Hej,
Jag blåser nytt liv i den här gamla tråden.....
http://www.svensktmodellflyg.se/foru...5&replypage=99
...och visar det här "fyndet" från tidskriften "Hobbyfolk", nr 3 1949.
Den här beskrivningen, av ingen mindre än Emmanuel Fillon, visar en "stjärtlös" 2-metersseglare där han tagit ett ovanligt grepp på lösningen av dekalagefrågan.
Inga "reflex-tabbar" eller "elevons" här inte, och inte heller någon skränkning eller vridning, utan i stället ett par friliggande "slats" snett under/bakom bakkanten...!
Slatsen har också en inverterad Clark Y-profil, vilket är värt att lägga märke till.
Intressant tycker jag, och det stimulerar vidare funderingar.....men en fråga jag ställer mig redan nu är om de där två fenorna verkligen behövs (?), eller så var det ingen slump att Monsieur Fillon satte dit dem...??
Jag blåser nytt liv i den här gamla tråden.....
http://www.svensktmodellflyg.se/foru...5&replypage=99
...och visar det här "fyndet" från tidskriften "Hobbyfolk", nr 3 1949.
Den här beskrivningen, av ingen mindre än Emmanuel Fillon, visar en "stjärtlös" 2-metersseglare där han tagit ett ovanligt grepp på lösningen av dekalagefrågan.
Inga "reflex-tabbar" eller "elevons" här inte, och inte heller någon skränkning eller vridning, utan i stället ett par friliggande "slats" snett under/bakom bakkanten...!
Slatsen har också en inverterad Clark Y-profil, vilket är värt att lägga märke till.
Intressant tycker jag, och det stimulerar vidare funderingar.....men en fråga jag ställer mig redan nu är om de där två fenorna verkligen behövs (?), eller så var det ingen slump att Monsieur Fillon satte dit dem...??
Kommentar