Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • När den sista "riktiga" hobbyhandlaren slagit igen........

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Cigar box.jpg Visningar:	0 Storlek:		99,7 KB ID:		14557


    .
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-08, 12:22 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
      Vill ha...
      Klicka på bilden för större version

Namn:		TP.jpg
Visningar:	249
Storlek:		3,8 KB
ID:		14561

      Ja, den var fin, och flög också fint...!
      Många "Twin Pushers" var, precis som den här, av canardtyp, ibland kallad "anka", dvs stabben sitter framtill, och tyngdpunkten är därmed placerad en bit framför huvudvingen.
      (Bröderna Wright's "Flyer" var också ett canardflygplan.)
      Ser bakvänt ut, men fungerar utmärkt om vinklar och tyngdpunkt "lirar ihop" som de skall.....

      Twin Pushers var populära under modellflygets barndom, och det tävlades i både uthållighets- och hastighetsflygning.

      En utmaning...?



      .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • Man kan även bygga en Canard, utan att avse det-som jag gjorde en gång när jag var grabb. Jag hittade en gång en ritning på en sorts glidflygmodell, som var avsedd att "katapultas" iväg med en liten Jetex. Den såg bra ut, men då jag inte hade en Jetex tänkte jag att jag bygger den ändå- borde ju gå att handlunsa. Men det gjorde det inte alls. Dvs, varje handluns slutade med vad som skulle kunna beskrivas som en tvärnit, varefter den glidflög åt fel håll- dvs med stabben först. Så det var bara att ge med sig och handlunsa den åt "fel" håll. Gick väl sådär vad jag minns.

        Kommentar


        • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

          Klicka på bilden för större version

Namn:		TP.jpg
Visningar:	249
Storlek:		3,8 KB
ID:		14561

          Ja, den var fin, och flög också fint...!
          Många "Twin Pushers" var, precis som den här, av canardtyp, ibland kallad "anka", dvs stabben sitter framtill, och tyngdpunkten är därmed placerad en bit framför huvudvingen.
          (Bröderna Wright's "Flyer" var också ett canardflygplan.)
          Ser bakvänt ut, men fungerar utmärkt om vinklar och tyngdpunkt "lirar ihop" som de skall.....

          Twin Pushers var populära under modellflygets barndom, och det tävlades i både uthållighets- och hastighetsflygning.

          En utmaning...?



          .
          Ja, en utmaning.

          Men som tur var har Uncle Bee-Jays Antique Bookstore försett mig med litteratur angående detta, tacksamheten visar inga gränser... Klicka på bilden för större version

Namn:		smilie_verl_017.gif
Visningar:	144
Storlek:		262 Bytes
ID:		14564

          Litteraturen är både på anglosaxiska, och på ärans och hjältarnas språk.
          Fast språkbruket på 1920-talet innehåller sånt jag inte riktigt hänger med på... ex skulle nån del av bygget ska "strykas med cellon" ok...

          Kanske skulle bygga ramen i tunna kolfiberrör, så det tåls att spänna gummimotorerna av bara s-tan !
          It's Not Just Good, It's Good Enough !

          Kommentar


          • Twin-pusher får vänta, jag ska bygga en heli-kå-peter först

            It's Not Just Good, It's Good Enough !

            Kommentar


            • It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                Twin-pusher får vänta, jag ska bygga en heli-kå-peter först
                En bra introduktion till helikoptrarnas värld är den gummimotordrivna Penni:

                Klicka på bilden för större version  Namn:		Penni Helicopter.jpg Visningar:	0 Storlek:		32,7 KB ID:		14568

                Ritning och beskrivning finns hos Outerzone.
                https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8479

                ------------------------------------------------------------------------------------



                Firma Modell-Sport i Falkenberg saluförde en magnifik helikopterbyggsats en gång i tiden.
                En ganska stor, gummimotordriven apparat, med dubbla motroterande rotorer......
                .
                Klicka på bilden för större version  Namn:		Heli - Broschyr.jpg Visningar:	0 Storlek:		154,7 KB ID:		14572

                .
                Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-08, 19:24 .
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                  ...bygget ska "strykas med cellon" ok...
                  Hmmm...."Cellon".......minns ordet från de gamla Märklinkatalogerna: "Loket har cellonfönster"......osv....
                  Blev nu tvungen att läsa på, och det visar sig att Cellon är Cellulosa-acetat.....en kusin till dopen, som är cellulosa-nitrat.
                  Cellon användes tydligen som spännlack i flygsammanhang, dvs dope, förutom allt annat som man kunde tillverka av cellon. Glasögonbågar nämns. Och fotofilm....cellon ersatte tydligen celluloiden (cellulosanitrat), som ett mindre brandfarligt alternativ.....



