Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Vespus

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Bara en liten rapport till, angående de här sydda gångjärnen.
    En och annan har säkert befarat att gångjärnen skulle bli "stelopererade" när stabben slutligen fick de sista lagren dope, och själv hade jag samma farhågor.
    Och sådana här frågor finns det ju bara ett sätt att få svar på....nämligen att jobba på och se vad som händer...

    Nu är stabben färdigdopad, och gångjärnen är fortfarande föredömligt lättgående...! Jag gav rodret litet "motion" när dopen var nästan torr, och mer behövdes inte..det går nu hur lätt som helst...!
    Även om rodret var stadigt och glappfritt före dopning, är det nu - om möjligt - ännu mer stadigt och glappfritt.
    Och tråden är nu både impregnerad och "permanentad" på sin plats.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-22.jpg
Visningar:	739
Storlek:		690,0 KB
ID:		1261

    Nu får vi se hur länge det håller, men så här långt har jag gott hopp....
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #17
      Bosse,

      Tror inte att det är något problem med tråden. Metoden började ju användas för flera årtionden sedan, och hade det inte fungerat borde vi ha vetat om det nu. En skillnad är förstås att den gamla hederliga björntråden inte finns att köpa längre (jag har redan försökt), men Du verkar ju fixa det i alla fall.

      Kommentar


      • #18
        Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
        .. En skillnad är förstås att den gamla hederliga björntråden inte finns att köpa längre (jag har redan försökt), ..
        Då kan man väl köpa en ny ohederlig björntråd https://www.stoffochstil.se/sybehor/...jorntrad-150-m
        www.modellflygnytt.se/mv.html

        Kommentar


        • #19
          Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
          Tror inte att det är något problem med tråden. Metoden började ju användas för flera årtionden sedan, och hade det inte fungerat borde vi ha vetat om det nu
          Jovisst.....och eftersom det här "gångjärnet" består av 16 separata ledpunkter, märks det nog knappt om en eller två ger upp.......
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #20
            Ursprungligen postat av pgerts Visa inlägg
            Då kan man väl köpa en ny ohederlig björntråd https://www.stoffochstil.se/sybehor/...jorntrad-150-m
            Se där.......undrens tid är tydligen inte förbi....


            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #21
              Ursprungligen postat av pgerts Visa inlägg
              Då kan man väl köpa en ny ohederlig björntråd https://www.stoffochstil.se/sybehor/...jorntrad-150-m
              Patrik,

              Tack för tipset. Har beställt några rullar nu....bättre smida när järnet är varmt.

              Kommentar


              • #22
                Första inlägget på det nya forumet! Ska bil kul att se hur det fungerar och om det kommer att användas, jag gillar ju inte F-book och de villkor som finns där så läggar aldrig in något där.

                Jag provar att lägga in en bild på en av mina Vespus som jag byggde för rätt många år sedan. Den på bilden har en Cox-motor med trottle för att kunna reglera flygfarten för de som vill prova linflyg. Den andra har en 1 cc Albion diesel (tror jag).

                Klicka på bilden för större version

Namn:		20190214_110851[1].jpg
Visningar:	540
Storlek:		556,0 KB
ID:		1314

                Kommentar


                • #23
                  ,
                  Insve,

                  Nice, very nice. Och den icke namngivna skapelsen i bakgrunden ser intressant ut även den. En klassiker förmodligen, men vilken? Trixler Beam??

                  Kommentar


                  • #24
                    Vilken fin Vespus Insve...! Även den med sydda gångjärn, om man tittar noga.
                    Och bakom den står en Sky-Skooter (Veron-byggsats), vilket besvarar Douglas' fråga.....
                    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-02-14, 14:30 .
                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • #25
                      Även små steg framåt är steg framåt.....ni har väl hört om Haren och Sköldpaddan......

                      Landställsdags.....byggbeskrivningen föreskriver 2 mm pianotråd, men när jag jämförde 2 mm och 2,5 mm tråd föll valet på 2.5 mm....skillnaden i styvhet talade sitt tydliga språk, och tjockleksskillnaden kommer inte ens att synas.....

                      I byggbeskrivningen finns bara måttuppgifter, och med utgångspunkt från dessa gjorde jag en fullskalaskiss för att ha något att jobba efter. Det gäller att jobba systematiskt och mäta och inte minst märka noggrant för att åstadkomma en godtagbar symmetri...


                      Helt klart finns det pianotråd, och så finns det "pianotråd". Min tråd visade sig vara av den bättre sorten, vilket krävde att det "tunga artilleriet", skruvstäd, en stadig gammal tång och inte minst hammaren fick göra tjänst......
                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-23.jpg
Visningar:	705
Storlek:		906,8 KB
ID:		1369

                      Efter en stunds mätande, bankande och justerande blev det till slut något som liknar ett Vespusställ....
                      Skulle inte ha fixat detta utan fullskalaskissen...
                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-24.jpg
Visningar:	694
Storlek:		379,4 KB
ID:		1370



                      Fortsättning följer...

