Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Anfäkta och Anamma...!
    Har jag lockat dig in i en återvändsgränd...?....så var det ju inte tänkt...!

    Men jag förstår vilka snubbeltrådarna är, när det gäller scratchbygge från gammal ritning...och Competitor innehåller ju många smådelar som inte självklart passar exakt mot andra delar, vilka i sin tur "lämnar utrymme för tolkning", osv...
    Och så finns ju dessutom en inbyggd "felmariginal" hos de komponenter man själv bygger, och som skall ställas mot ovanstående...
    Addera därtill en ritning som togs fram medelst tusch och dragstift någon gång strax efter andra världskriget, så börjar man kunna skönja omfattningen av hela problemkomplexet.....
    Ja, det är energikrävande, och dåtidens byggare hade det inte bättre, ställda inför samma tolkningsproblem, måttligt hjälpta av mediokra balsaflak med suddigt tryck....

    Men så en dag, efter en tids vila, och när synapserna fått kallna litet, fimpar man cigarren mot klacken, slår in saloondörren och stegar in i projektet och ställer allt till rätta....bestyckad med nya slipklossar och nyvunnen målmedvetenhet....
    Det kommer du också att göra, förutspår jag....



    Klicka på bilden för större version

Namn:		Omöjlig.jpg
Visningar:	297
Storlek:		16,9 KB
ID:		14293






    Jag kastar förstås sten i mitt eget glashus nu, eftersom jag just nu själv står inför en problemlösning som liknar ovanstående........men vad det är berättar jag inte nu.
    Det kommer att avslöjas i en byggtråd i en närbelägen framtid...

    /Bosse

    .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
      Anfäkta och Anamma...!
      Har jag lockat dig in i en återvändsgränd...?....så var det ju inte tänkt...!

      Men jag förstår vilka snubbeltrådarna är, när det gäller scratchbygge från gammal ritning...och Competitor innehåller ju många smådelar som inte självklart passar exakt mot andra delar, vilka i sin tur "lämnar utrymme för tolkning", osv...
      Och så finns ju dessutom en inbyggd "felmariginal" hos de komponenter man själv bygger, och som skall ställas mot ovanstående...
      Addera därtill en ritning som togs fram medelst tusch och dragstift någon gång strax efter andra världskriget, så börjar man kunna skönja omfattningen av hela problemkomplexet.....
      Ja, det är energikrävande, och dåtidens byggare hade det inte bättre, ställda inför samma tolkningsproblem, måttligt hjälpta av mediokra balsaflak med suddigt tryck....

      Men så en dag, efter en tids vila, och när synapserna fått kallna litet, fimpar man cigarren mot klacken, slår in saloondörren och stegar in i projektet och ställer allt till rätta....bestyckad med nya slipklossar och nyvunnen målmedvetenhet....
      Det kommer du också att göra, förutspår jag....


      /Bosse

      .
      Tack för dom uppmuntrande orden, men att bygga enbart med en ritnings hjälp blir det inte några fler inom den närmsta tiden.
      Visst vingen blev bra och så, men sen tog det stopp.

      Efter att byggbordet rensats från felskurna balsabitar och sönderklippta ritningar, fick jag ett infall att åka och köpa mig ett nybörjarfrigolitrcflygplan... men hejdade mig...

      Våga Vägra R/C


      It's Not Just Good, It's Good Enough !

      Kommentar


      • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
        Keil Kraft Competitor-ritningen som jag fick av farbror Bosse, har lätt och smidigt genererat en halv modell. Se bild.


        Efter ett par veckor råkade jag hitta ritningen till Keil Kraft Ajax (se bild) som jag byggde innan, trodde jag slängt alla ritningar till den, men just flygkroppen fanns kvar.
        Så nu ska det byggas en till Ajax-kropp, är ju i princip bara lister som ska klistras ihop, kan sen använda noskon och propeller till båda planen.

        Nej dom passar säkert inte ihop och tyngdpunkten hamnar väl åt fanders etc, men det viktiga att jag kan fnula vidare, ibland är resan viktigare än målet...


        Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_IMG4758.jpg
Visningar:	337
Storlek:		233,4 KB
ID:		14255

        Har haft strul med internet i snart 2 veckor, återkommer inom kort med byggets utveckling-
        It's Not Just Good, It's Good Enough !

        Kommentar


        • Kill-Kraft hybriden färdig, fast det har den varit i några veckor.
          Att skära balsalister gick sådär, dom blev bågformade, försökte utnyttja det där böjar förekom på ritningen.

          Annars helt nöjd, ska väl i lite vikt i fram, sen får vi testkasta när vädret tillåter, och se hur det går...

          Har börjat leka med gummisnoddarna, med blandat resultat, återkommer angående det, "ska bara" fota lite och så...


          Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_IMG4845.jpg
Visningar:	153
Storlek:		133,5 KB
ID:		14392







          Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_IMG4847.jpg
Visningar:	142
Storlek:		146,5 KB
ID:		14394



          Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_IMG4849.jpg
Visningar:	144
Storlek:		138,0 KB
ID:		14393
          It's Not Just Good, It's Good Enough !

          Kommentar


          • Blev ju väldigt fin...!!
            När jag ser den, längtar jag till våren och "De Himmelska Ängderna", med sitt "tall grass"....***
            Tummen upp..!

            Ja, att skära lister kan bli ett smärre äventyr...
            Vissa balsaflak är helt enkelt "onda"....dvs olämpliga för sådana övningar, eftersom de har inbyggda spänningar som "förlöses" när man skär ut en list, och resultatet blir krokigt.
            Att använda sådana lister till böjda former är ju förståndigt...


            .*** Dessvärre blir ju den sortens landskap alltmer sällsynta i dessa tider......

            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • Tack !

              Skulle jag behöva lister till nått framtida bygge, så köper jag färdiga lister.


              Hade tänkt ta med mig några av balsabyggena på vårens och sommarens bilturer, brukar ge mig iväg ut på småvägar som gud glömde.

              Har funderat på en enkel låda att trycka ner planen i, stabil nog att klara av att vara i bakluckan tillsammans med solstolar och annat löst bråte som far omkring därbak.

              Har någon nått tips/bild/länk på en sån låda ?

              It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • Javisst.....förvarings- och transportlådor används flitigt.....av nödvändighet...
                En stor del av skadorna på modeller uppstår hemma eller i bilen, det är en bister realitet att leva med.....
                Att fixera vingen, så att den inte slår sig under förvaring, är ett klokt inredningstips.


                Här kommer en liten lådkavalkad:

                Sådana här transportlådor används flitigt av "de stora pojkarna" som reser runt och tävlar eller besöker meetings.
                Klicka på bilden för större version  Namn:		Box 001.jpg Visningar:	0 Storlek:		76,4 KB ID:		14416


                Här är en gammal skräddarsydd låda med modell, så som den helt orörd upptäcktes i ett dödsbo.
                Exemplariskt gjort i alla stycken.
                Zooma in häftstiften.....den sortens häftstift har nog inte förekommit sedan Snoddas glansdagar.....
                Klicka på bilden för större version  Namn:		Box 002.jpg Visningar:	0 Storlek:		154,6 KB ID:		14412


                En litet modernare variant, troligen gjord i något lätt "skum"-material.
                Klicka på bilden för större version  Namn:		Box 003.jpg Visningar:	0 Storlek:		120,9 KB ID:		14413


                En luxuös box.....men som kanske skänker nervösa vibbar hos allmänheten.
                Rör det sig om en sniper, på väg till ett hustak nära dig, eller är det en modellflygare...?
                Klicka på bilden för större version  Namn:		Box 004.jpg Visningar:	0 Storlek:		260,3 KB ID:		14414




                En bra tankemodell vid hemmasnickrande, är sådana här boxar för krocket- eller badmintonset.
                På bussen anar ingen vilken obskyr hobby du har....
                Klicka på bilden för större version  Namn:		Box 005.jpg Visningar:	0 Storlek:		80,1 KB ID:		14415


                Sammantaget: Bara att välja material och sätta igång....

                /Bosse

                .

                Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-03, 14:08 .
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                  På bussen anar ingen vilken obskyr hobby du har....


                  Sammantaget: Bara att välja material och sätta igång....

                  /Bosse

                  .
                  Vadå obskyr? Klicka på bilden för större version

Namn:		smilie_frech_051.gif
Visningar:	135
Storlek:		358 Bytes
ID:		14421

                  Ibland försöker jag förklara för icke-hobby bekanta det här med friflyg... men när jag nämner japan-papper tror många att jag spekulerar i derivat på Tokyo-börsen...

                  Tack för tipsen!

                  Mina funderingar har gått i liknande banor, att bygga vore ju enkelt, om det inte var så att alla mina hand- och bygga-i-trä-verktyg ligger 20 mil bort...

                  Men... Kanske ska göra en ritning och sen åka ner till närmsta sågverk och låta dom såga till några plankor efter mina mått. Sen spikar jag ihop lådan själv.
                  It's Not Just Good, It's Good Enough !

                  Kommentar


                  • Här är ett bra råmaterial för lådtillverkning.
                    https://www.hornbach.se/shop/Furuply...-detaljer.html

                    ...plus lagom tunna lister för innerhörnen....

                    .
                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                      Här är ett bra råmaterial för lådtillverkning.
                      https://www.hornbach.se/shop/Furuply...-detaljer.html

                      ...plus lagom tunna lister för innerhörnen....

                      .
                      Slöjdmajjen Jansson har gett mig hemläxa... Han e ba´så jåbbi...

                      Hur ska jag hinna... har ju grupparbetet i Kristendom som ska in på fredag: Gumminband inom Pingströrelsen, del 1
                      It's Not Just Good, It's Good Enough !

