Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Mini-ZIPP (liten Sting)

Minimera
X
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #46
    Då har servo för höjd och sida kommit på plats och det blir en liten lucka över delen bakom vingen. Har använt 1mm balsa som är riktigt lätt och fin, behövdes då lite stöd på undersidan för att staga upp den. Håller fast denna lucka med en skruv i framkanten, det kommer inte att behöva öppnas särskilt ofta, hoppas jag...

    Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0576.jpg
Visningar:	80
Storlek:		144,4 KB
ID:		4717
    Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0577.jpg
Visningar:	78
Storlek:		143,7 KB
ID:		4718
    Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0575.jpg
Visningar:	75
Storlek:		143,2 KB
ID:		4719

    Kommentar


    • #47
      Jag har nu lött i en liten kabel på "smart-lipon" som ersätter bygeln som startar batteriet. På så sätt så slipper jag att ha en "vanligt" ström brytare och använder bygel funktionen på batteriet istället, men kan lägga bygel funktionen någon annan stans än under vingen på batteriet. Kabel drar jag fram under den främre luckan som då behöver öppnas ofta, så det får bli ett litet "lås" på den. Har inte testat detta förut men gör en fjädrande hasp (i 0.5mm pianotråd) som håller luckan på plats, det verkar funka fint.

      Här är lite bilder på detta:

      Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0579.jpg
Visningar:	165
Storlek:		192,3 KB
ID:		4759
      Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0582.jpg
Visningar:	153
Storlek:		168,1 KB
ID:		4760
      Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0580.jpg
Visningar:	147
Storlek:		129,1 KB
ID:		4761

      Kommentar


      • #48
        Har nu börjat att kika lite på ett landningsställ och svarvat till två stycken hjul i plexiglas. Det håller nog inte för asfalt men på gräsfältet så har det fungerat bra på den större Zippen. För att spara lite vikt så har jag svarvat hjulsidorna med ca 5° lutning på bägge sidor (och 3mm tjockt vid navet). Varje hjul väger då ca 1.4g, kan nog funka tror jag.

        Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0583.jpg
Visningar:	148
Storlek:		142,2 KB
ID:		4819

        Kommentar


        • #49
          Då har jag bockat till ett ställ, har gjort "axlar" i aluminium som hålls på plats med M1.6 skruv. Möjligen så är det lite klent och kommer kanske att krökas lätt, men vikten blev iaf helt okej.

          Klicka på bilden för större version  Namn:		IMG_0590.jpg Visningar:	0 Storlek:		197,9 KB ID:		4832

          Kommentar


          • #50
            Det blev två M1.6 blindmuttrar ytterligare att svarva till för fastsättningen av stället och nu börjar den att bli träfärdig.
            Har lite jobb kvar med att göra en header och ljuddämpare till motorn men sedan blir det dags för klädseln.

            Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0591.jpg
Visningar:	130
Storlek:		157,3 KB
ID:		4855

            Kommentar


            • #51
              Snyggt bygge,ser jättetrevligt ut!
              MVH
              //Bokis

              Kommentar


              • #52
                Tackar, roligt att det är några som är intresserade av detta lilla bygget.

                Detta blir mitt minsta plan som är "full-house" med 4 kanaler, när jag tänker efter så är det nog också det minsta RC planet som jag har byggt någonsin faktiskt. När man tittar på de inzoomade bilderna här så syns inte storleken riktigt upplever jag, men här är en jämförelse med den vanliga Zippen (.10 motor och 86cm spännvidd):

                Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0593.jpg
Visningar:	120
Storlek:		119,3 KB
ID:		4864

                Kommentar


                • #53
                  Nu har jag lött till en header mha Alulite. Det är lite pyssligt och blir lite kladdigt men när man får till temperaturen rätt så verkar det bli en bra legering. Jag glömde att ta en bild direkt efter den lite klumpiga lödningen men det gick att puts till med efterbearbetning. Lodet blir lite hårdare är aluminiumet med det går att fila för hand eller använda Dremel. Här är några bilder:
                  Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0594.jpg
Visningar:	102
Storlek:		44,8 KB
ID:		4891
                  Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0595.jpg
Visningar:	107
Storlek:		71,1 KB
ID:		4889
                  Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0596.jpg
Visningar:	105
Storlek:		72,1 KB
ID:		4890
                  Bifogade filer

                  Kommentar


                  • #54
                    Stiligt lött! Det där är något jag önskar att jag klarade av...
                    MVH
                    //Bokis

                    Kommentar


                    • #55
                      Ja, det där var ett snyggt jobb...!

                      Själv skaffade jag något som kallas Unisolder 390, och tränade litet, vilket gick fint på all alu som är strängpressad, valsad osv.....men det funkade inte alls på alu-gjutgods...!....i alla fall inte på det gjutgods som jag hade tillhands (ett gammalt trasigt vevhus)......

                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Unisolder 1.jpg
Visningar:	90
Storlek:		474,5 KB
ID:		4907
Klicka på bilden för större version

Namn:		Unisolder 2.jpg
Visningar:	85
Storlek:		420,6 KB
ID:		4908
                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • #56
                        Äh, det var inte särskilt vacker direkt efter lödningen måste jag erkänna, det var ganska mycket som behövdes filas bort...

                        Jag har inte använt detta så mycket tidigare, var faktiskt lite besviken i början men när man väl fått till tekniken så har jag använt det en hel del. Har inte provat att löda i gjuten aluminium någon gång, men flera andra material har gått bra. Tex så kunde jag löda till en liten ljuddämpare ifrån ett överblivet "Treo-rör":

                        Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0600.jpg
Visningar:	80
Storlek:		66,3 KB
ID:		4913

                        Kommentar


                        • #57
                          Nu har jag försökt att få till en ljuddämpare. Tog en gammal tuschpenna som jag slitsar upp i ena änden för att få en övergång till samma rördimension som jag använt till headern. Tog några bilder direkt efter lödningen för att visa hur det kan bli. Det är lite pilligt men bitvis så blir det ganska fint, lodet flyter inte ut av sig självt utan man måste rista för att det skall väta och flyta ihop med aluminiumet. Jag ristar med en gammal ritspenna och man kan då dra ut lodet längs med skarven i materialet med ritsen. Man behöver också ha en bra jigg för delarna, ungefär som när man löder med vanligt lödtenn, annars så flyttar delarna på sig...

                          Här är några bilder:
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0607.jpg
Visningar:	54
Storlek:		142,5 KB
ID:		4965
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0608.jpg
Visningar:	56
Storlek:		111,2 KB
ID:		4966
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0611.jpg
Visningar:	59
Storlek:		171,6 KB
ID:		4963
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0612.jpg
Visningar:	57
Storlek:		71,8 KB
ID:		4967
                          Bifogade filer

                          Kommentar


                          • #58
                            Mycket snygg dämpare....!
                            Rullade du konen (dämparens främre del) av plåt med samma tjocklek som tuschpenns-tuben, eller "hittade" du något som redan var koniskt...?
                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • #59
                              Jag hade först tänkt att rulla till en kona av tunn plåt, men provade sedan att göra konade delen av själva tushpennan istället. Jag kapade helt enkelt ut små tårtbitar (4 st totalt) och klämde ihop flikarna emot ett aluminium rör. Flikarna kunde jag hålla på plats mha ett storleken större aluminium rör, så att allt var fixerat under lödningen. Det är viktigt att allt hålls helt still under lödningen, då det verkligen är som att löda och inte som att svetsa. Hela fogen är kring smältpunkten samtidigt och allt måste hålla stilla tills det kallnar, ungefär som att löda andra saker med vanligt lödtenn.

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X