Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Lödtenn utan bly?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Lödtenn utan bly?

    Jag har stora svårigheter att få nytt lödtenn att flyta ut, det blir gärna pärlor som inte flyter ut.
    För ett antal år sedan så hade jag inga större problem att löda kontakter nu skiter sig det för det mesta.
    Kräver blyfritt lödtenn högre värme?
    mvh

  • #2
    Jag är inte så bevandrad i olika tennsorter.....men ibland gör en liten dutt lödpasta underverk....!

    .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • Kay krut
      Kay krut Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Numera innehåller inte lödtenn något bly. Detta är på gott och ont då det försvårar för oss amatörer att göra ett fullgott jobb. För att underlätta jobbet så är numera lödpasta eller lödvatten nästan helt nödvändigt. Nu kan man dock fråga sig, är det bättre att använda olämpliga kemikalier som ju lödpastan innehåller, för att få ett bra resultat eller var det gamla tenn/bly lödtennet bättre. Man åt ju inte av lödtennet men man drar in gaserna från lödpastan. Bara mina funderingar.

  • #3
    En dutt lödpasta hjälper inte så värst vad jag kan se......

    Kommentar


    • #4
      Verkar som om Du försöker löda vid för låg temperatur. Gammal lödutrustning?

      Kommentar


      • #5
        Hade liknande strul, skyllde på att det var billigt lödtenn (biltema). Men efter att jag köpte en lödstation med smal spets och rejäl, reglerbar värme så är det inga problem alls längre. Löder både stort och smått med lätthet. Jag köpte lödstationen på rea hos Kjell & CO för 499kr.

        En stor fördel med värmen är att man kan löda snabbt och med precision vilket gör att man slipper smält isolering, kontakter mm runtomkring lödområdet.
        Senast redigerad av Phastey ; 2021-04-23, 13:02 .

        Kommentar


        • #6
          Det sista försöket var med en ny 60W lödpenna. Mins som om jag klarade mig med 30W för några år sedan.
          Viken effekt använder ni till en typ XT60 kontakt?

          Kommentar


          • #7
            30w räcker bra, min gamla var på 30w. Men jag upplevde att den mot slutet inte värmde spetsen tillräckligt bra. Tror inte det berodde på effekten utan mer på kvalitén/konstruktionen. Det var den billigaste som Biltema hade på hyllan för 15år sedan.

            Kommentar


            • #8
              Blyat lödtenn 40/60 finns fortfarande att få tag på. Blyfritt har jag bara dåliga erfarenheter av.

              https://se.farnell.com/c/verktyg-och...ng=60-40-sn-pb
              //Mange

              www.strangnasmodellflygare.se

              Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

              Endast döda laxar flyter medströms...

              Kommentar


              • #9
                Intressant, får testa dessa. Ser att de har lägre smält temp.
                Tackar

                Kommentar


                • #10
                  Jag hade samma problem innan jag köpte blyfritt från Electrokit:
                  https://www.electrokit.com/produkt/l...blyfritt-100g/
                  Funkar precis som det gamla med bly!

                  Kommentar


                  • #11
                    Annars finns det ju blyat att få tag i också inom EU - https://www.tinytronics.nl/shop/en/p...-wire-1mm-100g
                    Kör med precis detta men i 250 g rulle som jag hoppas räcker några år till..
                    Roger

                    Kommentar


                    • #12
                      Mycket som kan bli tokigt vid lödning. För mig så var det oftast en dålig lödspets som var problemet. Den gamla sorten med plättering var bara bra så länge som plätteringen satt kvar, om den förångas eller blivit skavd så blev spetsen skitig, renslipning med fil räddade dagen men trappan nedåt helvetet blev brant när man filade på spetsarna.

                      För några år sedan köpte jag en styrd lödstation med utbytbara keramiska spetsar ifrån Kjell och sedan dess har det varit en ren fröjd att löda. Tror senaste rullen lödtenn också är ifrån Kjell eller kanske Elektrokit, de räcker så många år så man glömmer bort varifrån de kommer. Jag tittar inte på sammansättningen av lödtenn längre och har inte använt lödpasta eller dyl så länge som det är kablar och kontakter. Det mesta fungerar med en bra lödstation. Jag byter spets efter jobb, rätt storlek är viktigt och temperaturen är ställd på 370C.

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X