Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
    50/50 penslar jag normalt bara på 1 lager, men jag ska lägga på 1-2 lager till, jag gör som du beordrar
    Hmmm.......kan det vara så att din Spannlack är ovanligt tjock, och som därför (kanske) behöver spädas ännu mer än vad "tumregeln" säger...?
    Jag har förstås ingen aning, men tanken dök upp när du nämner att du lägger din 50/50-blandning i 1 lager.......



    Modeller av den här kalibern brukar jag normalt förse med 2 lager 50/50.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Eyas.jpg
Visningar:	316
Storlek:		1,54 MB
ID:		13570

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Ko 02.jpg
Visningar:	310
Storlek:		534,5 KB
ID:		13571



    .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • Kan man inte få sovmorgon nån gång ?

      Återkommer efter sömn och spännkontroll.
      It's Not Just Good, It's Good Enough !

      Kommentar


      • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
        En viktig fråga är vad jag ska beställa hem för nått nytt att bygga ?
        Vill ju få hem före jul och tiden går
        Jag har en möjlig lösning:
        "Av en händelse" har jag ett dublettexemplar av ritning/bygganvisning (rubbet), till Keil Kraft "Competitor" från 1946. Spännvidd ca 81 cm.
        Den kan du få av mig som "julklapp". Vi "rödlistade" måste ju nätverka litet, för artens överlevnad.
        Om det är intressant, skicka ett PM.

        Klicka på bilden för större version

Namn:		KK Competitor - 2.jpg
Visningar:	305
Storlek:		34,9 KB
ID:		13589

        Klicka på bilden för större version

Namn:		KK Competitorl.jpg
Visningar:	308
Storlek:		508,0 KB
ID:		13590



        .


        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

          Jag har en möjlig lösning:
          "Av en händelse" har jag ett dublettexemplar av ritning/bygganvisning (rubbet), till Keil Kraft "Competitor" från 1946. Spännvidd ca 81 cm.
          Den kan du få av mig som "julklapp". Vi "rödlistade" måste ju nätverka litet, för artens överlevnad.
          Om det är intressant, skicka ett PM.



          .

          Nu blir det old school på riktigt... inte en färdig bit nånstans... bara en ritning, är jag redo för detta ? Klicka på bilden för större version

Namn:		smilie_sh_064.gif
Visningar:	187
Storlek:		12,9 KB
ID:		13596


          "Artens överlevnad" ? Friflyg är för riktiga karlar ! Klicka på bilden för större version

Namn:		smilie_happy_256.gif
Visningar:	180
Storlek:		2,1 KB
ID:		13597



          It's Not Just Good, It's Good Enough !

          Kommentar


          • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

            Hmmm.......kan det vara så att din Spannlack är ovanligt tjock, och som därför (kanske) behöver spädas ännu mer än vad "tumregeln" säger...?
            Jag har förstås ingen aning, men tanken dök upp när du nämner att du lägger din 50/50-blandning i 1 lager.......

            Modeller av den här kalibern brukar jag normalt förse med 2 lager 50/50.

            Klicka på bilden för större version

Namn:		Ko 02.jpg
Visningar:	310
Storlek:		534,5 KB
ID:		13571



            .
            Nja är nog så att blandningen är korrekt, men jag lägger bara på 1 lager 50/50 pga (orka inte kladda på fler lager / läst o förstått instruktionerna men bryr mig inte / har räckt med 1 lager på tidigare modeller)

            Men jag lyder dina råd, och stora o lilla vingen har fått 3 st 50/50 lager.

            Den där elektriskt framdrivna flygmaskinen ser spännande ut, måste vi tala allvar om framöver....

            It's Not Just Good, It's Good Enough !

            Kommentar


            • En ritning är på väg, och jag måste öka takten på bygget av Ajaxen...


              Ett misstag (Alternativ byggmetod) gjorde att sidoflaken hamnade på UTSIDAN av ramen istället för flush med ramen...

              (Notering till mig själv: Läs instruktioner noga - Studera ritning noga)

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 2 dec 2020  (3).jpg
Visningar:	185
Storlek:		159,6 KB
ID:		13604



              Det gjorde att det blir "steg" där risk fanns att japanpappret kan knyckla sig vid krympning.

