Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Mini-ZIPP (liten Sting)

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #31
    Jag har inte velat bygga vidare alltför fort på kroppen innan jag ser att allt får plats. Det är ganska så smidigt att komma åt både uppifrån och underifrån när man passar in allting. Det är lite pilligt men nu ser det i alla fall ut som att allting kommer att få plats!

    Har även tänkt att testa den där nymodigheten med 2.4Ghz på radio sidan, mest för att man slipper en lång antenn som släpar efter planet, får se hur det funkar....

    Är det någon som har någon erfarenhet av mottagarna med inbyggd antenn, funkar det lika bra som de med tydliga/synliga antenner?

    Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0389.jpg
Visningar:	459
Storlek:		155,8 KB
ID:		3733

    Kommentar


    • #32
      Då är botten på plats och jag har förstärkt upp kring brandväggen, samt monterat M2 blindmuttrar för motorinfästningen. Förbereder också för att kunna montera dit ett landningställ, vet inte än om det kommer att kunna användas till vanlig start och landning på gräsbana men det är i alla fall smidigt att kunna ställa ned modellen efter att man har startat motorn...

      Klicka på bilden för större version  Namn:		IMG_0429.jpg Visningar:	0 Storlek:		211,3 KB ID:		3957
      Senast redigerad av Cox ; 2019-04-19, 21:13 .

      Kommentar


      • #33
        Allt är nog lite mindre än vad jag insett tidigare och det tar lite tid att vänja sig vid "skalan". Nu har jag jobbat vidare lite med vinginfästningen och de minsta blindmuttrarna jag hade liggande var M2, men det blev lite för stort. Jag har då istället svarvat till två stycken i aluminium och gängat dessa till M1.6, det blir mycket bättre storleks mässigt men lite pilligt att få till...

        Har ristat lite kring ytterdiametern (som är lite oversize, 2.05mm i 2.0 borrat hål) och fäster det hela med epoxy. Muttern blev riktigt tight och fin i plywooden, tror inte att jag hade behövt att limma dem men känns lite säkrare så. Här är lite bilder:

        Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0430.jpg
Visningar:	377
Storlek:		126,0 KB
ID:		3993
Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0434.jpg
Visningar:	387
Storlek:		165,3 KB
ID:		3994
Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0432.jpg
Visningar:	385
Storlek:		162,8 KB
ID:		3995

        Kommentar


        • #34
          Nu har jag pysslat lite med akterpartiet. Har lagt in två plaströr för höjd och sida, och de har fått lite stöd på vägen. Balsan på 1.5mm som jag använt till kroppen hittills känns nästan lite väl kraftig, den är tjockare än 1.5mm (snarare 1.65mm) och är inte den lättaste varianten heller. Jag tar därför en material ifrån ett annat 1mm flak som jag hade liggande, den känns mycket smidigare att jobba med och är lite mera i "rätt" storlek. Jag ändrar lite på fenans form (lite lägre höjd och lite mera i längsled) för att kunna få till lite yta på ett sidoroder. Hade ju varit snyggare om höjd och sida hade haft roderytorna på samma ställe men det kan nog funka så här också, hoppas jag...

          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0438.jpg
Visningar:	503
Storlek:		170,8 KB
ID:		4176
          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0439.jpg
Visningar:	504
Storlek:		133,7 KB
ID:		4177
          Bifogade filer

