Dom är ju inte helt gratis Gasparins motorer, vore väl bättre med elektrisk motor, fast gummisnodd är ju bäst...
Meddelande
Minimera
Inget meddelande ännu.
Balsa(m) för själen...
Minimera
X
-
Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg....fast gummisnodd är ju bäst...
Och så får vi inte glömma gummimotorns förmåga att leverera max vridmoment redan från lägsta varvtal...en vridmomentskurva som medger drift av stora, långsamma propellrar med stor stigning, och mycket annat som kräver råstyrka redan vid ett måttligt tempo...
Utövarna av det "förhistoriska" modellflyget, dvs modellflyg äldre än flyget självt, upptäckte tidigt "kautschukens" möjligheter som drivkälla, som t.ex. Alphonse Penaud med sin "Planophore"...en "pusher" från, ca 1871:
...fast propellern här ser ut att ha viss "utvecklingspotential"....
M. Penaud åstadkom även en gummimotordriven ornithopter:
...ett bra exempel på en apparat som drar nytta av gummimotorns ovanliga vridmomentkurva...inget här som kan agera svänghjul....här räknas bara "riktiga" muskler.....
Jepp....energin från ett stycke kautschuk kan användas till mycket som rör sig......
/BosseSenast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-15, 18:44 ....så där lagom vintage...
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
Den här guiden ger en fingervisning om hur mycket gummimotorn tål.
Siffrorna anger estimerat antal möjliga varv per tum looplängd.
2 strands = 1 loop osv......
De tre vanliga gummibredderna anges.
Gäller smord gummimotor.
.
Jag kommer väldigt sällan iväg för att flyga med mina maskiner, när jag gör det så ska varken rekord eller gummisnoddens bristningsgräns uppnås.
Målet är att få den egenhändigt byggda sköra skapelsen av balsa och japanpapper att i någorlunda stabil flykt flyga i en cirkel, eller cirkelliknande...
Fick en sån eftermiddag i somras, med modellen som här vevas upp med borrmaskin, vilket för mig funkar utmärkt, vevade ej upp max eller i närheten som det kändes, gummisnodden var torr utan olja/fett på.
Efter några korta testförsök i allt större cirklar (modellen behövde i princip inte trimmas/viktas) så släppte jag väg modellen med det underbara ljudet av gummisnodden ute på den stilla ängen, det var det vackraste jag sett sen dom började sälja Brännvin Special på plastflaskor på systemet.
Sen hamnade den onåbar i en trädtopp...
Borrmaskin är det som gäller för mig i detta skede av mitt modellande, att bygga nån stooge eller vad dom heter, som ska bankas ner i marken och stöttor å hej å hå, och räkna varven med en visp, nej tack.
Modellen i ena handen, borrmaskinen i andra och traska ut på nån åker, keep it simple
Senast redigerad av Henry Cow ; 2021-02-15, 23:36 .It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
Jag har några specifika frågor kring gummimotorer, kommer senare.
Självklart vill man ha lite pulver i bitarna, utifall man råkar snubbla över en jätteäng.
Den här Korda Victoryn väger 50 gram komplett, den har samma motor som den i bilden ovan, ska inte göra nått med den utom att plocka ur den tvätta den, fetta in den, fästa ena ändan i ytterdörren o andra i borrmaskinen o stretcha av bara s-tan! Sen in i en plastpåse och vänta på våren.
Senast redigerad av Henry Cow ; 2021-02-15, 23:37 .It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
I Keil Kraft Hybriden lyckades jag något sånär att braida motorn, har haft tidigare försök som ej blivit bra.
Jag har sett alla YouTube-Videor och läst alla instruktioner och illustrationer på internet, men inte blivit klok på braidandet, tills jag plötsligt ramla över en illustration som pedagogiskt och enkelt kunde förklara för en mentalt handikappad hur man ska göra...
Det var typ 20 varv höger ena halvan o sen 10 varv åt motsatta hållet med andra halvan och sen ihop, och för att vara första gången och inte så många varv så blev det helt ok.
Monterade in o vevade upp lite, testade, och klart mer pulver i bitarna.
Instruktionen som jag hittade sparade jag omgående ner på datamaskinen, vilket jag tydligen inte gjorde...
Jag har förgäves försökt leta efter den på nätet, men hittar den inte, tror det var från Keil Kraft, fast inte den instruktionen som medföljer dom moderna byggsatserna.
Tanken var att plocka ur motorn och veckla ut den o fetta in o braida på nytt o in i plastpåse, men utan den jättebraiga instruktionen så går det inte...
Kan nån ha "den" instruktionen i gömmorna ?
It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
Både den gula och den röda Keil Kraften väger ju mera, så en braidad motor ger ju mer påver/vridmoment, vilket kan vara bra.
