Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
Noterar också att Flitens Lampa lyser i det Henry Cowska Residenset.......
.
Ja
Vingen är klar, dvs plan, näst på tur står att ta fram sticksågen och såga av den på några väl valda ställen och göra sån där dehydra... katedral... äsch såna där flärpar på vingarna...
Ja, eller kanske rent av livsmedelsfärg....?
Frågan är bara hur UV-tåliga de är......finns troligen bara ett sätt att ta reda på det........
Ett modellflygplan förutsätts ju (oftast) hålla längre än en tårta.....
Det här måste utredas, vi måste finna ett bra, enkelt och billigt sätt att färga japanpapper.
Jag tror på idén med vattenfärger, i alla fall så länge det handlar om måttliga storlekar på arken...
Vattenfärgerna ger ju också möjlighet till att blanda och testa nyanser på ett enkelt sätt.
Det förefaller som om det krävs litet starkare blandningar än man anar, eftersom det vita pappret är.....vitt....!...vilket "äter upp" en del av färgstyrkan.
Vingen klar, det ska slipas och täljas lite till här o var, men jag är helnöjd.
Mitt första fribygge utan ritning, mycket mätande och kollande, väldigt givande.
Provade först med en röd-brun blandning, men blandade i gult och vitt.
Testsprayade den khaki/sandbruna färgen.
Svårt att få med på bild, men ungefär så här blev första testet.
Nästa test ska bli med pappret uppspänt, och lite mer grått i blandningen, eller brunt eller rött eller nått sånt.
Färgen är ojämn, men blir bättre när sprayflaskan fylls med nån deciliter, och inte som här bara pumpade ur mixskålen, för mycket luft kom med, men för att se hur färgen blir duger det.
Vingen klar, det ska slipas och täljas lite till här o var, men jag är helnöjd.
Mitt första fribygge utan ritning, mycket mätande och kollande, väldigt givande.
Ja, den vingen ser ut att kunna flyga...!
Kul...! Plötsligt har du byggt en komplett modell, helt ur eget huvud...!!!
Ser med spänning fram emot de första rapporterna från fältet, så småningom....
Testsprayade den khaki/sandbruna färgen.
Svårt att få med på bild, men ungefär så här blev första testet.
Det här tycker jag ser lovande ut...! Téet kan vi förpassa till avbytarbåset så länge....
Somliga skulle säkert säga: "-Ser ut som snön bakom puben" , men jag ser litet mer än så i det här resultatet, som definitivt skulle kunna liknas vid väderbiten oblekt duk, och inte som näsduken i konfirmationskostymens bröstficka....
Uppspänd på en vinge och med ett par lager dope, kan jag tänka mig att den här klädseln blir väldigt lyckad, inte minst i kombination med litet genomlysande trävirke här och där...
Justera gärna nyansen/nyanserna, vilket uppenbarligen går fint med den här metoden.
Jag skulle vilja säga att "you're on to something" här....
( Blir sporrad....måste snart göra litet egna tester...! )
Ja, den vingen ser ut att kunna flyga...!
Kul...! Plötsligt har du byggt en komplett modell, helt ur eget huvud...!!!
Ser med spänning fram emot de första rapporterna från fältet, så småningom....
.
Tack, ja det fanns inte i min tankevärld för ett år sen.
Men VÄLDIGT givande än så länge, mycket kvar, bla fenan som fick "icke godkänt" så måste ta fram några nya förslag...
Projektet karva balsapropeller som börjades för drygt en vecka sen, slutade snabbt i irritation ångest hysteriska utbrott etc... Får titta på det när jag lugnat ner mig en smula...
Ja vad säger man...?
Så osannolikt vackert....och imponerande.
Perfekt trimmat, och så inte minst VINDSTILLA...!
Modellen rör sig så stabilt och ostört att den nästan ger intryck av att gömma en gyrostabilisator någonstans (och det hade den inte)....
När solen är nära horisonten (i båda ändar) finns de största förutsättningarna för de där riktigt magiska flygningarna...
2 långa loopar 3/16", upp till 2300 varv ( ) gör också sitt till.....
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar