Det här är min upplevelse från idag. Alla ni andra som segelflyger på vintern: fyll gärna på tråden med era upplevelser och erfarenheter.
============================
Idag var det en fantastiskt dag ute på fältet!
Prognosen för dagen var nordostlig vind, 2 m/s, 80% molnighet, -4 grader. Det visade sig stämma, fast bara i genomsnitt...
Jag kom ut till fältet vid tiotiden och blev lite besviken. Molnen var kompakta och det låg en dimbank i trädtoppsnivå. Men är man flygsugen så är man, så jag monterade ihop Icon-2 (en 3,8 meters F3J-seglare) och lade ut gummirepet.
De första starterna var ganska 'håriga' för dimbanken började som sagt vid trädtopparna och på 70 meters höjd började det vara väldigt svårt att urskilja planet. Inte heller gick det att flyga långt bort, vid 200 meters avstånd blev planet väldigt suddigt.
Motmedlet blev att inte sträcka gummirepet så hårt och se till att kroka ur tidigt. Men det var fascinerande att det ändå fanns (svaga) luftrörelser. Jag lyckades få till en flygning på 4:30 från 68 meters starthöjd. Då var jag riktigt nöjd med mig själv och stod med ett brett flin i hela ansiktet.
Vid 11-tiden fick jag sällskap av klubbkompisen Ulf som hade med sitt F3-RES-plan, en Aires från Modellbau Thiele (samma tillverkare som gjorde den Klapperstorch jag hade tidigare). I stort sett samtidigt som Ulf hade plockat ihop planet och fått ut gummirepet sprack himlen upp och nästan varenda molntuss försvann. Det blev några helt fantastiska timmar, ända tills det började rulla in markdimma från sjöisen intill framåt tvåsnåret.
Då var jag ändå rätt nöjd och rejält mör i benen efter att ha pulsat i snön för att hämta och spänna gummirepet inför varje start.
Sammantaget: En fantastisk dag och jag önskar att fler får uppleva lika fina dagar. Inte den bästa termiken, men oerhört svårslaget som flygupplevelse.
Erfarenheter: Det är bra att ha en tygtrasa i fickan för att kunna torka bort snön från vingen efter varje landning.
============================
Idag var det en fantastiskt dag ute på fältet!
Prognosen för dagen var nordostlig vind, 2 m/s, 80% molnighet, -4 grader. Det visade sig stämma, fast bara i genomsnitt...
Jag kom ut till fältet vid tiotiden och blev lite besviken. Molnen var kompakta och det låg en dimbank i trädtoppsnivå. Men är man flygsugen så är man, så jag monterade ihop Icon-2 (en 3,8 meters F3J-seglare) och lade ut gummirepet.
De första starterna var ganska 'håriga' för dimbanken började som sagt vid trädtopparna och på 70 meters höjd började det vara väldigt svårt att urskilja planet. Inte heller gick det att flyga långt bort, vid 200 meters avstånd blev planet väldigt suddigt.
Motmedlet blev att inte sträcka gummirepet så hårt och se till att kroka ur tidigt. Men det var fascinerande att det ändå fanns (svaga) luftrörelser. Jag lyckades få till en flygning på 4:30 från 68 meters starthöjd. Då var jag riktigt nöjd med mig själv och stod med ett brett flin i hela ansiktet.
Vid 11-tiden fick jag sällskap av klubbkompisen Ulf som hade med sitt F3-RES-plan, en Aires från Modellbau Thiele (samma tillverkare som gjorde den Klapperstorch jag hade tidigare). I stort sett samtidigt som Ulf hade plockat ihop planet och fått ut gummirepet sprack himlen upp och nästan varenda molntuss försvann. Det blev några helt fantastiska timmar, ända tills det började rulla in markdimma från sjöisen intill framåt tvåsnåret.
Då var jag ändå rätt nöjd och rejält mör i benen efter att ha pulsat i snön för att hämta och spänna gummirepet inför varje start.
Sammantaget: En fantastisk dag och jag önskar att fler får uppleva lika fina dagar. Inte den bästa termiken, men oerhört svårslaget som flygupplevelse.
Erfarenheter: Det är bra att ha en tygtrasa i fickan för att kunna torka bort snön från vingen efter varje landning.
Kommentar