Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #61
    På Outerzone fanns mycket skoj, tex denna underbara flygmaskin !

    Klicka på bilden för större version

Namn:		7934.jpg
Visningar:	338
Storlek:		123,5 KB
ID:		13147




    Är det någon i församlingen som vet vad den här är klädd i för material ?? Klicka på bilden för större version

Namn:		smilie_denk_40.gif
Visningar:	265
Storlek:		242 Bytes
ID:		13148

    Klicka på bilden för större version

Namn:		008.jpg
Visningar:	322
Storlek:		131,0 KB
ID:		13146
    It's Not Just Good, It's Good Enough !

    Kommentar


    • #62
      Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 8 nov  (3).JPG
Visningar:	316
Storlek:		157,1 KB
ID:		13150





      Försöker med lite ögonmått och några träbitar att kolla under byggets gång, finns ju jiggar men för dom få modeller jag bygger så nej tack.

      Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 8 nov  (6).JPG
Visningar:	297
Storlek:		187,0 KB
ID:		13153





      IN betyder att den sidan ska vara inåt, IN betyder också att den sidan var lite ofräschare än dom andra 3, busenkelt!

      Men klockan var 02:30, och intressanta program på P1 som störde min hjärna...

      Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 8 nov  (5).JPG
Visningar:	296
Storlek:		133,8 KB
ID:		13151





      Den sista biten behövde lite övertalning... Den sidan ville inte böja sig som den andra...
      Kan bero på att jag blandade lister från byggsatsen med lister jag själv skar....


      Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 8 nov  (4).JPG
Visningar:	279
Storlek:		94,9 KB
ID:		13152



      Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 8 nov  (9).JPG
Visningar:	281
Storlek:		175,5 KB
ID:		13154
      It's Not Just Good, It's Good Enough !

      Kommentar


      • #63
        Näst på tur stod framvagnen.

        Ett j-kla bockande o böjande o testande o sen tillverkade jag denna avancerade jigg.

        Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 nov   (8).JPG
Visningar:	285
Storlek:		210,3 KB
ID:		13162





        Fram med eldkastaren och lödtenn, men lödtennet hade för dåligt fluss i sig.... så jag sket i det och tog fram fiskelådan istället...

        Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 nov   (9).JPG
Visningar:	281
Storlek:		174,0 KB
ID:		13160




        Tråd från ABU för spöreparationer, cirka 35 år gammal.

        Det tyngsta och längsta - Med grejer från Svängsta

        Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 nov   (11).JPG
Visningar:	297
Storlek:		101,9 KB
ID:		13163






        Lite klister av snabb karaktär, och vips var det klart.

        Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 nov   (10).JPG
Visningar:	269
Storlek:		86,3 KB
ID:		13161
        It's Not Just Good, It's Good Enough !

        Kommentar


        • #64
          Efter 23:00 brukar inspirationen komma sköljande... Fick ett infall att svart propeller inte såg bra ut...


          Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 nov   (12).JPG
Visningar:	293
Storlek:		185,4 KB
ID:		13169



          Slipa...


          Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 nov   (1).JPG
Visningar:	281
Storlek:		186,8 KB
ID:		13165



          Primer...


          Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 nov   (2).JPG
Visningar:	271
Storlek:		130,1 KB
ID:		13166




          Blandade grovt för att det skulle bli "ådringar" men dom blev knappt synbara, jag skulle nog ha haft i mer gult, typ som man blandar fredagsgroggen: 50-50 Kosken och ApelsinMer

          Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 nov   (3).JPG
Visningar:	307
Storlek:		204,3 KB
ID:		13167




          Drog med en torr tandborste fram o tillbaka över bladen, blev lite bättre.

          Duger för att vara första gången jag gör nått sånt här, nästa gång ska jag först kolla på nätet hur man gör...

          Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 nov   (4).JPG
Visningar:	270
Storlek:		132,1 KB
ID:		13170
          Bifogade filer
          It's Not Just Good, It's Good Enough !

