Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #31
    Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

    Det du har "skissat upp" är den traditionella metoden att fästa stabilisatorn på en sådan här modell.
    Jag har bara två anmärkningar: Den främre pinnen är onödigt lång, och den bakre måste förankras bättre....men det här kanske bara är en "demo-riggning" för att visa oss principen...?

    Två fördelar:
    1. Du kan lätt trimma stabbens vinkel genom (försiktig) underpallning fram eller bak..
    2. När du flyger in i ditt favoritbuskage bryts inte kroppen, utan stabben lossnar i stället.
    En "stelopererad" stabbe kan vara ok på en rc-modell som kan trimmas på andra sätt, och som har roderlinkage m.m. som försvårar demontering osv, men här ser jag inga fördelar med det.

    Klicka på bilden för större version Namn: Noname.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version Namn: Noname.jpg Visningar: 1 Storlek: 43.4 KB ID: 316

    Patrik nämner också - mycket riktigt - möjligheten att "avbryta flygningen" med hjälp av en timer....och det förutsätter förstås att stabben hålls fast av gummiband, så att den blir uppfällbar.
    Ännu ett skäl att inte limma fast den.

    Tack!!

    Angående pinnarna, citerar jag mig själv:'
    "(iläggsbiten är bara tillfälligt tillyxad, ska skäras rak o limmas, och dom små pinnarna är bara som illustration... ba´ så ni vet...)"



    Ok, jag tror jag är med, så fram med Aralditen o skruvstycke! Här ska limmas leksaksplan!
    It's Not Just Good, It's Good Enough !

    Kommentar


    • #32
      Chief Inspection Officer Mr. B. Jansson hade ju åsikter om noskonen, så teknikerna har jobbat över i kväll.

      Resultatet blev 1 magnet till, detta gav möjlighet till ett mer stabilt framstupa-sidoläge för noskonen.

      Jag lämnar noskonen åt sitt öde för tillfället, och går vidare med bygget


      Pinnarna är ENDAST tillfälliga PROVBITAR...


      Klicka på bilden för större version  Namn: IMG-6457.JPG Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: IMG-6457.JPG Visningar: 1 Storlek: 729.2 KB ID: 326


      Klicka på bilden för större version  Namn: IMG-6450.JPG Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: IMG-6450.JPG Visningar: 1 Storlek: 873.2 KB ID: 327




      Klicka på bilden för större version  Namn: IMG-6456.JPG Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: IMG-6456.JPG Visningar: 1 Storlek: 889.8 KB ID: 328
      Senast redigerad av Henry Cow ; 2019-01-21, 21:05 .
      It's Not Just Good, It's Good Enough !

      Kommentar


      • #33



        Lite snett är också rätt !




        Riggat för kontroll och slipning, så det blir plant därbak.

        Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG-6458.JPG
Visningar:	452
Storlek:		1,13 MB
ID:		332


        Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG-6465.JPG
Visningar:	465
Storlek:		897,3 KB
ID:		330





        I det tidiga 80-talet jobbade jag på en mekanisk verkstad i San Diego Kalifornien.
        Det var ett illustert sällskap karaktärer som jobbade där, och det partajades och äventyr, och vår lokala strip tease bar gick vi till efter jobbet för att spela biljard o öla, en perfekt miljö för en ung man!

        Men där fanns en äldre man, Mr Bob, som var typ 70 bast och som kom in några dar i veckan och gjorde finjobb. Amerikanska grejer är junk, men Mr Bob hade jobbat som mekaniker på Convair (Consolidated Vultee Aircraft Corporation) i San Diego och han var väldigt duktig och noggrann!

        Av honom fick jag denna Starrett Cross Test Level, en för mig mycket kär ägodel... nu blir jag lite nostalgisk och får en tår i ögat... balsabygget fortsätter nån annan dag...


        Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG-6470.JPG
Visningar:	451
Storlek:		1,00 MB
ID:		331

        It's Not Just Good, It's Good Enough !

        Kommentar


        • #34
          Bygget har hamnat i ett kritiskt skede, och jag vänder mig till forumets kunskapsbank.

          Vingen är nästan färdigklädd, utom mittdelen, där korslagda gummisnoddar ska hamna.
          Jag tyckte konstruktionen verkade vek, så jag limmade dit 3 extra bitar som skydd/förstärkning.

          Fråga:
          Behöver man förstärka själva pappret på nått sätt, mot ev. mekanisk nötning från gummibanden, genom extra lager papper eller dubbla lager zaponlack?



          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG-6442.JPG
Visningar:	466
Storlek:		1,09 MB
ID:		385
          It's Not Just Good, It's Good Enough !

          Kommentar


          • #35


            Ja, mittenpartiet blir en aning utsatt för kläm- och nötningskrafter från gummisnoddarna, och det finns flera alternativ till motåtgärder:

            1.
            Mittenpartiet skulle kunna ha klätts med 1 mm balsa, följt av japanpapper, fastdopat ovanpå som extra förstärkning.
            Men det blir inte så lätt att göra (på ett snyggt sätt), nu när vingen är redan är byggd och klädd...men alldeles omöjligt är det ju inte...

            2.
            Dubbla lager japanpapper brukar fungera. Lägg först ett lager och sträck det som vanligt, och dopa minst en gång, och låt torka.
            Fortsätt sedan med att dopa fast nästa lager, och dopa vidare...osv.....

            3.
            Man kan först klä mittenpartiet med overhead-film (!) och därefter dopa fast japanpapper över den. Skänker extra stadga.


            Som du ser finns det hopp.....

            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-01-23, 14:32 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #36
              Tack Bosse! Återkommer en annan dag med utförligare svar.
              It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • #37
                Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

                Ja, mittenpartiet blir en aning utsatt för kläm- och nötningskrafter från gummisnoddarna, och det finns flera alternativ till motåtgärder:

                1.
                Mittenpartiet skulle kunna ha klätts med 1 mm balsa, följt av japanpapper, fastdopat ovanpå som extra förstärkning.
                Men det blir inte så lätt att göra (på ett snyggt sätt), nu när vingen är redan är byggd och klädd...men alldeles omöjligt är det ju inte...

                2.
                Dubbla lager japanpapper brukar fungera. Lägg först ett lager och sträck det som vanligt, och dopa minst en gång, och låt torka.
                Fortsätt sedan med att dopa fast nästa lager, och dopa vidare...osv.....

                3.
                Man kan först klä mittenpartiet med overhead-film (!) och därefter dopa fast japanpapper över den. Skänker extra stadga.


                Som du ser finns det hopp.....

                Tack ! (Insert Buga jättedjupt smiley here) 2st


                1:
                Det var en tanke från början, men jag valde 3 förstärkningsstag istället, men till nästa flygmaskin ska jag överväga balsaflak.


                2:
                Aha, så man gör, tack för tipset
                (kan komma följdfrågor på detta förfarande, längre fram i byggprocessen...)

                Tyvärr så var min trötta hjärna inte med häromkvällen...
                Klippte till en bit japanpapper limmade fast vattnade torkade zaponade torkade klippte till en bit japanpapper till limmade fast vattn... nja just det jag glömde i kvällningen... zaponade på ospänt papper.. blev sådär, men gick nödtorftigt att vattna i efterhand å sträcka lite, torkade o zaponade, det ser ok ut.

                3:
                Overhead-film är inte det mest moderna kontorsmaterialet... (Insert Ironisk Smiley here)



                Utanför storstaden i en av arbetarförorterna, har jag mitt hem i en av statarlängorna.
                Ska jag ex lägga på Zaponlack, som stinker satan, så måste jag hålla till i/utanför mitt källarförråd nere i katakomberna, efter 22:00 brukar det vara öde därnere då tvättstugan stänger o folk håller sig inne.

