Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #91
    Hej,

    Ja, Ajaxbygget ser ju ut att framskrida helt ok, och den kommer inte att behöva skämmas för sin old-school dopade vita klädsel...en helt tidsenlig klädkod för modeller av den årgången.
    En ägare i äppelknyckarbyxor och basker, jagande modellen genom landskapet, hade fulländat bilden.......men, kanske det är en aning overkill att gå så långt....

    Ditt tänkta pride-inspirerade färgsättningsalternativ, hade dock gjort Ajaxen lättare att hitta i naturen, om man nu skall utsätta projektet för en hänsynslös SWOT-analys....

    Måttliga veck på japanpapper brukar oftast åtgärda sig själva vid vattenspänningen, men litet allvarligare veck kan och bör strykas ut först. Jag har upptäckt att det går bäst mot en hård yta, t.ex. en plywoodskiva eller liknande.
    Din strykbräda har dock ett snyggt 60-talsmönster, sällan sett nuförtiden....var rädd om den...!

    Jag ser också att du har en riktig Swann-Morton-skalpell till klädseljobbet, och jag förutsätter att bladet är supervasst...
    En bra komplettering av verktygsarsenalen till klädseljobb är också en "kirurgsax", som bilden visar.
    Utformningen gör att man kan gå nära balsastrukturen utan att ens klumpiga fingrar hela tiden är i vägen, och det går att göra noggranna klipp....

    Klicka på bilden för större version  Namn:		SAX.jpg Visningar:	0 Storlek:		155,9 KB ID:		13495

    För övrigt: Landskapet på Måltid-omslaget är som gjort för friflygande modeller...tyvärr en sällsynthet idag !

    /Bosse

    .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #92
      Swann-Morton? Engelskt junk tillverkat av strejkkåta öldrickande fotbollshulliganer från Sheffield? Hellre använder jag en plastkniv


      Nej, blad från Rüttgers, hållare från Martin GmbH och stål från Solingen, allt Made in West Germany

      Fick med mig hem en påse blandat efter några år i södra Germanien, under min landsflykt i det tidiga 90-talet...
      Men nu har jag bara 2 blad kvar, och den som sitter i är slut.

      När jag köpte balsaskäraren så köpte jag extra blad, och dom råkade passa i nån gammal skruva-på-hållare jag hade, visst är bladen vassa och fina, men det blir inte samma sak som när man använder tyska grejer...


      Klicka på bilden för större version  Namn:		Visade 1 dec 2020   (2).jpg Visningar:	0 Storlek:		233,7 KB ID:		13505



      Klicka på bilden för större version  Namn:		Visade 1 dec 2020   (4).jpg Visningar:	0 Storlek:		264,9 KB ID:		13504




      Jag skär pappret endast med skalpell, tycker det fungerar bra, skulle det bli nått fras över kan man ta limstiftet o fixa.


      Klicka på bilden för större version  Namn:		Visade 1 dec 2020   (3).jpg Visningar:	0 Storlek:		121,6 KB ID:		13506



      Ok, ska testa att strykjärna pappret mot en hård yta, tack för tipset!

      Äppelknyckarbyxor
      Ahhh! Ett underbart ord som inte många av dagens unga mobil-mongon känner till.

      Din koppling av friflyg till omslaget på Måltid är ju helt underbar! (Insert hoppande glad smiley here)



      Klicka på bilden för större version  Namn:		Visade 1 dec 2020   (1).jpg Visningar:	0 Storlek:		197,0 KB ID:		13503
      Senast redigerad av Henry Cow ; 2020-12-01, 16:26 .
      It's Not Just Good, It's Good Enough !

      Kommentar


      • #93
        Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
        Hej,

        Ja, Ajaxbygget ser ju ut att framskrida helt ok, och den kommer inte att behöva skämmas för sin old-school dopade vita klädsel...
        Ditt tänkta pride-inspirerade färgsättningsalternativ, hade dock gjort Ajaxen lättare att hitta i naturen, om man nu skall utsätta projektet för en hänsynslös SWOT-analys....


        /Bosse
        Tack.

        Ja myndigheterna är på oss angående krav på SWOT-analys, vi kämpar emot så länge det går.

        Ja vit klädsel gillar jag, ger ett väldigt ljust o luftigt intryck. (det där sista lät som en bostadsannons-floskel...)





        2 problem har dykt upp, det första lättlöst.

        Här sitter vingen i sträckbänken efter att högra delen blivit bevattnad.


        Klicka på bilden för större version  Namn:		Visade 2 dec   (3).jpg Visningar:	0 Storlek:		194,1 KB ID:		13516




        När mittdelen sen skulle bevattnas så hade jag precis tryckt första pumptaget på vattensprutan, när mobilen ringer och hej å hå å hispig å reva i högerdelen...

        Ba´som info liksom: Jag använder vanliga 3-litersplastpåsar som jag virar runt vingen, så sprayvattnet når bara där för avsedd yta.


        Klicka på bilden för större version  Namn:		Visade 2 dec   (2).jpg Visningar:	0 Storlek:		220,3 KB ID:		13515




        Skära klippa klistra skära etc.

        Jag bestrider att jag ev tidigare kan ha yttrat mig negativt om icke-germanska skalpellblad.


        Klicka på bilden för större version  Namn:		Visade 2 dec   (1).jpg Visningar:	0 Storlek:		312,4 KB ID:		13514
        Senast redigerad av Henry Cow ; 2020-12-02, 16:11 .
        It's Not Just Good, It's Good Enough !

        Kommentar


        • #94
          Jag har har surfat i timtals utan att ha hittat nått vettigt som förklarar hur man lägger japanpapper på japanpapper...

          Fråga:
          Hur gör man för att få såna här stripes längs med kroppen?
          Gör man en ram och klistrar fast japanpapper i valfri kulör o vatten o spännlack o sen skär ut/klipper det man vill o klistrar fast på modellen??



          Ja jag vet att man man spraymåla, vilket troligtvis också kommer att med försökas på Ajaxen, nej resultatet kommer inte att bli såhär bra, min konstnärliga ådra är noll.

          Sågtandsmönstret på nedan modell (som ju bara är sååå läckert!) är väl målat?
          Finns det några knep hur det går till? Kan ana att nån form av maskeringstejp används, typ böjbar, men mönstret är ju verkligen perfekt delat/i mitten på vingen.


          Klicka på bilden för större version

Namn:		009.jpg
Visningar:	252
Storlek:		97,7 KB
ID:		13518

          It's Not Just Good, It's Good Enough !

          Kommentar


          • #95
            Den olyckliga revan:
            "Lappri", brukade min gamla morfar utbrista när något gick åt pipsvängen, och så löstes problemet och livet gick vidare...
            (...längesedan jag hörde det uttrycket....)
            Och det tycks ju ha fixat sig även i ditt fall....

            Skära ut dekorbitar, stripes m.m. ur japanpapper:
            Ja, det är helt ogörligt med obehandlat papper. Men du är på rätt spår: Precis som du föreslår, brukar man spänna en bit papper i en ram, dopa det, och låta torka. Då blir det påtagligt lättare att skära ut dekorbitarna med precision.
            Jag har testat det med hyfsad framgång, men då måste jag i samma andetag nämna att jag använder "old-school" RIKTIG, lösningsmedelsbaserad nitratdope, vilken åter löser sig och förenar sig snyggt med det underliggande pappret när jag sedan dopar det på plats. Om du använder "modern", vattenbaserad spännlack/dope, har jag ingen aning om hur det beter sig vid ett sådant här jobb.....men det kanske går hur bra som helst...
            Som vanligt finns det nog bara ett sätt att ta reda på det....ett språng ut i det okända....

            "Måla".
            Ett inte så svårt sätt är att göra som visas här nedan:
            Klippa ut pappmallar, och använda en spritpenna av "bättre" sort. Skall då göras på en färdigdopad yta.
            En bonus med detta är att färgens vikt blir försumbar.
            (det är inte mina grejor...bilderna tillgrep jag på en amerikansk sajt)
            Klicka på bilden för större version

Namn:		Spook 1.jpeg
Visningar:	365
Storlek:		641,0 KB
ID:		13525
Klicka på bilden för större version

Namn:		Spook 2.jpeg
Visningar:	327
Storlek:		1,39 MB
ID:		13526


            /Bosse
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-12-02, 19:00 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #96
              Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

              "Om du använder "modern", vattenbaserad spännlack/dope"


              /Bosse
              Nej nu går skam på torra land! "Vattenbaserad"?
              Tror du jag är nån trädkramande miljöaktivist som vill tillbaka till stenåldern ??






              Tack för svar, återkommer senare/i natt/morgon

              It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • #97
                För mig så har det gått bra att skär ut japan-pappret med ett riktigt vasst rakblad och sedan dopa fast det mot en redan färdigdopad vinge. Planet på bilden fick vingen dopat på 80-talet med "lätt-dope" och förra vintern så har jag dopat fast de rörda linjerna med den nya typen av vattenlösligt "dope", ezedope. Blev nästan klar med planet nu

                Ezedope är lite för tjock flytande (tycker jag) och det ger en lite ful och blank yta, så det blir inte riktigt lika bra, men man slipper ju iaf lukten.

                Klicka på bilden för större version

Namn:		_20201202_194400.jpg
Visningar:	351
Storlek:		1,12 MB
ID:		13531
                Bifogade filer

                Kommentar


                • #98
                  Varför ser jag COX avatar bredvid mitt namn?

                  Det stämmer ju inte, jag har en sportbil som avatar


                  Klicka på bilden för större version

Namn:		AaVlr1.jpg
Visningar:	347
Storlek:		173,2 KB
ID:		13535
                  It's Not Just Good, It's Good Enough !

                  Kommentar


                  • #99
                    Det är ordet "genom" som är konstigt. Jag gissar att det skall syfta på att jag har svarat på ett inlägg ifrån dig.

                    Kommentar


                    • Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
                      Det är ordet "genom" som är konstigt. Jag gissar att det skall syfta på att jag har svarat på ett inlägg ifrån dig.

                      Men den här skärmdumpen togs för typ 2 minuter sen, på den ser vi att sista inlägget i min tråd skrevs igår 15:48, vilket inte stämmer då du skrev ett inlägg idag 07:25

                      Skumt...

                      Vi ser också att Farbror Bosse skrivit ett sista inlägg i ämnet nedanför, med korrekt bild o allt.
                      Inlägget i min tråd har fel avatar och fel tidpunkt.

                      Kanske nån moderator kan kika på det.

                      När ni ändå håller på så skaffa lite fler smileys, och varför inte möjligheten att kunna ladda upp filmer direkt från mobilen.


                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Skärmbild (3).png
Visningar:	238
Storlek:		207,4 KB
ID:		13543
                      Bifogade filer
                      It's Not Just Good, It's Good Enough !

                      Kommentar


                      • Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
                        För mig så har det gått bra att skär ut japan-pappret med ett riktigt vasst rakblad och sedan dopa fast det mot en redan färdigdopad vinge. Planet på bilden fick vingen dopat på 80-talet med "lätt-dope" och förra vintern så har jag dopat fast de rörda linjerna med den nya typen av vattenlösligt "dope", ezedope. Blev nästan klar med planet nu

                        Ezedope är lite för tjock flytande (tycker jag) och det ger en lite ful och blank yta, så det blir inte riktigt lika bra, men man slipper ju iaf lukten.

                        Klicka på bilden för större version

Namn:		_20201202_194400.jpg
Visningar:	351
Storlek:		1,12 MB
ID:		13531
                        Nice flygmaskin!

                        Det där med att dopa fast japanpappret kanske man skulle prova, givetvis på nån testbit först. Tack för tipset!

