Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
Försöker med lite ögonmått och några träbitar att kolla under byggets gång, finns ju jiggar men för dom få modeller jag bygger så nej tack.
IN betyder att den sidan ska vara inåt, IN betyder också att den sidan var lite ofräschare än dom andra 3, busenkelt!
Men klockan var 02:30, och intressanta program på P1 som störde min hjärna...
Den sista biten behövde lite övertalning... Den sidan ville inte böja sig som den andra...
Kan bero på att jag blandade lister från byggsatsen med lister jag själv skar....
Efter 23:00 brukar inspirationen komma sköljande... Fick ett infall att svart propeller inte såg bra ut...
Slipa...
Primer...
Blandade grovt för att det skulle bli "ådringar" men dom blev knappt synbara, jag skulle nog ha haft i mer gult, typ som man blandar fredagsgroggen: 50-50 Kosken och ApelsinMer
Drog med en torr tandborste fram o tillbaka över bladen, blev lite bättre.
Duger för att vara första gången jag gör nått sånt här, nästa gång ska jag först kolla på nätet hur man gör...
Testmonterar, inser att dom 2 bitar jag limmade dit i framkant på mittspryglarna inte kommer att räcka, gummisnodden tror jag kommer att utsätta japanpappret för onödigt våld.
Dom bruna är dom som medföljde kitet, och dom är väldigt tighta... Dom röda är från en blandpåse gummisnoddar från ICA.
Limmade dit 2 lister, hoppas att detta ska göra att gummisnodden inte har sönder pappret.
Har surfat runt utan att hittat nåt specifik instruktion hur man målar på japanpapper.
Så learning by doing...
En ram tillverkades med japanpapper o vattnat o spännlackat och maskade 2 remsor med Scotch tejp.
Sprayburk till vänster och penslad ur burk till höger. Tamiya
Blev lite rynkor efter penslandet med färg ur burk, sprayfärgen klarade sig bättre. men efter halvtimme typ var båda i princip skrynkelfria.
(På håll ser allt bra ut, man ska inte fota så där nära...)
Känns som man måste vara väldigt försiktig både vid maskandet och avmaskandet med tapen, tror att vid nästa test så skär jag tejpen längs med i 2 halvor innan maskandet, så blir det mindre yta som fäster mot japanpappret. Finns säkert bättre tejper, men i dessa virustider håller jag mig långt ifrån alla sorters affärer...
Den var lite tjockare och verkade fungera bra, gav en bra halvmatt finish.
Den gula penselmålade stämmer färgmässigt perfekt ihop med japanpappret som jag tänkt delvis klä in modellen med, men ytterligare tester ska göras innan jag bestämmer mig.
Klockan har passerat 01:30, hög tid att sätta sig vid hobbybordet och slipa kropp och vingar som tidigare under dagen spännlackades.
Näst på tur stod framvagnen.
Fram med eldkastaren och lödtenn, men lödtennet hade för dåligt fluss i sig.... så jag sket i det och tog fram fiskelådan istället...
Ja, det "inbyggda" flusset är bäst att bortse från vid sådana här lödningar.
Först: Avfetta tråden med valfritt avfettande medel och torka av ordentligt.
En lampsladd innehåller precis den supertunna tråd du behöver för sådana här jobb.
Jag medger att det här kunde ha lindats snyggare.....så går det när man övermodigt skippar glasögonen...!...men det blev nog begripligt....
Sedan det viktigaste.....lödpastan...! Gnugga in pastan i lödstället, värm, och vips flyter allt ut och blir urstarkt....!
Ungefär så...
Nu vill jag inte vara någon "messerschmidt", utan säger som public-service-folket att "det finns också andra sätt" att göra sånt här....
Ja, det "inbyggda" flusset är bäst att bortse från vid sådana här lödningar.
Först: Avfetta tråden med valfritt avfettande medel och torka av ordentligt.
En lampsladd innehåller precis den supertunna tråd du behöver för sådana här jobb.
Jag medger att det här kunde ha lindats snyggare.....så går det när man övermodigt skippar glasögonen...!...men det blev nog begripligt....
Sedan det viktigaste.....lödpastan...! Gnugga in pastan i lödstället, värm, och vips flyter allt ut och blir urstarkt....!
Ungefär så...
Nu vill jag inte vara någon "messerschmidt", utan säger som public-service-folket att "det finns också andra sätt" att göra sånt här....
.
Tråd från elkabel, lysande idé! Tack
Löda är inga problem för mig, har lött det mesta och olika sätt etc, så hur man gör vet jag
Men... Problemet är att min verkstad/alla verktyg/prylar ligger i ett lånat garage 20 mil från där jag är... där finns fluss o lod i alla former, hemma har jag ett nödförråd av prylar o verktyg etc.
Tack återigen för tipsen !
Senast redigerad av Henry Cow ; 2020-11-15, 17:08 .
Förrådet av inspiration tog slut idag, har beställt nytt men var restat hos leverantören...
Stötte på hinder under bygget av Ajaxen, så slängde ner allt i en Metro-kasse och ställde ut på balkongen...
Istället sprang jag ivrig ner till Ehmets Tobak & Parafernalier och hämtade ut ett paket från England, E-bay och PayPal är människans bästa vänner.
Ja denna byggsats är (för mig) en utmaning...
Vissa delar av bygget är inte helt klart för mig hur man utför, vissa grejer har blivit lite vajsing... hittade en filmserie på YouTube hur man bygger en sån här, skulle sett den innan jag började...
Men på det hela är jag nöjd, medföljer lim i liten flaska med liten pip, bra.
