Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Balsa(m) för själen...

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • På´n igen!

    Provade att testkasta lite mer åt vänster, bort från hundrastgården...
    Återigen blev det en lyckad (allt är relativt...) flygtur i lätt vänstersväng.


    Klicka på bilden för större version

Namn:		D  (3).JPG
Visningar:	134
Storlek:		240,5 KB
ID:		14935



    Klicka på bilden för större version

Namn:		D  (2).JPG
Visningar:	136
Storlek:		216,5 KB
ID:		14934


    Klicka på bilden för större version

Namn:		D  (1).JPG
Visningar:	133
Storlek:		337,3 KB
ID:		14937


    Klicka på bilden för större version

Namn:		D  (4).JPG
Visningar:	121
Storlek:		312,1 KB
ID:		14938


    Bifogade filer
    It's Not Just Good, It's Good Enough !

    Kommentar


    • Att döma av bilderna ser det ju ut att gå åt "rätt håll"...!
      Jag ser inte exakt hur sista biten avlöper, men om landningen slutar utan stall, är kanske tyngdpunkten på väg att hamna rätt.
      Om modellen gör en stallande "knorr" alldeles på slutet, testa då att succesivt flytta fram TP, tills modellen "flyger" ända ner till marken.

      Så som du vill att modellen skall bete sig "däruppe" när motorn gjort sitt, är det du skall trimma fram här.

      Nöjd med detta, testa sedan med försiktiga motoruppdragningar.

      Tyngdpunkten ok och glidflykten störningsfri.....därefter handlar det om motorriktning
      Motverka eventuell vänstersväng (pga vridmomnentet) genom att försiktigt rikta motoraxeln åt höger, bit för bit, i takt med att uppdragningsvarven ökas.
      När farten ökar (pga motorns effekt), kan modellen stiga, eller rättare sagt stegra sig tills den stallar i ställer för att orka stiga.
      Motverka detta genom att succesivt rikta motoraxeln nedåt, tills modellen stiger i en måttligare vinkel, så att den orkar genomföra en stigande sväng utan att stegra sig och stanna upp/stalla....med all sannolikhet en stigande högersväng, pga den oundvikliga högerriktningen av motorn.

      Fall inte för frestelsen att applicera några slags roder, eller liknande, i stället för att genomföra ovanstående trim...!
      Sådant kallas "fultrim", vilket försvårar, eller rentav omöjliggör förutsättningarna för att modellen skall kunna genomföra en "hel" flygning i de olika hastigheter och med den varierande motoreffekt som en flygning består av.

      "Fultrim" kan man ta till som nödåtgärd, ett halmstrå att greppa, om något skulle vara skevt eller "konstigt" på något sätt, men först efter att man gett modellen en chans att visa vad den kan genom de "riktiga" trimåtgärderna....



      .
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-03-03, 12:06 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • Det finns ju fler sätt....

        Modeller med litet högre vingbelastning, t.ex. skalamodeller, som inte alltid går att bygga så lätta, och som dessutom kan ha större luftmotstånd, kan ibland vinna på att trimmas så att de "motorflyger" genom hela flygningen, eftersom någon traditionell glidflyktsfas inte riktigt går att åstadkomma....i alla fall inte någon "värdig" glidflykt, pga vingbelastningen, och ibland också beroende på högt luftmotstånd (inte minst dubbeldäckare).

        Då kan man i stället anpassa gummimotorn, så att man jobbar med en låång, men inte fullt så biffig sträng, som i stället går att dra upp en sjuh--sikes massa varv.
        Det ger en modell som genom hela flygningen drar nytta av propellerns gyroeffekt/vridmoment/högerriktning, och som snällt cirklar på (oftast) måttlig höjd, för att sedan, vid avtagande motorkraft "gå in för landning", fortfarande styrd av motorns krafter, ända ner till marken.

        Inte lika majestätiskt, och inte samma dramatik som när modellen först tar ordentlig höjd för att sedan genomgå vad de stora pojkarna kallar "transition", dippa ner nosen litet, för att sedan övergå till en elegant och lång glidflyktsfas.
        Det "klassiska" flygsättet erbjuder definitivt mer äventyr....

        Men vissa modeller lämpar sig bättre för "enbart motorflykt", och det är också ett sätt att begränsa flygningen till en mindre yta..... Också en vanlig trimningsmetod vid flygning i gymnastiksalar,,,
        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-03-03, 14:10 .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • Testandet skedde i viss vindskugga från parkerade bilar och en lastbil, när jag sen modig började veva upp lite grann så gick jag ut på fältet.

          Ja det blåste, och planet greps tag i vinden och for än upp och än ner, provade mer uppvindande och olika riktningar.

          Tyvärr råkade jag radera alla dom bilderna, fanns några härliga bilder på planet i dödsspiral rakt ner.
          För det mesta hände ingenting utan på´n igen.

          Vevade upp och skickade planet lite snett mot vinden, vinden tog tag i planet sköt upp den mot himlen för att sen återvända mot jorden i en hastighet som aldrig tidigare skådats på den platsen. Gränsen för vad balsa tål hade överskridits...

          Nej jag skulle givetvis inte ha testat när det blåste som det gjorde för det lilla planet.
          Ångrar jag mig och är ledsen att planet gick sönder?

          Inte en sekund, här har jag byggt mitt första "skala-plan" i balsa, vilket var roligt, sen lyckades jag få den att flyga.
          I min värld är det 100% lyckat.

          Vill jag bygga fler såna så finns internet nära tills hand.
          It's Not Just Good, It's Good Enough !

          Kommentar


          • Dagen efter åkte jag ut till den här platsen för att reka inför ev framtida flygäventyr, lätt blåst, så provade bara en eller 2 testkast, jag lovar....



            Klicka på bilden för större version

Namn:		E (1).jpg
Visningar:	122
Storlek:		392,3 KB
ID:		14953
            It's Not Just Good, It's Good Enough !

            Kommentar


            • Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
              Så här 60 år efter det senaste gummisnoddsplanet har jag funnit ut, alldeles själv, att det är viktigt att man inte bara kastar iväg modellen lite hur som helst utan mer eller mindre föser iväg den i rätt fart och rätt attityd.
              Jag smeker iväg planet lika graciöst och vackert som en balettdansös, den delen har jag någorlunda kontroll på.

              Däremot har jag inte kontroll på mina blekfeta korvfingrar...

              I går så skulle jag greppa planet och tummen min gör då sönder saker, i morse lagade jag allt och sen åkte jag ut till ett nytt testfält, mer om det senare.



              Klicka på bilden för större version

Namn:		zb  (3).jpg
Visningar:	119
Storlek:		200,6 KB
ID:		14956




              Klicka på bilden för större version

Namn:		zb  (4).jpg
Visningar:	119
Storlek:		221,6 KB
ID:		14957



              Klicka på bilden för större version

Namn:		zb  (1).jpg
Visningar:	124
Storlek:		214,1 KB
ID:		14955



              Klicka på bilden för större version

Namn:		zb  (2).jpg
Visningar:	117
Storlek:		219,2 KB
ID:		14958
              It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • Flygning medelst fösning...

                Kommentar


                • Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
                  Flygning medelst fösning...

                  Ja, jag är väldigt lugn och försiktig när jag skickar iväg planet, att det skadades berodde inte på kastandet, utan att jag greppade fel när jag skulle plocka upp planet.
                  It's Not Just Good, It's Good Enough !

                  Kommentar


                  • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

                    Tyngdpunkten ok och glidflykten störningsfri.....därefter handlar det om motorriktning
                    Motverka eventuell vänstersväng (pga vridmomnentet) genom att försiktigt rikta motoraxeln åt höger, bit för bit, i takt med att uppdragningsvarven ökas.
                    När farten ökar (pga motorns effekt), kan modellen stiga, eller rättare sagt stegra sig tills den stallar i ställer för att orka stiga.
                    Motverka detta genom att succesivt rikta motoraxeln nedåt, tills modellen stiger i en måttligare vinkel, så att den orkar genomföra en stigande sväng utan att stegra sig och stanna upp/stalla....med all sannolikhet en stigande högersväng, pga den oundvikliga högerriktningen av motorn.
                    Mycket att hålla reda på... vissa instruktioner säger att man palla upp fram/bak på vingen/stabilisator under glidflykttrimning...

                    Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                    Fall inte för frestelsen att applicera några slags roder, eller liknande, i stället för att genomföra ovanstående trim...!
                    Sådant kallas "fultrim", vilket försvårar, eller rentav omöjliggör förutsättningarna för att modellen skall kunna genomföra en "hel" flygning i de olika hastigheter och med den varierande motoreffekt som en flygning består av.
                    Ok... jag lägger undan dom tillklippta bitarna som var tänkta för vingen/stabilisator...
                    Senast redigerad av Henry Cow ; 2021-03-04, 18:09 .
                    It's Not Just Good, It's Good Enough !

                    Kommentar


                    • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg


                      Tyngdpunkten ok och glidflykten störningsfri.....därefter handlar det om motorriktning

                      Motverka eventuell vänstersväng (pga vridmomnentet) genom att försiktigt rikta motoraxeln åt höger, bit för bit, i takt med att uppdragningsvarven ökas.
                      När farten ökar (pga motorns effekt), kan modellen stiga, eller rättare sagt stegra sig tills den stallar i ställer för att orka stiga.

