Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Med växellåda!?
    Jepp....Melins modell kunde tydligen valfritt byggas med direktdrift, eller med "Frog-växeln". Med olika propellrar förstås.

    "Frogväxeln" var den lilla växellåda som ursprungligen satt i "Frog Interceptor Fighter".
    Ett märkligt modellflygplan, helt i supertunn aluminium (!), och vars kartong (!) hade inbyggd winder.
    Planet ställdes i lådan och vevades upp..

    Hittade litet bild-info på nätet:

    Klicka på bilden för större version  Namn:		2 - Frog.jpg Visningar:	0 Storlek:		128,9 KB ID:		14862 Klicka på bilden för större version  Namn:		3 - Frog.jpg Visningar:	0 Storlek:		38,7 KB ID:		14860 Klicka på bilden för större version  Namn:		4 - Frog.jpg Visningar:	0 Storlek:		117,9 KB ID:		14861


    Oslagbar logga....!

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Frog Logo.jpg Visningar:	0 Storlek:		32,6 KB ID:		14864






    Och denna Frogväxel kunde också köpas lös på den tiden.
    Ser ut så här:
    Klicka på bilden för större version  Namn:		1 - Frogväxel.jpg Visningar:	0 Storlek:		23,6 KB ID:		14863




    .
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-25, 20:08 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • Vingarna på Froggen var av papp, svept till profilform. Kroppen aluminium. Hade en sån när jag var liten, den flög inte alls... Helt utan någonsomhelst styrsel. Men lådan var fin och likaså veven.
      Växellådan kunde man köpa löst och sätta i nosen på en Big Boy från Wentzels (?). Skulle ge ohyggliga prestanda... Men gummimotorn hade ju bara sin uppvevade energi, och skulle nu driva både växellådan och en liten högvarvig propeller... Lite tankefel där.
      Senast redigerad av Danne1700 ; 2021-02-25, 20:29 .

      Kommentar


      • Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
        Vingarna på Froggen var av papp, svept till profilform. Kroppen aluminium. Hade en sån när jag var liten, den flög inte alls... Helt utan någonsomhelst styrsel. Men lådan var fin och likaså veven.
        Växellådan kunde man köpa löst och sätta i nosen på en Big Boy från Wentzels (?). Skulle ge ohyggliga prestanda... Men gummimotorn hade ju bara sin uppvevade energi, och skulle nu driva både växellådan och en liten högvarvig propeller... Lite tankefel där.
        Aha, hade Interceptor pappvingar...det visste jag inte...!
        Men, att Frog inte var främmande för pressad papp visste jag, eftersom mitt allra första "riktiga" modellflygplan var en Frog Raider, och den hade vingar och stabbe av balsa....och kropp av formpressade papphalvor.

        Frog Raider
        Klicka på bilden för större version  Namn:		Frog Raider 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		760,7 KB ID:		14869



        .
        Sigurd Isacsons byggsats Big Boy innehöll mycket riktigt en "Frogväxel".
        Det var nog det sista livstecknet från detta tillbehör...
        Klicka på bilden för större version  Namn:		BB12.JPG Visningar:	0 Storlek:		269,2 KB ID:		14870




        .
        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-25, 23:20 .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • Ang. Big Boy: Så var det ja. Hade ju en sån också.

          Kommentar


          • Inte för att skryta inte.........men jag har en orörd Sigurd Isacsson "Big Boy" i kartong. Köpt på nätet förstås. "Växellådan" är med den också. Som lök på laxen inhandlades från England även en Frog med startlåda, smörjmedel för gummimotorn, och en aningen skamfilad (men hel) aluminiumkropp. Jag gjorde även samma upptäckt som Danne1700, den flög inte bra alls. Inte ens efter handluns. Måste ha gjort något fel, kanske hade tillverkaren förenklat produktionen så att resultatet för användaren blev sämre. Eller så var jag för korkad för att kunna hantera den på rätt sätt. Något var det. Men min Big Boy flög ju.

            Kommentar


            • Man kanske skulle kolla var tyngdpunkten befinner sig på Froggen. Rätt långt fram är nog bra.

              Kommentar


              • Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
                ......men jag har en orörd Sigurd Isacsson "Big Boy" i kartong. Köpt på nätet förstås.
                Då måste ju även jag bekänna att jag också har en orörd Big Boy liggande. Komplett med växellåda och allt.
                Pga vördnad för originalsatsen har jag inte nännts (säger någon "nännts" nuförtiden?) förstöra den genom att bygga den, och därför stoppade jag delarna i scannern för att kunna bygga en "replika" med hjälp av konturerna..

                Här är den, om någon skulle känna sig manad till ett försök:
                Big Boy (Isacson).pdf
                Se bara till att skrivaren är ställd till att printa i 100% skala.

