Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Fel på ljudmodul

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Fel på ljudmodul

    Häpp!
    Har precis köpt en ljudmodul till en elkärra på ett swapmeet.
    Fabrikat "MrRC Sound" V4.1.
    https://www.rc-airplanes-simplified....nd-system.html

    Där är fyra utgångar/kanaler med sex olika ljudscenario i varje.
    Kanal 1: Motorljud, ska köras parallellt med trotteln, kanal 2, 3 och 4 olika andra ljud såsom kulsprutor, tal mm.

    Kanal 2, 3 och 4 fungerar som de ska, men jag får inget ljud på kanal 1, motorljudet.
    När jag ansluter kanal 1 så funkar heller inte trotteln, fartreglaget står bara och "hackar" med ett litet pip var tredje sekund.

    Allting är inkopplat helt enligt manual.
    https://www.rc-airplanes-simplified....finaltemp2.pdf

    Någon annan som har eller har haft samma problem??
    Retroholic!

  • #2
    Inte råkat vända kontakten?
    www.modellflygnytt.se/mv.html

    Kommentar


    • #3
      Nix!
      Retroholic!

      Kommentar


      • #4
        Nu är jag helt okunnig vad gäller ljudmoduler, men man kanske kan prova en Y-kabel från mottagaren till trottel resp. ljudmodul istället?
        Om fartreglaget inte gillar kopplingen via modulen tänkte jag...

        Kommentar


        • #5
          Så som jag förstår manualen så ska man koppla in ljudkortet med y-kabel.
          I manualen heter det INgångar för servon, så man ska visst inte kunna ansluta mottagare=>ljudkort=>esc..

          Beroende på din sändare/mottagare så kanske du kan mixa in en oanvänd kanal med gaskanalen, isf kan du koppla extra-kanalen direkt till ljudkortet utan Y-kabel.

          Tänk också på att ha gas-spaken på 0 (& sändaren igång) när du startar mottagaren och starta ljudmodulen först efter att mottagaren startat eftersom ljudmodulen registrerar den initiala gaspositionen..

          Slutligen, prylen e begagnad, så det är ju möjligt att kanal 1 har bränd ingång... Kolla kortet noga på båda sidor, titta efter sprucken/dålig lödning samt missfärgade komponenter och kopparbanor.

          Kommentar


          • #6
            I just ditt fall Tomas så ska ljudmodulen sitta i nosen o gå på bränsle. Det brukar räcka rätt långt
            Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
            Står man med en låda på magen säljer man korv.

            Kommentar

            Arbetar...
            X