Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #76
    Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
    Jo, du har fattat....tror jag.....3° "snedborrning" ger ju i mellanläget ca 1,5° sida och 1,5° nedåt, men sedan kan man finlira med detta och hitta rätt "balans" eller "harmoni" mellan de två, vilket kanske blir 2° nedåt och 1° sida....eller tvärtom...eller något annat däremellan...
    4° "snedborrning" är en litet modigare variant, som mycket väl skulle kunna funka.....



    Toppen, tack, ska ha detta i åtanke till ev framtida modell, då lånar jag polarens svarv o svarvar en egen nosplugg som borras snett sen

    Jag åker inte till torget på lördag...

    It's Not Just Good, It's Good Enough !

    Kommentar


    • #77
      I fabriken har ett oplanerat stopp infallit på linan.

      All produktion har avstannat pga en feltillverkad bit, ledningsmöte har hållits med dom ansvariga.

      Konstruktionsavdelningen skyller på att montörerna blandat ihop tum och mm, projektledaren skyller på dom utländska underleverantörerna, tekniske chefen skyller på dom inhyrda konsulterna och menar att man får vad man betalar för, fabrikschefen skyller på dom ISO-9000-ansvariga, förmannen skyller på beordrad övertid som orsakar brist på koncentration, och montörerna skyller på lärlingarna.

      Uppsägningar kan väntas.



      Klicka på bilden för större version

Namn:		b  (3).jpg
Visningar:	255
Storlek:		70,7 KB
ID:		13365



      Klicka på bilden för större version

Namn:		b  (2).jpg
Visningar:	235
Storlek:		67,4 KB
ID:		13366




      Klicka på bilden för större version

Namn:		b  (1).jpg
Visningar:	234
Storlek:		323,1 KB
ID:		13367




      Klicka på bilden för större version

Namn:		b  (4).jpg
Visningar:	234
Storlek:		294,4 KB
ID:		13368
      It's Not Just Good, It's Good Enough !

      Kommentar


      • #78
        Hej,

        Mitt tips är att först annullera kontrakten med de inhyrda konsulterna, för att sedan samla personalstyrkan, bjuda på fika och tårta, och presentera en ny rutin, eller snarare lyfta upp en nygammal rutin som råkat falla ner i generationsklyftan.


        Att klä plana, ömtåliga strukturer:

        # Snickra (nåja, limma med CA-lim) en ram av trälister. Gör gärna ramen stadig, så att den går att återanvända, och gärna så stor att pappret räcker till både fram- och baksida, eller mer.....

        # Klä ramen med japanpapper, sträck och dopa precis som vanligt. 1 dopelager räcker tills vidare.
        Nu kan alla våldsamma krafter få fritt utlopp utan att ställa till det........

        # Nu har du ett absolut plant, färdigsträckt och dopat ark papper sittande i ramen.
        Klicka på bilden för större version  Namn:		Prairie Bird 0001.jpg Visningar:	0 Storlek:		642,4 KB ID:		13375
        Fotnot: Den printade texten har inte med detta att göra....det kan vi ta upp separat senare om du vill....



        # Nu kan du lätt överföra det plana, färdigsträckta och behandlade pappret på den ömtåliga strukturen. Inga spänningar.
        Låt pappret sitta kvar i ramen medan du fäster det.
        Klicka på bilden för större version  Namn:		Prairie Bird 0002.jpg Visningar:	0 Storlek:		731,6 KB ID:		13372



        Här nedan visas visserligen en sprygelvinge, men proceduren är densamma:

        # När du dopar nästa lager, nåla fast strukturen med distanser, så att luft kommer åt runt om.

        # Låt sedan allt torka medan det sitter i spänn. Ha inte för bråttom att lossa grejorna.
        Klicka på bilden för större version  Namn:		Prairie Bird 0003.jpg Visningar:	0 Storlek:		423,8 KB ID:		13373


        # Resultatet blir en plan struktur som inte vridit sig.
        Klicka på bilden för större version  Namn:		Prairie Bird 0004.jpg Visningar:	0 Storlek:		171,5 KB ID:		13374


        Med denna metod är produktionen strax igång....
        Om du tänker använda "riktig" dope kanske du får ge skyddsombudet en extra bit tårta....det är det värt....


        /Bosse

        .
        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-11-22, 12:57 .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #79
          Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
          Hej,

          Mitt tips är att först annullera kontrakten med de inhyrda konsulterna, för att sedan samla personalstyrkan, bjuda på fika och tårta, och presentera en ny rutin, eller snarare lyfta upp en nygammal rutin som råkat falla ner i generationsklyftan.

          /Bosse

          .

