Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Mars 2019

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - Mars 2019

    Nu börjar tävlingssäsongen för nu öppnar 2019-års upplaga av Elsegelutmaningen – den vänliga tävlingen där alla kan vara med.

    Äntligen är det Mars och ESU start och här skiner solen om än lite för blåsigt men med +5 grader och barmark.

    Inga regeländringar i ESU (som tur är) utan vi kör som vanligt.

    Jag önskar alla lycka till med årets ESU tävling och ser fram emot många nya tävlande.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill. Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter oktober månadstävling är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Gällande priser så var inte SMFF så intresserade av att sponsra med T-shirts som tidigare när andra hade hand om svensktmodellflyg.se men ett diplom i pdf-format som vinnaren får skriva ut själv skall jag försöka få till (även om jag missade flera förra året då jag inte var riktigt pigg och hade mycket annat), så ingen av oss är med i tävlingen för pengarnas skull. Däremot är det väldigt roligt att tävla i en onlinetävling som denna. Det faktum att man själv kan välja när man vill tävla gör att tävlingsformen passar även dem som har arbets- eller familjeförhållanden som gör det svårt att få in heldagstävlingar eller en speciell veckodag i livspusslet.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta flygtiden. En del använder stoppur. Andra använder någon av ”tajmrarna” i radion.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har i två säsonger användt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd.


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Gällande nedladdning av startkort eller användandet av QR koden vi haft (om man känner att man behöver) så har jag inte fått till detta på vårrt nya forum svensktmodellflyg.org ännu.



    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------


    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

    Välkomna till ESU 2019 önskar Micael Petrik!
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Hej!

    Kul att ESU 2019 är igång. Ska försöka att få till fler resultat i år.
    Kommer att flyga AVA och Daidalos.

    /AVA-Lennart

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av Ville
      [...] Här har vi fortfarande mycket snö [...]
      Det är ju perfekt! Då kan du spetta utan att riskera motorspantet

      Kommentar


      • #4
        Jag ska också testa lite i år. Tyvärr ska det bli vinter igeni nästa vecka. Ska bli kul ändå.

        Kommentar


        • #5
          Är jag först med ett resultat?

          Idag var det soligt men blåsigt. Enligt prognosen var vinden 5-6 m/s med 10 m/s i byarna, men det tror jag var lite i underkant. Eller så var det turbulensen som gjorde att det kändes mer, för emellanåt påminde aktiviteten mer om puckelpist än termikflyg.

          Det fanns termik, men blåsorna var små och rörde sig fort och oftast tappade jag mer på att försöka jaga dem än jag gjorde genom att bara flyga rakt fram och försöka styra så gott jag kunde mellan stig- och sjunkområdena. Jag hittade dock ett bra område med relativt stationärt stig under min första flygning, men när jag trillade ur blåsan gick det fort nedåt... Dessutom kom jag in i ett sjunkområde när jag gick in för landning, så jag hade svårt att hinna räta upp planet inför motvindsfinalen innan planet trycktes ner i backen. Ingen hårt landning, men långt ifrån märket.

          Flygning två och tre var lite typiska för dagen: hittade enstaka småblåsor men inget som kunde hålla mig uppe någon längre tid i den turbulenta luften (ibland bankade planet mer än 45 grader av sig självt och det var emellanåt lite väl spännande under landningsfasen).

          Resultatet lär knappast bli en månadsvinnare, men jag är nöjd med att ha fått till ett.

          Flygning 1: 5:33 (0:24) >20m = 333 -24 +0 = 309
          Flygning 2: 3:47 (0:25) 3,5m = 227 -25 +21 = 223
          Flygning 3: 4:25 (0:22) >20m = 265 -22 +0 = 243
          Totalt: 775 poäng


          Vem blir först med att slå 775 poäng?

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av Elgstrand Visa inlägg
            Jag ska också testa lite i år. Tyvärr ska det bli vinter igeni nästa vecka. Ska bli kul ändå.
            Det är klart du skall vara med om du har en elseglare Elgstrand. Man kommer ut och flyger mer på ett mer diciplinerat sätt.
            Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
            ESU deltagare och ESU administratör
            https://www.autopartner.se/

            Kommentar


            • #7
              Jag har lyckats ordna priser till de första två månadsvinnarna av ESU tävlingen i form av 100kr presentkort hos en viss RC Handlare. Om detta uppskattas av ESU deltagarna kan det nog utökas att gälla alla månadsvinnarna i ESU 2019. om någon har känningar hos andra handlare som vill ställa upp och sponsra på detta sätt så skulle månadsvinnarna få lite val.
              Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
              ESU deltagare och ESU administratör
              https://www.autopartner.se/

