Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

    Jag tror att din befintliga vinge blir alldeles utmärkt. finns ingen anledning att byta ut den.
    Men eftersom vingen är fäst med gummiband, är det ju inget som hindrar att du senare bygger en annan vinge, och testar, av nyfikenhet....

    Och så de där begreppen:

    Dihedral (vanlig v-form)
    Tip Dihedral (rak mittdel och uppåtknäckta spetsar)
    Polyhedral (vanlig v-form + uppåtknäckta spetsar)

    .
    Vingen är ful som stryk, har den där moderna formen som inte passar tycker jag.
    Sen är den dopad med EzeDope vilket gör än mer anskrämlig, man ser diverse svarta fläckar i vingens bakkant och det kommer från EzeDope.

    Jag tänkte en vinge något smalare än den gul-svarta på bilderna. och aningen längre, och samma runda form på vingspetsarna som stblstrn, även fenan är tänkt att få samma form.
    Tror det kan se trevligt ut om det är enhetligt.

    Tanken är att klä med vitt papper och orangea vingspetsar, vid en off-line diskussion nämnde du att testa att väderbita/åldra det vita pappret med typ te eller nått sånt, det är min plan också, dvs att testa.

    Dihedral (vanlig v-form) Flyger?
    Tip Dihedral (rak mittdel och uppåtknäckta spetsar) Flyger bra?
    Polyhedral (vanlig v-form + uppåtknäckta spetsar) Flyger bäst? Wakefield?
    It's Not Just Good, It's Good Enough !

    Kommentar


    • Jag skulle sätta en slant på polyhedral. Dels för att de flesta använde den, dels för att den kraftigaste V-formen finns då längst ut på vingen och får därmed längsta hävarmen och därmed största effekt.
      Men det är bara funderingar.

      Kommentar


      • Toppen, tack!

        Nu blir det kvällsskift på byggbordet.
        It's Not Just Good, It's Good Enough !

        Kommentar


        • Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
          Bosse, Du glömde anhedral.............men det är lätt gjort. Ett direkt motsvarande ord finns mig veterligen inte i svenska språket.
          Ja.....det glömde jag...!. Orsaken är nog att Anhedral inte är så brukbart i praktiska modellflygsammanhang....dvs om man inte är VÄLDIGT experimentsugen....

          /Bosse

          .

          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • Bosse,

            Visst kan man experimentera även i modellflyg. Men jag tror det även kan inträffa "smärre" misstag vid sammansättningen av en ARF. Fråga mig inte hur jag vet

            Douglas

            Kommentar


            • Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
              Men jag tror det även kan inträffa "smärre" misstag vid sammansättningen av en ARF. Fråga mig inte hur jag vet
              Ja....ofrivillig anhedral finns nog i de flestas bagage, på ett eller annat sätt....

              Ett annat fenomen som jag noterat är att vissa rc-modellers helt raka vingar kan ge ett synintryck av att de slokar, när de monterats på modellen.
              Det behövs bara ett uns av dihedral för att avhjälpa detta, och modellen blir kolossalt mycket mer elegant....

              .
              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                vid en off-line diskussion nämnde du att testa att väderbita/åldra det vita pappret med typ te eller nått sånt, det är min plan också, dvs att testa.
                Vid bygge av modellsegelbåtar, fullriggare m.m. används ofta té, kaffe och "annat" för att seglen inte skall se ut som bländvita nystrukna örngott, och även japanpapper och siden går att "väderbita" eller färga in i olika toner.


                Den här bilden fick jag från en modellflygarkollega, och detta japanapper har han färgat in med Saffran....!
                Klicka på bilden för större version  Namn:		Saffran.jpg Visningar:	0 Storlek:		43,7 KB ID:		15354



                Och här är en litet mer diskret väderbitning av vitt japanpapper.
                Proceduren beskrivs så här:
                >> I made a strong mixture of tea and added a little yellow food coloring and then sprayed and pre shrunk the tissue then ironed it after it was dry.... >>
                Klicka på bilden för större version  Namn:		Footrot.jpg Visningar:	0 Storlek:		44,1 KB ID:		15355







                Och vår vän Luigi Prina (tidigare nämnd) är uppenbarligen väl bevandrad i tekniken att färga in japanpapper.....

                Klicka på bilden för större version

Namn:		Prina 01.jpg
Visningar:	225
Storlek:		68,2 KB
ID:		15356
Klicka på bilden för större version

Namn:		Prina 09.jpg
Visningar:	212
Storlek:		49,6 KB
ID:		15357



                XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXX


                Ser fram emot rapporter från dina tester.
                (Måste själv testa detta vid lämpligt tillfälle....)



                .
                Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-03-25, 10:39 .
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • Förr fanns något som hette Modell-Span, ett lite tjockare japanpapper om jag minns rätt. Är det nån som minns det?

                  Kommentar


                  • Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
                    Förr fanns något som hette Modell-Span, ett lite tjockare japanpapper om jag minns rätt. Är det nån som minns det?
                    Ja, det minns jag...!
                    Inte så passande till små gummimotormodeller och segelmodeller (tungt), men det var flitigt använt på litet robustare modeller, som t.ex. linkärror och större friflyg/rc-modeller med motor.
                    Jag minns att Modelspan medföljde den byggsats till "Tempo" som jag byggde i ungdomen.
                    Skänkte litet "vadmal-känsla" jämfört med "vanligt" japanpapper.
                    Ganska starkt, men inte så starkt som siden.

                    .

                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

                      Och här är en litet mer diskret väderbitning av vitt japanpapper.
                      Proceduren beskrivs så här:
                      >> I made a strong mixture of tea and added a little yellow food coloring and then sprayed and pre shrunk the tissue then ironed it after it was dry.... >>
                      Klicka på bilden för större version Namn:		Footrot.jpg Visningar:	0 Storlek:		44,1 KB ID:		15355

                      Tycker det ser vitt ut.

                      Vitt japanpapper blir ju lite aningen mörkare när man dopat det, sen tror jag också att solljus i mängd kan göra att färgen ändras, framförallt om det är dopat.

                      Möjligen eventuellt får se kanske jag vattenspänner ett stycke vitt japanpapper och delar det på mitten, en halva i en mörk garderob, den andra delen i ett soligt fönster under sommaren.
                      It's Not Just Good, It's Good Enough !

                      Kommentar


                      • Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_P1001742.JPG
Visningar:	98
Storlek:		213,3 KB
ID:		15371



                        Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_P1001754.JPG
Visningar:	94
Storlek:		170,0 KB
ID:		15373



                        Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_P1001767.JPG
Visningar:	95
Storlek:		199,0 KB
ID:		15372
                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_P1001780.JPG
Visningar:	95
Storlek:		272,9 KB
ID:		15376




                          Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_P1001789.JPG
Visningar:	90
Storlek:		100,5 KB
ID:		15375



                          Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_P1001826.JPG
Visningar:	97
Storlek:		117,2 KB
ID:		15377
                          It's Not Just Good, It's Good Enough !

                          Kommentar


                          • Tycker det ser vitt ut.
                            Ja, jag tycker också att det ser litet väl blekt ut på den bilden. Kan ju vara fotoblixten som spelar spratt, men själv skulle jag nog koka ett litet starkare té........

                            Har funderingar på hur "Herdins Lackbets" av den vattenlösliga sorten skulle fungera.....
                            "Mahogny" eller "Mörk Ek" kanske skulle fungera fint vid svagare spädningar....?

                            Är litet sugen på en modell i "höstlövsfärger"....
                            (Dock medveten om riskerna med att flyga den på just hösten.... )
                            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-03-26, 18:28 .
                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • Noterar också att Flitens Lampa lyser i det Henry Cowska Residenset.......

                              .
                              ...så där lagom vintage...

                              Kommentar


                              • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                                Ja, jag tycker också att det ser litet väl blekt ut på den bilden. Kan ju vara fotoblixten som spelar spratt, men själv skulle jag nog koka ett litet starkare té........

                                Har funderingar på hur "Herdins Lackbets" av den vattenlösliga sorten skulle fungera.....
                                "Mahogny" eller "Mörk Ek" kanske skulle fungera fint vid svagare spädningar....?

                                Är litet sugen på en modell i "höstlövsfärger"....
                                (Dock medveten om riskerna med att flyga den på just hösten.... )

                                Kvällsskiftet kommer troligtvis att testa nått sånt i kväll, måste stilla nyfikenheten....

                                Ja Luigis modeller är ju underbara, den flygande romerska stridsbåten är ju underbar!
                                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X