          Här ska det inte bjudas på nån tårta eller kaffe, piskan ska vina över arbetarna som bara drar benen efter sig, beordrad obetald övertid fram till nyår, och frysta löner 5 år framåt ska få dom att rätta sig i leden och lära sig att inte göra några framtida fel.




          Jag återkommer till Er doktorsavhandling inom kort.


          It's Not Just Good, It's Good Enough !

          Kommentar


          • #80
            Bilder från förra veckan.

            Brukar inte ha problem med att få prylarna att bli platta.

            Jiggar med plast ovanpå tvärbalkarna, duscha med vatten o sen spänna upp.
            Har gjort så tidigare.

            Det ser genomdränkt ut, men skuggor/belysning lurar.
            Det torkar/spänner sen platt o fint o sen på med spännlack.

            Men... incidenten med bakvingen och rodret inträffade efter att jag spännlackat dom, den vackra s-formen kom efter en natts torkande i källaren (rodret fuktade jag med en svamp och böjde tillbaka samtidigt som jag höll den mot hårtorken, blev helt plan)


            Fundering/fråga:
            Kan den vackra s-formen bero på att jag använde spännlacken outspädd?
            Den ska ju spädas, men jag...


            Klicka på bilden för större version

Namn:		b  (5).jpg
Visningar:	246
Storlek:		181,3 KB
ID:		13378



            Klicka på bilden för större version

Namn:		b  (6).jpg
Visningar:	236
Storlek:		180,7 KB
ID:		13380



            Klicka på bilden för större version

Namn:		b  (8).jpg
Visningar:	234
Storlek:		176,8 KB
ID:		13379



            Klicka på bilden för större version

Namn:		b  (7).jpg
Visningar:	236
Storlek:		138,7 KB
ID:		13381

            It's Not Just Good, It's Good Enough !

            Kommentar


            • #81
              Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
              Hej,



              Att klä plana, ömtåliga strukturer:

              # Snickra (nåja, limma med CA-lim) en ram av trälister. Gör gärna ramen stadig, så att den går att återanvända, och gärna så stor att pappret räcker till både fram- och baksida, eller mer.....

              # Klä ramen med japanpapper, sträck och dopa precis som vanligt. 1 dopelager räcker tills vidare.
              Nu kan alla våldsamma krafter få fritt utlopp utan att ställa till det........

              # Nu har du ett absolut plant, färdigsträckt och dopat ark papper sittande i ramen.


              # Nu kan du lätt överföra det plana, färdigsträckta och behandlade pappret på den ömtåliga strukturen. Inga spänningar.
              Låt pappret sitta kvar i ramen medan du fäster det.


              /Bosse

              .

              En riktig karl fuskar inte, han förspänner inte


              Det där var ju en lysande metod för plana delikata ytor! Tack!
              Ska ev testas på Ajaxens roderenhet, som dock är en ganska stabil träkonstruktion.

              It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • #82
                Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                Hej,

                Mitt tips är att först annullera kontrakten med de inhyrda konsulterna, för att sedan samla personalstyrkan, bjuda på fika och tårta, och presentera en ny rutin, eller snarare lyfta upp en nygammal rutin som råkat falla ner i generationsklyftan.


                Här nedan visas visserligen en sprygelvinge, men proceduren är densamma:

                # När du dopar nästa lager, nåla fast strukturen med distanser, så att luft kommer åt runt om.

                # Låt sedan allt torka medan det sitter i spänn. Ha inte för bråttom att lossa grejorna.

                # Resultatet blir en plan struktur som inte vridit sig.



                /Bosse

                .
                Så konsult Jansson menar på fullaste allvar att framtida produktion ska ske med vingar etc i spänn efter spännlackning ??

                Men delarna har ju alltid fått lufttorka fritt...




                Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_50reasonnotto2.jpg
Visningar:	239
Storlek:		165,1 KB
ID:		13385
                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                Kommentar


                • #83
                  Har aldrig klätt en koniskt formad flygmaskinskropp tidigare.
                  Instruktionerna var lite förvirrande, så jag gjorde det på mitt sätt istället.

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		c  (7).jpg
Visningar:	201
Storlek:		200,4 KB
ID:		13435



                  Klicka på bilden för större version

Namn:		c  (8).jpg
Visningar:	207
Storlek:		210,6 KB
ID:		13434




                  Magneter i noskonen gör handhavandet enkelt.

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		c  (1).jpg
Visningar:	215
Storlek:		214,8 KB
ID:		13432




                  Komplett vikt inklusive gummimotor och propeller, ej byggd med landningsställ, var pillrigt nog detta första för mig "skalabygge" så dom skippade jag.

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		c  (6).jpg
Visningar:	201
Storlek:		170,8 KB
ID:		13433
                  It's Not Just Good, It's Good Enough !

                  Kommentar


                  • #84
                    Instruktionerna säger att bygget sannolikt kommer att vara baktungt när man är färdig.