                  .

                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
                    ...varje handluns slutade med vad som skulle kunna beskrivas som en tvärnit, varefter den glidflög åt fel håll- dvs med stabben först.
                    Douglas,

                    Jag gissar (!) att den modellen hade flata balsaflaksvingar.... dvs utan vingprofil. Då fungerar de ju lika bra framåt- som bakåt, och lyft blir det ju också, i valfri riktning, bara det finns ett vinkelförhållande vinge-stabbe.
                    Sedan var det den avgörande faktorn...tyngdpunkten....!
                    Om modellen då är "tillräckligt" baktung, hamnar ju tyngdpunkten på rätt ställe för att modellen skall kunna flyga med stabben framåt.....
                    Åtminstone en bit.....fenans placering längst fram är ju inte optimal...
                    Ja, nu sitter jag här och spånar....

                    /Bosse


                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • Bosse,

                      Du tänker helt rätt. Vingen saknade helt profil, det var alltså "flakvingar". Minns jag rätt hade vingen dubbel v-form också. Fenan satt ju visserligen på helt galen plats när det nu blev en Canard av det hela, men den flög ändå. Kanske inte så bra, men flög gjorde den- och Du har nog helt rätt även hur cg hamnade på fel (dvs rätt) läge. Kan tillägga att jag blev mycket förvånad först, men vande mig vid dess underliga egenskaper. Modellens namn kommer jag inte ihåg, annat än att den byggdes efter ritning.

                      Kommentar


                      • Nu har jag en ritning, kanske skulle plocka upp balsaförrådet, byggbrädan och verktygen ur källaren...

                        Men jag tror jag stöter på problem redan på det här stadiet.

                        Om jag förstår rätt så används en winder som vrider upp dom båda gummimotorerna åt var sitt håll, till det behöver man sen en höger resp vänster skjutande propeller, tveksam till att dessa 3 saker finns i standardsortimentet hos min lokala hobbyhandlare...

                        En winder med 2 utgående motroterande axlar av enklare modell, borde jag inte ha nått problem att tillverka. Jag har tillgång till både svarv och fräsmaskin, och kan hantera båda.

                        Propellrarna däremot är ett svårare problem att lösa...


                        Klicka på bilden för större version

Namn:		Resized-20210210-094523.jpg
Visningar:	122
Storlek:		114,0 KB
ID:		14587
                        Bifogade filer
                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • Men jag tror jag stöter på problem redan på det här stadiet.
                          Ja....ett lättare och ett svårare (men inte ogörligt)

                          ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////



                          En winder med 2 utgående motroterande axlar av enklare modell, borde jag inte ha nått problem att tillverka. Jag har tillgång till både svarv och fräsmaskin, och kan hantera båda.
                          I granntråden - i "Ideal Model Aeroplanes - visas en eminent Twin Winder, med motroterande axlar....
                          Men, dessvärre är sista beställningsdatum passerat.
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Twin Winder.jpg
Visningar:	229
Storlek:		73,0 KB
ID:		14589



                          MEN....på närmaste loppis kan man, med litet tur hitta en nästan färdig "Twin Winder"
                          Vrakspillror från det förlista folkhemmet......
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Gräddvisp dubbel.jpg
Visningar:	225
Storlek:		31,7 KB
ID:		14590

                          ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////




                          Propellrarna däremot är ett svårare problem att lösa...
                          Ja, detta ser litet knepigare ut.....
                          Om man så googlar sig bortom tid och rum, verkar det inte som om det gåt att hitta färdiga gummimotorpropellrar som går åt "fel håll"....men när jag nu sagt detta, kanske någon dyker upp här och hävdar motsatsen......
                          Propellrar för förbrännings- och elmotorer duger inte alls, eftersom stigningen är alldeles för liten......g-motorpropellrar är litet speciella i det här avseendet...

                          Om man vill ha två likadana, men motroterande proppar på en gummimotormodell, får man troligen tillverka propellerparet själv.
                          Egentligen inte sååå märkvärdigt, men ok....man får lära sig något helt nytt, på gott och ont....
                          Nedanstående "tutorials" ger en inblick i vad det handlar om:
                          [ATTACH]n14591[/ATTACH]

                          [ATTACH]n14592[/ATTACH]



                          Vägen till en lyckad propeller passerar genom ett välgjort ämne.
                          Det här ämnet kan sägas vara av "standardtyp", och kan förstoras/förminskas till önskad dimension
                          (Det grå fältet på nedre skissen skall avlägsnas först när propellern är nästan färdig).
                          Från ett sådant här ämne kan man sedan välja vilken rotationsriktning propellern skall få.
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		FF52 Propmaking 1.jpg
Visningar:	235
Storlek:		13,3 KB
ID:		14593




                          .



                          ...så där lagom vintage...

                          Kommentar


                          • Här är några "typiska" ämnen. Tillverka dessa med noggrannhet, så visar det sig att resten inte är någon omöjlighet...
                            Klicka på bilden för större version  Namn:		FF55_Propmaking_4.jpg Visningar:	0 Storlek:		57,5 KB ID:		14595

                            Jag gör inte anspråk på att vara någon "fena" på propellertillverkning, men jag har faktiskt förfärdigat några stycken, "not because it's easy, but because it's hard" ...för att citera en känd framliden president....
                            Här är några proppar från det egna slöjdbordet:
                            Klicka på bilden för större version  Namn:		FF67 Propmaking 16.jpg Visningar:	0 Storlek:		178,6 KB ID:		14596 Klicka på bilden för större version  Namn:		FF72 Propmaking 18.jpg Visningar:	0 Storlek:		149,8 KB ID:		14597


                            ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////


                            Men, man kan troligen bestycka en Twin-Pusher med två propellrar som har samma rotationsriktning, och sedan försöka trimma bort assymetrin.......en "fulmetod", men som kanske funkar..... (?)




                            .
                            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-10, 14:05 .
                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg


                              I granntråden - i "Ideal Model Aeroplanes - visas en eminent Twin Winder, med motroterande axlar....
                              Men, dessvärre är sista beställningsdatum passerat.
                              Klicka på bilden för större version

Namn:		Twin Winder.jpg
Visningar:	229
Storlek:		73,0 KB
ID:		14589



                              MEN....på närmaste loppis kan man, med litet tur hitta en nästan färdig "Twin Winder"
                              Vrakspillror från det förlista folkhemmet......
                              Klicka på bilden för större version

Namn:		Gräddvisp dubbel.jpg
Visningar:	225
Storlek:		31,7 KB
ID:		14590


                              Ja jag såg att sista datum hade passerat, det är rackarns att man alltid ska vara sent ute.
                              Jag har sett såna där twin-winder men inte kopplat ihop dom med en av folkhemmets viktigaste byggstenar.
                              Självklart är det lösningen, sen på med borrmaskinen och winda tills flygkroppen bångnar!




                              It's Not Just Good, It's Good Enough !

                              Kommentar


                              • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                                Här är några "typiska" ämnen. Tillverka dessa med noggrannhet, så visar det sig att resten inte är någon omöjlighet...

                                Jag gör inte anspråk på att vara någon "fena" på propellertillverkning, men jag har faktiskt förfärdigat några stycken, "not because it's easy, but because it's hard" ...för att citera en känd framliden president....



                                .
                                På det glada 80-talet körde vi rc-båtar med 15-kubiks Picco och Rossi, mycket balanserande och slipande på dom propparna.
                                På riktiga båtar har jag ett antal gånger räddat lätt skadade alu-proppar genom slipning och bankande.

                                En bekant köpte en ny alu-propp till sin 50-hästare då den gamla blivit småskadad. Jag slog vad om att jag kunde ta den gamla och banka till den så båten gick fortare med den.
                                Bekantingen tvivlade starkt på mig, och satte en summa pengar emot.
                                Jag vann, endast 2 knop, men ändå.
                                Titta på en ny sån propp, dom är i princip platta i framkant, jag slipade den gamla vass som en kniv
                                (Här lägger jag in "klappa mig själv på axeln" )


                                Propellertillverkning är något som lockar, men det får bli till hösten/vintern.


                                Twin-pusher drömmen lägger jag härmed på hyllan för tillfället.................. Klicka på bilden för större version

Namn:		smilie_tra_091.gif
Visningar:	119
Storlek:		1,8 KB
ID:		14600
                                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X