Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Smarta vingbalkar

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Cox,

    Jajamensann, Du har hittat rätt. Jag ser att just när bilden togs så behövde piloten böja sig framåt för att knyta sina skosnören också, därför verkar cockpit tom. I övrigt får jag nog läsa artikeln en gång till, för på ritningen står det faktiskt endast balsa. Rolig maskin f.ö.

    Kommentar


    • #17
      Hej, blandar mig i vingbalksdiskussionen med några bilder på vingbalkar från egna byggen. Har ofta gjort I-balkar med ganska klena furulister upp och nere och stående webb av lätt-plyfa som limmas i frästa spår i furulisterna. Blir mycket starkt och fullskalalikt. Har fungerat även i aluminium...



      Med vänlig hälsning,
      Kjell Nilsson

      Kommentar


      • #18
        Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
        Kommer att slipa ner till max 1,5 mm, borde gå då en bandslip gör jobbet snabbt och elegant. Nåja, snabbt i alla fall. Man lär sig....
        Ja, rita upp först och gör sedan grovjobbet på bandslipen.....och avsluta för hand, med en "planka" som du belagt med slippapper....

        /Bosse



        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #19
          #17: Det var en avancerad och snygg vinge, Kjell...!
          Vad kul det måste ha varit att bygga den.....
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #20
            Ursprungligen postat av Gee_Bee Visa inlägg
            Vill man spara vikt utan att påverka styrkan så kan man börja med att göra vingbalkarna trapetsfromade, det finns ingen mening med att göra vingspetsarna lika starka som roten. Belastningen på spetsen är mer eller mindre obefintlig och det avtar hela vägen ut.
            Ja, det är ett obestridligt faktum.
            När en vinge knäcks pga g-krafter, sker brottet alltid nära centrum, av förklarliga skäl....jag har nog aldrig sett en vinge knäckas utanför "sprygel nr 1" under flygning. Det blir förstås andra bullar om man trampar på den men det ligger ju utanför den här diskussionen....

            Det här har sysselsatt mina tankar en hel del, och en vacker dag kanske det blir av, men det kräver en del arrangemang om man skall kunna göra detta snyggt och exakt. Har googlat och youtubat en del, och tittat på duktiga hantverkare som tillverkar flug- och spinnspön av splitcane....här tillverkas ju långa trapetsformade lister, om än av bambu. Och det är nog ungefär så man bör göra om det skall bli snyggt, dvs tillverka en lång hyveljigg anpassad för ändamålet.

            Man skulle kunna gå längre, och även tillverka kroppslongeronger på samma sätt, som ett led mot minskad blymängd i nosen....

            Frågan är dock hur långt man är beredd att gå rent praktiskt, men sådana här övningar skulle tveklöst leda till ordentligt sänkt vingbelastning, om man är konsekvent......
            Intressant...!


            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #21
              Resonemanget stämmer nog inte på vingar med stöttor eller på dubbeldäckare. Där blir krafterna helt olika för delen innanför stöttorna och för den "fria" delen från stöttan och ut. Så på en stöttad vinge eller dubbeldäckare med stag mellan vingarna borde man kunna bygga med smäckrare balk mellan stötta och infästningarna mot kroppen och så enligt ditt resonemang med största styrkan strax utanför stötta/stag och därefter successivt klenare balkar.

              Kommentar


              • Bosse Jansson
                Bosse Jansson Kommenterade
                Redigering av en kommentar
                Ja, det var ett relevant tillägg. Jag tänkte enbart på fribärande vingar.

            • #22
              Ingen mer än jag som har provat stående aluminiumlister?
              Nu snackar jag om lite större kärror, men så här har jag gjort på ett flertal kärror, oftast med delbar vinge.
              2x25, 2x30 mm alulist på högkant, instuckna i hylsor av plywood.
              Blir starkt som tusan, bara vinghalvorna är väl fastskruvade mot kroppen.

              Retroholic!

              Kommentar

              Arbetar...
              X