För- och nackdelar med att karva ut ur 1 balsablock mot att limma ihop flera i en "trappa"?
Jag har inte provat den metoden, men jag har mina funderingar (?) på om det verkligen går att åstadkomma en lika elegant "konstantstigning" längs propellerbladet med den metoden....
Stigningen bör/skall ju vara densamma längs hela bladet, trots att omkretsen ökar mot periferin.
Ett blad med konstant vinkel ger ju bautastigning (!) längst ut, vilket gör att propellerspetsen stallar, och bromsar i stället för att göra nytta...
Vinkeln skall m.a.o. avta mot periferin, för att ge konstant (och nyttig) stigning längs hela bladet.
Man måste skilja på bladvinkel och faktisk stigning.
Jag kan ha helt fel här, men jag kan inte riktigt få in i mitt huvud att ett "solfjäderslimmat" propellerämne kan ge samma progressivitet i stigningen som ett "beräknat" ämne....
Kanske upptäcker jag att jag misstagit mig när jag väl provar solfjädersmetoden, men till dess "känns" den inte lika bra....
Och jag kommer nog att fortsätta öva på den "gamla" metoden ett tag till, eftersom jag vill kliva en bit till på den lärokurvan innan jag testar någon "nymodighet"....
.
Kommentar