Hej alla glidarvänner!
Där har vi mina två favoritelseglare. Den närmast är Karel Hackers Mystery. 2st skevservon, alltså kan man lattja lite med radion.
Jag har nog ställt frågan förr på det gamla forumet men hittar inte.
Jag har ett minne av att i F3K (flög en Fireworks 3 innan högerarmen sa stopp) så hade man 3 lägen på skevrodren. Jag hade ett läge där båda skevrodren fälldes uppåt, tyvärr provade jag det på för låg höjd så jag fick limma ihop kroppen efteråt, flygförmågan blev ganska lik ett piano.
Nu med moderna radiogrejor kan man ju programmera nästan vad som helst men jag har en fundering kring att ha 3 lägen: klaff lte nedåt, Helt "rakt" och klaff uppåt (för att snabbt ta mej ur termik om det blir behov)
Min fundering är om det finns någon standard för vilken knapp eller spak man har sån't på. Jag tänker om jag räcker sändaren till någon annan att denne direkt känner igen sig. Lite svårt förstås med tanke på hur sändarna ser ut numera med vippbrytare lite här och där.
På F3B-modeller är väl trottelspaken satt för klaffar har jag för mej. Kan tänka mej att en del piloter med F5B F5J också har så och kör motorn på annan kanal, eller...?
Där har vi mina två favoritelseglare. Den närmast är Karel Hackers Mystery. 2st skevservon, alltså kan man lattja lite med radion.
Jag har nog ställt frågan förr på det gamla forumet men hittar inte.
Jag har ett minne av att i F3K (flög en Fireworks 3 innan högerarmen sa stopp) så hade man 3 lägen på skevrodren. Jag hade ett läge där båda skevrodren fälldes uppåt, tyvärr provade jag det på för låg höjd så jag fick limma ihop kroppen efteråt, flygförmågan blev ganska lik ett piano.
Nu med moderna radiogrejor kan man ju programmera nästan vad som helst men jag har en fundering kring att ha 3 lägen: klaff lte nedåt, Helt "rakt" och klaff uppåt (för att snabbt ta mej ur termik om det blir behov)
Min fundering är om det finns någon standard för vilken knapp eller spak man har sån't på. Jag tänker om jag räcker sändaren till någon annan att denne direkt känner igen sig. Lite svårt förstås med tanke på hur sändarna ser ut numera med vippbrytare lite här och där.
På F3B-modeller är väl trottelspaken satt för klaffar har jag för mej. Kan tänka mej att en del piloter med F5B F5J också har så och kör motorn på annan kanal, eller...?
Kommentar