                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • #26
                        Bosse,

                        Det var nog så att ursprungligen använde man just 2mm dia pianotråd. På den tiden fanns det gammal hederlig pianotråd med äkta "fjong". Idag finns endast ny, ohederlig pianotråd med falskt "fjong". Alltså fick Du välja en något grövre pianotråd.

                        My two cents....

                        Kommentar


                        • Bosse Jansson
                          Bosse Jansson Kommenterade
                          Redigering av en kommentar
                          Ja, "riktig" pianotråd är - om man läser på litet - en tråd av kolstål som är BÅDE värmebehandlad OCH kalldragen. Här finns m.a.o. många variabler som kan skilja sig en hel del beroende på hur tillverkaren tänkt....
                          Och numera kan man inte vara lika säker på att ett produktnamn verkligen beskriver materialet som man vill sälja på ett korrekt sätt....jag tycker att man ofta handskas ganska vårdslöst med produktnamn nu för tiden....

                          Nu dyker osökt ett minne upp, av en liten sång som min gamla morfar brukade sjunga.
                          (Melodi: Den gamla "O Tannenbaum")
                          ---------------------------------------------------------------------------
                          En taggatråd, en taggatråd, det är en tråd med taggar på,
                          En taggatråd, en taggatråd, det är en tråd med taggar på,
                          Och är det inga taggar på,
                          Så är det ingen taggatråd,
                          En taggatråd, en taggatråd, det är en tråd med taggar på.
                          ---------------------------------------------------------------------------

                          :-)

                      • #27
                        Bosse,

                        Din morfar var en klok man...

                        Kommentar


                        • #28
                          Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
                          Bosse,
                          Din morfar var en klok man...
                          ...och mångsidigt begåvad....
                          Här är han som ung smehalva, tidigt 1900-tal....
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Morfar Elis.JPG
Visningar:	488
Storlek:		76,4 KB
ID:		1617



                          ...så där lagom vintage...

                          Kommentar


                          • #29
                            Ett steg bakåt och några småskutt framåt




                            Vid färdigställandet av motorfästet gjorde jag en trist upptäckt.

                            Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-25.jpg
Visningar:	654
Storlek:		56,5 KB
ID:		1885
                            Jag hade sågat ut fästets ytterkontur enligt mallen.....men när jag sedan sågade ut urtaget för motorn, visade det sig att det blev alldeles för litet trä kvar för att säkert hålla kvar motorn, inte minst vid hårdare markkontakter......
                            Det hela blev inte bättre av att den aktuella Webradieseln har kombinerat fläns- och radialfäste, och man måste göra ett par extra urtag för radialfästet......dvs ännu mindre trä kvar....!
                            Det kändes därför rent dumdristigt att satsa på det fästet.

                            Det blev bara att bita ihop och göra ett nytt fäste, denna version en aning bredare.
                            Någon rödbok hemma...?....nix.....men väl en ekplanka, som jag först sågade till nödtorftigt med min synnerligen slitna bandsåg (...än slant han dit...än slant han dit...)
                            Ämnet till fästet skulle vara drygt 8 mm tjockt, och sista biten fick handhyvlas till rätt mått.



                            Hyvla hyvla hyvla, mäta, och hyvla igen....tankarna gick osökt till skolslöjdens första skärbräda, med magistern bakom nacken med vinkelhaken i högsta hugg....
                            Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-26.jpg
Visningar:	443
Storlek:		541,0 KB
ID:		1886



                            Så blev det till slut ett nytt motorfäste, denna gång lagom mycket biffigare.....och ekvirket känns förtroendeingivande starkt.
                            Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-27.jpg
Visningar:	431
Storlek:		262,2 KB
ID:		1887



                            Sedan passades den gamla Webran in, med en gnutta högerriktning för linsträckningens skull.....
                            Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-28.jpg
Visningar:	439
Storlek:		520,6 KB
ID:		1888


                            Därefter dags att fästa landstället, vars främre del fästs medelst limning och "lindning med björntråd", enligt originalbeskrivningen.....hmmm....björntråd...har vi någon hemma...?...har vi månne något ännu bättre...?
                            Efter litet letande i min Bättre Hälfts sylåda, hittade jag något intressant: En trådrulle med en smidig gråvit tråd, inte fullt så tjock som barndomens jojo-snöre. Vid förfrågan visade det sig vara sådan tråd som fågelfrösäckar, potatispåsar m.m. varit ihopsydda med, och som hon sparat pga dess styrka.....och vilken styrka sedan.......den här tråden gick inte att besegra, ens med handskar på händerna...!!
                            Björntråden må ursäkta, men den kunde nu slänga sig i väggen....
                            Lindningen blev en något kletig affär, men eftersom jag anade detta, hade jag maskerat områdena runt lindningen med eltejp.
                            Jag använde ett nyinköpt 60 minuters epoxy eftersom jag inte ville stressa.....nu visade det sig att epoxyn ifråga borde ha hetat "300 minuters...", men det gjorde förstås inget....

                            Ja, det blev så här.
                            Nu kan man gå vidare med de följande byggstegen.
                            Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-29.jpg
Visningar:	435
Storlek:		34,7 KB
ID:		1889



                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • #30
                              Bosse,

                              Din morfar skulle ha blivit stolt nu. Ingen tvekan.

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X