Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Metanol bränsle

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Metanol bränsle

    hej

    var köper ni erat metanol bränsle? Finns det klubbar som fortfarande blandar, eller är det vara färdigblandat i butik för dyra pengar som gäller nu för tiden?

  • #2
    Jag kör med Rapicon sedan flera år tillbaka och har inget att klaga på vad gäller detta bränsle. www.kullagergrossisten.se i Eslöv har detta i lager och skickar även för en mindre peng. Mycket trevlig personal dessutom.
    Kay krut

    Kommentar


    • #3
      Rapicon funkar bra,så även Optimix,använder bägge sorterna..
      MVH
      //Bokis

      Kommentar


      • #4
        Som liten hade jag en liten glödstiftsmotor (mestadels bänkkörd). Hanteringen av bränslet var ganska lättvindigt. I kontrast, på jobbet anses nu metanol vara något som man handskas rätt försiktigt med. Tiderna förändras?

        Kollade ett skyddsdatablad för metanol (dessa är till stora delar rätt kryptiska):
        https://www.carlroth.com/downloads/s...AE01_SE_SV.pdf

        ”Mycket brandfarlig vätska och ånga; Giftigt vid förtäring, hudkontakt eller inandning; Orsakar organskador (öga)”

        ”VID HUDKONTAKT (även håret): Ta omedelbart av alla nedstänkta kläder. Skölj huden med vatten [eller duscha].”

        Skyddsbladen är rätt kryptiska som sagt, några förklaringar:

        Yrkeshygieniska gränsvärden
        NGV (nivågränsvärde), KGV (kortidsgränsvärde)
        ppm = parts per million
        Dermal = hud

        Akut toxicitet
        LD50 (lethal dose 50%), LD50 (lethal concentration 50%), LDLO (lethal dose low)
        T.ex. LD50, dödlig dos i mg/kg för hälften av en population av någon art. Obs! Punkterna i tabellen (för råtta och kanin) i avsnitt 11.1 är inte decimalpunkter utan tusentals markörer. För metanol är det istället människan som är känslig!

        Faroangivelser: Se https://www.kemi.se/global/planscher...lp-a2-webb.pdf för förklaring.

        CMR, Carcinogenic, Mutagenic or toxic for Reproduction – verkar inte vara klassificerat som en sådan kemikalie.

        Kollade Wikipedia – den tyska metanolartikeln hade fått omdömet ”Excellent”: ”Dosen ab 0,1 g Methanol pro kg Körpergewicht sind gefährlich, über 1 g pro kg Körpergewicht lebensbedrohlich.”

        Tror/gissar dock att man får slaska på en del för att absorbera typ 7g genom huden.

        Annat metanolskyddsblad:
        http://www.swedhandling.se/wp-conten...11/Metanol.pdf

        Kommentar


        • #5
          OK,jag kanske är dum men vad har ovanstående att göra med var man får tag på bränsle?
          MVH
          //Bokis

          Kommentar


          • Segelvinge
            Segelvinge Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            I ämnestråden ”Metanol bränsle” tog jag upp hälsoaspekter av metanolhantering. I den inledande posten nämndes också möjligheten att blanda själv. Särskilt i ett sådant scenario låter inte möjligheten att skapa sig en bild av eventuella risker helt ovidkommande. Om man hade tänkt sig en ämnestråd som endast håller sig till den inledande posten i en smalare mening kunde rubriken på ämnet vara en annan – kanske ”Metanolbränsle – anskaffning/beredning”?

          • Bokis
            Bokis Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Vill du ,Segelflygaren ha någon slags information om modellflygbränsle så går det utmärkt att starta en egen tråd om detta så kan intresserade fördjupa sig i detta,i denna tråd (samt gäller alla trådar) så håller man sig till frågeställningen så blir det bra...

          • petrik
            petrik Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Att varna för riskerna man utsetts för när man blandar själv kan väl aldrig vara fel när någon tar upp det redan i sin inledande fråga. Att blanda själv var altså med i frågeställningen enligt min uppfattning.
            Alla trådar "flyter iväg" lite vilket ibland är bra.

        • #6
          Handlar mitt bränsle hos KB i Falun. Alltid alla sorter hemma. Bra pris och färskt bränsle.

          Kommentar


          • #7
            Jag har handlat hos masesns kemtekniska.
            han har också nitro också.

            Kommentar

            Arbetar...
            X