          Kommentar


          • #35
            Balsan på 1.5mm som jag använt till kroppen hittills känns nästan lite väl kraftig, den är tjockare än 1.5mm (snarare 1.65mm) och är inte den lättaste varianten heller. Jag tar därför en material ifrån ett annat 1mm flak som jag hade liggande, den känns mycket smidigare att jobba med och är lite mera i "rätt" storlek.
            Just det där känns igen...!
            Det händer mig "nästan varje gång", och i synnerhet när man bygger mindre modeller. Ett flak som kändes "rätt" medan det fortfarande var ett flak, kan kännas som "overkill" så snart det förvandlats till flygplansdelar....
            När Hobbyträ i Gnarp fortfarande var aktiva, försökte (!) jag få litet styr på sådana missbedömningar genom att beställa ett antal flak av 1,2 mm och 0,8 mm tjocklek (jo, man kunde göra så "på den tiden"..) och jag försöker numera att "tänka efter före" när det gäller dimensionering. Men det är fortfarande inte så lätt.....och konstruktörerna gör det heller inte lätt för en genom att rekommendera onödigt "biffigt" material på ritningar och i artiklar....
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-04-28, 23:08 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #36
              Ja, det är nog känsligast på de små modellerna. Är det dessutom laser skuret så är det ju inte heller så lätt att ersätta delarna när lasern har råkat skurit fram några tråkiga delar i flaken.

              Nedan är en bild på hur jag har tänkt mig fenans roderyta och ändringen ifrån designen på ritningen. Jag har inte limmat gångjärnen ännu utan gör det efter de fått klädsel.

              Nu börjar det nästan likna ett plan också!

              Klicka på bilden för större version  Namn:		IMG_0440.jpg Visningar:	0 Storlek:		199,8 KB ID:		4190

              Klicka på bilden för större version  Namn:		IMG_0441.jpg Visningar:	0 Storlek:		157,0 KB ID:		4189
              Bifogade filer

              Kommentar


              • #37
                Det blev tyvärr en ordentlig bakläxa när jag kollade balanseringen...

                Jag hade inte räknat alls på detta tidigare utan gissade bara att det skulle bli ungefär som på den större modellen, men det funkade inte alls. Det är lätt att inse varför, vikten skall ju skalas ned som volymen och det är ju ca en faktor 5, det var ju så som jag har valt skalan, dvs en .020 motor istället för en .10 motor. Kollar man på vikterna för de olika delarna så inser man genast att motorn väger mindre och den behöver inte heller något motorfäste (mera viktbesparing och motorn hamnar också lite längre bak). Jag borde alltså ha förlängt nosen lite för att kompensera för detta. Till detta kommer också batteriet som väger mera (skalamässigt) och servona är också tyngre, så allt jobbar då för att flytta CG bakåt.

                Så det blev till att göra om ifrån början (nästan) och jag har nu en lösning som jag tror kommer att kunna fungera. Det blir lite tajt blir det men skall nog gå... :

                Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0458.jpg
Visningar:	296
Storlek:		131,6 KB
ID:		4332

                Kommentar


                • #38
                  Fick bakläxa nr 2 idag när jag vägde balsan...

                  Har inte haft en tillräckligt noggrann våg tidigare, men har nu skaffat en bättre. Den balsan som skulle vara 1.5mm visar sig vara kring 1.8mm och dessutom så är den ganska hård. Så jag tog och hyvlade ned ett bättre 2mm flak till 1.5mm och gjorde en stabbe av det också. Blev riktigt förvånad när jag väger de två delarna, den tyngre ligger kring 2.0g och den lättare på endast 0.6g!

                  Det betyder inte så mycket för totalvikten men det gör ju väldigt mycket för balanseringen. Det är ca 4ggr större hävarm till akterpartiet jämfört med motorspantet, så 1.4g "extra" längst bak behöver ca 5.6g längst fram som motvikt. Så här ligger också en förklaring till att CG hamnat långt bak. Skulle helst göra om både stabbe och fena men nöjer mig nog med att göra om roderytorna...

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0562.jpg
Visningar:	141
Storlek:		142,5 KB
ID:		4441
                  Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0563.jpg
Visningar:	145
Storlek:		124,5 KB
ID:		4442

                  Kommentar


                  • #39
                    Hej,
                    Trevlig litet plan!
                    Angående smart LiPo, vad är det "man köper för ett par tior" för att göra sitt eget smart LiPo? Kanske finns det nåt tips på artikel och leverantör.

                    Kommentar


                    • Cox
                      Cox Kommenterade
                      Redigering av en kommentar
                      Det man kan göra för ett par tior är väl att köpa en "booster" för 1S Lipo till 5.0V, men det går inte enkelt att bygga en smart-lipo med laddare och allt...

                  • #40
                    Jag köpte de här (250 och 500 mAh) hos Hobbyking, men ryktet säger att de slutat sälja dem.....(?)
                    Fantastiskt bra lösning när man jagar vikt och utrymme....


                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Smart Lipo 2.jpg
Visningar:	308
Storlek:		366,5 KB
ID:		4520

                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Smart Lipo 3.jpg
Visningar:	270
Storlek:		311,1 KB
ID:		4521
                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • #41
                      Ni får ursäkta tystnaden ifrån mig i denna tråden på sista tiden. Det verkar som att jag inte är bettrodd att posta längre utan jag får ett meddelande om att inläggen "inte är godkända"....

                      Kommentar


                      • #42
                        Ursprungligen postat av BAG Visa inlägg
                        Angående smart LiPo, vad är det "man köper för ett par tior" för att göra sitt eget smart LiPo? Kanske finns det nåt tips på artikel och leverantör.
                        Det man kan skaffa för ett par "par tior" är väl en "booster" ifrån 1S lipo till 5.0V ?

                        Det är inte särskilt lätt, vad jag vet iaf, att bygga sig en egen smart lipo med laddare och indikator för laddningsnivån etc.

                        Kommentar


                        • #43
                          Jag kom tyvärr av mig lite i skrivandet när inläggen inte blev godkända, men bygget går framåt även om det inte går så fort.

                          Jag har svarvat en lite genomföring i mässing för bränslet, hemskt pilligt blir det, tycker att funkar bättre än att bara dra slangen rakt igenom motorspantet. Med en genomföring så blir spantet "tätt" emot bränsle och olja, och man riskerar inte heller att man drar för mycket i slangen till tanken. Det går också lätt att koppla in sig här när man tankar.

                          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0567.jpg
Visningar:	246
Storlek:		154,9 KB
ID:		4602
Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0573.jpg
Visningar:	238
Storlek:		122,0 KB
ID:		4603

                          Jag har kortat kabeln till trottelservot och dragit fram länkaget. Kör med plaströr i plaströr (har haft problem med störningar om man kör metall hela vägen), innersta röret är lagom dimension för att gänga till M1 och en gängad järntråd i varje ända får bli justeringen. Här skulle man ju helst haft ena änden vänstergängad, för lättare justering, men jag har inte ens försökt att få tag på vänstergängat M1 gängsnitt. Förseglar rörets främre del med lite krympslang, det kan annars börja gå trög om man får in ricinolja som oxiderar där.

                          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0571.jpg
Visningar:	241
Storlek:		144,9 KB
ID:		4604
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0569.jpg
Visningar:	242
Storlek:		172,9 KB
ID:		4605

                          Kommentar


                          • #44
                            Tack för uppmuntrande ord.

                            Jag tycker att ZIPP flyger lite bättre än Sting faktiskt, tror det ligger i att vingprofilen är tunnare. Jag har inte kollat upp måtten men jag gissar att de inte följt klassreglerna på vingen och kroppens minsta tjocklek när den är ritades.

                            Kommentar


                            • #45
                              Då har servo för höjd och sida kommit på plats och det blir en liten lucka över delen bakom vingen. Har använt 1mm balsa som är riktigt lätt och fin, behövdes då lite stöd på undersidan för att staga upp den. Håller fast denna lucka med en skruv i framkanten, det kommer inte att behöva öppnas särskilt ofta, hoppas jag...

                              Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0576.jpg
Visningar:	234
Storlek:		144,4 KB
ID:		4717
                              Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0577.jpg
Visningar:	231
Storlek:		143,7 KB
ID:		4718
                              Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0575.jpg
Visningar:	229
Storlek:		143,2 KB
ID:		4719

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X