nedan visas visserligen en sprygelvinge, men proceduren är densamma:
# När du dopar nästa lager, nåla fast strukturen med distanser, så att luft kommer åt runt om.
# Låt sedan allt torka medan det sitter i spänn. Ha inte för bråttom att lossa grejorna.
# Resultatet blir en plan struktur som inte vridit sig.
Med denna metod är produktionen strax igång....
Om du tänker använda "riktig" dope kanske du får ge skyddsombudet en extra bit tårta....det är det värt....
Mitt tips är att först annullera kontrakten med de inhyrda konsulterna, för att sedan samla personalstyrkan, bjuda på fika och tårta, och presentera en ny rutin, eller snarare lyfta upp en nygammal rutin som råkat falla ner i generationsklyftan.
/Bosse
.
Här ska det inte bjudas på nån tårta eller kaffe, piskan ska vina över arbetarna som bara drar benen efter sig, beordrad obetald övertid fram till nyår, och frysta löner 5 år framåt ska få dom att rätta sig i leden och lära sig att inte göra några framtida fel.
Jag återkommer till Er doktorsavhandling inom kort.
Brukar inte ha problem med att få prylarna att bli platta.
Jiggar med plast ovanpå tvärbalkarna, duscha med vatten o sen spänna upp.
Har gjort så tidigare.
Det ser genomdränkt ut, men skuggor/belysning lurar.
Det torkar/spänner sen platt o fint o sen på med spännlack.
Men... incidenten med bakvingen och rodret inträffade efter att jag spännlackat dom, den vackra s-formen kom efter en natts torkande i källaren (rodret fuktade jag med en svamp och böjde tillbaka samtidigt som jag höll den mot hårtorken, blev helt plan)
Fundering/fråga:
Kan den vackra s-formen bero på att jag använde spännlacken outspädd?
Den ska ju spädas, men jag...
# Snickra (nåja, limma med CA-lim) en ram av trälister. Gör gärna ramen stadig, så att den går att återanvända, och gärna så stor att pappret räcker till både fram- och baksida, eller mer.....
# Klä ramen med japanpapper, sträck och dopa precis som vanligt. 1 dopelager räcker tills vidare.
Nu kan alla våldsamma krafter få fritt utlopp utan att ställa till det........
# Nu har du ett absolut plant, färdigsträckt och dopat ark papper sittande i ramen.
# Nu kan du lätt överföra det plana, färdigsträckta och behandlade pappret på den ömtåliga strukturen. Inga spänningar.
Låt pappret sitta kvar i ramen medan du fäster det.
/Bosse
.
En riktig karl fuskar inte, han förspänner inte
Det där var ju en lysande metod för plana delikata ytor! Tack!
Ska ev testas på Ajaxens roderenhet, som dock är en ganska stabil träkonstruktion.
Här nedan visas visserligen en sprygelvinge, men proceduren är densamma:
# När du dopar nästa lager, nåla fast strukturen med distanser, så att luft kommer åt runt om.
# Låt sedan allt torka medan det sitter i spänn. Ha inte för bråttom att lossa grejorna.
# Resultatet blir en plan struktur som inte vridit sig.
/Bosse
.
Så konsult Jansson menar på fullaste allvar att framtida produktion ska ske med vingar etc i spänn efter spännlackning ??
Instruktionerna säger att bygget sannolikt kommer att vara baktungt när man är färdig.
Behövdes en ordentlig bricka för att det någotsånär skulle hamna i balans.
Gjorde några korta lätta provkast mot sängen på typ 2 meter, utan ballast, är man snäll kan man säga att den "flög", dock varken till höger eller vänster eller direkt upp eller ner, provade med några varv på gummisnodden också.
Fråga:
Ska jag göra mina första riktiga testkast (utomhus) utan 7 gram ditlimmade, eller ska jag lite på att balansen är korrekt med 7 gram extra i nosen ??
Du behöver inte följa mitt exempel....men jag skulle nog göra första utomhus-kastet MED den extra nosvikt som verkade lovande vid inomhusförsöket, och fortsätta justeringarna därifrån....
"Do the initial trim launches over tall grass" brukar det förståndigt stå i de gamla beskrivningarna. Jo, det kan nog löna sig att leta rätt på det där långa gräset.....själv brukar jag dock aldrig hitta det när jag behöver det......
Gjorde några korta lätta provkast mot sängen på typ 2 meter, utan ballast, är man snäll kan man säga att den "flög", dock varken till höger eller vänster eller direkt upp eller ner, provade med några varv på gummisnodden också.
Du behöver inte följa mitt exempel....men jag skulle nog göra första utomhus-kastet MED den extra nosvikt som verkade lovande vid inomhusförsöket, och fortsätta justeringarna därifrån....
Så... en kompromiss blir då utomhustest utan extra nosvikt
Hade först tänkt klä den som en prideflagga, eftersom ett mindre heteronormativt, och ett mer genus-certifierat jämställt samhälle, där den könsbinära normen råder, och inte det postkoloniala perspektivet, är nått jag står upp för.
Jag valde att klä planet i helvitt, känns som det är mera jag...
Pappret var väldigt knyckligt
Jag provade att ta fram strykbrädan o hetjärnet, gick sådär...
Skrynkningarna gick inte bort.
Slängde på en bunt vinyl och lät det vara över natten, ingen större förbättring.
Slog på hetjärnet i läge Jätte-jätte varmt och testade igen, och det blev bättre då.
Jag noterar att jag en gång i tiden gav 15:- för Måltid, idag kostar ett ex mellan 250:- till 500:- lite beroende på skick och var den säljs.
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar