Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Whiteboard Cleaner....vilken bra idé...!
    Jag förmodar att den bildar en riktigt fin dimma.
    Mina försök med vanlig "blomspruta" har alltid varit vanskliga. Visserligen går det att justera fram den där fina dimman, men tillförlitligt är det tyvärr inte. Plötsligt kommer den där oönskade "jättedroppen"....splat...naturligtvis precis när man sprayar den där tunna stabben eller fenan, och över- och undersidan klibbar ihop (Insert: Kraftuttryck). så där extremretfullt...!
    Blomsprutan är m.a.o. inte min bästa vän, och jag efterlyser något mer pålitligt. (därav mitt ganska flitiga användande av ånga).
    Whiteboard cleanern kanske är "grejen"...?


    Men så funderar jag på vad den innehåller.

    * 100% rent vatten...?

    * Vatten med spritinblandning...?
    Det fungerar också, men sträcker mindre. Många byggare av små, superlätta / ömtåliga modeller använder det tricket för att få en mildare sträckning.

    ...eller...?

    Står det något informativt på burken...?


    Nosblockets magneter borde fumgera bra, men det försvårar trimningen om du på traditionellt vis måste justera höger-nedåtriktningen genom att palla under.
    Men, så tänker jag....kanske kan man palla under med shims av bleckplåt eller annat magnetiskt ledande material...?...magneterna borde ju kunna "greppa" hyggligt genom dem...

    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #17
      Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
      Whiteboard Cleaner....vilken bra idé...!

      Men så funderar jag på vad den innehåller.
      Jag citerar mig själv från inlägget:
      "Så jag tog hem en sån o sköljde ur den o fyllde med vatten, och den funkar asbra!"

      Jag har ingen aning vad den innehöll, jag tömde den hemma och sköljde ur å hade mig, sen fyllde jag den med 100% äkta kranvatten.


      Senast redigerad av Henry Cow ; 2019-01-20, 20:19 .
      It's Not Just Good, It's Good Enough !

      Kommentar


      • #18
        Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
        Nosblockets magneter borde fumgera bra, men det försvårar trimningen om du på traditionellt vis måste justera höger-nedåtriktningen genom att palla under.
        Men, så tänker jag....kanske kan man palla under med shims av bleckplåt eller annat magnetiskt ledande material...?...magneterna borde ju kunna "greppa" hyggligt genom dem...

        En utförligare rapport om det kommer i veckan, nu är jag trött på balsaplan... japanpappershelvetet vill inte som jag vill och ett nervöst sammanbrott hotar...

        Men får jag sova på saken så mår jag kanske bättre i morgon...





        Klicka på bilden för större version

Namn:		448.png
Visningar:	753
Storlek:		1,4 KB
ID:		286
        It's Not Just Good, It's Good Enough !

        Kommentar


        • #19
          Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
          Jag citerar mig själv från inlägget:
          Så jag tog hem en sån o sköljde ur den o fyllde med vatten, och den funkar asbra
          Jag har ingen aning vad den innehöll, jag tömde den hemma och sköljde ur å hade mig, sen fyllde jag den med 100% äkta kranvatten.
          Ajaj......så går det när man inte läser ordentligt........och så fick jag dessutom för mig att din "cleaner" var en aerosolburk....
          100% vatten m.a.o.....låter betryggande....

          Ja, sov på saken och kom igen...!...ty "plötsligt händer det", som reklamen säger....


          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #20
            Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
            Nosblockets magneter borde fumgera bra, men det försvårar trimningen om du på traditionellt vis måste justera höger-nedåtriktningen genom att palla under.
            Men, så tänker jag....kanske kan man palla under med shims av bleckplåt eller annat magnetiskt ledande material...?...magneterna borde ju kunna "greppa" hyggligt genom dem...


            Hmmm... du tänker så...


            På den här bilden syns ju att lite down thrust är inbyggt i modellen, men det kanske inte räcker...

            Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG-6439.JPG
Visningar:	611
Storlek:		943,9 KB
ID:		298




            Noskonen hålls ju plats av gummisnodden när den är spänd, så shims sitter nog kvar utan magneter.
            Tanken med magneter var att noskonen inte skulle lossna när gummimotorn gjort sitt och slaknat.

            Jag tog en testbit och klämde in, först på nedtryckakraftläget och sen på högervridningen.
            Noskonen satt kvar, men... i ett kombiläge av båda orkade inte magneterna...

            Det blir backjobb och offentlig utskällning av konstruktören inför dom anställda på avdelningen...



            Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG-6440.JPG
Visningar:	599
Storlek:		751,6 KB
ID:		296



            Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG-6441.JPG
Visningar:	616
Storlek:		701,7 KB
ID:		297
            It's Not Just Good, It's Good Enough !

            Kommentar


            • #21
              Ritningen visar inte hur bakvingen ska fästas mot kroppen, jag funderar på en blomsterpinne a´la storvingen, och en pinne/hake baktill, sen en gummisnodd på var sida om rodret.

