Själv har jag ett solitt minne av när pappa en gång skulle hjälpa mig med en Getingen.
Jag har själv ett väl inetsat minne av just en Getingen-incident.
Med en "Biet" och en "Vespus" bakom mig, var jag kanske inte en fullständig "rookie" på linflyg, men inte heller något flygaress, och jag var inte särskilt gammal. Entusiasmen var en starkt drivande faktor, och jag ville förfärligt gärna testa min nybyggda, svartmålade Geting med en rödtoppad Webra Record i nosen.
Dessvärre hade jag ingen medhjälpare inom synhåll, men det ordnar sig, tänkte jag när jag stegade iväg till en närbelägen fotbollsplan med Geting, lina, handtag och bränsleflaska under armen.
Och visst dök det upp medhjälpare, dessvärre i form av några småkillar, nästan i "koltåldern", som naturligtvis var mycket nyfikna....
Den ena av dem utsågs hastigt till det ärofyllda uppdraget som "launcher", med instruktionen "håll modellen, och släpp iväg den när jag gör tecken".
Det skulle visa sig att den instruktionen brast på flera punkter, bl.a. på grund av avsaknaden av en praktisk demonstration, samt litet briefing angånde linors sträckning, osv....
Motorn startades (ååh vad lättstartad och snäll denna Webra var), och jag lämnade modellen till min tillförordnade launcher, sprang ut till handtaget....och gjorde tecken till start.
Den lilla Getingen stack iväg som ett spjut längs marken, men tyvärr i en aning fel riktning, så att linorna aldrig spändes riktigt, och jag lyckades inte få dem tillräckligt spända för att reda upp situationen.....men modellen lyfte och steg en bit, fullständigt okontrollerad, gjorde en halvroll in mot cirkelns mitt (som man i journalfilmerna ser störtbombare från ww2 göra), och dök i full fart rakt ned mot just den där upptrampade, hårda delen av fotbollsplanen alldeles invid målburen....!
Allt i småbitar förstås.....men det värsta var att motorn inte längre gick att starta efter detta äventyr...
Vid demontering visade sig att en spricka uppstått i vevaxeln, just vid insugshålet. Senare har jag fått lära mig att detta var en svag punkt på just denna Webra-modell. Inköp av en reservdel saknade ekonomiska förutsättningar just då, och motorn blev liggande, och mig veterligt försvann den senare på något sätt, troligen vid en flytt....
/Bosse
Kommentar