Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

El Segel tävlings klass runt 2m ??

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen postat av Stefan Andersson Visa inlägg
    Fortsättning på mitt förra inlägg.
    Personligen så klarar vi inte av att ha fler olika tävlingsklasser. Vi tar bara folk av varandra. Jag hade/har lite funderingar på att testa F5J (F3J)
    men eftersom jag håller på med F3B & F3K så blir det inte tid över.
    Några av dom som mer aktivt tävlar i F5J/F3J har F3B seglare men dom har inte tid för F3B.
    Tror nog att många trodde på att F3-RES skulle bli en bra klass att börja med segel samt att börja tävla för rimliga pengar.
    Jag tror fortfarande på F3-RES. Här finns både ARF och byggsatser att köpa om än inte i sverige (men en viss handlare vet jag letar efter bra modell för bra pris att kunna ta in). Jag och en klubbkamrat handlade tillsammans våra MadRes för att dra in på ffrakten och köpte då även ett gummirep startkit av rätt typ.
    F3-RES är en lite lurig gren om man som jag är van vid elseglare eller gummirep med Blue Phoenix. Gummitep + lina är mycket kortare vilket ger lägre starthöjd och i mitt tycke svårare att hitta termik. En mindre bra (klantig) xstart som gör att man har för lite fart när man planar ut så planet dyker mycket blir även det mer kännbart på lägre höjd. Men i en F3-RES tävling kan man nog ställa upp med en Blue Phoenix eller om man har.
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #17
      Trevligt läsa att tiden tydligen stått still inom detta ämne om enklare tävlingsklasser och "Res", detta diskuterades flitigt för runt 12 år sedan när jag sist var aktiv inom RC segel... Man kan alltså säga att jag inte missat något under dessa år..

      Men däremot har jag missat detta med max flyghöjd.. Var hittar man info om aktuell plats? Tråkigt med sådana här begränsningar, och jag som var van att glida fram på höjd, mitt egna loggade rekord är 682m med en AVA, är det alltså slut på såna här svettiga höjdäventyr..??

      Kommentar


      • #18
        Johan - förteckning över godkända fält med maximal flyghöjd - http://rcff-register.se/fields/. Generellt gäller 50 m för flygning inom kontrollzon (minst 5 km ifrån närmaste bankant) och utanför är det 120 m. Sen kan klubbar få tillåtelse till högre höjder.
        Roger

        Kommentar


        • Johan Lindell
          Johan Lindell Kommenterade
          Redigering av en kommentar
          Tackar för info!

      • #19
        Hittade lite gammalt från den tiden jag typ var "Res-glider"... http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=221816

        Kommentar


        • #20
          Johan - du inspirerade mig att elkonvertera en Softik 1,4 på den tiden det begav sig.. Och den finns fortfarande kvar.
          Roger

          Kommentar


          • Johan Lindell
            Johan Lindell Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Just det, kommer ihåg det nu, kul, och trevligt du har kvar Softiken, faktiskt en liten modell som flyger riktigt fint!

        • #21
          Ursprungligen postat av Johan Lindell Visa inlägg
          Trevligt läsa att tiden tydligen stått still inom detta ämne om enklare tävlingsklasser och "Res", detta diskuterades flitigt för runt 12 år sedan när jag sist var aktiv inom RC segel... Man kan alltså säga att jag inte missat något under dessa år..

          Men däremot har jag missat detta med max flyghöjd.. Var hittar man info om aktuell plats? Tråkigt med sådana här begränsningar, och jag som var van att glida fram på höjd, mitt egna loggade rekord är 682m med en AVA, är det alltså slut på såna här svettiga höjdäventyr..??
          Hej!
          Och ett speciellt hej och välkommen tillbaka Johan, kul att se dig. Jag skulle inte tycka det var någon trevlig läsning, "att tiden tydligen stått still" om jag kom tillbaka efter lång tid, men jag förstår vad du menar. Det finns nog en del du missat men det tar du nog ifatt ganska snabbt.
          Funderar just om jag ska avsluta inlägget här eller fortsätta skriva? Tror jag fortsätter lite till...

          Har alltid önskat att vi skulle vara fler inom sporten och att utvecklingen i Sverige skulle vara lite snabbare, t.ex. för F5J, men det känns inte så, och vad beror det på?
          1. En sak är nog att vi är för få segelflygare
          2. Utvecklingen går för snabbt inom t.ex. F5J med alldeles för avancerade och dyra modeller. Vi har sen tidigare erfarenheter med det populära F3J lärt oss att avvakta och se vart åt det barkar.
          3. ...med mera.
          Jag ser gärna att fler börjar flyga segelflyg, el eller gummirep, och oavsett hur segelflyget arrangeras, segelflygträffar, klubbtävlingar eller förbundssanktionerat.
          När det gäller ESU så skulle jag gärna se starthöjdbegränsad variant för att få in lite lite mer tävlingskänsla och rättvisa när vi gör våra starter.

