Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

El Segel tävlings klass runt 2m ??

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • El Segel tävlings klass runt 2m ??

    Hej!
    Fick frågan av en klubbkamrat om det fanns någon tävlingsklass för el seglare runt 2m. Svarade att jag inte visste men skulle kolla om någon annan visste.
    Så nu frågar jag
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    RC-segel och speciellt tävlingsinriktat lär väl inte heller ha blivit enklare med de nya höjdreglerna som i praktiken gör det omöjligt att flyga sådana maskiner för klubbar som har fält inom de allt större kontrollzonerna. En lite tråkig konsekvens kan man tycka.
    Roger

    Kommentar


    • pero
      pero Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Ett alternativ är elektrifierade F3-RES- maskiner. Det finns en hel del bra byggsatser.
      Reglerna är som F3-RES med tillägget att motorn ska stängas av automatiskt på 90 m höjd. Flygtiden räknas från att motorn stängs av.

    • petrik
      petrik Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Nu har jag lurat en vecka på det pero skrev och blivit sugen på en elkropp till min MadRes. Finns någon handlare i sverige som säljer tunna kolfiberrör att ha som stjärtbom eller ska man göra helt i balsa?
      Skall det vara en instegs klass för nybörjare så behöver inte starthöjden vara så hög och man kan även dra ned flygtiden.
      Senast redigerad av petrik ; 2019-05-10, 12:48 .

  • #3
    Den 18:e Maj har vi ett meeting i på HallstahamarMFK:s fält, då ska vi flyga med allt vad segelflyg heter, det blir mycket 2M både med linstart och el-motor.Dessutom har WMFF ett par tävlingar på Hallstafältet (linstart) och Köping MFK (el-motor). Välkomna den 18:e Maj för ett eventuellt upplägg framöver. Vad gäller Hallstafältet har vi höjdbegränsning 500Meter. Jag är osäker på Köpings höjdbegränsning, 300Meter.

    Kommentar


    • #4
      Nja Ville - har man 50 m maxhöjd i normalfallet så är det inte mycket att komma med när det gäller RC-segel. Visst - vi KAN få 120 m tillfälligt av den lokala flygledningen men vi får lika ofta avslag av diverse för oss märkliga anledningar. Så de nya reglerna tar tyvärr mer eller mindre död på denna del inom vår hobby för oss som har fält som ligger inom kontrollzon.
      Roger

      Kommentar


      • #5
        Intressant detta. Jag vill bara framföra att vi i Köping kör RC-Segel med elstart den 11 Maj. I korthet är reglerna så att motorn ska stängas av på 150 m höjd via elektronik. Den som inte har höjdavstängare får låna av medtävlare. De flesta modeller är ca 2m spännvidd och sidroder-höjdroderstyrning. Man får (om jag minns rätt) har skevroder också men inte klaff. Finns det i modellen ska den funktionen vara avstängd. Flygtid 6 minuter och tiden tas när motorn stängs av. Och så tillkommer landningspoäng.

        Tillägger att jag flyger ESU med motoravstängning på 150 meter. Tiden startar jag när jag kastar iväg, sedan avläser jag motortiden på grafen efter varje flygning. Använder inte broms/klaff, oftast med 3-kanalsstyrda trämodellen på 2m.

        Och: Vi har 300 meter max.höjd, dock "råkar" jag hamna högre lite då och då.
        "If it looks allright, it flies allright"

        Kommentar


        • #6
          Asch, det var ju lite mer också. Att stänga motorn på 150 meter är kanske lite lågt, men det heter ju elsegel-UTMANINGEN. Utmaningen blir ju större då...
          Och alldeles oavsett om man tävlar mot andra eller i en Internettävling så är det helt enkelt skitspännande när man ser att planet stiger och man lyckas hålla det kvar där - i stiget.
          "If it looks allright, it flies allright"

          Kommentar


          • #7
            Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
            Intressant detta. Jag vill bara framföra att vi i Köping kör RC-Segel med elstart den 11 Maj. I korthet är reglerna så att motorn ska stängas av på 150 m höjd via elektronik. Den som inte har höjdavstängare får låna av medtävlare. De flesta modeller är ca 2m spännvidd och sidroder-höjdroderstyrning. Man får (om jag minns rätt) har skevroder också men inte klaff. Finns det i modellen ska den funktionen vara avstängd. Flygtid 6 minuter och tiden tas när motorn stängs av. Och så tillkommer landningspoäng.

            Tillägger att jag flyger ESU med motoravstängning på 150 meter. Tiden startar jag när jag kastar iväg, sedan avläser jag motortiden på grafen efter varje flygning. Använder inte broms/klaff, oftast med 3-kanalsstyrda trämodellen på 2m.

            Och: Vi har 300 meter max.höjd, dock "råkar" jag hamna högre lite då och då.
            Jag har varit mrd ett par ggr på denna tävling men ingen har sagt något om att skevroder inte var tillåtet. Jag har flugit både MPX EasyGlider och MPX Heron på dessa tävlingar har jag för mig. Det brukar vara en salig blandning av olika seglare vilket är kul.

            Jag har aldrig flugit för högt då mitt ögonmått slutar vid 150m.
            Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
            ESU deltagare och ESU administratör
            https://www.autopartner.se/

            Kommentar


            • #8
              Klicka på bilden för större version

Namn:		060806-133501_02.jpg
Visningar:	365
Storlek:		157,4 KB
ID:		4103

              Läge att ladda upp bild på min favoritseglare just nu?
              Jag kallar den E-Spirit då den har Great Planes Spirits 2-metersvinge på en balsakropp byggd av en klubbkamrat fritt efter egen idé.

              Motor Hyperion GM 22-18-10
              Propeller Aeronaut 8x5", enligt anteckningarna men på bilden är det en större. Bilden är gammal troligen från då jag körde med 2s
              Ackar 3s Hyperion 1300 mAh,
              ESC Jetii Advance 40 pro (ja - jag vet att den är för mycket...)
              Flygvikt strax över 1000 gram
              Vill minnas att motorn drar ca 15 Amp på fullgas, vilket räcker för stigning i ca 60° vinkel
              Tid till 150 meter är ungefär 25 sek
              Det är denna jag flyger ESU och RC-Segel Elstart med

              Flyger fantastiskt, både i vindstilla och uppemot 4-5 m/s
              "If it looks allright, it flies allright"

              Kommentar


              • #9
                Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
                Nja Ville - har man 50 m maxhöjd i normalfallet så är det inte mycket att komma med när det gäller RC-segel. Visst - vi KAN få 120 m tillfälligt av den lokala flygledningen men vi får lika ofta avslag av diverse för oss märkliga anledningar. Så de nya reglerna tar tyvärr mer eller mindre död på denna del inom vår hobby för oss som har fält som ligger inom kontrollzon.
                Roger
                Då är det mycket bättre i vår klubb då samarbetet med flygledningen på Örebro flygplats fungerar utmärkt. Vårt fält ligger inom kontrollzonen drygt 5 km från närmaste bankant och vi får så gott som alltid tillstånd till 120 m eller om så behövs till 300 m. Vid enstaka tillfällen även högre men det ligger egentligen utanför vårt avtal. Dessutom är personalen både tillmötesgående och trevlig.

                Kommentar


                • #10
                  Ursprungligen postat av Ville

                  Hej!

                  Roger har helt klart en poäng i sitt inlägg, men, det verkar som vi också är bra på att söka orsaker att inte "behöva" tävla. Jag vill uppmana att se det positiva i tävlandet och söka hitta någon bra tävlingsform. Det är ju mycket enkelt att skriva "regler" så det passar, tycker jag i alla fall.
                  Många som flyger Elsegelutmaningen ESU kallar det för tävling, även om ESU från början inte var tänkt som tävlingsform utan just som en personlig flygutmaning.

                  Anledning att jag skulle vilja ha en höjdbegränsad, (som inte behöver vara 175 meter) variant av Esu, likt eSoaring är att få lite mer tävlingsinriktning och lite mer rättvisa i denna posttävling. Man får lära sig använda spännande och nyttig elektronik, med mera med mera. Det finns inget som hindrar att man postar resultat i flera varianter av ESU.

                  Bra skrivet "pero", och vips dök det upp en tävlingsform som jag aldrig visste om...

                  /Ville
                  Problemet med den tävlingsformen är att de flesta måste bygga nytt plan.
                  bättre med lösare regler typ max 2m spännvidd och sedan bestämma om man kör el eller gummirep och om det ska vara RE, RES eller REA (rudder, elevator, aileron),
                  RE seglare på ca 2m finns till bra pris som ARF, typ denna.
                  TOPMODEL CZ, Production of airplane models first-class quality.
                  Senast redigerad av petrik ; 2019-05-13, 21:13 .
                  Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                  ESU deltagare och ESU administratör
                  https://www.autopartner.se/

                  Kommentar


                  • #11
                    Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
                    Nja Ville - har man 50 m maxhöjd i normalfallet så är det inte mycket att komma med när det gäller RC-segel. Visst - vi KAN få 120 m tillfälligt av den lokala flygledningen men vi får lika ofta avslag av diverse för oss märkliga anledningar. Så de nya reglerna tar tyvärr mer eller mindre död på denna del inom vår hobby för oss som har fält som ligger inom kontrollzon.
                    Roger
                    Lider med er. 50m skulle ta död på all flyghobby för mig. Det går ju knappt att hålla en 60" Extra under 50m.
                    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                    ESU deltagare och ESU administratör
                    https://www.autopartner.se/

                    Kommentar


                    • #12
                      Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
                      Intressant detta. Jag vill bara framföra att vi i Köping kör RC-Segel med elstart den 11 Maj. I korthet är reglerna så att motorn ska stängas av på 150 m höjd via elektronik. Den som inte har höjdavstängare får låna av medtävlare. De flesta modeller är ca 2m spännvidd och sidroder-höjdroderstyrning. Man får (om jag minns rätt) har skevroder också men inte klaff. Finns det i modellen ska den funktionen vara avstängd. Flygtid 6 minuter och tiden tas när motorn stängs av. Och så tillkommer landningspoäng.