                      Kommentar


                      • Det här omslaget får mig att tänka på Swastika Girls med Fripp & Eno

                        Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (67).jpg
Visningar:	129
Storlek:		99,0 KB
ID:		14427


                        Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (35).jpg
Visningar:	149
Storlek:		104,2 KB
ID:		14426



                        Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (36).jpg
Visningar:	131
Storlek:		280,7 KB
ID:		14429



                        Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (62).jpg
Visningar:	129
Storlek:		215,7 KB
ID:		14428
                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • Skön bild på tuff herre som pumpar upp någon sorts cylinder för tryckluft. Tryckluft för att driva någon form av motor/propellerkombination verkar djärv nog. Undrar hur länge "motorn" gick? Några sekunder gissar jag, knappast mer. Men det måste ha fungerat på något sätt, kanske inte bra men bra nog för att få upp modellen på lite höjd. De få bilder jag sett visar även herrar som startade modellerna från marken. Kanske ingick markstart i tävlingsmomentet. Inget fusk med handluns här inte.

                          Kommentar


                          • Klicka på bilden för större version

Namn:		x  (37).jpg
Visningar:	126
Storlek:		189,1 KB
ID:		14432
                            It's Not Just Good, It's Good Enough !

                            Kommentar


                            • Ja, tryckluftsdrivet modellflyg hade en kort glansperiod under det tidiga 1900-talet, men det handlade nog mest om fascinationen över själva tekniken kring det hela.
                              Som du anade, var dessa motorer inga krutpaket, och gångtiden var begränsad.
                              Och de stora tryckbehållarna tyngde ekipagen en hel del.
                              Nej, gummimotorn gick inte att slå, när det gällde prestanda per gram......

                              Men visst kan man förstå att de här små motorerna väckte experimentlustan, och fick tekniknördarnas hjärtan att bulta litet snabbare....!

                              Klicka på bilden för större version  Namn:		Tryckluft 03.jpg Visningar:	0 Storlek:		159,6 KB ID:		14443 Klicka på bilden för större version  Namn:		Tryckluft 02.jpg Visningar:	0 Storlek:		107,9 KB ID:		14442


                              Och här har vi en riktigt avancerad tryckluftsmotor, en 4-cylindrig "IMP" (V4) från 30-talet. Men den var definitivt för klumpig för att flyga med....kanske mer lämplig för båtar....
                              Klicka på bilden för större version  Namn:		Tryckluft 04 IMP.jpg Visningar:	0 Storlek:		33,2 KB ID:		14441

                              Dock har jag sett att man även idag kan köpa små kinesiska trycklufts-kit (i plast, förstås...), men de ger säkert inte mer flygupplevelse än gamla tiders tryckluftsmotorer...


                              ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


                              CO²

                              Men så småningom upptäcktes och utvecklades kolsyredriften....ett mycket bättre utgångsläge...
                              Men.inte heller dessa motorer är några krutpaket, och de kan inte heller hävda sig mot gummimotorn, men gångtiden är ofrånkomligt längre än hos tryckluftsmotorerna. Och totalvikten är betydligt lägre.
                              Dock ingenting för raketstarter och svindlande prestanda, men de puttrar gemytligt, och kan vara trevliga i nosen på en liten skalamodell, eller något annat som är tänkt att "hålla sig i närheten" av operatören.....

                              Här är en tjeckisk "Gasparin" CO²-motor.. Hela drivpaketet väger 7,1 gram.

                              Klicka på bilden för större version  Namn:		Gasparin G28 - 7,1 g - 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		269,1 KB ID:		14444 Klicka på bilden för större version  Namn:		Gasparin G28 - 7,1 g - 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		122,3 KB ID:		14445

                              ----------------------------------------------------------------------------------


                              Nej, jämfört med ovanstående är gummimotorn fortfarande obesegrad när det gäller kraft per gram, och den levererar också sin effekt på ett passande sätt.

                              -----------------------------------------------------------------------------------

                              Avslutningsvis: Jo, det finns fantaster som inte backar för teknikutmaningar......
                              Man trodde att ångkraft (!) för länge sedan avfärdats som kraftkälla för flyg.....men det finns de som aldrig ger upp.....och blir belönade....
                              https://www.youtube.com/watch?v=8fGUnNf3OiQ


                              /Bosse

                              .
                              Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-04, 13:59 .
                              ...så där lagom vintage...

                              Kommentar


                              • Hade för länge sedan, ja den finns iofs kvar i nån låda en Telco (?) kolsyremotor. Man kunde reglera effekten genom att veaxeln var excentriskt lagrad, så att kolven kunde peta upp kulventilen i topplocket olika mycket.
                                Fick den aldrig att fungera nåt vidare, antingen var den för svag och med större effekt isade alltihop igen direkt. Kolsyran kyler kraftigt när den expanderar, tydligen.

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X