Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Gamle seilfly tegninger fra 1985+ i Allt om Hobby

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Gamle seilfly tegninger fra 1985+ i Allt om Hobby

    Hei, jeg leter etter noen tegninger for et seilfly som ble presentert i Allt om Hobby på midten av 1980 tallet. Jeg fikk tilsendt et sett tegninger fra designer på den tiden, men fikk aldri gjort ferdig noe bygg, og etter å ha flyttet rundt mange ganger er de nå tapt. Siden jeg ikke husker navnet på designer er det litt vanskelig å finne ut hvor jeg skal begynne. Det var tegninger for et seilfly i balsa for RC, uten motor, med wingspan på 2-3m.

    Jeg lurer derfor på om noen kjenner noe sted hvor man kan lese gamle Allt om Hobby blader online så jeg kan lete, eller om det er noe sted slike gamle teginger kan være tilgjengelig online? Jeg har sannsynligvis tilgang til gamle AoH blader neste gang jeg er i Norge, men det kan bli en stund til.

  • #2
    Hej,om du tar en digital prenumeration av Allt om Hobby så får du tillgång till det digitala arkivet... https://www.alltomhobby.se/digitalt/
    MVH
    //Bokis

    Kommentar


    • #3
      Kan det ha varit en "Megastar" av Bo Gårdstad.....?

      Megastar
      Klicka på bilden för större version

Namn:		Megastar.jpg
Visningar:	375
Storlek:		23,2 KB
ID:		3974
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Tror ikke det er megastar. Lurer på om det kan ha vært debutant 2 av Pär Lundqvist, men det er vel et eldre design. Fant et AoH fra 1990 med alle modellene fra de siste 25 årene, så sjekker der. Ser ikke ut som noen tegninger av debutant 1 / 2 er tilgjengelig online noested?

        Kommentar


        • #5
          Hej,

          Ritning och beskrivning Debutant 1 finns i Allt om hobby 1973 nr 1. Debutant 2 finns beskriven med ritning i Allt om hobby 1979 nr 4.
          Det är i regel inga problem att skanna med hög upplösning en ritning från en tiding och sen förstora upp ritningen till skala 1:1 med ett lämpligt ritningsprogram.
          Jag har gjort det själv några gånger. Den föstorade ritningen kan man spara som PDF och sen ta med sig eller skicka filen till exempelvis Arkitektkopia så kan de skriva ut ritningen i skala 1:1 på papper. Bild på både "Debutant" (nr 1) och "Debutant II" finns här:
          http://hangflygning.se/?p=9688
          Det var en i klubben som jag var med i på 1970-talet som byggde en Debutant 1 ca 1975. Den flög OK minns jag.

          /Bo
          Senast redigerad av bem ; 2019-04-22, 13:17 .
          Karlstads MFK

          Kommentar


          • #6
            Jeg fikk tak i de numrene via allt om hobby android app'en, men det er ingen funksjon for å skrive ut eller lagre til fil. Når man ser på numrene via paperton.com så er også utskrift disablet. Det er en sjanse for at jeg fortsatt har tegningene et sted, vil finne ut over helgen.

            Kommentar


            • #7
              Har funnet tegningene;
              Bifogade filer
              Senast redigerad av iampivot ; 2019-05-07, 16:01 .

              Kommentar

              Arbetar...
              X