                    Behövdes en ordentlig bricka för att det någotsånär skulle hamna i balans.

                    Klicka på bilden för större version

Namn:		c  (3).jpg
Visningar:	220
Storlek:		170,0 KB
ID:		13437



                    Klicka på bilden för större version

Namn:		c  (4).jpg
Visningar:	205
Storlek:		143,2 KB
ID:		13438



                    Klicka på bilden för större version

Namn:		c  (5).jpg
Visningar:	203
Storlek:		170,4 KB
ID:		13439



                    Gjorde några korta lätta provkast mot sängen på typ 2 meter, utan ballast, är man snäll kan man säga att den "flög", dock varken till höger eller vänster eller direkt upp eller ner, provade med några varv på gummisnodden också.

                    Fråga:
                    Ska jag göra mina första riktiga testkast (utomhus) utan 7 gram ditlimmade, eller ska jag lite på att balansen är korrekt med 7 gram extra i nosen ??


                    Klicka på bilden för större version

Namn:		c  (2).jpg
Visningar:	203
Storlek:		215,7 KB
ID:		13440
                    It's Not Just Good, It's Good Enough !

                    Kommentar


                    • #85
                      Hej,

                      Du behöver inte följa mitt exempel....men jag skulle nog göra första utomhus-kastet MED den extra nosvikt som verkade lovande vid inomhusförsöket, och fortsätta justeringarna därifrån....

                      "Do the initial trim launches over tall grass" brukar det förståndigt stå i de gamla beskrivningarna. Jo, det kan nog löna sig att leta rätt på det där långa gräset.....själv brukar jag dock aldrig hitta det när jag behöver det......

                      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-11-26, 19:49 .
                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • #86
                        Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg

                        Gjorde några korta lätta provkast mot sängen på typ 2 meter, utan ballast, är man snäll kan man säga att den "flög", dock varken till höger eller vänster eller direkt upp eller ner, provade med några varv på gummisnodden också.

                        Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                        Hej,

                        Du behöver inte följa mitt exempel....men jag skulle nog göra första utomhus-kastet MED den extra nosvikt som verkade lovande vid inomhusförsöket, och fortsätta justeringarna därifrån....


                        Så... en kompromiss blir då utomhustest utan extra nosvikt
                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • #87
                          Såklart...! Ju högre gräs, desto mer kompromissbenägen kan man unna sig att vara..... [gammalt djungelordspråk]
                          Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-11-26, 20:18 .
                          ...så där lagom vintage...

                          Kommentar


                          • #88
                            Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                            Såklart...! Ju högre gräs, desto mer kompromissbenägen kan man unna sig att vara..... [gammalt djungelordspråk]
                            Ju högre man är på gräs, desto mer benägen är man


                            Jag bugar allra ödmjukast och tackar för hjälpen, återkommer när dom första testen är avklarade.



                            Nu ska Ajaxen kläs med papper!
                            It's Not Just Good, It's Good Enough !

                            Kommentar


                            • #89
                              Hade först tänkt klä den som en prideflagga, eftersom ett mindre heteronormativt, och ett mer genus-certifierat jämställt samhälle, där den könsbinära normen råder, och inte det postkoloniala perspektivet, är nått jag står upp för.




                              Jag valde att klä planet i helvitt, känns som det är mera jag...


                              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 30 nov 2020   (6).JPG
Visningar:	182
Storlek:		149,3 KB
ID:		13487




                              Pappret var väldigt knyckligt

                              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 30 nov 2020   (7).JPG
Visningar:	184
Storlek:		175,8 KB
ID:		13486




                              Jag provade att ta fram strykbrädan o hetjärnet, gick sådär...
                              Skrynkningarna gick inte bort.


                              Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 30 nov 2020   (5).jpg
Visningar:	187
Storlek:		165,4 KB
ID:		13485

                              It's Not Just Good, It's Good Enough !

                              Kommentar


                              • #90
                                Slängde på en bunt vinyl och lät det vara över natten, ingen större förbättring.
                                Slog på hetjärnet i läge Jätte-jätte varmt och testade igen, och det blev bättre då.


                                Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 30 nov 2020   (4).jpg
Visningar:	179
Storlek:		165,1 KB
ID:		13490



                                Jag noterar att jag en gång i tiden gav 15:- för Måltid, idag kostar ett ex mellan 250:- till 500:- lite beroende på skick och var den säljs.

                                Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 30 nov 2020   (3).jpg
Visningar:	179
Storlek:		166,3 KB
ID:		13491



                                Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 30 nov 2020   (2).jpg
Visningar:	181
Storlek:		231,2 KB
ID:		13492



                                Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 30 nov 2020   (1).jpg
Visningar:	187
Storlek:		191,4 KB
ID:		13489

                                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X