              Är detta rätt ??

              Kanske nån av er har nått bättre tips, som jag redan på förhand tackar för



              (iläggsbiten är bara tillfälligt tillyxad, ska skäras rak o limmas, och dom små pinnarna är bara som illustration... ba´ så ni vet...)

              Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG-6445.JPG
Visningar:	608
Storlek:		687,6 KB
ID:		305
              It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • #22
                Stabilisatorn limmar du väl permanent på plats så kryssvinklarna blir samma?

                Kommentar


                • #23
                  Ursprungligen postat av Crashtestdummys Visa inlägg
                  Stabilisatorn limmar du väl permanent på plats så kryssvinklarna blir samma?


                  Ja stabilisatorn ska limmas fast på bakvingen, det är väl rätt så?

                  It's Not Just Good, It's Good Enough !

                  Kommentar


                  • #24
                    Stabilisatorn med höjdroder ÄR bakvingen, fenan är den vertikala delen med sidoroder.

                    Kommentar


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Crashtestdummys Visa inlägg
                      Stabilisatorn med höjdroder ÄR bakvingen, fenan är den vertikala delen med sidoroder.
                      Ok, tack

                      Som nämnts i mitt första inlägg är denna värld ny för mig, tacksam för all hjälp

                      Tillbaka till min tidigare fråga: Är tanken rätt med fastsättning med gummiband som jag tänkt mig, eller hur gör man ?
                      It's Not Just Good, It's Good Enough !

                      Kommentar


                      • #26
                        Stabben ska väl inte limmas?
                        Den ska väl fällas upp av timer så att planet inte bara flyger bort.
                        Gummiband håller stabben på plats när planet flyger. Linan från timern håller kvar den så att den inte går upp för högt eller trillar bort.
                        Och så använder man väl stabben också för att trimma. Två små distansklotsar fram och en ställskruv (plast) i bakkanten.
                        Senast redigerad av pgerts ; 2019-01-21, 20:21 .
                        www.modellflygnytt.se/mv.html

                        Kommentar


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                          Ritningen visar inte hur bakvingen ska fästas mot kroppen, jag funderar på en blomsterpinne a´la storvingen, och en pinne/hake baktill, sen en gummisnodd på var sida om rodret.
                          Är detta rätt ??
                          Det du har "skissat upp" är den traditionella metoden att fästa stabilisatorn på en sådan här modell.
                          Jag har bara två anmärkningar: Den främre pinnen är onödigt lång, och den bakre måste förankras bättre....men det här kanske bara är en "demo-riggning" för att visa oss principen...?

                          Två fördelar:
                          1. Du kan lätt trimma stabbens vinkel genom (försiktig) underpallning fram eller bak..
                          2. När du flyger in i ditt favoritbuskage bryts inte kroppen, utan stabben lossnar i stället.
                          En "stelopererad" stabbe kan vara ok på en rc-modell som kan trimmas på andra sätt, och som har roderlinkage m.m. som försvårar demontering osv, men här ser jag inga fördelar med det.

                          Klicka på bilden för större version  Namn: Noname.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: Noname.jpg Visningar: 1 Storlek: 43.4 KB ID: 316

                          Patrik nämner också - mycket riktigt - möjligheten att "avbryta flygningen" med hjälp av en timer....och det förutsätter förstås att stabben hålls fast av gummiband, så att den blir uppfällbar.
                          Ännu ett skäl att inte limma fast den.
                          Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-01-21, 20:24 .
                          ...så där lagom vintage...

                          Kommentar


                          • #28
                            På en friflygmodell vill man nog kunna använda stabilisatorn som höjdroder så man pallar upp under bakkanten någon mm så det kan nog vara lämpligt att fästa med gummiband på den istället för att limma.

                            Kommentar


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Crashtestdummys Visa inlägg
                              På en friflygmodell vill man nog kunna använda stabilisatorn som höjdroder så man pallar upp under bakkanten någon mm så det kan nog vara lämpligt att fästa med gummiband på den istället för att limma.
                              Tackar å bockar, jag kör på det
                              It's Not Just Good, It's Good Enough !

                              Kommentar


                              • #30
                                Ursprungligen postat av pgerts Visa inlägg
                                Stabben ska väl inte limmas?
                                Den ska väl fällas upp av timer så att planet inte bara flyger bort.
                                Gummiband håller stabben på plats när planet flyger. Linan från timern håller kvar den så att den inte går upp för högt eller trillar bort.
                                Och så använder man väl stabben också för att trimma. Två små distansklotsar fram och en ställskruv (plast) i bakkanten.
                                Tack

                                Dethermalizer/pop up vinge/etc är överkurs för mig, chansen att min flygmaskin når såna höjder att den flyger bort, är lika stor som att jorden är platt...
                                Senast redigerad av Henry Cow ; 2019-01-21, 20:31 . Anledning: .
                                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X