          Kommentar


          • #65
            Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 nov   (5).JPG
Visningar:	282
Storlek:		97,7 KB
ID:		13172



            Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 nov   (6).JPG
Visningar:	271
Storlek:		150,6 KB
ID:		13173



            Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 10 nov   (7).JPG
Visningar:	283
Storlek:		131,9 KB
ID:		13174
            It's Not Just Good, It's Good Enough !

            Kommentar


            • #66
              Testmonterar, inser att dom 2 bitar jag limmade dit i framkant på mittspryglarna inte kommer att räcka, gummisnodden tror jag kommer att utsätta japanpappret för onödigt våld.

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 11 nov A   (1).JPG
Visningar:	256
Storlek:		128,7 KB
ID:		13179





              Dom bruna är dom som medföljde kitet, och dom är väldigt tighta... Dom röda är från en blandpåse gummisnoddar från ICA.

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 11 nov A   (2).JPG
Visningar:	267
Storlek:		101,5 KB
ID:		13181




              Limmade dit 2 lister, hoppas att detta ska göra att gummisnodden inte har sönder pappret.

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 11 nov A   (3).JPG
Visningar:	253
Storlek:		86,9 KB
ID:		13180
              It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • #67
                Har surfat runt utan att hittat nåt specifik instruktion hur man målar på japanpapper.

                Så learning by doing...

                En ram tillverkades med japanpapper o vattnat o spännlackat och maskade 2 remsor med Scotch tejp.

                Klicka på bilden för större version  Namn:		Visade 11 nov  b   (5).JPG Visningar:	0 Storlek:		183,6 KB ID:		13184



                Sprayburk till vänster och penslad ur burk till höger. Tamiya

                Blev lite rynkor efter penslandet med färg ur burk, sprayfärgen klarade sig bättre. men efter halvtimme typ var båda i princip skrynkelfria.
                (På håll ser allt bra ut, man ska inte fota så där nära...)

                Känns som man måste vara väldigt försiktig både vid maskandet och avmaskandet med tapen, tror att vid nästa test så skär jag tejpen längs med i 2 halvor innan maskandet, så blir det mindre yta som fäster mot japanpappret. Finns säkert bättre tejper, men i dessa virustider håller jag mig långt ifrån alla sorters affärer...


                Klicka på bilden för större version  Namn:		Visade 11 nov  b   (4).JPG Visningar:	0 Storlek:		98,0 KB ID:		13183
                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                Kommentar


                • #68
                  Sen testade jag att pensla Humbrols mattsvarta.

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 11 nov  b   (3).JPG
Visningar:	248
Storlek:		157,1 KB
ID:		13189





                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 11 nov  b.JPG
Visningar:	249
Storlek:		113,0 KB
ID:		13187




                  Den var lite tjockare och verkade fungera bra, gav en bra halvmatt finish.


                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 11 nov  b   (1).JPG
Visningar:	250
Storlek:		76,7 KB
ID:		13190





                  Den gula penselmålade stämmer färgmässigt perfekt ihop med japanpappret som jag tänkt delvis klä in modellen med, men ytterligare tester ska göras innan jag bestämmer mig.


                  Klockan har passerat 01:30, hög tid att sätta sig vid hobbybordet och slipa kropp och vingar som tidigare under dagen spännlackades.


                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 11 nov  b   (6).JPG
Visningar:	253
Storlek:		101,4 KB
ID:		13188


                  Bifogade filer
                  It's Not Just Good, It's Good Enough !

                  Kommentar


                  • #69
                    Förrådet av inspiration tog slut idag, har beställt nytt men var restat hos leverantören...


                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 11 nov  c (2).JPG
Visningar:	275
Storlek:		114,6 KB
ID:		13196



                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 11 nov  c (5).JPG
Visningar:	238
Storlek:		117,8 KB
ID:		13200



                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 11 nov  c (3).JPG
Visningar:	242
Storlek:		87,8 KB
ID:		13198



                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 11 nov  c (4).JPG
Visningar:	243
Storlek:		112,5 KB
ID:		13199
                    Bifogade filer
                    It's Not Just Good, It's Good Enough !

                    Kommentar


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                      Näst på tur stod framvagnen.
                      Fram med eldkastaren och lödtenn, men lödtennet hade för dåligt fluss i sig.... så jag sket i det och tog fram fiskelådan istället...
                      Ja, det "inbyggda" flusset är bäst att bortse från vid sådana här lödningar.

                      Först: Avfetta tråden med valfritt avfettande medel och torka av ordentligt.

                      En lampsladd innehåller precis den supertunna tråd du behöver för sådana här jobb.
                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Lö 1.jpg
Visningar:	353
Storlek:		246,5 KB
ID:		13265

                      Jag medger att det här kunde ha lindats snyggare.....så går det när man övermodigt skippar glasögonen...!...men det blev nog begripligt....
                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Lö 2.jpg
Visningar:	357
Storlek:		141,6 KB
ID:		13263

                      Sedan det viktigaste.....lödpastan...! Gnugga in pastan i lödstället, värm, och vips flyter allt ut och blir urstarkt....!
                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Lö 3.jpg
Visningar:	352
Storlek:		305,7 KB
ID:		13264

                      Ungefär så...
                      Nu vill jag inte vara någon "messerschmidt", utan säger som public-service-folket att "det finns också andra sätt" att göra sånt här....



                      .
                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • #71
                        Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

                        Ja, det "inbyggda" flusset är bäst att bortse från vid sådana här lödningar.
                        Först: Avfetta tråden med valfritt avfettande medel och torka av ordentligt.

                        En lampsladd innehåller precis den supertunna tråd du behöver för sådana här jobb.
                        Jag medger att det här kunde ha lindats snyggare.....så går det när man övermodigt skippar glasögonen...!...men det blev nog begripligt....


                        Sedan det viktigaste.....lödpastan...! Gnugga in pastan i lödstället, värm, och vips flyter allt ut och blir urstarkt....!


                        Ungefär så...
                        Nu vill jag inte vara någon "messerschmidt", utan säger som public-service-folket att "det finns också andra sätt" att göra sånt här....



                        .

                        Tråd från elkabel, lysande idé! Tack

                        Löda är inga problem för mig, har lött det mesta och olika sätt etc, så hur man gör vet jag

                        Men... Problemet är att min verkstad/alla verktyg/prylar ligger i ett lånat garage 20 mil från där jag är... där finns fluss o lod i alla former, hemma har jag ett nödförråd av prylar o verktyg etc.



                        Tack återigen för tipsen !


                        Klicka på bilden för större version  Namn:		390467.png Visningar:	0 Storlek:		1,1 KB ID:		13270
                        Senast redigerad av Henry Cow ; 2020-11-15, 17:08 .
                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • #72
                          Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                          Förrådet av inspiration tog slut idag, har beställt nytt men var restat hos leverantören...

                          Stötte på hinder under bygget av Ajaxen, så slängde ner allt i en Metro-kasse och ställde ut på balkongen...



                          Istället sprang jag ivrig ner till Ehmets Tobak & Parafernalier och hämtade ut ett paket från England, E-bay och PayPal är människans bästa vänner.

                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Nov 15   (3).JPG
Visningar:	242
Storlek:		200,7 KB
ID:		13278



                          Ja denna byggsats är (för mig) en utmaning...
                          Vissa delar av bygget är inte helt klart för mig hur man utför, vissa grejer har blivit lite vajsing... hittade en filmserie på YouTube hur man bygger en sån här, skulle sett den innan jag började...

                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Nov 15   (2).JPG
Visningar:	234
Storlek:		109,6 KB
ID:		13280




                          Men på det hela är jag nöjd, medföljer lim i liten flaska med liten pip, bra.


