Hej,
Jag har funderat en del över vingbalkar.
Ofta, tycker jag, är vingbalkarna alldeles för "biffiga" i vissa byggsatser, och hos många ritningar, äldre eller nyare......
Självklart vill man inte att modellen skall "klappa händerna" i en tvär upptagning, men som den "viktväktare" jag är, kan jag inte komma undan känslan av att många balkar av "massiv furu" är "overkill"....att många balk/webbsystem skulle kunna göras lika starka, men lättare, genom att tänka till litet när det gäller materialkombinationer och materialval....
Utan att använda "exotiska" material har jag, i all enkelhet, testat en metod som faktiskt fungerat bra.
Viktbesparingen blev inte direkt revolutionerande, men det visar att man faktiskt kan klämma ner vingbelastningen genom att tänka litet längre än att bara "drämma dit en stock så att det håller"....
Genom att ersätta en vingbalk av 5x3 mm furu med en balk av 5x1 mm furu + 5x2 mm balsa, får jag en 5x3 mm balk som i kombination med webbar blir förvånansvärt stark, och den är faktiskt 33% lättare än furubalken.....
Inget stort steg för mänskligheten, men experimentet ger mersmak......
Limjigg för lamineringen
Så här blev resultatet.
Nu funderar jag på om man kan gå ännu längre, och hur....?
Jag vill inte förstöra det slutliga intrycket av träbygge, men jag kan tänka mig att på olika sätt "gömma" kolfiber och annat inuti konstruktionen, som helst skall vara en D-sektion i grunden.....
Här är det fritt fram att komma med förslag och tankar kring detta....!
Kommentar