Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Vevade upp båda plenty trögt, tyckte inte det var nån större skillnad, originalgummit kan ha gett en något längre gångtid, men osäkert
    Hmmm......om du frågar mig, är det inte främst mer pulver man vinner med att fläta, men du kan få en låång loop att hänga kvar snyggt mellan krokarna, utan att nosblocket trillar ur när det är färdigsnurrat.
    Tyngdpunkten torde heller inte heller förskjutas så mycket under gångtiden.
    En oflätad lång loop ger säkert samma, eller i stort sett samma effekt, men den flätade ger mindre bekymmer med utfallande nosblock, nersmetad insida och tyngdpunktsförskjutning, osv...

    Jo, man vill förstås maxa upp gummimängden, men man vill inte att detta skall hända, utvändigt som här, eller inuti en flygkropp....
    Men någon större effektökning av själva flätandet...?......jag är inte säker.....(?)
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Joshua F.jpg Visningar:	0 Storlek:		34,7 KB ID:		14764

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Fläta.jpg Visningar:	0 Storlek:		26,9 KB ID:		14763



    .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

      En oflätad lång loop ger säkert samma, eller i stort sett samma effekt, men den flätade ger mindre bekymmer med utfallande nosblock, nersmetad insida och tyngdpunktsförskjutning, osv...

      Men någon större effektökning av själva flätandet...?......jag är inte säker.....(?)

      .
      Aha! Ja det var lite det jag förstod, men jag trodde att den stora vinsten var påvver, men det där med tyngdpunkt är en poäng.
      Mina nosblock sitter med magneter eller gummisnoddar.

      Kontentan av detta blir nog att mina flygplan får nya braidade motorer av rätt längd, måste nog köpa upp mig på mer gummisnoddar...
      It's Not Just Good, It's Good Enough !

      Kommentar


      • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
        Kontentan av detta blir nog att mina flygplan får nya braidade motorer av rätt längd, måste nog köpa upp mig på mer gummisnoddar...
        Här är en mycket bra källa till snoddar (och mycket annat)....!
        https://www.freeflightsupplies.co.uk...roducts/rubber
        Har handlat en hel del av Mr Woodhouse, som är en hedersman, och allt har funkat perfekt.
        Men....jag har dock inte testat efter Brexit.... ...men troligen funkar det fint, plus Postnords störande delaktighet...

        .
        .
        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-17, 20:56 .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

          Här är en mycket bra källa till snoddar (och mycket annat)....!
          https://www.freeflightsupplies.co.uk...roducts/rubber
          Har handlat en hel del av Mr Woodhouse, som är en hedersman, och allt har funkat perfekt.
          Men....jag har dock inte testat efter Brexit.... ...men troligen funkar det fint, plus Postnords störande delaktighet...

          .
          .
          Toppen! Känner till den sidan och andra, men rekommenderar du den så blir det därifrån.

          Jag får återkomma angående vilka snoddar jag ska.

          Postnord kan brinna i helvetet...
          It's Not Just Good, It's Good Enough !

          Kommentar


          • Tico Tico
            Är någon här gammal nog att minnas den låten...?...♪ ♫ ♪ ♫

            Gummimotormodellen med samma namn såldes en gång som byggsats i Brasilien....en näpen liten dubbeldäckare....

            Klicka på bilden för större version  Namn:		Tico Tico  1.JPG Visningar:	0 Storlek:		24,3 KB ID:		14769 Klicka på bilden för större version  Namn:		Tico Tico  2.JPG Visningar:	0 Storlek:		23,7 KB ID:		14770
            Detta exemplar byggt av Jim Moseley, Canada.
            Ritning: Vill ha....!



            ..
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-18, 11:17 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
              Tico Tico
              Är någon här gammal nog att minnas den låten...?...♪ ♫ ♪ ♫
              Givetvis, tillhör allmänbildningen.

              Bäst sväng blir det när Klaus smeker ut tonerna på hammond-orgeln



              It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • Jag kontrar med Putti Putti

                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                Kommentar


                • Hur påverkas glidflykten efter att gummimotorn gjort sitt, om man jämför mellan fritt snurrande propeller eller fast ? (i propaxeln)
                  It's Not Just Good, It's Good Enough !

                  Kommentar


                  • Hur påverkas glidflykten efter att gummimotorn gjort sitt, om man jämför mellan fritt snurrande propeller eller fast ? (i propaxeln)
                    Den frågan har spekulerats av både lärda och o-lärda i långeliga tider.....svaret är (som vanligt) att det finns ingen tvärsäker "sanning" här, MEN om man räknar in propellerns stigning i frågeställningen, kan man se att här finns en tendens eller princip som man åtminstone kan bygga något slags tumregel från....

                    För att skapa litet substans i diskussionen har någon lyckligtvis ansträngt sig, och fått fram nedanstående graf, som skingrar dimmorna en hel del...

                    Klicka på bilden för större version  Namn:		Prop pitch diagram.jpg Visningar:	0 Storlek:		50,9 KB ID:		14790

                    Grafen visar tydligt principen att vid en propeller med liten stigning (pitch), bromsar den frihjulande propellern klart mest.
                    Och vid stor stigning bromsar den stillastående propellern något mer.
                    Och vid ca 4,5" stigning korsas kurvorna och det är "jämnt skägg." mellan de två....

                    Gummimotorpropellrar har ju generellt ganska stor stigning, så i praktiken hamnar man då någonstans i grafens högra halva.


                    Och med en fällbar propeller, försvinner förstås hela frågeställningen.......




                    .
                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • Tack !
                      Då låter jag propeller-arrangemanget på KK-Ajaxen vara, den råkade bli stelmonterad...
                      It's Not Just Good, It's Good Enough !

                      Kommentar


                      • Modellbyggandet är nedlagt för i år, blir bara fix på dom modeller jag har, främst gummimotortestande.

                        Men... i en framtid kanske byggskivan och material o verktyg tas fram igen, och då är jag nyfiken på att prova hyvla till en egen propp. Med betoning på prova...

                        Den här videon visar 2 saker, förutom kaos på byggbordet och hans bokstavskombinations spasmer när han under en microsekund slänger fram det han ska visa framför kameran, givetvis inte i fokus... vilket gör att man inte ser vad han håller på och böjer... pedagogik verkar inte vara hans bästa sida...



                        Det ena är karvandet ur endast ett fåtal block, vilket känns som att jag måste prova.
                        Men så hittade jag dessa byggsatser, vilket verkar klart bra för en glad nybörjare som jag.
                        Tror du 12,75 skulle till KK-Ajak?
                        Sitter en 10" plast på nu, motorn är 1/4" 8 strands (cirka 3,5 meter)

                        https://www.vintagemodelcompany.com/...ller-kits.html




                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • Det andra i videon (som knappt går att se vad han gör...) är nån form av koppling till proppen

                          Det här verkar vara en snyggare lösning, men bilden visar den väl i friläge? När driven läggs i så drar man ut proppaxeln och fäller den övre delen utåt?

                          Jag frågar åt en kompis....


                          Klicka på bilden för större version

Namn:		qz2IEv.jpg
Visningar:	109
Storlek:		110,3 KB
ID:		14794
                          It's Not Just Good, It's Good Enough !

                          Kommentar


                          • ...och hans bokstavskombinations spasmer när han under en microsekund slänger fram det han ska visa framför kameran, givetvis inte i fokus... vilket gör att man inte ser vad han håller på och böjer...
                            Ja, då skall vi se om den här gör bättre nytta....den här guiden gjorde jag en gång som en PDF åt en kompis, och den är sammanställd i all hast, och inte redigerad för att vinna något "konstnärligt pris" .....
                            Men den kanske åskådliggör ett och annat....
                            [ATTACH]n14801[/ATTACH]

                            Om du vill testa, är nedanstående mall till propellerämne användbart.
                            Du kan printa ut den i önskad storlek, och det här propellerämnet blir en bra "standardpropeller", oavsett storlek...
                            Klicka på bilden för större version  Namn:		Propellermall.jpg Visningar:	0 Storlek:		55,4 KB ID:		14797

                            ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

                            Det här verkar vara en snyggare lösning, men bilden visar den väl i friläge? När driven läggs i så drar man ut proppaxeln och fäller den övre delen utåt?
                            Ja, det där är en bra frihjulsanordning till hemmakarvade propellrar....
                            När motorn är uppdragen ser man till att "stumpen" är "uppfälld" så att propelleraxeln greppar i den ...sedan sköter allt sig själv.
                            Inte svårt att göra...här är en sådan som jag har gjort:
                            Klicka på bilden för större version  Namn:		Frihjul 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		21,0 KB ID:		14798




                            .
                            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-19, 19:15 .
                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • Självkritik
                              Klicka på bilden för större version  Namn:		Självkritik.jpg Visningar:	0 Storlek:		17,8 KB ID:		14800

                              Vid "nästa" proppkarvningsinstruktion skall jag inte lägga så stor tonvikt på konkav baksida, eftersom det inte är någon viktig punkt.....
                              Och jag skall inte låta Zlatan få så stort utrymme.....

                              De viktiga hållpunkterna är:

                              1.
                              Tillverka ett bra och exakt ämne.
                              Tillverka ett bra och exakt ämne.
                              Tillverka ett bra och exakt ämne.

                              2.
                              Göra baksidan klar, och inte avvika från ämnets dimensioner och guidande kanter.

                              3.
                              Slutföra framsidan, och skapa något slags "vingprofil", samtidigt som man håller koll på tjockleken - och inte avvika från ämnets kanter.

                              Resten ger sig själv.......

                              Tips: Den där cylindriska "slipklossen" som ofta dyker upp i PDF:en, hade jag väldigt stor nytta av.
                              Den "plana" baksidan av propellern är ju inte alls plan, utan litet "skruvad"....och en vanlig plan slipkloss klarar ju inte av en skruvad yta......



                              Måste ju också tillägga: Observera att jag ingalunda är någon expert på propellerkarvning...! Jag har bara tagit ett par trappsteg på lärokurvan, men det har gått så pass bra att jag är beredd att fortsätta.....
                              Och därför vill jag uppmuntra dig att testa detta.....jag tror att du kommer att få blodad tand, om du bara börjar karva.....
                              Men nyckeln till bra resultat är att vara noggrann när man tillverkar ämnet....DET har jag lärt mig....

                              .
                              Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-19, 19:38 .
                              ...så där lagom vintage...

                              Kommentar


                              • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                                Ja, då skall vi se om den här gör bättre nytta....den här guiden gjorde jag en gång som en PDF åt en kompis, och den är sammanställd i all hast, och inte redigerad för att vinna något "konstnärligt pris" .....
                                Men den kanske åskådliggör ett och annat....
                                [ATTACH]n14801[/ATTACH]


                                .
                                Tack !!

                                Lika förvirrande och svårt som det ser ut, lika utmanande och spännande ser det ut

                                Fälla-ihop-propellern såg klart ut som nått jag gärna provar när verktygen åker fram igen.

                                För- och nackdelar med att karva ut ur 1 balsablock mot att limma ihop flera i en "trappa"?
                                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X