Till den röda medföljde en längre och kraftigare gummimotor, säkert 2 m lång, bruna i fotot, har gjort ett första enkelt test utan braidande, gjorde väl typ 4 varv eller nått sånt och vevade sen upp lite.
Den gummimotorn var det drag i !
Den finns det lite frågor på, längd etc, men först ska dom andra motorerna fixas.
It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inläggJag vill först tacka för all hjälp jag får, men för mig är detta överkurs.
Jag kommer väldigt sällan iväg för att flyga med mina maskiner, när jag gör det så ska varken rekord eller gummisnoddens bristningsgräns uppnås.
Anledningen till att jag vant mig vid varvräknande, är paradoxalt nog inte för att närma mig bristningsgränsen för att få maximal prestanda, utan för att kunna begränsa flygningen, och ha koll på den begränsningen, för att på ett rimligt sätt hålla kvar modellen inom vårt ganska kringskurna rc-fältområde, vars omgivningar inte lämpar sig för eftersök......
Konstaterande: Jag har "pysslat" med modellflyg i många former sedan 1954-55, men jag har aldrig någonsin deltagit i något tävlande över huvud taget, möjligen pga att jag varit fullt nöjd med att se mina modeller flyga. Samt bygga och göra förbättringar osv, och att försöka utveckla det hela efterhand. Som en rent personlig utmaning och lärokurva, och inte en strävan mot någon "prispall"....
(detta sagt med all respekt för de som tävlar aktivt.)..
Har jag tröttnat...? Nää...
Med det här vill jag bara poängtera att jag helt och fullt förstår vad en flygupplevelse innebär, även när man inte vevat upp så det knakar...
--------------------------------------------------------
...så släppte jag väg modellen med det underbara ljudet av gummisnodden ute på den stilla ängen, det var det vackraste jag sett sen dom började sälja Brännvin Special på plastflaskor på systemet.
Här är några filmsnuttar från några begränsade flygningar från vårt begränsade fält.
Torde illustrera varför jag ser till att veva upp "lagom" antal varv på den här platsen....
https://vimeo.com/371877285
https://vimeo.com/46748820
https://vimeo.com/72215666
https://vimeo.com/271396139
--------------------------------------------------------------------------------
Självklart vill man ha lite pulver i bitarna, utifall man råkar snubbla över en jätteäng.
Känner starkt för att bygga någon litet större friflygmodell, och åter ge mig ut på "vidderna".....
Men, mitt rc-flygande har fått stå tillbaks länge nu, och en "avrostning" här vore också på sin plats...
--------------------------------------------------------------------------------
BRAIDING
Här är några mindre guider som jag hittade.....tillför de något....?
/Förhoppningsvis går de att förstora upp....).
Denna hittade jag också i "arkivet:
...och så förstås den ständige Joshua Finn (fast den här har du kanske redan sett...?)
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=7r61CkY2aQM
.Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-16, 11:56 ....så där lagom vintage...
- Gillar 1
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inläggMen nu måste jag ju köpa en sån där speldosa för att flätandet ska bli rätt...
?:
,
...så där lagom vintage...
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
Satt faktiskt och funderade på nått såntIt's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inläggSatt faktiskt och funderade på nått sånt
?
Loppis........Tradera........?????
....så där lagom vintage...
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
Hahaha! Jag är ju snurrig...
Början på 90-talet byggde jag min första balsamodell Guillows Lancer, fixade då till en gammal borrmaskin jag hade, sen blev det ett uppehåll med balsabyggandet på +20 år.
Har ju helt glömt bort att jag hade en liggandes...
En lång hal gummisnodd, försöka fläta o hålla i borren samtidigt o saknas en hand... kan bli intressant...
It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
Överst i bild gummisnodd inför braid-test.
Undre är original som medföljde till Corsairen.
(ja, bilderna är urkassa o bleka o så...)
25 varv åt höger med ena halvan, sen 25 varv åt vänster med andra halvan, blev ju helt ok för första riktiga flätningen (vuxenpoäng...)
Ett helt ovetenskapligt test gjordes mellan dom 2, originalet är bredare än den jag braidade.
Vevade upp båda plenty trögt, tyckte inte det var nån större skillnad, originalgummit kan ha gett en något längre gångtid, men osäkert.
Efter testet så såg den ut såhär, verkar som flätningen blev ojämn efter uppvevning och test, får väl klura på det...
Härnäst ska jag släppa lös den braidade, fetta in den braida på nytt.
Sen upp i testbänken, fram med handborren och veva o håll räkning på varven, tills den brister, så jag får ett hum om hur-var-när den brister.
It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
Kommentar