                        Eze-Dope provade jag för några år sen, mitt diplomatiska svar blir: Nej tack
                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                          Den olyckliga revan:
                          "Lappri", brukade min gamla morfar utbrista när något gick åt pipsvängen, och så löstes problemet och livet gick vidare...
                          (...längesedan jag hörde det uttrycket....)
                          Och det tycks ju ha fixat sig även i ditt fall....


                          /Bosse

                          Ja en lagning o sen vart det ok, lagningen är det högra i bild 2



                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 2 dec   (1).jpg
Visningar:	238
Storlek:		312,4 KB
ID:		13547


                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 2 dec 2     (2).jpg
Visningar:	240
Storlek:		204,6 KB
ID:		13550




                          Ingen aning om det så här man gör, inget jag läst nånstans, testade och det funka bra.
                          Mittdelen ska vattenspännas så bara den ytan ska bli blöt, tog 2 st 3-lters plastpåsar o virade tajt i skarvarna, sen duscha vatten på, o sen smidigt dra av plasten.
                          När det torkat så gör jag samma med ytterdelarna en i taget.

                          Typ...

                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 2 dec 2     (4).jpg
Visningar:	243
Storlek:		225,8 KB
ID:		13552



                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 2 dec 2     (3).jpg
Visningar:	240
Storlek:		228,2 KB
ID:		13551
                          Bifogade filer
                          It's Not Just Good, It's Good Enough !

                          Kommentar


                          • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

                            Skära ut dekorbitar, stripes m.m. ur japanpapper:
                            Ja, det är helt ogörligt med obehandlat papper. Men du är på rätt spår: Precis som du föreslår, brukar man spänna en bit papper i en ram, dopa det, och låta torka. Då blir det påtagligt lättare att skära ut dekorbitarna med precision.
                            Jag har testat det med hyfsad framgång, men då måste jag i samma andetag nämna att jag använder "old-school" RIKTIG, lösningsmedelsbaserad nitratdope, vilken åter löser sig och förenar sig snyggt med det underliggande pappret när jag sedan dopar det på plats. Om du använder "modern", vattenbaserad spännlack/dope, har jag ingen aning om hur det beter sig vid ett sådant här jobb.....men det kanske går hur bra som helst...
                            Som vanligt finns det nog bara ett sätt att ta reda på det....ett språng ut i det okända....

                            "Måla".
                            Ett inte så svårt sätt är att göra som visas här nedan:
                            Klippa ut pappmallar, och använda en spritpenna av "bättre" sort. Skall då göras på en färdigdopad yta.


                            /Bosse
                            Stort tack för alla tips och visat intresse!





                            Ok, så det verkar som det finns olika sätt att göra det på, med gemensam nämnare att man dopar fast det man vill ha på modellen.


                            På Ajaxen hade jag tänkt mig nått tidstypiskt som eldsflammor och tribal-mönster.




                            Jag använder dessa 2 produkter, vet inte var jag köpt spännlacken, hittade den i modellkartongen där allt ligger nerpackat när jag inte bygger, vilket kan bli typ 1 år mellan varven...
                            Filtret är det som Sundström rekommenderar till Benco 14

                            Bakvingen ligger just i skrivande stund ny-dopad i mitt källarförråd i statarlängan, den första dopade biten på Ajaxen.


                            Mja, tuschpenna tror jag att jag hoppar över så länge.


                            En viktig fråga är vad jag ska beställa hem för nått nytt att bygga ?
                            Vill ju få hem före jul och tiden går
                            Har kikat på flera FF-sidor i UK, jag tror inte att typ Corsair lockar igen, en "vanlig" oldtimer har jag byggt några (fast dom är ju bäst)

                            Tips någon?



                            Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 2 dec 2     (5).jpg
Visningar:	252
Storlek:		192,2 KB
ID:		13556


                            Klicka på bilden för större version

Namn:		Visade 2 dec 2     (1).jpg
Visningar:	259
Storlek:		251,8 KB
ID:		13554
                            Bifogade filer
                            It's Not Just Good, It's Good Enough !

