Orkar dom inte med hushållsarbetet, är det bara att skriva ut uppåttjack åt dom, så det blir ordning i hemmet igen.
Meddelande
Minimera
Inget meddelande ännu.
Balsa(m) för själen...
Minimera
X
-
När klistret stelnat och vingen var klar så kändes den inte riktigt vridstyv, jo jag att vet dopa o klistra på papper etc gör vingen styv, men av "alla" dom balsavingar jag tidigare byggt så kändes denna vek
NEJ på bilderna har jag INTE börjat slipa...
Så ett mödosamt arbete började där ett fackverksmönster såg dagens ljus på ena halvan av vingen, resultatet?
Mjae... asså... 30% bättre kanske typ...
Back to the drawing board!
En smörgåskonstruktion tillverkades på andra vinghalvan med bitar som fylldes i mellan spanten, resultat?
Mjae... asså... 30% bättre kanske typ...
Spelar det nån roll att det ser olika ut på vinghalvorna?
Inte ett förb--de någe, jag ska inte ställa upp i nån skönhetstävling, jag ska bara ha kul under bygget och lära mig, vill ni se perfekta byggen rekommenderas ni att välja nån annan tråd.
Vingen blev 100% rak och plan, skillnaden mellan ving tip - byggbräda blev cirka 1mm, helnöjd!
Vingen ligger nyslipad och nydopad i källarförrådet.
Bakvingen byggs just nu på byggbrädan.
It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg....jo jag att vet dopa o klistra på papper etc gör vingen styv...
Man behöver inte "biffa upp" en sådan här konstruktion......detta är ingen rc-modell, och alla onödiga tillägg gör bara att den kommer ner snabbare (och tar mark hårdare)....
När det gäller friflygande modeller, gäller framgångsregeln: "Add lightness"...!
Det är detta mantra man skall mumla medan man bygger...
(Det borde finnas t-shirts med det trycket)
Ok, nog om detta för tillfället.....för övrigt ser ju bygget ut att framskrida helt ok.
Och snåla inte med slipdammet....det bidrar bara positivt till ovannämnda devis....
.
Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-12-21, 18:38 ....så där lagom vintage...
Kommentar
-
Less is more.
Jag tyckte bara den var fladdrigare än tidigare vingar jag byggt.
Bakvingen verkar bli lättare än tänkt, på det kommer mina frågor inom kort, inväntar inspirationen att bygga vidare, vilket brukar infalla efter 24:00....It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
En lätt stabilisator är eftersträvansvärt och föredömligt...! Det innebär mindre problem med tyngdpunktsplaceringen senare.
Tung stabbe = mer trubbel...!
---------------------------------------------------------------------
Återgår kort till "förbättringarna" av vingen:
Sådana förstärkningar gör att konstruktionen (förrädiskt) känns litet stadigare just när det görs (och det kan dessutom vara kul att göra...), men när klädseln så småningom är på plats, kommer resultatet inte att märkas....annat än när man lägger grejorna på vågen.....
Ok, sluttjatat...!
----------------------------------------------------------------------
.Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-12-21, 19:08 ....så där lagom vintage...
Kommentar
-
LÅT STÅ:
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
Det heter inte bakvinge, det heter stabilisator
En vacker dag lär jag mig vad alla delar på ett flygplan heter... It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
Gott så. Jag var på väg att kommentera det här med "bakvinge", men Du kom ju på det själv ändå. Jag tror vi smågrabbar på 50-talet brukade prata om bakvingar, kanske mest för ordet var lätt att uttala. Men det fanns ju annat också. Själv brukade jag länge och väl använda termen "affsfalterad", vad det nu kunde vara för något. Fanns mycket annat också. Så pass mycket att min mor var rätt bekymrad inför skolstarten. Nemas problemas enligt "Fröken". Han har för bråttom, det försvinner. Och det gjorde det ju också.
Douglas
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inläggOk, sluttjatat...!
----------------------------------------------------------------------
.
Nu ligger detta moment framåt i tiden, men...
Om jag tolkar ritningen korrekt så ska stabilisator och fena limmas ihop.
Sen ska väl det hela fästas mot flygkroppen med gummiband, det är väl den bakre rundstaven till, rätt ?
Men sen då? Hur/var fäster man gummibandet när man ska fästa det framtill nånstans ?
Jag tolkar att R5 bara ska limmas mot fenan/rodret ?
Vad betyder "Incidence" ??
Jag finner inte ord för min i förskott stora tacksamhet
Klockan har passerat 01:30, nattskiftet har 1 timme kvar, mot byggbordet !
It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
▄ Jepp, fena och stabbe limmas ihop.
▄ Jepp, R5 skall bara vara fäst vid fenan.
▄ Ja, var har man tänkt sig det främre gummisnoddsfästet...?
Jag skulle vilja montera ett par '"gussets" med en genomgående rundstav HÄR ungefär: Två mindre gummisnoddar...!
▄ Incidence:
Med -1° incidence (A) menar man här att stabbprofilens "datumlinje" är en grad negativ gentemot kroppens datumlinje (B).
Om stabben ligger "platt" mot kroppslisterna som på ritningen, så blir det så....
Sedan står det "3° incidence" vid (C), och här relaterar man till stabbens datumlinje (A).
Vinkelskillnaden vinge - stabbe (A - C), kallas också dekalage, och här skapas lyftet.
Det är dekalaget du justerar när du "shimsar" vid trimningen (#2 i "Korta Trimningsskolan", sid 10)
Sammanfattningsvis: Bygg bara enligt ritningen, så får du ett bra utgångsläge att shimsa dig vidare från vid trimningen.....
.Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-12-22, 16:03 ....så där lagom vintage...
Kommentar
-
En god jul önskar jag er all.....
Nja, jag önskar i första hand Farbror Bosse en riktigt god jul, han är ju den enda som svarar/kan/social kompetens här i tråden.
Att som 60-plussare för första gången börja skära balsaflak på fri hand efter ritning, har jag bara Farbror Bosse att tacka för
Några av er skar balsa redan i tidig ålder, och lämnade sen aldrig pojkrummet, utan fortsatte att leka med leksaksflygplan, absolut inget fel i det, vi är alla olika...
It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
T-h-e----C-r-o-w-n........?
Holy gussets...!
En riktig "die-hard" modellflygare tittar förstås på mer uppbyggliga serier, som t.ex. den här, som i klassiskt format beskriver den unge adepten med drömmar om den optimala modellflygupplevelsen, hans svåra umbäranden längs resan, och hur han slutligen möter "mästaren", visar ödmjukhet och stiger mot oanad visdom och dådkraft.....
Som en riddarroman, eller samurajberättelse.....
"The Long Flight"
Del 1.
https://www.youtube.com/watch?v=Nk4cO0OICgU
Del 2.
https://www.youtube.com/watch?v=Ryg4...eature=related
Del 3.
https://www.youtube.com/watch?v=mSp2...eature=related
Del 4.
https://www.youtube.com/watch?v=kWmb...eature=related
------------------------------------------------------
Och ha en riktigt God Jul...Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-12-23, 18:20 ....så där lagom vintage...
Kommentar
-
RC-flygare är creepy... kolla hur snusk-rc-gubben försöker locka tjejerna med det rödmålade "huvudet" på sin sin "bomb"... MeToo-varning lång väg...
Friflygare är ärans och hjältarnas folk, raka i ryggen, fosterlandet i blick och putsade kängor, folk man kan lita på.
It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inläggNågra av er skar balsa redan i tidig ålder, och lämnade sen aldrig pojkrummet
GOTT NYTT ÅR !
.
...så där lagom vintage...
Kommentar
-
Keil Kraft Competitor-ritningen som jag fick av farbror Bosse, har lätt och smidigt genererat en halv modell. Se bild.
Skulle fortsätta balsaskärandet med delar till flygkroppen, men jag vet inte... det blev inte bra, delarna är så små och plottriga, ritningens linjer är tidvis otydliga och oskarpa o skärandet gav varken glädje eller tillfredställelse... delarna vart inte raka, alla sidor på bitarna lutade åt än det ena, än det andra hållet... trots att jag försökte hålla morakniven rak som en fura... några småbitar gick sönder o mitt i alltihopa tog Valiumet slut, bara att kasta in handlunsaren...
Delarna gick i soporna, och jag svor samtidigt att aldrig mer bygga med Henry Cut Parts, endast med Laser Cut Parts...
Efter ett par veckor råkade jag hitta ritningen till Keil Kraft Ajax (se bild) som jag byggde innan, trodde jag slängt alla ritningar till den, men just flygkroppen fanns kvar.
Så nu ska det byggas en till Ajax-kropp, är ju i princip bara lister som ska klistras ihop, kan sen använda noskon och propeller till båda planen.
Nej dom passar säkert inte ihop och tyngdpunkten hamnar väl åt fanders etc, men det viktiga att jag kan fnula vidare, ibland är resan viktigare än målet...
It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
Kommentar