Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Vinterflyg

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Vinterflyg

    Det här är min upplevelse från idag. Alla ni andra som segelflyger på vintern: fyll gärna på tråden med era upplevelser och erfarenheter.

    ============================

    Idag var det en fantastiskt dag ute på fältet!
    Prognosen för dagen var nordostlig vind, 2 m/s, 80% molnighet, -4 grader. Det visade sig stämma, fast bara i genomsnitt...

    Jag kom ut till fältet vid tiotiden och blev lite besviken. Molnen var kompakta och det låg en dimbank i trädtoppsnivå. Men är man flygsugen så är man, så jag monterade ihop Icon-2 (en 3,8 meters F3J-seglare) och lade ut gummirepet.

    De första starterna var ganska 'håriga' för dimbanken började som sagt vid trädtopparna och på 70 meters höjd började det vara väldigt svårt att urskilja planet. Inte heller gick det att flyga långt bort, vid 200 meters avstånd blev planet väldigt suddigt.

    Motmedlet blev att inte sträcka gummirepet så hårt och se till att kroka ur tidigt. Men det var fascinerande att det ändå fanns (svaga) luftrörelser. Jag lyckades få till en flygning på 4:30 från 68 meters starthöjd. Då var jag riktigt nöjd med mig själv och stod med ett brett flin i hela ansiktet.

    Vid 11-tiden fick jag sällskap av klubbkompisen Ulf som hade med sitt F3-RES-plan, en Aires från Modellbau Thiele (samma tillverkare som gjorde den Klapperstorch jag hade tidigare). I stort sett samtidigt som Ulf hade plockat ihop planet och fått ut gummirepet sprack himlen upp och nästan varenda molntuss försvann. Det blev några helt fantastiska timmar, ända tills det började rulla in markdimma från sjöisen intill framåt tvåsnåret.

    Då var jag ändå rätt nöjd och rejält mör i benen efter att ha pulsat i snön för att hämta och spänna gummirepet inför varje start.

    Sammantaget: En fantastisk dag och jag önskar att fler får uppleva lika fina dagar. Inte den bästa termiken, men oerhört svårslaget som flygupplevelse.

    Erfarenheter: Det är bra att ha en tygtrasa i fickan för att kunna torka bort snön från vingen efter varje landning.

  • #2
    Vi hade ett litet vinterflyg-event på Mungasjöns is utanför Västerås idag och vår lokaltidning kom faktiskt ut och gjorde ett riktigt hyfsat reportage - https://www.vlt.se/artikel/vasteras-...de-flesta-tror
    Annars flyger vi flera gånger i veckan även vintertid på vårt ordinarie flygfält Arosängen. Den som inte testat vinterflyg borde verkligen göra det. Att rita långa streck i nysnön med skidorna på kärran är en helt annan känsla än att landa på gräsfältet sommartid...
    Roger

    Edit: Tydligen blir artikeln låst ett par timmar efter publiceringen - beklagar...
    Senast redigerad av mcregor ; 2019-01-26, 23:18 .

    Kommentar


    • #3
      Härliga bilder Stefan,mera sånt!
      MVH
      //Bokis

      Kommentar


      • #4
        Tack för uppmuntran, Bokis, så här kommer lite till:

        Idag var det -10 grader när jag kom ut till fältet så det fick bli F5J istället för F3J. Främsta anledningen är att jag tycker inte om att starta på gummirep med sändarpåse och det var för kallt att flyga utan påse. Men eftersom man är mer stillastående med elflyg än med linstart så stod jag bara ut några timmar innan tårna började protestera alltför mycket.

        Vädret var soligt och nästan vindstilla, så det var en fin flygdag, men inte lika magisk som igår.

        Erfarenheter:
        * När det är kallt gör det stor skillnad att stå på något isolerande. Jag har ett par sittunderlag liggandes i bilen för detta.

        * Räkna med att trimmet ändras när temmperaturen sjunker. Enligt uppgift lär det bero på att stötstänger och kroppsmaterialet utvidgas olika vid temperaturändring. Ju längre stötstång desto större verkan, så det är framför allt höjd- och sidorodret som påverkas.

        * Vingtejpen fäster sämre när det är kallt och lossnar lättare, så det är väl värt att kontrollera den med (o)jämna mellanrum. Det påstås finnas eltejp som är specificerad att fästa bra när till -10C(?). Den som har tips på var man kan köpa sån får gärna hojta till.

        * Om det är kallt ute är det väldigt dåligt för humöret att glömma kaffetermosen på diskbänken hemma....

        Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_20190127_121159.jpg
Visningar:	394
Storlek:		1,18 MB
ID:		524
        Senast redigerad av StefanR ; 2019-01-27, 13:36 .

        Kommentar

        Arbetar...
        X