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 2 dec 2020  (4).jpg
Visningar:	187
Storlek:		184,3 KB
ID:		13603



              Överblivna bitar av bakkantslist slipades för att passa som iläggsbitar och en något jämnare övergång, här halvvägs in i slipandet...

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 2 dec 2020  (2).jpg
Visningar:	193
Storlek:		134,9 KB
ID:		13602


              Det uppstår följdproblem pga detta misstag, hoppas lite färg kan lösa det.

              1 iläggsbit färdig, 3 kvar att fixa till.

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 2 dec 2020  (1).jpg
Visningar:	182
Storlek:		162,0 KB
ID:		13605





              It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • Tidigare nämnda eldsflammor kommer att lösa det estetiska......
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                  Tidigare nämnda eldsflammor kommer att lösa det estetiska......
                  Klicka på bilden för större version

Namn:		smilie_happy_258.gif
Visningar:	186
Storlek:		767 Bytes
ID:		13608
Klicka på bilden för större version

Namn:		smilie_happy_258.gif
Visningar:	179
Storlek:		767 Bytes
ID:		13609

                  Självklart, hade ju glömt bort dom

                  It's Not Just Good, It's Good Enough !

                  Kommentar




                  • Färgen vet inte att jag tänker måla på trä, då går det bra.



                    Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_IMG4133.jpg
Visningar:	186
Storlek:		138,8 KB
ID:		13611


                    Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_IMG4138.jpg
Visningar:	183
Storlek:		173,9 KB
ID:		13612


                    Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_IMG4170.jpg
Visningar:	181
Storlek:		106,9 KB
ID:		13613
                    It's Not Just Good, It's Good Enough !

                    Kommentar


                    • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                      Den där elektriskt framdrivna flygmaskinen ser spännande ut, måste vi tala allvar om framöver....
                      Ja, det tycker jag att vi skall göra.

                      Tills vidare kan du läsa "storyn" bakom den här lilla fågelliknande modellen här: http://www.svensktmodellflyg.se/foru...5&replypage=99

                      Det här var ett spännande projekt, vars slut vi säkert inte sett än....det gav mersmak...!

                      Klicka på bilden för större version

Namn:		PowerUp.jpg
Visningar:	321
Storlek:		199,3 KB
ID:		13615




                      .



                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • Ska det bli nått tribal-mönster på vingarna så måste det maskas ordentligt.

                        Hade ingen böjbar maskeringstejp hemma, så fick testa att göra egen, Själv är bäste smed

                        Hade 6mm tejp som jag skar ur cirka 2mm remsor ur, funkar bra på fri hand, föredrar frihandsskärning på sånt här framför nån linjal eller liknande.

                        Klicka på bilden för större version  Namn:		Visade 6 dec 2020   (7).jpg Visningar:	0 Storlek:		200,2 KB ID:		13621


                        Klicka på bilden för större version  Namn:		Visade 6 dec 2020   (6).jpg Visningar:	0 Storlek:		244,7 KB ID:		13622






                        Funkade inte som planerat, dock blev den något mer formbar, med fortfarande osmidig...

                        Klicka på bilden för större version  Namn:		Visade 6 dec 2020   (5).jpg Visningar:	0 Storlek:		253,8 KB ID:		13623


                        Klicka på bilden för större version  Namn:		Visade 6 dec 2020   (4).jpg Visningar:	0 Storlek:		189,7 KB ID:		13620
                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • Så den idén förkastades, istället plockade jag fram en av världens bästa tejper: TESAS Gul-tejp

                          Bland alla egenskaper som den har, är bl.a den att tejpen kan sitta på en yta i 6-12 månader o sen tar man bort den, och den lämnar i princip noll rester kvar.
                          Använt mycket på båtar, man ska kanske tejpa nån press eller annat, eller man virar nått runt skrovet med tejpen. På våren drar man bara av tejpen.

                          Så den skulle jag testa att göra böjbar maskeringstejp av.

                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 6 dec 2020   (3).jpg
Visningar:	170
Storlek:		192,2 KB
ID:		13625


                          Mjae, klart bättre men meckigt att hålla på med, vill ju gärna ha en hel rulle att hålla i handen när man stripar/maskar.

                          OBS! Inga av bilderna visar nått annat än tester, är inga mönster som ska användas, bara som prov.

                          Jag har en välsorterad hobbyaffär på nästan gångavstånd från bostaden, tror dom har riktig tejp hemma, får ta och ringa dom och beställa.
                          Ja beställa, inte går jag ut i dessa tider och träffar smittbärare. Klicka på bilden för större version

Namn:		smilie_krank_016.gif
Visningar:	164
Storlek:		308 Bytes
ID:		13629

                          Inte behöver jag heller träffa smittbärare som trängs i mataffärerna, beställer på nätet och sen levererar COOP till dörren, asbra!
                          Nykterist har man blivit på köpet också, för med tanke på det smittbärande klientelet som frekventerar Systembolagen, håller jag mig långt därifrån också.

                          Vi introverta klarar oss bra i dessa tider Klicka på bilden för större version

Namn:		smilie_verl_066.gif
Visningar:	165
Storlek:		1,6 KB
ID:		13628



                          Återkommer angående eldsflammorna, till dom behöver jag ingen maskeringstejp.



                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 6 dec 2020   (2).jpg
Visningar:	156
Storlek:		231,4 KB
ID:		13626


                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 6 dec 2020   (1).jpg
Visningar:	160
Storlek:		346,8 KB
ID:		13627
                          It's Not Just Good, It's Good Enough !

                          Kommentar


                          • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg


                            Nu blir det old school på riktigt... inte en färdig bit nånstans... bara en ritning, är jag redo för detta ?
                            Såklart du är redo......det var detta du väntade på.....
                            Alla mindfulnessterapeuter kan slänga sig i väggen med sina kristaller och schamantrummor....att scratchbygga balsamodeller från ritning är riktig kvalitetstid...!

                            Du kommer så småningom att behöva en biffig 12 tums propeller till Competitor. Sådana är ganska sällsynta idag, men de finns fortfarande här: https://easybuiltmodels.com/parts.htm#gsc.tab=0 (scrolla ner en bit så hittar du den).

                            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






                            Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                            Friflyg är för riktiga karlar !
                            Klicka på bilden för större version  Namn:		Modellflyve-Nyt 3-85.jpg Visningar:	0 Storlek:		205,5 KB ID:		13631




                            .
                            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-12-07, 11:34 .
                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

                              Såklart du är redo......det var detta du väntade på.....
                              Alla mindfulnessterapeuter kan slänga sig i väggen med sina kristaller och schamantrummor....att scratchbygga balsamodeller från ritning är riktig kvalitetstid...!

                              Du kommer så småningom att behöva en biffig 12 tums propeller till Competitor. Sådana är ganska sällsynta idag, men de finns fortfarande här: https://easybuiltmodels.com/parts.htm#gsc.tab=0 (scrolla ner en bit så hittar du den).


                              .


                              Ok, jag ställer undan mina schamantrummor, eller så säljer jag dom på Shpock o köper balsaflak för pengarna...

                              www.notsoeasybuiltmodels.com levererar inte längre till Europa.

                              Propeller till Competitor ligger lång ner på priolistan...


                              Din tidigare länk till Outerzone har förändrat min dygnsrytm...

                              Kolla in denna skönhet! Vilket stuk!
                              https://outerzone.co.uk/plan_details...6&pth=brwsplns

                              Elektrisk motor och radioapparatsstyrning? Kanske?


                              Fråga:
                              Ska man printa ut en sån ritning på A3 ??

                              It's Not Just Good, It's Good Enough !

                              Kommentar


                              • 1. Ladda hem ritningen.
                                2. När du sedan skall printa ut den, välj "poster" (bör synas under "page size & handling" i skrivarmenyn), så kommer ritningen ut som A4-sidor (om skrivaren är av A4-format), som du själv får "klippa & klistra" ihop..... När du är i skrivarmenyn, kolla samtidigt att skalan verkligen är "100%".
                                Se till att pappersfacket är välfyllt...!
                                Så funkar det i alla fall i min Windows 10-värld....

                                .
                                Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-12-07, 18:36 .
                                ...så där lagom vintage...

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X