Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Långtids projekt.. JSM Mini Xcalibur

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Långtids projekt.. JSM Mini Xcalibur

    Tja.. tänkte väl lägga in ett liten montering här med på min jetkärra. Blir inget avancerat som i de andra trådarna på forumet.. Utan en ARF i all sin enkelhet.
    Kärran.. JSM Mini Xcalibur, en liten lagom kärra på 130cm i spännvidd.. Kommer förses med Kolibri T35 i baken.
    Varför valde jag denna? Jo, dels är den i glasfiber och trä, så ingen skumvåffla denna gången. Dels tyckte jag den såg läcker ut, och sen är allt "öppet"..ta bort huven och man kommer åt allt.
    Trainer.. ja, men det kan väl vara trevligt iof.. den kommer förmodligen bli hyfsad snabb ändå ;-)
    Nu kommer denna montering ta lite tid, tänkte sprida ut det ett par månader, för att någon gång i Maj få upp den i luften.
    Även om det är ett litet bygge, så är det inte på något sätt billigt.. ><
    Motor. Kolibri T35 , servon.. ja. det blir Hitec 82mg på skev och sida. MKS på höjd (för att det var platt och fint, samt bra kraft), och Emax metalldrevade på noshjulets styrning och till den enda klaffen, då dessa två områden inte är så jättekritiska om något skulle fela. Kommer förmodligen även förses med ett multiplex gyro med.
    Inte så värst dyra servon iof, och jag ser inget problem iom storleken på kärran. Skulle säkerligen fungera med Emax runt om..


    Det jag har börjat med, är att montera roder på vingar, stabbe och fenor. Här har jag använt Super Phatic, då jag tycker det är trevligare att syssla med än både CA-lim och epoxy.

    Fortsättning följer när nästa fas påbörjas.


    Klicka på bilden för större version  Namn: maual.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: maual.jpg Visningar: 5 Storlek: 246,5 KB ID: 1753Klicka på bilden för större version  Namn: innehåll.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: innehåll.jpg Visningar: 5 Storlek: 192,7 KB ID: 1748Klicka på bilden för större version  Namn: skev.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: skev.jpg Visningar: 4 Storlek: 313,7 KB ID: 1750Klicka på bilden för större version  Namn: stabbe fena.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: stabbe fena.jpg Visningar: 5 Storlek: 347,0 KB ID: 1751Klicka på bilden för större version  Namn: påse.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: påse.jpg Visningar: 4 Storlek: 295,9 KB ID: 1752
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Ken1 ; 2019-02-22, 17:11 .

  • #2

    Nåt sånt här kommer den se ut när allt är klart.. Här har jag bara torrmonterat allt. Avantin fick vara med som nån sorts storlekstjosan..

    Kommentar


    • #3
      Jag har den mellanstora Xcalibur och tycker det är en mycket trevlig modell att flyga. Det är en trainer på så sätt att den är snäll att flyga men Dave Wilshere har demoflugit den rätt hårt o det går att göra mycket mer än man tror. Hoppas du blir nöjd!
      Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
      Står man med en låda på magen säljer man korv.

      Kommentar


      • #4
        Ja, jo jag läste något om det i tråden på Rcuniverse att den var rätt vändbar ändå. Aldrig fel
        På tur står att inskaffa servon och ev gyro.. detta kommer påpassligt ske i April då bonuspengarna kommer. hepp! Under tiden skall jag dra igång turbinen här på provbänken tills jag känner mig varm i kläderna. Två servon har jag redan liggande och det är till noshjulets styrning och klaff.. kanske skulle ta och installera detta under tiden.

        Liten ändring. Hitec byts ut mot KST X12 servon istället. Lite dyrare men kanske bättre.. om inte annat psykologiskt ;-)
        Senast redigerad av Ken1 ; 2019-02-24, 09:51 .

        Kommentar


        • #5
          Det där kommer att bli en trevligt flygplan o flaxa med! Snyggt!
          MVH
          //Bokis

          Kommentar


          • #6
            Tack Bokis!

            Kommentar


            • #7
              Ja monterigen har fortsatt lite. Fick hem ett par fin fina servon från Autopartner.. Passade fint till skevroder, men.. till sidoroder så var det lite annorlunda.
              Kineserna har varit så snälla att dem skurit ut hål för servon, men.. jag undrar om dem anpassat för ett standard servo i storlek egentligen. För mitt servo som ni kan se, var lite för litet. hepp! Storleken på mina X12 är ungefär samma som de servon som Ripmax rekommenderar.. Kan vara så att fabriken gjort hålen en aning för stora.
              Nåväl, lätt fixat med lite hårdträlist och epoxy. Det ser kanske lite skumt ut med bara en list på bilden, men det sitter en list dels nedåt i fickan som i sin tur är limmad , och sedan fyllde jag ut tomrummet bakåt med en list till och så lite epoxy på detta. Kommer sen täckas över med lämplig dekal! . Den dagen jag behöver byta servo, så får jag ta till dremel.

              Kommentar


              • #8
                En sak som kommer att ändras är länkarna till skevrodren, de gängade stängerna var lite för små till dem medföljande "clevisarna" . Och det är ju inte speciellt bra. Går säkert lösa med lödning eller epoxy givetvis. Men, då blir det lite svårt att trimma in rodern med stötstången. Allt är inte perfekt i en kinesfabrik alltid ;-)

                Kommentar


                • #9
                  Hehe,det var inte första gången det hände inte..Har sett liknande själv ett antal ggr,man blir en smula förvånad? Å andra sidan så kan man byta ut det till Dubrotypen av "kulleder" istället,känns tryggare för mig ibland..
                  MVH
                  //Bokis

                  Kommentar


                  • #10
                    Ja en aning förvånad blir man.. hade det varit från säg Hobbyking eller liknande så hade det inte varit så jätteförvånande.. Men nu är detta Ripmax.. tydligen har de löst problemet och skickar med stänger de bytt ut, men jag har väl förmodligen fått tag i en av de första batcherna. Handlade via Conrad, och jag tror inte dem tar såna här reklamationer.
                    Jag har faktiskt kullänkar man skruvar i servohornet, tror till o med att det är DuBro. Kanske passar bättre på stången.. hepp! måste prova..

                    Kommentar


                    • #11
                      Lite småpill, kärran står på egna ben nu iaf. Återstår en del bla dra kablar, fixa noshjulets styrning mm. Nu blir det en längre paus i bygget är tanken. Jag måste invänta en ny mottagare, ev gyro och lite annat.

                      Kommentar


                      • #12
                        Lysande! Har aldrig provat modernt gyro,hur funderar du kring att du ska ha ett ?
                        MVH
                        //Bokis

                        Kommentar


                        • #13
                          Jag har gyro i mina Eflite kärror Timber och Umx Timber.. och det är rätt skönt när det är lite småblåsigt och kyttigt i luften. Nu är det inte säkert att kärran är i behov av gyro alls, speciellt inte om det är en lugn och fin sommardag typ, men kanske inte heller när det blåser. Jag är helt enkelt nyfiken på hur den beter sig med den installerad,och då tänkte jag har funktionen på skevroder ev höjd. men som sagt inte säkert jag slänger i ett.

                          Kommentar


                          • #14
                            Liten uppdatering.. två månader sen förra.
                            Det mesta har kommit hem, väntar bara på att en mottagare dyker upp här. Gyrot väntar jag med tills framtiden.
                            Turbinen skulle provköras för lite drygt två veckor sedan, men gick åt fanders då jag kopplade in batteriet fel, med resultatet att ECU tackade för sig (nå, två MOSFETar som sade godnatt bara), men det gjorde så att bränslepumpen och ventilen inte fick en signal om att börja pumpa soppa, samt brände glödstiftet. Så, jag letar dels efter två likadana komponenter för att kunna laga, men, jag har en ny ECU på ingång.

                            Kommentar


                            • #15
                              Ahhh! Jag är inte den enda som kan få till det! En tröst,för Murphy´s lag slår till benhårt varje gång... Och ja,funderar fortfarande på o testa ett gyro nu i vår..
                              MVH
                              //Bokis

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X