Ajax i en Metro-kasse på balkongen...???....i min kristallkula ser jag "gudomlig rättvisa" skipas, i form av ett par skeva vingar eller liknande....
Låt den komma in i stugvärmen, och låt den slippa få en ofrivillig vintersemester medan du förlustar dig med Corsairen...!
Men, i likhet med Hemlige Arne skall jag nu lära ut ett "bus":
Jag hoppas att de "renläriga" inte ser det här, för då blir det garanterat stening på torget på lördag....
Detta är nämligen en kompromiss, men faktiskt en kompromiss som har funkat bra för mig.
Det handlar om en justerbar nosplugg till gummimotormodeller, som gör trimningen på fältet betydligt enklare.
Nospluggen görs med fördel litet bredare än de "kommersiella" nospluggar som brukar följa med byggsatserna. Annars kan det bli svårt att föra tillbaks den uppvindade "knorrade" gummimotorn i kroppen när den dragits upp.
Tricket är att den här pluggen borras några grader snett för axellagringen, och att pluggen i sig kan vridas i önskad position, så att motorriktningen lätt kan justeras på fältet....
Behovet av "en aning nedåt" och "en aning höger" kan man alltid utgå från med den här typen av modell. Det är det som "tricket" bygger på.
När man testflugit och hittat en optimal position, dvs en fungerande balans mellan höger och nedåt, kan man sedan märka ut läget med en penna, så att det blir lätt att hitta tillbaka efter uppdragningarna.
Jag är den första att medge att detta är en kompromiss, eftersom nedåt- och högervinklarna påverkas av varandra med det här systemet, men det har fungerat förvånansvärt bra för mig, och gjort fält-trimningen väldigt enkel.
Bara att vrida och testa...!
Vridbar nosplugg, något bredare än den "medskickade", snedborrad ca 3° eller litet mer.
Här är hålet i nosen, med lägesmärkning, som har provats ut.
Vilket här ger en aning höger....
...och en aning nedåtriktning.
...i harmonisk balans....
Här är min Prairie Bird, som blev enkel att trimma in med den här metoden....har även testat på fler modeller...
Ja, så här kan man göra......men tala inte om det för någon.....!
Ajax i en Metro-kasse på balkongen...???....i min kristallkula ser jag "gudomlig rättvisa" skipas, i form av ett par skeva vingar eller liknande....
Låt den komma in i stugvärmen, och låt den slippa få en ofrivillig vintersemester medan du förlustar dig med Corsairen...!
Men, i likhet med Hemlige Arne skall jag nu lära ut ett "bus":
Jag hoppas att de "renläriga" inte ser det här, för då blir det garanterat stening på torget på lördag....
Detta är nämligen en kompromiss, men faktiskt en kompromiss som har funkat bra för mig.
Det handlar om en justerbar nosplugg till gummimotormodeller, som gör trimningen på fältet betydligt enklare.
Nospluggen görs med fördel litet bredare än de "kommersiella" nospluggar som brukar följa med byggsatserna. Annars kan det bli svårt att föra tillbaks den uppvindade "knorrade" gummimotorn i kroppen när den dragits upp.
Tricket är att den här pluggen borras några grader snett för axellagringen, och att pluggen i sig kan vridas i önskad position, så att motorriktningen lätt kan justeras på fältet....
Behovet av "en aning nedåt" och "en aning höger" kan man alltid utgå från med den här typen av modell. Det är det som "tricket" bygger på.
När man testflugit och hittat en optimal position, dvs en fungerande balans mellan höger och nedåt, kan man sedan märka ut läget med en penna, så att det blir lätt att hitta tillbaka efter uppdragningarna.
Jag är den första att medge att detta är en kompromiss, eftersom nedåt- och högervinklarna påverkas av varandra med det här systemet, men det har fungerat förvånansvärt bra för mig, och gjort fält-trimningen väldigt enkel.
Bara att vrida och testa...!
Vridbar nosplugg, något bredare än den "medskickade", snedborrad ca 3° eller litet mer.
Här är hålet i nosen, med lägesmärkning, som har provats ut.
Vilket här ger en aning höger....
...och en aning nedåtriktning.
...i harmonisk balans....
Här är min Prairie Bird, som blev enkel att trimma in med den här metoden....har även testat på fler modeller...
Ja, så här kan man göra......men tala inte om det för någon.....!
.
Inte ta allt på största allvar Ajaxen ligger i tryggt torrt och plant förvar i vitrinskåpet, den kommer säkert fram inom kort, utifall att Corsairen ger mig mer motstånd...
Ja framstupa-sidoläge har jag fått ihop att det gäller, på Ajaxen borrade jag 3 grader nertrust enligt ritningen, högertrust justerar jag men nått shims.
Men om nu (notera att jag inte fattar...) nospluggen i ditt fall har typ 3 graders nertrust, och du snurrar på den typ ett kvarts vart, så har den ju inte längre 3 graders nertrust utan typ kanske 1,5 grad.
Är jag helt ute o far ??
Ska jag ställa mig på torget på lördag ??
Men om nu (notera att jag inte fattar...) nospluggen i ditt fall har typ 3 graders nertrust, och du snurrar på den typ ett kvarts vart, så har den ju inte längre 3 graders nertrust utan typ kanske 1,5 grad.
Jo, du har fattat....tror jag.....3° "snedborrning" ger ju i mellanläget ca 1,5° sida och 1,5° nedåt, men sedan kan man finlira med detta och hitta rätt "balans" eller "harmoni" mellan de två, vilket kanske blir 2° nedåt och 1° sida....eller tvärtom...eller något annat däremellan...
4° "snedborrning" är en litet modigare variant, som mycket väl skulle kunna funka.....
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar