Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
Jepp....Melins modell kunde tydligen valfritt byggas med direktdrift, eller med "Frog-växeln". Med olika propellrar förstås.
"Frogväxeln" var den lilla växellåda som ursprungligen satt i "Frog Interceptor Fighter".
Ett märkligt modellflygplan, helt i supertunn aluminium (!), och vars kartong (!) hade inbyggd winder.
Planet ställdes i lådan och vevades upp..
Hittade litet bild-info på nätet:
Oslagbar logga....!
Och denna Frogväxel kunde också köpas lös på den tiden.
Ser ut så här:
Vingarna på Froggen var av papp, svept till profilform. Kroppen aluminium. Hade en sån när jag var liten, den flög inte alls... Helt utan någonsomhelst styrsel. Men lådan var fin och likaså veven.
Växellådan kunde man köpa löst och sätta i nosen på en Big Boy från Wentzels (?). Skulle ge ohyggliga prestanda... Men gummimotorn hade ju bara sin uppvevade energi, och skulle nu driva både växellådan och en liten högvarvig propeller... Lite tankefel där.
Senast redigerad av Danne1700 ; 2021-02-25, 20:29 .
Vingarna på Froggen var av papp, svept till profilform. Kroppen aluminium. Hade en sån när jag var liten, den flög inte alls... Helt utan någonsomhelst styrsel. Men lådan var fin och likaså veven.
Växellådan kunde man köpa löst och sätta i nosen på en Big Boy från Wentzels (?). Skulle ge ohyggliga prestanda... Men gummimotorn hade ju bara sin uppvevade energi, och skulle nu driva både växellådan och en liten högvarvig propeller... Lite tankefel där.
Aha, hade Interceptor pappvingar...det visste jag inte...!
Men, att Frog inte var främmande för pressad papp visste jag, eftersom mitt allra första "riktiga" modellflygplan var en Frog Raider, och den hade vingar och stabbe av balsa....och kropp av formpressade papphalvor.
Frog Raider
.
Sigurd Isacsons byggsats Big Boy innehöll mycket riktigt en "Frogväxel".
Det var nog det sista livstecknet från detta tillbehör...
Inte för att skryta inte.........men jag har en orörd Sigurd Isacsson "Big Boy" i kartong. Köpt på nätet förstås. "Växellådan" är med den också. Som lök på laxen inhandlades från England även en Frog med startlåda, smörjmedel för gummimotorn, och en aningen skamfilad (men hel) aluminiumkropp. Jag gjorde även samma upptäckt som Danne1700, den flög inte bra alls. Inte ens efter handluns. Måste ha gjort något fel, kanske hade tillverkaren förenklat produktionen så att resultatet för användaren blev sämre. Eller så var jag för korkad för att kunna hantera den på rätt sätt. Något var det. Men min Big Boy flög ju.
......men jag har en orörd Sigurd Isacsson "Big Boy" i kartong. Köpt på nätet förstås.
Då måste ju även jag bekänna att jag också har en orörd Big Boy liggande. Komplett med växellåda och allt.
Pga vördnad för originalsatsen har jag inte nännts (säger någon "nännts" nuförtiden?) förstöra den genom att bygga den, och därför stoppade jag delarna i scannern för att kunna bygga en "replika" med hjälp av konturerna..
Här är den, om någon skulle känna sig manad till ett försök: Big Boy (Isacson).pdf
Se bara till att skrivaren är ställd till att printa i 100% skala.
Själv har jag än inte kommit mig för att bygga den (än), men en klubbkompis tog sig an projektet och pillade ihop en Big Boy, som dock inte fick någon växellåda, utan blev direktdriven på vanligt sätt, naturligtvis med en mer passande (större) propeller för ändamålet.
Och den flög alldeles utmärkt......när den väl trimmats skall sägas.
Lägg märke till att dekalaget (vinkelskillnaden stabbe-vinge) är NOLL, om man bara monterar vingen "rakt av". Den behöver en liten anfallsvinkel för att flyga som den skall, vilket är lätt åtgärdat genom att man pallar under vingens framkant med en "lagom" tjock kartongbit eller liknande.
Tack vare kroppens form får man ju "automatiskt" en hälsosam nedåtriktning av propelleraxeln.
Ja...det här med växellåda kan ju som sagt diskuteras....man får en massa extra gångtid på bekostnad av en massa kraft. Matematiken är obeveklig och grym...!
Isacsons medskickade propeller till växellådan är följaktligen inte särskilt stor...
Om detta skall bli till glädje, krävs låg vingbelastning.....ju lättare modell, desto bättre. Allt har ett pris...!
Skalamodeller har ju oftast kort nos vilket ställer till det för gummimotorn.
Ja, det är ett ständigt dilemma att större delen av gummimotorn befinner sig bakom tyngdpunkten. Och på kortnosade skalamodeller blir det ju särskilt märkbart....
En milstolpe i aviationens historia, barnföräldrar hurrade, hundägare ville ha min autograf och golfarna släppte allt dom hade i händerna för att se när min maskin majestätiskt steg mot skyn.
Återkommer med den bittra sanningen när bilderna fixats....
Så här 60 år efter det senaste gummisnoddsplanet har jag funnit ut, alldeles själv, att det är viktigt att man inte bara kastar iväg modellen lite hur som helst utan mer eller mindre föser iväg den i rätt fart och rätt attityd.
Därmed behöver den inbyggda (marginella) stabiliteten i modellen inte arbeta med att uppnå/återställa jämviktsläget utan den kan glida fram lugnt och fint. Detta förutsätter ju minimal vind, förstås.
Tror många dåliga flygningar berodde på detta.
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar