Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Och så detta med "flygande vingar"....

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Och så detta med "flygande vingar"....

    Hej,

    Jag blåser nytt liv i den här gamla tråden.....
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...5&replypage=99
    ...och visar det här "fyndet" från tidskriften "Hobbyfolk", nr 3 1949.
    Den här beskrivningen, av ingen mindre än Emmanuel Fillon, visar en "stjärtlös" 2-metersseglare där han tagit ett ovanligt grepp på lösningen av dekalagefrågan.

    Inga "reflex-tabbar" eller "elevons" här inte, och inte heller någon skränkning eller vridning, utan i stället ett par friliggande "slats" snett under/bakom bakkanten...!
    Slatsen har också en inverterad Clark Y-profil, vilket är värt att lägga märke till.

    Intressant tycker jag, och det stimulerar vidare funderingar.....men en fråga jag ställer mig redan nu är om de där två fenorna verkligen behövs (?), eller så var det ingen slump att Monsieur Fillon satte dit dem...??


    Klicka på bilden för större version

Namn:		Flygande vinge (Emmanuel Fillon).jpg
Visningar:	487
Storlek:		630,9 KB
ID:		5678
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Vi ser fram mot ett bygge och recension av flygegenskaperna.
    Det är väldigt bekvämt med vingar att ha med sig ut.
    Klicka på bilden för större version

Namn:		190714-40[1].JPG
Visningar:	427
Storlek:		122,4 KB
ID:		5680

    På hang är det ju otroligt bekvämt men jag gissar att termikegenskaperna är lättare att få till på en "konventionell" konstruktion med stabbe.
    Det där med dubbla fenor är kanske en utseendesak? Flera moderniserade byggen av gamla modeller har ersatt två fenor med en central lite större.
    www.modellflygnytt.se/mv.html

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av pgerts Visa inlägg
      Vi ser fram mot ett bygge och recension av flygegenskaperna..
      Fast först skall idén genomgå en hård men rättvis filtrering genom processen "Snillen Spekulerar", vilken tilldrar sig varje tisdagkväll i KBA MFK's lokal under förtärandet av hinkvis med kaffe.....
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Den där ser ju VÄLDIGT spännande ut!
        Kommer kanske på undertecknads byggbord inom snar framtid....
        Retroholic!

        Kommentar


        • #5
          Kanske inte riiiiiiktigt ett trådämne, men ligger nog nära i så fall. Jag minns från 50-talet att någonstans fanns det en ritning på en liten flygande vinge som man vek ihop av papper. Jag vill minnas att ett gem var väsentligt för att få tyngdpunkten rätt. Jag tror att det var en sorts artikel om den, men efter att ha kollat mina gamla Hobbyboken årgångarna 1945 till 1958, så kan jag inte hitta den. Vet någon mer än vad jag kommer ihåg? Jag vill minnas att den flög ganska bra. Vore roligt att få testa den på nytt.

          Douglas

          Kommentar


          • #6
            Douglas,

            Vingen som du beskriver kan vara samma vinge som även jag stötte på en gång i tiden....
            Det var visserligen inte på 50-talet, utan senare, men boken - som jag är ganska säker på kom från biblioteket - kan ju ha haft åtskilliga år på nacken....
            Men vilken bok var det...?
            Jag minns att beskrivningen noga angav att vingspets-fenorna skulle ha en viss "toe-in".
            Hur som helst flög den mycket bra när den väl trimmats in....!


            Det var nog erfarenheterna från den vingen som fick mig att "på gamla dar" tillverka nedanstående lilla vinge, som sedan gav upphov till fler försök i litet större skala..
            Den här vingen fick inrullade vingförstyvningar av torra grässtrån, och tyngdpunken reglerades med en tändsticka i stället för ett gem......
            Och den flög också riktigt bra....

            /Bosse



            Klicka på bilden för större version

Namn:		Vinge 11.jpg
Visningar:	442
Storlek:		57,2 KB
ID:		5826
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #7
              Ursprungligen postat av TB Visa inlägg
              Den där ser ju VÄLDIGT spännande ut!
              Kommer kanske på undertecknads byggbord inom snar framtid....
              Ja, E.Fillons skiss här ovan (det är väl den du menar...?) innehåller tillräckligt med information för att man skall kunna rita upp vingen i fulskala. Och profiler och vinklar är ju också angivna.
              Men man kanske också skulle lägga till några "fjädrande spröt" eller något annat som skyddar de "undre" vingbladen vid landningar......konstruktionen ser annars ut att kunna bli en riktig "grävskopa".......

              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #8
                Jäkligt cool vinge detta. Finns komplett ritning att hitta tro?
                /Petrik
                Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                ESU deltagare och ESU administratör
                https://www.autopartner.se/

                Kommentar


                • #9
                  Ursprungligen postat av petrik Visa inlägg
                  Finns komplett ritning att hitta tro?
                  Javisst är den spännande...!
                  Jag tror inte att det finns någon ritning till Fillons vinge här ovan....i alla fall inte någon bättre än den som visas här.
                  Modellen har ju inte ens ett namn, så googling blir inte lätt.....
                  Men eftersom vi vet att spännvidden är 2 meter och att linjerna är ganska raka och logiska, går det säkert att rita upp den i fullskala, stött på skissen.
                  Dessutom är profiler och vinklar angivna, så att själv åstadkomma ett byggunderlag är nog inte någon omöjlighet.

                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X