Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Blue Phoenix, var tog den vägen?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Jag byggde en BP på 80-talet och lärde mig flyga med den. Sedan kom segelflyg (av typen där man känner termiken i byxbaken) och annat emellan i 30 år men sedan ett par år modellflyger jag ganska flitigt igen. Jag har det senaste året byggt två RES-modeller, en AndREaS electro och nu, för hålla mig hemma under COVID-19, en Slite V2 ren segelkärra (trots att jag var mycket nöjd med min elseglare kände jag dragkraften från gummirepet).

    Jag skulle tycka det vore mycket kul om BP fanns som byggsats igen, kanske lite (men varsamt) moderniserad. Den AndREaS jag byggde kändes mycket som en moderniserad BP, konventionell lådkropp, sprygelvingar med träbalk mm. På tyskt sätt kanske lite väl "schön und kompliziert" på vissa ställen men ganska lättbyggt. Slite var mer 2000-tal med kolfiberrörr mm (och betydligt dyrare).

    Det kliar lite i fingrarna på en maskiningenjör att göra en egen variant som kombinerar det bästa från alla världar. Givetvis är delarna laserskurna och givetvis utnyttjar vi precisionen i detta för att göra en modell där allting blir rakt och fint från början. Man kan ha fler färdiga delar än ursprungsmodellen och kanske lite jiggar för att få till v-form och vingskränkning (hade inte BP detta i yttervingen?). En moderniserad BP skulle kunna vara:

    Samma vingprofil. Det är fortfarande en nybörjarmodell vi talar om. En rak undersida är enkelt byggtekniskt. Eventuellt med torsionsnäsa i stället för lister framför balken. Jag hade funderingar på lite mer modernisering med tredelad vinge mm (med plats för en luftbroms) men det kanske är helt onödigt.

    Luftbroms(ar)? Ja, varför inte. Men gör det som option då kanske. Det finns perforeringar i vissa spryglar mm för att modda och laserskurna trädetaljer går köpa till.

    Kroppen kan bli något smalare. Den är anpassad för 9 grams-servon och en lagom stor (och dyr) mottagare-ack. Om man gör en el-version skall denna från början anpassas för en lämplig drivlina och LiPo-ack och plats finns för dessa så att tp-läget blir någorlunda rätt. Det är dessa saker som får driva bredd och höjd i kroppstvärsnittet.

    Stjärtpartiet kan man modernisera och göra laserskuret med lite mer rundade former. Jag känner lite tvekan, det är nog billigare att behålla nuvarande form och skicka med lösvirke. Dessutom är det så en BP ser ut, om man nu inte vill markera "modernisering" med lite rundade former. Sidrodret görs större, kanske uppbyggt annars laserskuret ur flak med lätthål. Det ser snyggt ut. Byggaren får hyvla till en bra profilform på rodret, det är sådana träarbeten som skänker ro för själen.

    Som sagt, detta var lite idéer. Hur man hanterar det hela rättighetsmässigt vet jag inte. Det vore kul om namnet Blue Phoenix fick leva vidare med en tvåa eller ett "Evo" efter namnet. Det vore kul om den fanns som byggsats från någon lämplig svensk tillverkare som kan laserskära med pris gott väl hitom tusenlappen.

    Man kan också tänka sig något slags modernt "open source" arbetssätt liknande det man har i mjukvaruvärlden där fler deltar i konstruktionen. Det är kul för de inblandade och kan leda till olika varianter, tex åtar sig någon att göra en el-version eller integrera in luftbromsar. Den som vill bygga får sedan ladda ned filer till den version man vill ha och beställa laserskärning. Jag ser en kommentar som är inne på liknande funderingar. Förekommer detta arbetssätt någonstans inom modellvärlden?

    Kommentar


    • petrik
      petrik Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Detta låter ungefär som jag tänkt mig. Problemet med att lazerskära per beställning är att det brukar bli dyrt. Bättre med EN färdigskuren sats med lite falbarw options typ broms.
      Borde gå att glra en stabil modell med rak mittvinge och uppvinklade vinspetsar. Typ en 50% aAVA helt i trä.

  • #17
    Ursprungligen postat av Staffan Visa inlägg
    Man kan också tänka sig något slags modernt "open source" arbetssätt liknande det man har i mjukvaruvärlden där fler deltar i konstruktionen. Det är kul för de inblandade och kan leda till olika varianter, tex åtar sig någon att göra en el-version eller integrera in luftbromsar. Den som vill bygga får sedan ladda ned filer till den version man vill ha och beställa laserskärning. Jag ser en kommentar som är inne på liknande funderingar. Förekommer detta arbetssätt någonstans inom modellvärlden?
    Här är en länk till en tråd på RcGroups där det länkas till en en tråd på Rc-Network.de med ett open-source-projekt: https://www.rcgroups.com/forums/show...ce-RES-project
    (Enda anledningen att jag länkar till RcGroups istället för till originalet är att originaltråden är låååång, RcGroups-tråden är mycket kortare, innehåller några bilder och innehåller den senaste versionen av ritningen.)

    Kommentar


    • TB
      TB Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Hade varit bra om de tyska länkarna i länken funkade...

    • StefanR
      StefanR Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Länkarna fungerar.

    • Staffan
      Staffan Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Spännande!
      Tittar lite ibland dxf- och pdf-filerna. Det ser ut som ett riktigt smörgåsbord av varianter.

  • #18
    MBS håller på att tillvärka Blue Phoenix det går att förbeställa

    Kommentar

    Arbetar...
    X