                      Motverka detta genom att succesivt rikta motoraxeln nedåt, tills modellen stiger i en måttligare vinkel, så att den orkar genomföra en stigande sväng utan att stegra sig och stanna upp/stalla....med all sannolikhet en stigande högersväng, pga den oundvikliga högerriktningen av motorn.




                      .
                      Aha! Det är därför man riktar neråt ! TACK!

                      It's Not Just Good, It's Good Enough !

                      Kommentar


                      • Ursprungligen postat av Henry Cow Visa inlägg
                        Mycket att hålla reda på... vissa instruktioner säger att man palla upp fram/bak på vingen/stabilisator under glidflykttrimning..
                        Jag tog inte upp "dekalaget", eftersom jag förutsatte (kanske felaktigt?) att detta inte var justerbart på just den här modellen.....

                        Men det är förstås lika viktigt som alltid.... en avgörande punkt i trimningens "heliga treenighet":

                        ▄ Tyngdpunkten

                        ▄ Dekalaget

                        ▄ Motorriktning





                        .
                        ...så där lagom vintage...

                        Kommentar


                        • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                          Jag tog inte upp "dekalaget", eftersom jag förutsatte (kanske felaktigt?) att detta inte var justerbart på just den här modellen.....

                          Men det är förstås lika viktigt som alltid.... en avgörande punkt i trimningens "heliga treenighet":

                          ▄ Tyngdpunkten

                          ▄ Dekalaget

                          ▄ Motorriktning





                          .
                          Jo på mina "oldtimer" sitter vingar/stabilisator med gummisnoddar, så man kan palla upp lite här och var.

                          Corsairen var fixerad, med betoning på var... nu kan man justera ena vinghalvan ganska mycket...

                          Dina senaste inlägg angående intrimning har gjort att jag måste modifiera lite på den gul-blåa Keil-Kraften, återkommer angående det.
                          It's Not Just Good, It's Good Enough !

                          Kommentar


                          • Dagen efter åkte jag ut till den här platsen för att reka inför ev framtida flygäventyr
                            #320: En lovande plats som gör mig avundsjuk....!
                            När jag ser de där kullarna (eller är det slagghögar ?) i bakgrunden, går mina tankar osökt till Herr Otto Lilienthal......vet inte varför....

                            Klicka på bilden för större version

Namn:		Otto Lilienthal 01.jpg
Visningar:	226
Storlek:		40,0 KB
ID:		14974
Klicka på bilden för större version

Namn:		Otto Lilienthal 02.jpg
Visningar:	219
Storlek:		120,4 KB
ID:		14975



                            .

                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • Åkte iväg för att kolla in ett ev framtida testfält, det blåste på och var +2 grader, tänkte först inte ta med planet, men det åkte med.

                              Tidvis mindre blåst mot skogskanten, testade enbart utan spänd motor, bortsett dom gångerna när vinden fick tag i den, så gick det helt ok, klart nöjd då detta var första gången den flög på riktigt.

                              Nästa gång så ska planet vara lite mer iordningställt vad gäller tyngdpunkt etc, måste även fixera stabilisator/fena i nord-sydlig riktning, blir ej korrekt testande om den sitter förskjuten åt olika håll vid intrimningsflygande, får återkomma med mina funderingar om det senare.


                              Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_S1.JPG
Visningar:	123
Storlek:		204,9 KB
ID:		14977



                              Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_S2.JPG
Visningar:	122
Storlek:		341,4 KB
ID:		14978



                              Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_S3.JPG
Visningar:	124
Storlek:		417,6 KB
ID:		14979



                              Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_S4.JPG
Visningar:	121
Storlek:		405,7 KB
ID:		14981



                              Klicka på bilden för större version

Namn:		onlineimageresize_com_s5.jpg
Visningar:	121
Storlek:		422,1 KB
ID:		14980
                              It's Not Just Good, It's Good Enough !

                              Kommentar


                              • Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

                                #320: En lovande plats som gör mig avundsjuk....!
                                Bilden tagen vid 1

                                Lite stenigt, det är ett grustag, men nästa gång ska jag smyga mig norröver ett par hundra meter där jag tro det är mer ängliknande.
                                Lämpligast en väldigt tidig söndagsmorgon när det inte är nån aktivitet där.


                                Testfältet jag tittade på häromdagen och flög med den gul-blåa (se ovan) verkar lovande, strax bredvid ligger ett 3 gånger så stort fält.



                                Klicka på bilden för större version  Namn:		onlineimageresize_com_dTX30V.jpg Visningar:	0 Storlek:		211,6 KB ID:		14983
                                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X