                      Tillägger att jag flyger ESU med motoravstängning på 150 meter. Tiden startar jag när jag kastar iväg, sedan avläser jag motortiden på grafen efter varje flygning. Använder inte broms/klaff, oftast med 3-kanalsstyrda trämodellen på 2m.

                      Och: Vi har 300 meter max.höjd, dock "råkar" jag hamna högre lite då och då.
                      Visste inte att du var med i Köpins klubben! Vi måste träffas och flyga ESU tillsammans någon gång.
                      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                      ESU deltagare och ESU administratör
                      https://www.autopartner.se/

                      Kommentar


                      • #13
                        Som Ville skrev i början. Vi är får få som segelflyger. Jag trodde också på att det skulle komma till många nya med F5J men så blev det inte på tävlingar i alla fall.
                        Bara att se på F3- RES. Det skrivs massvis och det köps seglare överallt men det är knappt några som anmäler sig till någon tävling.
                        I Örebro flygs det i första hand F3B & F3K (F3-RES) samt vi har Ikaros Cup. Vi har kört ett par Elsegeltävlingar i klubben för ett några år sedan.
                        Var det inte några som köpte F5J-400 2,5 m för några år sedan. Det rann ut i sanden innan det ens han starta.
                        Vill man testa och har en 2m elseglare så är det bara att anmäla sig till en F5J tävling. Dom blir jätteglada om det kommer fler nya på tävlingar.
                        Såg en F3B tävling i Arboga för några år sedan där det var några som flög med gamla termikseglare och hade kul (Tror jag i alla fall)
                        Det förekommer någon elseglare på Ikaros Cup ibland. Jag startade med elseglare först när jag började. Så även 2 m är välkomna till Örebro

                        /Stefan
                        Senast redigerad av Stefan Andersson ; 2019-04-27, 07:19 .

                        Kommentar


                        • petrik
                          petrik Kommenterade
                          Redigering av en kommentar
                          Jag tror att det är just att det är F5J som gör att folk inte anmäler sig. Vem vill komma med en motoriserad Blue Phoenix om 10 andra kör med hightech plan för 25 000kr?

                          Samma sak med F5J-400 2,5 m. Man hamnar i en typ av material sport där de nya med billigare plan eller de som har äldre seglare känner att de inte hör hemma.

                          F3-RES denna helg (som blev inställd pga hård vind) var vi väl 12 anmälda till tror jag vilket jag tycker är lagom. Jag gillar INTE att stressa på en tävling med många anmälda och flyga från typ 10.00 - 18.00. Särskilt inte om jag har restid på det. Men jag tror faktiskt att man kan komma på ganska bra placering med BP med lite tur.

                          Behöver man höjdavstängning behöver ordnande klubb hålla med det då alla intre har och inte heller vill lägga pengar på det.

                          Innan vi börjar försöka få in piloter i de så kallade "riktiga" klasserna kanske vi behöver få dem att börja tävla för huvud taget på en lägre nivå.
                          Det som Hallsta och Köping gör är perfekt för alla. IKAROS CUP är nog även det bra men då jag inte varit med ännu kan jag inte uttala mig.

                      • #14
                        Ursprungligen postat av petrik Visa inlägg
                        Lider med er. 50m skulle ta död på all flyghobby för mig. Det går ju knappt att hålla en 60" Extra under 50m.
                        Det lite märkliga är att vi aldrig under de 40-talet år vi flugit där ens varit i närheten till en incident med fullskalaflyget trots att vi flugit betydligt högre tidigare.
                        Men numera är det tydligen mycket farligare... Nåja - det är ju inte lätt att veta om man flyger på 50 m eller t ex 80 m så för vanligt motorflyg fungerar det i praktiken som det alltid gjort...
                        Roger

                        Kommentar


                        • #15
                          Fortsättning på mitt förra inlägg.
                          Personligen så klarar vi inte av att ha fler olika tävlingsklasser. Vi tar bara folk av varandra. Jag hade/har lite funderingar på att testa F5J (F3J)
                          men eftersom jag håller på med F3B & F3K så blir det inte tid över.
                          Några av dom som mer aktivt tävlar i F5J/F3J har F3B seglare men dom har inte tid för F3B.
                          Tror nog att många trodde på att F3-RES skulle bli en bra klass att börja med segel samt att börja tävla för rimliga pengar.

                          Kommentar

                          Arbetar...
                          X