              Kommentar


              • #8
                Äntligen blev det tid för en esu ongång. Skippade jobbet på eftermiddagen och åkte till fältet efter ett par ärenden.
                Det blåste kanske 2 -4 m/s när jag kom till fälter och solen tittade fram.
                ingen direkt jätte termik men det gick atthålla sig kvar på samma höjd ganska länge innan man kom ur de små blåsor som fanns i den tilltagande vinden.
                Jag är ändå rätt nöjdmed resultatet då landningarna blev rätt bra (för att vara jag) och jag slog stefan första omgång. ????
                Ont omtid gjorde att det blev trestarter direkt efter varandra med Top Model Asran på samma acc men accen var fräsch så det gick bra.
                Jag skall förhoppningsvis hinna få till någon mer omgång denna månad och bättra på poängen.
                Klicka på bilden för större version  Namn: received_425447558227081.jpeg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: received_425447558227081.jpeg Visningar: 0 Storlek: 44,9 KB ID: 3007
                Senast redigerad av petrik ; 2019-03-22, 22:16 .
                Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                ESU deltagare och ESU administratör
                https://www.autopartner.se/

                Kommentar


                • #9
                  Det var fina poäng du fick ihop, särskilt med tanke på att det är i början på säsongen!

                  Jag var ute på fältet både igår och idag, men det var alldeles för blåsigt för att jag skulle få till några bra tider och det var så turbulent vid landningarna att jag inte hade en tanke på att lägga ut ett landningsmärke -- strategin vara bara att få ner planet utan skador.

                  Jag ska se om jag får möjlighet att smita ut till fältet en kort stund nästa helg och se om jag kan bättre på mitt resultat, annars får jag ta nya tag nästa månad

                  Kommentar


                  • #10
                    Ursprungligen postat av StefanR Visa inlägg
                    Det var fina poäng du fick ihop, särskilt med tanke på att det är i början på säsongen!

                    Jag var ute på fältet både igår och idag, men det var alldeles för blåsigt för att jag skulle få till några bra tider och det var så turbulent vid landningarna att jag inte hade en tanke på att lägga ut ett landningsmärke -- strategin vara bara att få ner planet utan skador.

                    Jag ska se om jag får möjlighet att smita ut till fältet en kort stund nästa helg och se om jag kan bättre på mitt resultat, annars får jag ta nya tag nästa månad
                    Astran väger bara ca 650g på 2.15m vingbredd så det behövs inte mycket för att hålla sig uppe. Å andra sidan är den värdelös när det blåser lite mer. Nu var sista starten på håret att det var kul att flyga den när vinde ökade lite. Dessutom var nog landningarna mycket tur då ja inte brukar landa så bra .
                    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                    ESU deltagare och ESU administratör
                    https://www.autopartner.se/

                    Kommentar


                    • #11
                      Jaha, då var säsongspremiären 2019 avklarad.
                      Fint flygväder idag, soligt, +11 grader och 2-3 m/s från sydväst Bra luft med en del svaga lyft.
                      Flög som vanligt med min AVA Pro och resultatet blev:

                      Flygning # 1: 7:56, 2,3 m och 14 s motor = 486 p

                      Flygning # 2: 8:02, 1,2 m och 14 s motor = 491 p

                      Flygning # 3: 8:01, 1,1 m och 15 s motor = 491 p

                      Summa: 1468 p

                      Kommentar


                      • #12
                        Jodå, jag passade också på i den varma vårsolen. Hade både min gamla 3-kanals trämodell E-Spirit och den lite modernare Mystery från Hacker. Meningen var att Mysteryn skulle visa framfötterna, men av det blev intet. I 1:a starten var det massor av termik men den ville plötsligt bara svänga så jag gick ur. På låg höjd såg jag en ljus fyrkant på vänstervingens undersida, va' tusan är det där? Efter landning upptäckte jag att vänstra skevservot var borta! Med träramen och allt. Servot ligger nog i leråkern norrut. Höjdloggern visade att Mysteryn var på 393 m höjd när jag avbröt.
                        Så mitt resultat från Marsomgången blir med hembygget.
                        Flygning 1: 4 min 49 sek, motortid 26 sek = 263 poäng (Hade inte lagt ut landningsmärke så där är det 0 poäng)
                        Flygning 2: 7 min 55 sek, motortid 44 sek = 431 poäng, inga landningspoäng. Topphöjd i denna flygning var 240 meter
                        Flygning 3: 5 min 12 sek, motortid 39 sek = 273 poäng
                        Om jag nu räknat rätt är det totalt 967 poäng.
                        Det får väl duga med tanke på att den här modellen inte är anpassad för ESU utan för RC-Segel Elstart där motortiden inte räknas in, man startar klockan när motorn stängs av utav höjdloggern på 150 m höjd (jag konfigurerade dock om till 200 meter idag)

                        Modelldata:
                        E-Spirit, hembygge utan ritning av klubbkamrat, vinge Great Planes Spirit - den utan skevroder. Spännvidd 200 cm, flygvikt 1000 gram
                        Motor Hyperion GM 2218-10 med Aeronaut 8x5". Ackar 3cell 1300 mAh ESCJeti Advance 40 pro
                        Hacker Mystery, ARF-kit inköpt år 2003, spännvidd 240 cm, flygvikt 1500 gram
                        Motor Roxxy CL 35-42-930 med Aeronaut 12x6" och 3cell 3300 mAh. ESC Jeti 40 3ph+
                        "If it looks allright, it flies allright"

                        Kommentar


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
                          Jodå, jag passade också på i den varma vårsolen. Hade både min gamla 3-kanals trämodell E-Spirit och den lite modernare Mystery från Hacker. Meningen var att Mysteryn skulle visa framfötterna, men av det blev intet. I 1:a starten var det massor av termik men den ville plötsligt bara svänga så jag gick ur. På låg höjd såg jag en ljus fyrkant på vänstervingens undersida, va' tusan är det där? Efter landning upptäckte jag att vänstra skevservot var borta! Med träramen och allt. Servot ligger nog i leråkern norrut. Höjdloggern visade att Mysteryn var på 393 m höjd när jag avbröt.
                          Så mitt resultat från Marsomgången blir med hembygget.
                          Flygning 1: 4 min 49 sek, motortid 26 sek = 263 poäng (Hade inte lagt ut landningsmärke så där är det 0 poäng)
                          Flygning 2: 7 min 55 sek, motortid 44 sek = 431 poäng, inga landningspoäng. Topphöjd i denna flygning var 240 meter
                          Flygning 3: 5 min 12 sek, motortid 39 sek = 273 poäng
                          Om jag nu räknat rätt är det totalt 967 poäng.
                          Det får väl duga med tanke på att den här modellen inte är anpassad för ESU utan för RC-Segel Elstart där motortiden inte räknas in, man startar klockan när motorn stängs av utav höjdloggern på 150 m höjd (jag konfigurerade dock om till 200 meter idag)

                          Modelldata:
                          E-Spirit, hembygge utan ritning av klubbkamrat, vinge Great Planes Spirit - den utan skevroder. Spännvidd 200 cm, flygvikt 1000 gram
                          Motor Hyperion GM 2218-10 med Aeronaut 8x5". Ackar 3cell 1300 mAh ESCJeti Advance 40 pro
                          Hacker Mystery, ARF-kit inköpt år 2003, spännvidd 240 cm, flygvikt 1500 gram
                          Motor Roxxy CL 35-42-930 med Aeronaut 12x6" och 3cell 3300 mAh. ESC Jeti 40 3ph+
                          Synd att du missade att lägga landningsmärke. Plan utan skev får högre landningspoäng!
                          Sätt på större propp så kommer du upp fortare.. Då man kör ganska få sekunder med motor så brukar det gå att överproppa.
                          /Petrik
                          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                          ESU deltagare och ESU administratör
                          https://www.autopartner.se/

                          Kommentar


                          • #14
                            Hej, rätta mig om jag har fel men är det inte så att det är modeller utan broms som får dubbla landningspoäng?
                            /Lennart

                            Kommentar


                            • #15
                              Eftersom det var jag som införde handikappregeln under min tid som tävlingsledare kan jag berätta hur den tolkades av mig när jag skrev den. Sedan välkomnar jag ett uttalande av nuvarande tävlingsledaren (Petrik) om hur regeln tolkas nu.

                              När regeln infördes var det för att försöka gynna enkla, billiga "instegsplan" såsom Blue Phoenix och liknande så att de inte skulle vara allt för handikappade gentemot större, dyrare plan. Regeln säger därför att det är plan med trekanalsstyrning som får tillgodoräkna sig handikappregeln. Den gången skrev jag in både höjd-sida-motor och höjd-skev-motor vilket jag delvis ångrar idag. Observera alltså att kravet är trekanalsstyrning, vilket omöjliggör bakkantändring av vingen eftersom det kräver ytterligare (minst) en kanal.

                              Enligt den ursprungliga regeltolkningen kan alltså inte ett plan med höjd-sida-skev-motor tilgodoräkna sig handikappet, även om planet saknar broms. Detsamma gäller ett plan med höjd-sida-klaff-motor. Inte heller kan ett plan med höjd-skev-motor tillgodoräkna sig handikappet ifall skevarna är individuellt styrbara eftersom det då är fråga om fyra kanaler.

                              Däremot tolkade jag regeln som att det var tillåtet att exvis tejpa fast skevroder eller broms på ett plan för att kunna dra fördel av regeln. Jag är inte säker på att jag skulle tolka likadant idag, men nu är den tolkningen Petriks huvudvärk istället

                              Som sagt, regeln är ett försök att gynna de allra enklaste planen för att locka fler att prova på tävlingsformen.

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X