                Vid tidigare klockslag kan det hända att folk som bor i huset stöter på en skäggig gubbe i halvmörkret som det luktar illa om, bärandes nån konstig gummimask som låter som Darth Wader...
                Kvinnorna skriker och barnen gråter... (har hänt)

                Det skapar en dålig stämning i huset...


                Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG-6495.JPG
Visningar:	464
Storlek:		795,7 KB
ID:		434


                Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG-6502.JPG
Visningar:	462
Storlek:		1,14 MB
ID:		436


                Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG-6501.JPG
Visningar:	461
Storlek:		1,16 MB
ID:		435


                Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG-6500.JPG
Visningar:	472
Storlek:		212,0 KB
ID:		433
                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                Kommentar


                • #38
                  Ok....medan zaponångorna skingras i katakomberna, skall jag nu, likt "Hemlige Arne",lära ut ett bus.....
                  Bokstavstrogna anhängare av vetenskap och logik må gå i spinn nu, men till dem vill jag säga att "ja, ni har rätt", och att detta inte aspirerar på något nobelpris, utan snarare är ett "trick" som kan göra livet på friflygfältet litet lättare.
                  Det handlar om detta med downthrust-right thrust.
                  I stället för ett löst nosblock som är benäget att trilla ut, och i stället för shims och kilar som tappas i gräset, har jag gjort följande:
                  En nosplugg (tillräckligt tjock för att tillåta "stretch-winding") har borrats "litet snett", vilket kan röra sig om ett par grader eller så.
                  Själva nosblocket, med sitt hål för pluggen, kan alltså limmas fast i modellen.


                  Vitsen med detta är att pluggen går att vrida på ett enkelt och "fältmässigt" sätt, trial and error, tills höger-nedåtvinklarna blir "lagom".
                  När man hittat favoritläget kan man göra ett par små märken på nosblock/nosplugg med en penna.
                  Det handlar m.a.o. om att hitta en balans mellan höger och nedåt som modellen trivs med.
                  Och här kommer priset för denna bekvämlighet:
                  Vännen av Logik invänder nu, med all rätt, att "jaha...om höger och nedåt hela tiden kommunicerar med varandra, kan man ju aldrig hitta något optimalt läge för en riktning, utan att den andra riktningen får lida"....
                  Och det stämmer ju, rent principiellt, men i själva verket fungerar det utmärkt....i alla fall med de mindre modeller där jag testat detta.
                  Som sagt, detta är inte en Ny Vetenskaplig Upptäckt, utan ett TRICK......som kan göra livet litet lättare för allehanda gummimotorflygare....


                  Här är två modeller som försetts med denna grunka, och som fungerar fint:




                  Prairie Bird
                  - en kantig amerikansk skapelse
                  .

                  ...och

                  Eyas
                  (falkunge), ett "eget påhitt"






                  Än en gång: Detta trick går lätt att "skjuta ner" med vetensklig logik, men trots det har jag faktiskt haft glädje av det, i form av förenklat trimningsarbete.
                  Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-01-24, 18:38 .
                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • #39
                    Bee-Jay... nåt är kacka, jag ser inte dina bilder bara små fyrkanter...
                    It's Not Just Good, It's Good Enough !

                    Kommentar


                    • #40
                      Ja, det bar sig litet konstigt åt när jag lade in bilderna....antingen våldförde jag mig på systemet, som tog ut sin rättmätiga hämnd på mig, eller så är systemet bara elakt, i sig själv....

                      Här kommer bilderna, i den ordning jag lade in dem tidigare:

                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Nosplugg.jpg
Visningar:	689
Storlek:		11,2 KB
ID:		440

                      Klicka på bilden för större version

Namn:		PB 3.jpg
Visningar:	667
Storlek:		419,9 KB
ID:		441

                      Klicka på bilden för större version

Namn:		PB 4.jpg
Visningar:	691
Storlek:		300,5 KB
ID:		442

                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Prairie Bird.jpg
Visningar:	483
Storlek:		152,1 KB
ID:		443

                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Eyas.jpg
Visningar:	462
Storlek:		1,54 MB
ID:		444

                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg



                        Än en gång: Detta trick går lätt att "skjuta ner" med vetensklig logik, men trots det har jag faktiskt haft glädje av det, i form av förenklat trimningsarbete.
                        Vetenskap och logik har förstört mycket för mänskligheten...

                        Jag tackar vördnadsfullt för tipset, men tror att just detta bygge får hålla sig med en simpel framstupa-sidoläge-noskon.
                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Eyas.jpg
Visningar:	462
Storlek:		1,54 MB
ID:		444


                          Men herregud!

                          Det var det vackraste jag sett sen dom började sälja folköl i snabbköpen.

                          Vadhurvarför? Berätta gärna mer.
                          It's Not Just Good, It's Good Enough !

                          Kommentar


                          • #43
                            Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                            Vadhurvarför? Berätta gärna mer.
                            Eyas....den här modellen började som ett rent infall...
                            Jag fick helt enkelt lust att göra ett par laminerade vingspetsar....och så gjorde jag ett par laminerade vingspetsar......och blev sedan tvungen att löpa linan ut och bygga ett flygplan till dem.

                            Bygget blev helt improviserat, och allt värkte fram under pågående jobb....ett smått vansinnigt men kul projekt...!

                            Namnet på modellen tillkom pga att alla fågelnamn föreföll ha tagit slut...alla var upptagna, så det fick bli Eyas - vilket betyder "falkunge" eller "ung blivande jaktfalk"...ungefär...

                            Klicka på bilden för större version  Namn: FF95.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: FF95.jpg Visningar: 0 Storlek: 44.1 KB ID: 451


                            Det finns en gammal byggtråd i "gamla" forumet, men jag lyckades inte få sökfunktionen att hitta den, MEN jag gjorde också en byggtråd i RcGroups, och den hittade jag...!
                            Här är den: http://www.rcgroups.com/forums/showt...n#post14525063


                            Det finns också en filmsnutt: https://vimeo.com/46748820



                            Och här är en till:







                            Eyas väckte ett visst intresse, och efter att ha fått mina hafsiga och provisoriska arbetsskisser, gjorde en kille i Mexico sig besväret att "renrita" materialet, vilket resulterade i att den lilla fågeln finns förevigad med en PDF-ritning, som kan laddas ner här Eyas ritning.pdf (om den här länken inte funkar, prova längre ner på sidan, vid "bifogade filer").


                            Om du, eller någon (varsågoda) skulle vilja bygga denna modell, kommer det att visa sig att en del detaljer saknas på den här enkla ritningen, men studium av byggtråden med dess bilder kommer att räta ut en del frågetecken....och så går det ju alltid bra att ställa frågor.....
                            I byggtråden kan man även se en del av Rodrigos bygge.

                            Eyas flyger förvisso bra (skrytvarning), men det skall poängteras att den inte är tänkt att "slå rekord".
                            Den kan dock erbjuda en hel del kul flygupplevelser, och ibland riktigt spännande, t.ex. på vårt begränsade rc-fält, där "full wind" inte är att tänka på, utan man får avväga uppdragningarna till stundens mod...eller dumdristighet....

                            Ja det var "The Eyas Story"..... ...kortversionen...

                            .
                            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-01-27, 11:06 .
                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • #44
                              Intressant! Tack!
                              Nu blev man sugen på att försöka bygga en sån, med betoning på försöka...

                              Men nån annan vinter.



                              Flitens lampa lyser, men återkommer med mer bilder etc när skrivkrampen försvunnit.


                              Klicka på bilden för större version

Namn:		P1290315.JPG
Visningar:	422
Storlek:		1,01 MB
ID:		507
                              It's Not Just Good, It's Good Enough !

                              Kommentar


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                                Flitens lampa lyser
                                Det var minsann en stämningsfull och fin bild....!

                                Avvaktar nu fortsättningen med spänning......


                                ...så där lagom vintage...

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X