Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
50/50 penslar jag normalt bara på 1 lager, men jag ska lägga på 1-2 lager till, jag gör som du beordrar
Hmmm.......kan det vara så att din Spannlack är ovanligt tjock, och som därför (kanske) behöver spädas ännu mer än vad "tumregeln" säger...?
Jag har förstås ingen aning, men tanken dök upp när du nämner att du lägger din 50/50-blandning i 1 lager.......
Modeller av den här kalibern brukar jag normalt förse med 2 lager 50/50.
En viktig fråga är vad jag ska beställa hem för nått nytt att bygga ?
Vill ju få hem före jul och tiden går
Jag har en möjlig lösning:
"Av en händelse" har jag ett dublettexemplar av ritning/bygganvisning (rubbet), till Keil Kraft "Competitor" från 1946. Spännvidd ca 81 cm.
Den kan du få av mig som "julklapp". Vi "rödlistade" måste ju nätverka litet, för artens överlevnad.
Om det är intressant, skicka ett PM.
Jag har en möjlig lösning:
"Av en händelse" har jag ett dublettexemplar av ritning/bygganvisning (rubbet), till Keil Kraft "Competitor" från 1946. Spännvidd ca 81 cm.
Den kan du få av mig som "julklapp". Vi "rödlistade" måste ju nätverka litet, för artens överlevnad.
Om det är intressant, skicka ett PM.
.
Nu blir det old school på riktigt... inte en färdig bit nånstans... bara en ritning, är jag redo för detta ?
"Artens överlevnad" ? Friflyg är för riktiga karlar !
Hmmm.......kan det vara så att din Spannlack är ovanligt tjock, och som därför (kanske) behöver spädas ännu mer än vad "tumregeln" säger...?
Jag har förstås ingen aning, men tanken dök upp när du nämner att du lägger din 50/50-blandning i 1 lager.......
Modeller av den här kalibern brukar jag normalt förse med 2 lager 50/50.
.
Nja är nog så att blandningen är korrekt, men jag lägger bara på 1 lager 50/50 pga (orka inte kladda på fler lager / läst o förstått instruktionerna men bryr mig inte / har räckt med 1 lager på tidigare modeller)
Men jag lyder dina råd, och stora o lilla vingen har fått 3 st 50/50 lager.
Den där elektriskt framdrivna flygmaskinen ser spännande ut, måste vi tala allvar om framöver....
Så den idén förkastades, istället plockade jag fram en av världens bästa tejper: TESAS Gul-tejp
Bland alla egenskaper som den har, är bl.a den att tejpen kan sitta på en yta i 6-12 månader o sen tar man bort den, och den lämnar i princip noll rester kvar.
Använt mycket på båtar, man ska kanske tejpa nån press eller annat, eller man virar nått runt skrovet med tejpen. På våren drar man bara av tejpen.
Så den skulle jag testa att göra böjbar maskeringstejp av.
Mjae, klart bättre men meckigt att hålla på med, vill ju gärna ha en hel rulle att hålla i handen när man stripar/maskar.
OBS! Inga av bilderna visar nått annat än tester, är inga mönster som ska användas, bara som prov.
Jag har en välsorterad hobbyaffär på nästan gångavstånd från bostaden, tror dom har riktig tejp hemma, får ta och ringa dom och beställa.
Ja beställa, inte går jag ut i dessa tider och träffar smittbärare.
Inte behöver jag heller träffa smittbärare som trängs i mataffärerna, beställer på nätet och sen levererar COOP till dörren, asbra!
Nykterist har man blivit på köpet också, för med tanke på det smittbärande klientelet som frekventerar Systembolagen, håller jag mig långt därifrån också.
Vi introverta klarar oss bra i dessa tider
Återkommer angående eldsflammorna, till dom behöver jag ingen maskeringstejp.
Nu blir det old school på riktigt... inte en färdig bit nånstans... bara en ritning, är jag redo för detta ?
Såklart du är redo......det var detta du väntade på.....
Alla mindfulnessterapeuter kan slänga sig i väggen med sina kristaller och schamantrummor....att scratchbygga balsamodeller från ritning är riktig kvalitetstid...!
Du kommer så småningom att behöva en biffig 12 tums propeller till Competitor. Sådana är ganska sällsynta idag, men de finns fortfarande här: https://easybuiltmodels.com/parts.htm#gsc.tab=0 (scrolla ner en bit så hittar du den).
Såklart du är redo......det var detta du väntade på.....
Alla mindfulnessterapeuter kan slänga sig i väggen med sina kristaller och schamantrummor....att scratchbygga balsamodeller från ritning är riktig kvalitetstid...!
Du kommer så småningom att behöva en biffig 12 tums propeller till Competitor. Sådana är ganska sällsynta idag, men de finns fortfarande här: https://easybuiltmodels.com/parts.htm#gsc.tab=0 (scrolla ner en bit så hittar du den).
.
Ok, jag ställer undan mina schamantrummor, eller så säljer jag dom på Shpock o köper balsaflak för pengarna...
1. Ladda hem ritningen.
2. När du sedan skall printa ut den, välj "poster" (bör synas under "page size & handling" i skrivarmenyn), så kommer ritningen ut som A4-sidor (om skrivaren är av A4-format), som du själv får "klippa & klistra" ihop..... När du är i skrivarmenyn, kolla samtidigt att skalan verkligen är "100%".
Se till att pappersfacket är välfyllt...!
Så funkar det i alla fall i min Windows 10-värld....
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar