Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Redundant power system, tankar.

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Redundant power system, tankar.

    Har kollat på strömförsörjning till lite större plan och sett att man ofta har två strömkällor till mottagaren som går genom en mer eller mindre dyr bec eller helt power management system.

    Sedan såg jag en bra video från Dessert Aircraft där han rekommenderade att bara koppla in 2st liFe batterier i mottagaren
    https://youtu.be/Y6ak81GgVQY

    Min fråga är om man kan göra detta om man har en bec imellan. M.a.o två stycken bec som sitter paralellkopplade I mottagaren?

  • #2
    Det borde väl inte vara några problem? Jag ser väl ingen väsentlig skillnad på om man har en BEC eller inte (dvs. om man kör på NIMH eller LiPo/LiFe+hjälpmedel) för att få rätt spänning in.

    Det finns många åsikter i ämnet

    Personligen har jag bara en BEC (om det krävs) och en Lipoack. Har också en powerbox som jag använt med dubbla LiFe men det känns lite overkill för "bara" <50cc-modeller. För småmodeller använder jag Nimh eller LiFe utan BEC.

    Det enda jag vill skicka med är att gamla strömbrytare inte alltid är lämpliga för modeller med kraftiga vibrationer. De elektroniska är säkrare i det avseendet.

    Kommentar


    • #3
      Jag är då ingen elektriker, men det känns fel att koppla in 2 separata strömkällor när enheten inte är avsedd för det..

      Jag hade istället kopplat schottky-dioder i ett Y, kopplat in båda batterierna i varsin ände och kopplat den lösa änden av Y-kopplingen till mottagaren.
      I mitt huvud hade man då använt det batteri som har mest kräm i sig, eftersom schottkyn då begränsar krämen från det batteri med lägst spänning.

      Sen om det funkar i verkligheten låter jag vara osagt, men ett bevingat citat från min gamla el-lärare torde vara på sin plats:
      Friskt kopplat, hälften brunnet!

      Kommentar


      • #4
        Använder inte powerboxar men dock strömbrytare med matning från 2 separata källor,emcotec som är en förtjusande liten sak https://www.autopartner.se/elektroni...albat-5972-mpx eller Powerbox https://hobbyking.com/en_us/powerbox...___store=en_us Min favorit,gammal o beprövad men på utgång tror jag,köpte just tre nya sådana på Facebook från en trevlig gentleman i Dalarna,jag har bara bra erfarenheter av dessa: https://www.nexusmodels.co.uk/emcote...em-a13000.html
        Den berättar framförallt vad kärran drar vilket avslöjar snabbt vad jag gjort galet..

        För mig så är det ganska enkelt,ska kärran trilla ner så vill jag att det ska vara mitt fel,att bygga en dyrgrip för att sen på något ställe i den komma billigt undan finns inte, Typ servon ,mottagare och strömförsörjning.. Har inte slagit fel en enda gång här hos mig när jag förut plockat i "billiga" prylar,det har blivit konstigheter.. OBS Mina erfarenheter!
        Senast redigerad av Bokis ; 2019-06-11, 16:43 .
        MVH
        //Bokis

        Kommentar


        • Per P
          Per P Kommenterade
          Redigering av en kommentar
          Instämmer till fullo!
          Vägrar powerbox nästintill av princip, och har sett alltför många få problem med/pga billiga servon för o kunna bortse från det.
          Senast en bekant där ett hobbykingservo med intern kortslutning gjorde hela radiostyrningen oduglig. Som tur var upptäcktes det på marken. Där sitter nu ett märkesservo för det fick inte hända igen, och nu kommer säkert svar i stil med att det kan hända på alla servon o de e ju förvisso sant men säkerheten ökar med bättre servon för stora tillverkare typ Hitec/Futaba etc vill inte få dåligt rykte. Billiga servon säljer oavsett rykte just för de är billiga o några kommer vara jättenöjda med dom!

      • #5
        Man kan ju driva redundanta system nästan hur långt som helst men den troligen största felkällan av dom alla är det svårt att göra redundant nämligen piloten.
        Finns det nån haveristatistik som pekar på att det är enskilda, tekniska svagheter i kedjan som är den allra största risken och där man alltså främst bör satsa på redundans ?
        Numera är ju tekniken såpass säker trots allt så det är nog svårt att hitta enskilda, tekniska delar som i första hand bör göras redundanta. Misstänker att det ofta trots allt är människan som t ex inte har koll på sina mottagarackar och att man därför anser sig behöva redundant strömförsörjning.
        För egen del kan jag konstatera att sen jag började köra elektriskt och driver radion av samma ackar som motorn drivs med så har jag inte haft ett enda bortfall av strömförsörjningen till mottagare och servon.
        Roger
        Senast redigerad av mcregor ; 2019-06-11, 18:27 .

        Kommentar


        • #6
          Funkar utmärkt Roger för mig med på allt som jag haft på upp till 20 cc och elflyg men det är inte det jag menar här.
          Ska jag dessutom flyga bland folk med lite större grejor så är säkerhet A och O..Räcker med ett par servon till klaff som stångar så blir det skoj..
          Därför så fortsätter jag att göra detta på de lite större,ger mig oftast en chans att upptäcka det i tid på ett enkelt sätt..
          Att sätta detta i en Funcub är inte det jag menar..Har ett par kärror som har över 15 servon,räcker med ett som jäklas så blir det obra..
          Och ,ja,jag har hyfsad koll på accar m.m..
          MVH
          //Bokis

          Kommentar


          • #7
            Bokis - tror säkert att du har koll på det mesta. Inlägget var mera allmänt menat eftersom trådens titel inbjuder till lite olika tankar runt detta med redundanta system i våra kärror. Har jobbat med redundanta system i mitt tidigare yrkesliv så jag är kanske lite känslig när man talar om denna typ av system bara för att t ex säkra strömförsörjningen. Visst - den delen blir redundant men är det verkligen den som har högst felfrekvens - för att ta ett exempel. "Tankar" var det som sagt i trådens titel...
            Roger

            Kommentar


            • #8
              Både billigast och säkrast är egentligen som någon redan var inne på, 2 st likadana ackar separerade genom schotkydioder. Ingen BEC, inga strömbrytare, plugga i och ur ackkontakterna för att slå av/på.
              Välj ackar med rätt drivspänning för de servo som används, dvs LiFe för 6V toleranta servo och LiPo eller LiIon för HV servo. Givetvis krävs tillräcklig kännedom för att välja en tillräckligt kraftigt schottkydiod. Dessa finns som såkallad dubbeldiod med gemensam katod så det är alltså en 3-bent historia.

              Kör man med eldrift så kopplar man lämpligen BEC på ena dioden och ett backup batteri på den andra.

              Färdiga lösningar kostar mellan 500 till över 1000:- men då ingår också elektronisk strömbrytare. En rejäl schottkydiod (dubbel) får man för en 50-lapp.

              Det finns dock en risk med diodkopplade strömförsörjningar. Har man moderna, högeffektiva borstlösa servo kopplade till stora roderytor så generera dessa en del ström när de drivs tillbaka, dvs när man släpper spaken till neutral medan man flyger. Detta kan leda till att det uppstår överspänning då strömmen inte kan matas tillbaks till ackarna pga dioderna. En hyfsad och förekommande lösning är att man hänger i en konding på sådär 10000uF i en ledig servoport. Det finns också såkallade PADs från Hitec som på ett mer aktivt sätt bränner bort energin när spänningen går över en viss nivå. ”Power Absorbing Device”
              Skriva något...

              Kommentar


              • #9
                Ursprungligen postat av Klonk Visa inlägg
                Kör man med eldrift så kopplar man lämpligen BEC på ena dioden och ett backup batteri på den andra.
                Det är viktigt att minnas att dioder slår ifrån vid strömskillnader, dvs om den tänkta BEC-en ger 5.0V och ditt batteri 4.8V, så kommer alltså inte batteriet att användas förrän BEC-en failar, givet det ovan föreslagna kopplings-"schemat" med schottky-dioder i en y-koppling.

                Fortsättningsvis är inte en diod en fullständigt perfekt envägs-"ventil", den läcker en smula på returen, schottky gör det lite mer än andra.
                Men det är antagligen inte tillräckligt för att ta hand om någon retur från ett externt drivet servo (återgående).

                Men å andra sidan, man kanske kan paralell-koppla flera dioder för varje strömkälla, dels för att öka kapaciteten, men också returen.

                Och åter igen, jag är ingen elektriker..

                Kommentar


                • #10
                  Varför ska man ha dioder?
                  Det funkar väl bra med 2 batterier rakt in i mottagaren. Så har jag haft det i några modeller!
                  Dör 1 batteri så har man det andra, krävs inget mer...

                  Kommentar


                  • #11
                    Ett batteri kan antagligen dö på två sätt, avbrott eller kortslutning i batteriet. Om det senare inträffar hjälper inte ett batteri till om det inte diodkopplas. Om kortslutning är vanligt är en annan fråga...
                    /OlleG

                    Kommentar


                    • #12
                      Största risken är väl att mottagaren råkar ut för "brown out" om strömförbrukningen rusar i höjden pga stångande servon så att spänningen sjunker. Så här har jag gjort på en del kärror där servona ibland kan belasta acken hårt. Då är mottagaren garanterad sin matningsspänning oavsett hur hårt servona belastar.

                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Separerade batterier.jpg
Visningar:	285
Storlek:		66,7 KB
ID:		5111
                      //Mange

                      www.strangnasmodellflygare.se

                      Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                      Endast döda laxar flyter medströms...

                      Kommentar


                      • #13
                        Ja, hur man än vänder sig har man alltid nåt baktill... M a o - Gasmans lösning säkrar spänningen till själva mottagaren men om ett servo sänker spänningen rejält i servo-acken så har man ju ändå inte så stor glädje av att mottagaren har bra spänning - eller ? I så fall skulle man behöva isolera/säkra spänningen till varje servo...
                        Sen är det väl heller inte speciellt vanligt att mottagaracken endera får kortis eller avbrott just under flygningen kan jag tycka. I så fall är nog problem med att ett servo stångar eller på annat sätt drat väldigt mycket ström lite vanligare bland alla ovanliga situationer som kan uppkomma. Man kanske borde ha nån form av individuell strömbegränsning till varje servo om man är orolig ? Det här med redundans på riktigt är inte så himla enkelt trots allt.
                        Roger

                        Kommentar


                        • #14
                          Jag började med den där kopplingen sedan jag kraschade min Edge 540. Vid en manöver där flera servon jobbade hårt dog mottagaren och bootade om. Failsafen neutralställde alla servon och dödade motorn. Det hela skedde på ganska låg höjd så kärran satte sig rätt hårt i en nyplöjd åker. Numera låter jag inte failsafen döda motorn utan endast sätta den på säker tomgång så att man har motorn vid liv när förbindelsen återkommer.

                          Fast nu med Taranisen hänger mottagaren med ända ned till strax under 4V så med 2S LiPo ska det till en jädra strömrusning innan man får problem.
                          //Mange

                          www.strangnasmodellflygare.se

                          Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                          Endast döda laxar flyter medströms...

                          Kommentar


                          • #15
                            Ok Mange - det var alltså inte nåt servo som började strula och av den anledningen drog mycket ström. Men med dagens strömtåliga ackar (frånsett vissa NiMh) så borde inte ditt problem vara speciellt vanligt längre.
                            Roger

                            Kommentar

                            Arbetar...
                            X