Ja..Den där Murphy kan vara lite jäklig ibland.. blev en "dyr" läropeng.. 2000kr för en ny ECU. Dyr o dyr.. för min plånbok är det, men som nån sa..det kommer en ny lön varje månad ;-) Skall du testa gyro, så är det bara att göra.. Jag har kört med Multiplex Multigyro G3 , som fungerat fint. Lite gammalt nu och vet inte om det finns kvar på marknaden. Men, sen finns det ju en uppsjö av olika tillverkare. Visserligen lockar Orange o allt va de heter med sina lägre priser..o för all del, i en skummkärra så absolut. Men, för min del blir det nog nytt Multiplex, eller något annat välkänt märke.
Meddelande
Minimera
Inget meddelande ännu.
Långtids projekt.. JSM Mini Xcalibur
Minimera
X
-
Eftersom jag flyger med FrSky-utrustning så använder jag deras mottagare med integrerat gyro/accelerometer. Men av "fristående" gyroenheter är det som levererades i en kärra från Premier Aircraft det jag upplevt som bäst alla kategorier och det är ett Aura-gyro ifrån Flex Innovations - https://www.flexinnovations.com/product-p/fpzaura08.htm.
Kopplas enklast ihop med mottagaren via S.bus och har flera "modes". Nu kommer tydligen också ytterligare förfinade gyron ifrån det företaget (Pro-versioner) för den som känner att dyrare är bättre... Nåja - de har bl a redundans-lösningar så för de med större/dyrare kärror är de säkert att föredra.
Roger
Kommentar
-
Aura har jag läst lite om men då i samband med deras EDF Flexjet. S-bus är inget jag använder, då jag kör Spektrum , och inget jag inom närmsta framtiden kommer att ändra
Så S.bus faller bort för min del. Men de flesta verkar ju ha stöd för DSM2/DSMX ..
Kommentar
-
Vet inte om Spektrum har nån Bus variant direkt.. däremot finns vissa gyron som man kan köra in en satellit (spektrum) och på så sätt slippa använda en vanlig mottagare. Men det lämpar sig bara på typ mindre kärror, då räckvidden blir lidande. BeastX är ett system där det fungerar.
Kommentar
-
Kenneth - det står i beskrivningen av gyrona att dom klarar även Spektrums Bus-system (SRXL). F ö tycks i alla fall det vanliga Aura-gyrot klara sig med Spektrum satellitmottagare - se nedan:
PORTS:- Eight Servo Ports can be individually configured as (PWM) Inputs or Outputs
- Two dedicated ports for Genuine Spektrum DSM® Satellites
- Dedicated input port for single wire digital connection via S.Bus® (Futaba®) or SRXL (Spektrum®, JR® Mode B, Graupner SumD) or analog PPM stream
- Supports traditional receivers via (PWM) servo inputs (4 male to male leads included)
- Micro USB Port for loading model programs, user programming, and firmware updates (Cable Included)
Kommentar
-
Kikade upp SRXL.. verkar vara nytt o då speciellt till mulikopter Smidigt iaf, och borde således fungerar utmärkt till flygplan.
Då har vi ett annat gyo o hålla koll på med i listan.. Tack Roger!
Uppdatering. Turbinen installerad i kärran och jag skall snart göra ett nytt prov av den. När det är klart så skall alla kablar dras och snyggas upp.. sedan lite småpill var alla sakerna skall vara placerade. Men, ackar o bränslepump hamnar så långt fram som möjligt, och det finns plats i noskonen för detta.
Kommentar
-
Så..nu börjar det närma sig slutet på monteringen. Jag har inte tagit så värst mycket bilder under tiden här, men då jag saknar den berömda tummen så är det inget jag vågar visa upp ändå. ;-) Allt blir väl inte perfekt, men samtidigt så har det varit en liten utmaning för mig att få en installation som ev fungerar. Har också fått lära mig tålamod o annat bra.
I morgon Söndag, är det tänkt för uppstart av turbinen på nytt. Och ja, jag har valt att ha den monterad i kärran. Lite klyddigare men..den skall ändå sitta där sen och lika bra att fixa det nu än sen. Allt sitter ju ändå öppet, så det skall nog inte vara några problem.
Skall försöka ta lite mer bilder på kärran här o lägga upp.
(Den knasiga Birdie får agera som maskot..hen fick jag av min bror o hans tjej o skall egentligen sitta jämte datorn som nån skydd ;-) )
2 Bilder
Kommentar
-
Så..lite fler bilder. Planet är princip klart nu. Jag provkörde turbinen i planet istället för testbänk.. och det gick fint
Betydligt enklare än vad jag trodde det skulle vara. På med lite gas, vänta några sekunder osså starta det av sig självt. Smidigt! ;-)
Återstår gör att fixa ordning fäste för ack o pump i nosen och få TP hyfsat rätt. Och ja just det, ordna ett ny styr arm till noshjulet som gick sönder under taxningen igår. Det är en tunn nylonarm bara så tålde inte att kärran hoppade runt på fältet.
Kommentar
-
Efter många turer med krångel o allt, så fick jag idag äntligen premiärflugit kärran.. Nervöst var det, men gick bra. Först fick jag fixa en läckande pump..slangen var inte riktigt hundra. Men efter det så skickade jag upp kärran, helt odramatiskt. Efter någon minut, så fick någon för sig att det brann i kärran.. så jag gjorde en långsam förbiflygning för kontroll, men såg varken eld eller rök. Visade sig sen vara solen som blänkte till på undersidan.. Efter ytterligare en stund, så fick jag nåt vajsing med ena skevrodret..höll på att förlora kontrollen över kärran,så vände hem och höll tungan rätt i mun.. fick ner den liite för fort , då den flyter ut låååångt med turbinen på tomgång. En gräskant på fältet räddade dock upp det hela, o kärran var skadefri. Innan nästa flygning, så skall jag kontrollera skevroderanslutningarna o lite annat för att se efter vad som spökade.
Ev kommer film upp.. var några som filmade.
Själv blev det bara en bild efter allt var över.
Kommentar
-
Spännande minst sagt ja.. nerverna var på utsidan av kroppen. Men jäklar vad häftigt det var. Bara glad att den kom ner hel och inte gjorde ett jordprov.
Klipp redigerat som jag la upp på tuben. Musik o annat jox iof.. Meeeen.. alltid något
https://youtu.be/vDmcPjOdW3g
Kommentar
-
Första start och flygning av min Jsm Mini Xcalibur.. landningen finns ej med, då fotografens mobilkamera fick för sig att krångla lite.. Så kan det gå!.
Kommentar
Kommentar