                            Kommentar


                            • DOPE

                              Spännlack, nitratdope, zaponlack, cellulosalack.......alltsammans kan benämnas "lack baserad på nitrocellulosa". De tillhör alla samma familj.
                              Vad som skiljer dem åt är typen av "plasticizer", och vad som är intressant för oss, också mängden av P, vilket styr dess förmåga att krympa.

                              "Nitratdope" eller "spännlack" kan vara samma sak. Namnet är ju något som tillverkaren gett sin produkt, beroende på vilka egenskaper man vill betona i sin marknadsföring. Krympegenskaperna må variera mellan fabrikaten, men i grunden är det samma sak.

                              Jag har länge använt en nitratdope av märket "Skycraft", och jag bedömer att den sträcker "lagom" mycket.
                              (Man kan också köpa "ej krympande" dope, vilken då innehåller en annan typ av "plasticizer").

                              Jag kan föreställa mig att din "Spannlack" helt enkelt är en eminent nitratdope av krympande sort...

                              Gemensamt för "all" dope är att den måste spädas ganska rejält för att kunna användas optimalt när det gäller japanpappersklädda småmodeller.
                              Tumregeln säger 50/50 % spädning, och 2-3 lager på "vanliga" gummimotormodeller. Fler lager ökar ändå inte styrkan nämnvärt, men det adderar oönskad vikt...!

                              Ett plus är att spädd dope torkar väldigt fort, och ett annat plus är att lukten inte pyr in i inredningen, utan försvinner snabbt och fullständigt när allt är klart.
                              Är i alla fall min uppfattning....


                              Några av mina pavor.
                              Till höger min "old faithful" nitratdope som sträcker "så där lagom"...
                              Pavan till vänster innehåller vanlig "cellulosalack", dvs sådan som fanns i alla slöjdsalar en gång i tiden. En litet "fetare" sorts nitrocellulosa.
                              På litet större modeller kan den vara bra att avsluta med på vissa ställen, men den är absolut inte lämplig för "småflyg" pga sin vikt......
                              Innehållets cognacsliknande färgton beror på hög ålder (!), men resultatet blir trots det fullständigt kristallklart....
                              Klicka på bilden för större version  Namn:		Dope.jpg Visningar:	0 Storlek:		279,0 KB ID:		13561



                              .
                              Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-12-03, 20:15 .
                              ...så där lagom vintage...

                              Kommentar


                              • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                                DOPE

                                Spännlack, nitratdope, zaponlack, cellulosalack.......alltsammans kan benämnas "lack baserad på nitrocellulosa". De tillhör alla samma familj.
                                Vad som skiljer dem åt är typen av "plasticizer", och vad som är intressant för oss, också mängden av P, vilket styr dess förmåga att krympa.

                                Jag kan föreställa mig att din "Spannlack" helt enkelt är en eminent nitratdope av krympande sort...

                                Gemensamt för "all" dope är att den måste spädas ganska rejält för att kunna användas optimalt när det gäller japanpappersklädda småmodeller.
                                Tumregeln säger 50/50 % spädning, och 2-3 lager på "vanliga" gummimotormodeller. Fler lager ökar ändå inte styrkan nämnvärt, men det adderar oönskad vikt...!



                                .
                                Lysande farbror Bosse, tack ! Klicka på bilden för större version  Namn:		smilie_op_035.gif Visningar:	0 Storlek:		1,3 KB ID:		13567

                                50/50 penslar jag normalt bara på 1 lager, men jag ska lägga på 1-2 lager till, jag gör som du beordrar Klicka på bilden för större version  Namn:		smilie_hops_128.gif Visningar:	0 Storlek:		14,2 KB ID:		13568





                                En tankevurpa i ett tidigt skede av Ajax-bygget har gjort att beklädningen av flygkroppen inte inletts, jag får återkomma när jag har några funderingar att delge/be om råd...




                                Senast redigerad av Henry Cow ; 2020-12-03, 20:56 .
                                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X