Meddelande
Minimera
Inget meddelande ännu.
Balsa(m) för själen...
Minimera
X
-
Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inläggHade för länge sedan, ja den finns iofs kvar i nån låda en Telco (?) kolsyremotor. Man kunde reglera effekten genom att veaxeln var excentriskt lagrad, så att kolven kunde peta upp kulventilen i topplocket olika mycket.
Fick den aldrig att fungera nåt vidare, antingen var den för svag och med större effekt isade alltihop igen direkt. Kolsyran kyler kraftigt när den expanderar, tydligen.
Dessa motorer var litet större än den jag visar här ovan.
Jo, de kan isa igen, särskilt om man kör dem med full fart.
Cylindern har ju något som ser ut som "kylflänsar", men som har motsatt funktion....det är värmeflänsar. Tanken är att varm sommarluft skall svepa genom flänsarna och motverka oönskad isbildning.
CO²-motorer är inget för vinterflygning..!
Gångtiden kan ökas genom att man kör motorn med lägre "gas" och med större propeller, men detta kräver ju modeller med låg vingbelastning för att det skall bli lyckat.
Dessutom är det viktigt att man "tankar" på rätt sätt, för att fylla tanken maximalt....tricket är att man skall överföra så mycket flytande kolsyra som möjligt till tanken. Fyllningspatronen skall hållas uppochned under tankningen, och det kan löna sig att "trycka in" flera gånger i rad.
...så där lagom vintage...
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
Gångtiden kan ökas genom att man kör motorn med lägre "gas" och med större propeller, men detta kräver ju modeller med låg vingbelastning för att det skall bli lyckat.
Dessutom är det viktigt att man "tankar" på rätt sätt, för att fylla tanken maximalt....tricket är att man skall överföra så mycket flytande kolsyra som möjligt till tanken. Fyllningspatronen skall hållas uppochned under tankningen, och det kan löna sig att "trycka in" flera gånger i rad.
Gångtiden i videon jag länkade till ovan är väl helt ok?It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inläggEffektiva eller inte, dom är ju helläckra!
Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inläggTidig friflyg med ånga, 1896
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gustave Trouvé
Inte för att vara värst.......men här är en av modellflyhistoriens värstingar, som bara måste nämnas här:
Den franske innovatören Gustave Trouvé slog världen med häpnad ca 1870, med sin krut (!)drivna ornithopter, som inför häpna ledamöter ur Vetenskapsakademien lyckades flyga "en bra bit".....
Hjärtat i konstruktionen var det då ganska nyuppfunna "Bourdon-röret".....dvs det hästskoformade rör som man hittar i t.ex. tryckmätare m.m. Bourdon-röret ändrar form vid tryckförändringar.
"Tryckförändringarna" åstadkoms här med hjälp av krutpatroner i ett revolvermagasin med plats för 12 skott.
Frammatningen skedde automatiskt, med hjälp av Bourdon-rörets rörelser, påminnande om en primitiv kulspruta.
På Bourdon-röret var modellens vingar fästa, och rörets rörelser åstadkom således vingrörelser.....närmare bestämt 12 st "flax" på ett magasin, vilket fick "fågeln" att flyga 240 fot, dvs ca 73 meter.
Revolutionerande för sin tid....! ....och krutdoft och dramatik.....
Den som plockat isär en manometer, vet vad ett Bourdon-rör är....
.Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-04, 16:28 ....så där lagom vintage...
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
Underbar skapelse!It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inläggGångtiden i videon jag länkade till ovan är väl helt ok?
Men det förutsätter låg vingbelastning (lätta byggen), så att modellen verkligen orkar fortsätta flyga även när varvtalet gått ner en bit...annars blir det korta flygturer...
.
...så där lagom vintage...
- Gillar 1
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
Ja, det brukar se ut ungefär så, om man "drar ner gasen" en bit, så att det inte bara blir en kort, intensiv krafturladdning.
Men det förutsätter låg vingbelastning (lätta byggen), så att modellen verkligen orkar fortsätta flyga även när varvtalet gått ner en bit...annars blir det korta flygturer...
.It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
Ok... får väl fortsätta med gummisnoddar då...
Men CO²-motorerna puttrar ju så trevligt.....
.
...så där lagom vintage...
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inläggJa, gummimotorn är svårslagen när det gäller lämplig effektkurva....och relativa enkelhet.....
Jag vill diskutera gummisnoddar framöver, behöver input där, jag återkommer inom kort med det.It's Not Just Good, It's Good Enough !
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inläggJag vill diskutera gummisnoddar framöver, behöver input där, jag återkommer inom kort med det.
-----------------------------------------------
BTW: På Youtube hittar man en massa CO²-motorer, men väldigt få av dem visas i luften, och det är nog ingen tillfällighet...!
....så där lagom vintage...
Kommentar
-
Om jag skulle bygga en kolsyremaskin idag skulle den nog se ut som en tävlingsmodell för gummimotor, lätt, låg vingbelastning och framförallt lågt luftmotstånd. Gärna motorcylindern upprätt ute i farvinden. Finns nog nån "sweet-spot" där det fungerar bra.
- Gillar 1
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inläggOm jag skulle bygga en kolsyremaskin idag skulle den nog se ut som en tävlingsmodell för gummimotor, lätt, låg vingbelastning och framförallt lågt luftmotstånd. Gärna motorcylindern upprätt ute i farvinden. Finns nog nån "sweet-spot" där det fungerar bra.
Precis som du säger, är låg vingbelastning och luftmotstånd att föredra.....kan bli en spännande utmaning att få det hela så lätt som möjligt....man får börja tänka "lätt" redan vid första limklicken....
Och så förstås avstå från flygning vid minsta vindpust.....kanske vänta till strax före eller strax efter solnedgången.....
.
...så där lagom vintage...
Kommentar
Kommentar