          /Ville

          "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

          Kommentar


          • #22
            Jag köpte ett ganska skapligt F5J plan förra hösten och skaffade en tävlingslicens till 2019 då jag tänkte ställa upp i den F5J tävlin vi arrangerade på vårt fält. Av olika skäl (hälsa mm) så flög jag aldrig planet eller tävlade. Jag var bara med som "hjälpreda" på tävlingen och en klubbkamrat var med och tävlade.
            Efter att hjälpt till på F5J tävlingen vet jag inte heller om jag kommer att vilja tävla på den nivån då det för mig kändes som ett långt stressmoment.
            Man försöker trycka in så många startomgångar som möjligt på en dag med en högtalare som ropar ut start rit och arbetstidens slut.

            Man kan jämföra lite med den segelflygstävling med gummireps start som jag brukar vara med på 7 Hallstahammar varje höst. I år var vi 17 deltagare (hur många F5J, F3J, F3B tävlingar 2019 drog 17 deltagare) och vi flög TVÅ omgångar på förmiddagen och TVÅ omgångar på eftermiddagen med hamburgergrillning till lunch. Ingen stress, lungt och skönt med tid för umgänge och modellsnack med andra deltagare.
            I denna tävling är bromsar eller klaffar förbjudna så flertalet modeller var RE seglare typ Blue Phoenix, Gentle Lady mm + en modern RES seglare (MAD-RES) som fick tejpa ned sin broms.
            Detta är min höjdpunkt på året gällande modellflyg.

            Klicka på bilden för större version  Namn:		Gruppbild Gummirepstart 2019.JPG Visningar:	0 Storlek:		1,53 MB ID:		7838

            På våren kör Köpingsklubben Jordfräsarna en elsegeltävling med höjdavstägning på 150m i samma anda.

            Om jag fick önska något så skulle det vara fler avslappnande tävlingar lik dessa.

            /Petrik
            Senast redigerad av petrik ; 2019-11-24, 21:38 .
            Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
            ESU deltagare och ESU administratör
            https://www.autopartner.se/

            Kommentar


            • #23
              Hej igen! Bra Ville, tack, misstänkte du skulle förstå.. Jo, ang "tiden stått still" så diskuterades det mycket förr om klasser vs utövare, precis som nu märker jag... Men ni får ursäkta om jag som typ återvändare börjar "tycka" lite igen..

              Står fast vid det jag tyckte förr att "Res" är en optimal klass som kan passa många, gäller kanske bara att vi bestämmer oss...

              Själv har jag precis hämtat en 2m elseglare, inte "Res", men det kommer garanterat när jag blivit lite varm i kläderna igen..

              Kommentar


              • petrik
                petrik Kommenterade
                Redigering av en kommentar
                Kul att du gillar RES. Även jag tycker det är en enkel och bra klass.
                Jag byggde en MAD-RES för F3-RES förra vintern som jag flög i somras. Tyvärr sumpade jag tävlingen i Örebro pga att jag fick servo strul och var så orutinerad att jag inte hade reserv med mig. Annars är det en enkel och bra klass med inte för dyra plan.
                Då vårt eget fält är i minsta laget för gummireps start skall jag nog försöka bygga en elkropp till vingen. Det skulle ju även gå att köra elsegeltävlingar med den typen av seglare om man sätter motor på dem.
                Billigare tävlings seglare är nog svårt att hitta och 2 meter är ett behändigt format.

            • #24
              Ja, Res är trevligt, enkelt och avkopplande utan några extrema kostnader! Sen finns ju möjligheten att få till en kul grej genom att skapa en speciell klass för en modell typ och samtidigt köra typ gemensamma byggtrådar, men frågan hur många som vill bygga själv.... Men kolla denna elseglare, skulle väl kosta runt 1500 spänn att få upp en sån i luften..

              https://youtu.be/I60l0y5wxpY

              Kommentar


              • #25
                På RC Groups finns en hel lista på RES modeller.
                https://www.rcgroups.com/forums/show...75&postcount=1

                Finns även ett par ARF varianter här: http://www.modellbau-thiele.de/index...03u006s001.htm

                Annars duger ju en Blue Phoenix eller Gentle Lade om man får tag i en sådan.
                Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                ESU deltagare och ESU administratör
                https://www.autopartner.se/

                Kommentar

                Arbetar...
                X