                Själv har jag än inte kommit mig för att bygga den (än), men en klubbkompis tog sig an projektet och pillade ihop en Big Boy, som dock inte fick någon växellåda, utan blev direktdriven på vanligt sätt, naturligtvis med en mer passande (större) propeller för ändamålet.
                Och den flög alldeles utmärkt......när den väl trimmats skall sägas.
                Lägg märke till att dekalaget (vinkelskillnaden stabbe-vinge) är NOLL, om man bara monterar vingen "rakt av". Den behöver en liten anfallsvinkel för att flyga som den skall, vilket är lätt åtgärdat genom att man pallar under vingens framkant med en "lagom" tjock kartongbit eller liknande.
                Tack vare kroppens form får man ju "automatiskt" en hälsosam nedåtriktning av propelleraxeln.

                Ja...det här med växellåda kan ju som sagt diskuteras....man får en massa extra gångtid på bekostnad av en massa kraft. Matematiken är obeveklig och grym...!
                Isacsons medskickade propeller till växellådan är följaktligen inte särskilt stor...
                Om detta skall bli till glädje, krävs låg vingbelastning.....ju lättare modell, desto bättre. Allt har ett pris...!



                .
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-02-26, 15:05 .
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • Vill minnas att min Big Boy flög. men mest nedåt pga klen dragkraft. Men man visste inget och begrep ännu mindre i 10-års åldern.

                  Kommentar


                  • Det finns ju andra sorters växlar.

                    Här har man kopplat två gummimotorer till samma propeller.
                    Ger förstås mer kraft, men väger mer (och kuggtransmissionen stjäl också en del)
                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Krax1.jpg
Visningar:	251
Storlek:		93,5 KB
ID:		14881



                    Och här har vi en växel med utväxling 1:1, som sitter längst bak.
                    Möjliggör dubbla gummilängden.
                    Direktdrift, men ökar vikten och stjäl en del effekt.
                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Krax 2.jpg
Visningar:	134
Storlek:		58,2 KB
ID:		14882



                    .
                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • Boken Flying Scale Models har en mängd fiffiga gummisnoddslösningar:

                      https://rclibrary.co.uk/title_details.asp?ID=1039

                      Skalamodeller har ju oftast kort nos vilket ställer till det för gummimotorn.

                      Kommentar


                      • Skalamodeller har ju oftast kort nos vilket ställer till det för gummimotorn.
                        Ja, det är ett ständigt dilemma att större delen av gummimotorn befinner sig bakom tyngdpunkten. Och på kortnosade skalamodeller blir det ju särskilt märkbart....
                        ...så där lagom vintage...

                        Kommentar


                        • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                          Det finns ju andra sorters växlar.

                          Här har man kopplat två gummimotorer till samma propeller.
                          Ger förstås mer kraft, men väger mer (och kuggtransmissionen stjäl också en del)
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Krax1.jpg
Visningar:	251
Storlek:		93,5 KB
ID:		14881



                          .
                          Den var ju underbar! Duplikatorväxel, lika vackert namn som axialförskjutningskompensator.

                          Sen kallar man saker vid sitt rätta namn: GUMMISNODD
                          It's Not Just Good, It's Good Enough !

                          Kommentar


                          • En milstolpe i aviationens historia, barnföräldrar hurrade, hundägare ville ha min autograf och golfarna släppte allt dom hade i händerna för att se när min maskin majestätiskt steg mot skyn.





                            Återkommer med den bittra sanningen när bilderna fixats....


                            Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_bkopia.JPG
Visningar:	116
Storlek:		222,7 KB
ID:		14922
                            It's Not Just Good, It's Good Enough !

                            Kommentar


                            • Så här 60 år efter det senaste gummisnoddsplanet har jag funnit ut, alldeles själv, att det är viktigt att man inte bara kastar iväg modellen lite hur som helst utan mer eller mindre föser iväg den i rätt fart och rätt attityd.
                              Därmed behöver den inbyggda (marginella) stabiliteten i modellen inte arbeta med att uppnå/återställa jämviktsläget utan den kan glida fram lugnt och fint. Detta förutsätter ju minimal vind, förstås.
                              Tror många dåliga flygningar berodde på detta.

                              Kommentar


                              • Dom första försiktiga provkasten utan spänd gummisnodd gick över förväntan


                                Klicka på bilden för större version

Namn:		A  (1).JPG
Visningar:	112
Storlek:		218,1 KB
ID:		14927


                                Klicka på bilden för större version

Namn:		A  (2).JPG
Visningar:	112
Storlek:		237,2 KB
ID:		14929


                                Klicka på bilden för större version

Namn:		A  (4).JPG
Visningar:	113
Storlek:		270,6 KB
ID:		14928


                                Klicka på bilden för större version

Namn:		A  (3).JPG
Visningar:	106
Storlek:		274,8 KB
ID:		14930
                                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X