Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Mars 2019

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Bara för att förtydliga, jag missade inte att lägga ut märket utan brydde mej inte om det när det gick som det gick med Mysteryn. Har inte heller någon ambition att sätta på större propeller jag är nöjd med 50-60 graders stigvinkel i moderat hastighet. Det är höjdloggern som stänger av motorn och med lodrätt stig blir det stall och mycket tappad höjd som resultat. Har ändå inget sikte på att vinna ESU, mer att det är kul att vara med

    @Lennart: Idealet för ESU är modell utan broms och med borstmotor och en jädra massa watt i effekt.
    "If it looks allright, it flies allright"

    Kommentar


    • #17
      Ursprungligen postat av Ville
      Airfoil, man ska alltid kasta ut märket eller hatten eller på annat sätt markera 30-poängar´n för man vet aldrig när man måste landa prick.
      Har väntat på att kasta ut märket men det eviga blåsandet sätter käppar i hjulet. Har bara morgondagen på mig att få in ett resultat i ESU, men det verkar inte lovande.
      Bara det inte blåser storm imorgon så ska jag göra en ESU-runda, ska tillbe vädergudarna hela dan dag.

      /Ville
      Hur gick det med vädergudarna? Jag för min del får nog börja tillbe dom efter vad som hände mej idag:
      Cyklade ut med lite aluminiumplåt för att klippa till ett nytt motorfäste till en Klemm 25, döm om min förvåning när jag upptäckte det lossnade skevservot mitt på klubbens parkering!
      Det måste ha blåst dit, för om någon hittat det skulle nog hen ha lagt det på laddbänken ändå. Det blåser ännu ca 6-7 m/s nordlig och det var mer för några timmar sedan. Servot hade nog landat på fullskalabanan (slät och kortklippt) Lycka. Vad ville gudarna säga mej med detta?
      "If it looks allright, it flies allright"

      Kommentar


      • #18
        Hej på er alla.
        Blev en omgång i Onsdags när det var fint väder.

        7,59 min 1,4 m 16 s
        479 27p -16p = 490
        7,59 min 2,3 m 18 s
        479 24p -18p = 485
        8,01 min 0,8 m 19 s
        479 30p -19 = 490
        =1465

        Grafas Maxi (Topmodel cz)

        Kommentar


        • #19
          Ursprungligen postat av AVA Visa inlägg
          Hej, rätta mig om jag har fel men är det inte så att det är modeller utan broms som får dubbla landningspoäng?
          /Lennart
          Japp, helt rätt Lennart.
          Ur reglerna "För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen."
          Tre kanaler gör ju att man inte har broms, eller har jag fattat fel?
          I och för sig kan man fälla upp skevroder för att få bromsverkan men jag uppfattade (lite för hastigt) att det var ett RE Plan med motor och då finns ingen broms.
          Är det höjd/skev plan så blir ju kanske synen på det lite annorlunda.

          /Petrik
          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
          ESU deltagare och ESU administratör
          https://www.autopartner.se/

          Kommentar


          • #20
            Hej!
            För att kunna använda skeven som broms måste skevservona ha var sin kanal och då måste man ha fyra kanaler för att det ska funka. Två till skev, en till höjd och en till motor och då faller det på att det blir mer än tre kanaler.
            Det stämmer då som du säger och även som det står i reglerna. Visserligen kan man ha en skevroderkärra med två skevservon men då måste dom gå på samma kanal via en y-kabel om man ska klara det på tre kanaler och då går det inte att få till broms.
            /Lennart

            Kommentar


            • #21
              Ursprungligen postat av StefanR Visa inlägg
              Eftersom det var jag som införde handikappregeln under min tid som tävlingsledare kan jag berätta hur den tolkades av mig när jag skrev den. Sedan välkomnar jag ett uttalande av nuvarande tävlingsledaren (Petrik) om hur regeln tolkas nu.

              När regeln infördes var det för att försöka gynna enkla, billiga "instegsplan" såsom Blue Phoenix och liknande så att de inte skulle vara allt för handikappade gentemot större, dyrare plan. Regeln säger därför att det är plan med trekanalsstyrning som får tillgodoräkna sig handikappregeln. Den gången skrev jag in både höjd-sida-motor och höjd-skev-motor vilket jag delvis ångrar idag. Observera alltså att kravet är trekanalsstyrning, vilket omöjliggör bakkantändring av vingen eftersom det kräver ytterligare (minst) en kanal.

              Enligt den ursprungliga regeltolkningen kan alltså inte ett plan med höjd-sida-skev-motor tilgodoräkna sig handikappet, även om planet saknar broms. Detsamma gäller ett plan med höjd-sida-klaff-motor. Inte heller kan ett plan med höjd-skev-motor tillgodoräkna sig handikappet ifall skevarna är individuellt styrbara eftersom det då är fråga om fyra kanaler.

              Däremot tolkade jag regeln som att det var tillåtet att exvis tejpa fast skevroder eller broms på ett plan för att kunna dra fördel av regeln. Jag är inte säker på att jag skulle tolka likadant idag, men nu är den tolkningen Petriks huvudvärk istället

              Som sagt, regeln är ett försök att gynna de allra enklaste planen för att locka fler att prova på tävlingsformen.

              Eftersom inget var beslutat "INNAN" vi startade ESU 2019 så ser jag som nuvarande Admin för ESU att det är trekanalsstyrning som gäller.
              Hoppas ingen har svårt för det i år. Jag ser inget problem i att ändra något i reglerna till nästa säsong om deltagarna så vill.
              För mig handlar det om att komma ut och segelflyga + att man som ny alltid får bra hjälp i Seger/Hang gruppen.

              /Petrik

              (Återkommer så snabbt jag kan med resultatlista och ny tråd för April omgången)
              Senast redigerad av petrik ; 2019-04-03, 13:04 .
              Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
              ESU deltagare och ESU administratör
              https://www.autopartner.se/

              Kommentar


              • #22
                Då var första månaden, ESU Mars 2019 avklarad.
                Hela sex stycken deltagare denna första blåsiga och snöiga månad får väl anses som bra.
                AVA (Lennart) kom igång lite tidigare i år och tog hem segern för Mars omgången. GRATTIS Lennart!

                Så här ser ställningen ut efter Mars omgången.

                Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-03-02.JPG
Visningar:	69
Storlek:		137,8 KB
ID:		5148

                Vi grattar ännu en gång AVA (Lennart) till månads segern och ett diplom + en presentkortskod hos Autopartner RC kommer på email om jag har din email adress.
                (Jag skall göra om diplomet med nya Svensktmodellflyg loggan först bara)

                /Petrik
                Senast redigerad av petrik ; 2019-06-17, 12:40 .
                Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                ESU deltagare och ESU administratör
                https://www.autopartner.se/

                Kommentar


                • #23
                  Jag får tacka så mycket för gratulationerna.
                  Så får vi hoppas på bra flygväder i April också.
                  Har skickat min e-postadress i ett meddelande till Petrik, hoppas att du har fått den.
                  /Lennart

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X