Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Klåfingriga PostNord

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Klåfingriga PostNord

    En allmän kontroll bara......hur många anser sig ha blivit blåsta av PostNord när det gäller inköp via nätet (Kina då speciellt). "Blåsningen" består alltså av ett email från PostNord där Du ombeds betala en viss summa för importen av ett paket, där du förvisso vet vad det är du inhandlat. Du betalar, och sedan händer…...ingenting. Jo, dina pengar är borta förstås, men bortsett från det?

    Vet någon om PostNord bekymrar sig om alla paket som "försvinnar". Förmodligen inte, för om deras "avgift" samt tull/moms betalats, har ju alla parter fått det de skall ha. Ja utom Du som är mottagare då.

    Jag misstänker att stölder är vanliga. Hur vanligt vet jag inte, men själv har jag drabbats av två "försvunna" försändelser. Ganska små belopp på spel, så någon personlig KK blir det ju inte...….men satan i gatan vad man kan härskna till. En siffra jag sett är att nästan 20 000 paket "försvann" under år 2017, och från officiellt PostNord-håll anser man sig förstås heeeelt oskyldig.

    Vad är era erfarenheter?

    Douglas

  • #2
    Post Mord, ja vad ska man säga. Sitter just nu och jagar ett tungt paket, en brandbox till att förvara mina Li-Po-accar i, beställt hos Svensk leverantör i Sverige. Paketet har varit ute på resa i tio dagar nu. Svaret från Post Mord, vi har inte scannat in paketet än. Men vad fasen, det ankom Malmö för en hel vecka sedan och ska, enligt uppgift finnas på utlämningsstället. Har inte scannat in paketet än !! Ha en hel vecka på sig för att scanna in en låda ! Man blir tokig.
    Kay krut

    Kommentar


    • #3
      Jag fick nyligen en liten pryl från USA, och jag får känslan (dvs bara indikativt) att "prylen" fick ligga till sig och "mogna" ett tag hos PostNord, innan jag fick mailet med betalningsanmaningen....
      Och efter utförd betalning hände det igen.....en litet föör lång väntan (nästan en vecka) innan försändelsen behagade dyka upp.....
      Ja, även jag tycker mig skönja en "inre tröghet" i nämnda företags hanteringsmaskineri, åtminstone då det gäller inkommande försändelser fråm "bortom Unionen".........
      Väger man sedan in detta mot den otålighet som bara en modellflygare kan känna (!), skapas oundvikligen mycket "friktion".....



      /Bosse


      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Med kvittot på tullbetalningen så brukar det ju finnas spårningsnummer..

        Kommentar


        • #5
          Honken,

          I en perfekt värld skulle Du nog ha rätt. Men nu gäller det Kina och Post Nord. Post Nord vägrar nästan totalt att hjälpa till med att spåra paketet. Man har som "policy" att det är avsändaren som skall initiera sökandet, alltså företaget Tjing Tjang Tjong i Shanghai. Lycka till med det Du.

          Ibland kryper det fram riktiga småskandaler, exvis den anställde som "lånade" mobiltelefoner till ett sammanlagt värde på 2,5 MSEK. Jag tror inte alla att han var den ende som stal. Förfarandet verkar vara detsamma nu också. Post Nord mailar om försändelsens ID och vad de vill ha i betalning. Du betalar, och Du får sedan ett nytt email från Post Nord att din försändelse med ref nr XXXX finns att hämta hos lokala ombudet. Du kontaktar lokala ombudet, och någon försändelse med denna referens finns inte. Du ber sedan lokala ombudet om hjälp att spåra paketet, men det är och förblir "försvunnet". Tidningen Aftonhoran hade f.ö. en artikel för något år sedan där man beskrev det omfattande stölderna hos Post Nord i Malmö.

          Förr eller senare briserar den här skandalen, men när?

          Douglas
          Senast redigerad av reparatörn ; 2019-11-18, 23:04 .

          Kommentar


          • #6
            När man får bekräftelse på att leverantören har skickat paketet från så brukar försändelseID finnas med.
            Har noterat att det kan dröja en vecka innan posten meddelar att paketet landat i Sverige och att de vill ha betalt innan det skickas vidare.
            Så efter några dagar så brukar jag gå in på https://moms.postnord.se/ och söka på numret, ofta ser man att paketet landat i Sverige trots att man inte fått något meddelande om det. På det viset kan man förkorta väntetiden något.
            Har inte förlorat något paket än, det brukar ta en vecka efter att avgiften är betald så kommer det som rek.

            Men hur posten beräknar momsen är ganska slumpmässigt.
            Senaste köpet var på 90kr inkl. frakt. Då blir momsen drygt 20 spänn, men då jag betalade så var det en krona i moms och 75 i avgift.
            Jag tackar för det, men det är ju inte rätt.

            Kommentar


            • #7
              Jadu Honken,

              Jag följde ditt råd, och kollade med den ID avsändaren i kina angav som referens. Enligt den info jag fick fram, ligger paketet efter nästan tre veckor fortfarande kvar på flygplatsen. Detta tror jag bara inte på, speciellt som PostNord krävde betalning för en dryg vecka sedan. Det är lätt att inse att agera som PostNord kräver (spåra från Kina) inte leder någonstans. Jag tror det är precis som jag misstänker- en eller flera anställda hos PostNord har satt i system att ordna så att paket "försvinner"- men bara då varken staten eller PostNord blir utsatta rent ekonomiskt. Dvs att deras intäkter "försvinner". Det enda som verkligen försvinner är Dina egna pengar och ditt paket.

              Smarta grabbar hos PostNord, men förr eller senare blir de alldeles för smarta.

              Douglas

              Kommentar


              • #8
                Det finns säkert anledning att kritisera Postnord i flera avseenden men jag får en känsla av att Postnord blir en slagpåse man tar till så fort något blivit fel, det är ju många fler inblandade i kedjan t.ex. beställare, säljare, utrikes fraktbolag, tull, tjuvar, utlämningsställen, brevbärare och mottagare.

                Kommentar


                • mcregor
                  mcregor Kommenterade
                  Redigering av en kommentar
                  Håller till stor del med pernstig - har hittills inte haft nåt större problem med leveranser via Postnord.

                • reparatörn
                  reparatörn Kommenterade
                  Redigering av en kommentar
                  Det finns säkert de som har haft tur med Post Nord. Kanske bara importerat från länder där "tracking" fungerar. Min begränsade erfarenhet är att import från "exotiska" länder, och då gärna utan försäkring, lever farligt när de hamnar hos Post Nord. Båda mina "försvunna" paket var oförsäkrade med avsändare i Kina. "Varför försäkrade du inte försändelsen dårå"? Gick inte för det fanns inte som option när köpet gjordes.

                • reparatörn
                  reparatörn Kommenterade
                  Redigering av en kommentar
                  Jag tror Honken är inne på rätt spår. Stölderna kan nog kopplas till anställda som har svårt att skilja mellan mitt och ditt, precis som hos våra folkvalda. Vi har ju överlag inte så höga krav på våra folkvalda, resutatet blir därefter. Anställer Post Nord vem som helst (dvs det räcker med att personen vill ha jobbet- resten glömmer vi), då lär det nog uppstå problem senare.
              Arbetar...
              X