                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Nov 15   (4).jpg
Visningar:	255
Storlek:		258,1 KB
ID:		13282



                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Nov 15   (5).jpg
Visningar:	228
Storlek:		248,2 KB
ID:		13281



                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Nov 15   (1).JPG
Visningar:	230
Storlek:		69,5 KB
ID:		13283
                          Bifogade filer
                          It's Not Just Good, It's Good Enough !

                          Kommentar


                          • #73
                            Ajax i en Metro-kasse på balkongen...???....i min kristallkula ser jag "gudomlig rättvisa" skipas, i form av ett par skeva vingar eller liknande....
                            Låt den komma in i stugvärmen, och låt den slippa få en ofrivillig vintersemester medan du förlustar dig med Corsairen...!


                            Men, i likhet med Hemlige Arne skall jag nu lära ut ett "bus":
                            Jag hoppas att de "renläriga" inte ser det här, för då blir det garanterat stening på torget på lördag....
                            Detta är nämligen en kompromiss, men faktiskt en kompromiss som har funkat bra för mig.

                            Det handlar om en justerbar nosplugg till gummimotormodeller, som gör trimningen på fältet betydligt enklare.
                            Nospluggen görs med fördel litet bredare än de "kommersiella" nospluggar som brukar följa med byggsatserna. Annars kan det bli svårt att föra tillbaks den uppvindade "knorrade" gummimotorn i kroppen när den dragits upp.

                            Tricket är att den här pluggen borras några grader snett för axellagringen, och att pluggen i sig kan vridas i önskad position, så att motorriktningen lätt kan justeras på fältet....
                            Behovet av "en aning nedåt" och "en aning höger" kan man alltid utgå från med den här typen av modell. Det är det som "tricket" bygger på.
                            När man testflugit och hittat en optimal position, dvs en fungerande balans mellan höger och nedåt, kan man sedan märka ut läget med en penna, så att det blir lätt att hitta tillbaka efter uppdragningarna.

                            Jag är den första att medge att detta är en kompromiss, eftersom nedåt- och högervinklarna påverkas av varandra med det här systemet, men det har fungerat förvånansvärt bra för mig, och gjort fält-trimningen väldigt enkel.
                            Bara att vrida och testa...!




                            Vridbar nosplugg, något bredare än den "medskickade", snedborrad ca 3° eller litet mer.

                            Klicka på bilden för större version  Namn:		Nosplugg.jpg Visningar:	0 Storlek:		11,2 KB ID:		13285

                            Här är hålet i nosen, med lägesmärkning, som har provats ut.
                            Klicka på bilden för större version  Namn:		PB 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		225,0 KB ID:		13286

                            Vilket här ger en aning höger....
                            Klicka på bilden för större version  Namn:		PB 3.jpg Visningar:	0 Storlek:		419,9 KB ID:		13287

                            ...och en aning nedåtriktning.
                            Klicka på bilden för större version  Namn:		PB 4.jpg Visningar:	0 Storlek:		300,5 KB ID:		13288
                            ...i harmonisk balans....


                            Här är min Prairie Bird, som blev enkel att trimma in med den här metoden....har även testat på fler modeller...
                            Klicka på bilden för större version  Namn:		Prairie Bird.jpg Visningar:	0 Storlek:		152,1 KB ID:		13289

                            Ja, så här kan man göra......men tala inte om det för någon.....!

                            .
                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • #74
                              Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                              Ajax i en Metro-kasse på balkongen...???....i min kristallkula ser jag "gudomlig rättvisa" skipas, i form av ett par skeva vingar eller liknande....
                              Låt den komma in i stugvärmen, och låt den slippa få en ofrivillig vintersemester medan du förlustar dig med Corsairen...!


                              Men, i likhet med Hemlige Arne skall jag nu lära ut ett "bus":
                              Jag hoppas att de "renläriga" inte ser det här, för då blir det garanterat stening på torget på lördag....
                              Detta är nämligen en kompromiss, men faktiskt en kompromiss som har funkat bra för mig.

                              Det handlar om en justerbar nosplugg till gummimotormodeller, som gör trimningen på fältet betydligt enklare.
                              Nospluggen görs med fördel litet bredare än de "kommersiella" nospluggar som brukar följa med byggsatserna. Annars kan det bli svårt att föra tillbaks den uppvindade "knorrade" gummimotorn i kroppen när den dragits upp.

                              Tricket är att den här pluggen borras några grader snett för axellagringen, och att pluggen i sig kan vridas i önskad position, så att motorriktningen lätt kan justeras på fältet....
                              Behovet av "en aning nedåt" och "en aning höger" kan man alltid utgå från med den här typen av modell. Det är det som "tricket" bygger på.
                              När man testflugit och hittat en optimal position, dvs en fungerande balans mellan höger och nedåt, kan man sedan märka ut läget med en penna, så att det blir lätt att hitta tillbaka efter uppdragningarna.

                              Jag är den första att medge att detta är en kompromiss, eftersom nedåt- och högervinklarna påverkas av varandra med det här systemet, men det har fungerat förvånansvärt bra för mig, och gjort fält-trimningen väldigt enkel.
                              Bara att vrida och testa...!




                              Vridbar nosplugg, något bredare än den "medskickade", snedborrad ca 3° eller litet mer.

                              Klicka på bilden för större version Namn:		Nosplugg.jpg Visningar:	0 Storlek:		11,2 KB ID:		13285

                              Här är hålet i nosen, med lägesmärkning, som har provats ut.
                              Klicka på bilden för större version Namn:		PB 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		225,0 KB ID:		13286

                              Vilket här ger en aning höger....
                              Klicka på bilden för större version Namn:		PB 3.jpg Visningar:	0 Storlek:		419,9 KB ID:		13287

                              ...och en aning nedåtriktning.
                              Klicka på bilden för större version Namn:		PB 4.jpg Visningar:	0 Storlek:		300,5 KB ID:		13288
                              ...i harmonisk balans....


                              Här är min Prairie Bird, som blev enkel att trimma in med den här metoden....har även testat på fler modeller...
                              Klicka på bilden för större version Namn:		Prairie Bird.jpg Visningar:	0 Storlek:		152,1 KB ID:		13289

                              Ja, så här kan man göra......men tala inte om det för någon.....!

                              .


                              Inte ta allt på största allvar Ajaxen ligger i tryggt torrt och plant förvar i vitrinskåpet, den kommer säkert fram inom kort, utifall att Corsairen ger mig mer motstånd...


                              Ja framstupa-sidoläge har jag fått ihop att det gäller, på Ajaxen borrade jag 3 grader nertrust enligt ritningen, högertrust justerar jag men nått shims.

                              Men om nu (notera att jag inte fattar...) nospluggen i ditt fall har typ 3 graders nertrust, och du snurrar på den typ ett kvarts vart, så har den ju inte längre 3 graders nertrust utan typ kanske 1,5 grad.

                              Är jag helt ute o far ??
                              Ska jag ställa mig på torget på lördag ??
                              It's Not Just Good, It's Good Enough !

                              Kommentar


                              • #75
                                Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                                Men om nu (notera att jag inte fattar...) nospluggen i ditt fall har typ 3 graders nertrust, och du snurrar på den typ ett kvarts vart, så har den ju inte längre 3 graders nertrust utan typ kanske 1,5 grad.
                                Jo, du har fattat....tror jag.....3° "snedborrning" ger ju i mellanläget ca 1,5° sida och 1,5° nedåt, men sedan kan man finlira med detta och hitta rätt "balans" eller "harmoni" mellan de två, vilket kanske blir 2° nedåt och 1° sida....eller tvärtom...eller något annat däremellan...
                                4° "snedborrning" är en litet modigare variant, som mycket väl skulle kunna funka.....



                                .

                                ...så där lagom vintage...

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X