Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
var köper ni erat metanol bränsle? Finns det klubbar som fortfarande blandar, eller är det vara färdigblandat i butik för dyra pengar som gäller nu för tiden?
Jag kör med Rapicon sedan flera år tillbaka och har inget att klaga på vad gäller detta bränsle. www.kullagergrossisten.se i Eslöv har detta i lager och skickar även för en mindre peng. Mycket trevlig personal dessutom.
Kay krut
Som liten hade jag en liten glödstiftsmotor (mestadels bänkkörd). Hanteringen av bränslet var ganska lättvindigt. I kontrast, på jobbet anses nu metanol vara något som man handskas rätt försiktigt med. Tiderna förändras?
”Mycket brandfarlig vätska och ånga; Giftigt vid förtäring, hudkontakt eller inandning; Orsakar organskador (öga)”
”VID HUDKONTAKT (även håret): Ta omedelbart av alla nedstänkta kläder. Skölj huden med vatten [eller duscha].”
Skyddsbladen är rätt kryptiska som sagt, några förklaringar:
Yrkeshygieniska gränsvärden
NGV (nivågränsvärde), KGV (kortidsgränsvärde)
ppm = parts per million
Dermal = hud
Akut toxicitet
LD50 (lethal dose 50%), LD50 (lethal concentration 50%), LDLO (lethal dose low)
T.ex. LD50, dödlig dos i mg/kg för hälften av en population av någon art. Obs! Punkterna i tabellen (för råtta och kanin) i avsnitt 11.1 är inte decimalpunkter utan tusentals markörer. För metanol är det istället människan som är känslig!
CMR, Carcinogenic, Mutagenic or toxic for Reproduction – verkar inte vara klassificerat som en sådan kemikalie.
Kollade Wikipedia – den tyska metanolartikeln hade fått omdömet ”Excellent”: ”Dosen ab 0,1 g Methanol pro kg Körpergewicht sind gefährlich, über 1 g pro kg Körpergewicht lebensbedrohlich.”
Tror/gissar dock att man får slaska på en del för att absorbera typ 7g genom huden.
I ämnestråden ”Metanol bränsle” tog jag upp hälsoaspekter av metanolhantering. I den inledande posten nämndes också möjligheten att blanda själv. Särskilt i ett sådant scenario låter inte möjligheten att skapa sig en bild av eventuella risker helt ovidkommande. Om man hade tänkt sig en ämnestråd som endast håller sig till den inledande posten i en smalare mening kunde rubriken på ämnet vara en annan – kanske ”Metanolbränsle – anskaffning/beredning”?
Vill du ,Segelflygaren ha någon slags information om modellflygbränsle så går det utmärkt att starta en egen tråd om detta så kan intresserade fördjupa sig i detta,i denna tråd (samt gäller alla trådar) så håller man sig till frågeställningen så blir det bra...
Att varna för riskerna man utsetts för när man blandar själv kan väl aldrig vara fel när någon tar upp det redan i sin inledande fråga. Att blanda själv var altså med i frågeställningen enligt min uppfattning.
Alla trådar "flyter iväg" lite vilket ibland är bra.
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar