Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Finns det någon "standard" för knappar till klafffunktion elseglare?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Finns det någon "standard" för knappar till klafffunktion elseglare?

    Hej alla glidarvänner!
    Där har vi mina två favoritelseglare. Den närmast är Karel Hackers Mystery. 2st skevservon, alltså kan man lattja lite med radion.
    Jag har nog ställt frågan förr på det gamla forumet men hittar inte.

    Jag har ett minne av att i F3K (flög en Fireworks 3 innan högerarmen sa stopp) så hade man 3 lägen på skevrodren. Jag hade ett läge där båda skevrodren fälldes uppåt, tyvärr provade jag det på för låg höjd så jag fick limma ihop kroppen efteråt, flygförmågan blev ganska lik ett piano.

    Nu med moderna radiogrejor kan man ju programmera nästan vad som helst men jag har en fundering kring att ha 3 lägen: klaff lte nedåt, Helt "rakt" och klaff uppåt (för att snabbt ta mej ur termik om det blir behov)

    Min fundering är om det finns någon standard för vilken knapp eller spak man har sån't på. Jag tänker om jag räcker sändaren till någon annan att denne direkt känner igen sig. Lite svårt förstås med tanke på hur sändarna ser ut numera med vippbrytare lite här och där.

    På F3B-modeller är väl trottelspaken satt för klaffar har jag för mej. Kan tänka mej att en del piloter med F5B F5J också har så och kör motorn på annan kanal, eller...?

    "If it looks allright, it flies allright"

  • #2
    Jag själv och de flesta jag känner använder trottelspaken för bromsfunktionen oavsett om det gäller broms med klaffar/skevroder ("kråkbroms") eller störbroms ("spoilers"). En treläges omkopplare för olika flyghastigheter ("termik-neutral-speed") är också vanligt. Sedan är det lite olika när det gäller motorseglare, några använder ett skjutreglage medan andra kör med en eller flera omkopplare för motordriften.

    Kommentar


    • #3
      Jag flyger elsegel + vanliga motorplan och har inte vågat börja med bromsen på trottelspaken och trottel på trelägesbrytare.
      Jag flyger med Multiplex Profi och använder ett av sidoreglagen till kråkbromsen men skulle tro att jag skulle klara mig lika bra med en brytare som ger fullt eller inget.
      En trelägesbrytare för flygfaserna Speed, Normal och termik har jag också men använder aldrig/sällan speed.
      Jag har även en dual rate brytare med stora/små utslag på skev och en brytare för trottel cut som säkerhet.
      En brytare jag slår på manuellt när planet lämnar handen och slår av när planet stannar på marken.
      Motortids timern är kopplad till trottelspaken.

      Men visst det går att ha hur många faser mm man vill men då jag inte flyger tillräckligt bra för att utnyttja det så är det onödigt för mig.

      /Petrik
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #4
        Hej,
        Har som Du Petrik. Flyger både motor och elsegel och har motorkontrollen på vänsterspaken,
        Strängt taget kan man ju fråga sig varför jag ställde frågan från början. Det gäller ju bara en av mina modeller... alla andra elseglare är ju utan skevroder.
        Trelägesknapp är min väg också och då uppstår frågan.
        Om jag ger sändaren och Mystery till en annan pilot, var på sändaren skulle hen vilja att trelägesbrytaren sitter (d.v.s. vilken hand används) och i vilka lägen är hen van vid att hitta speed, normal, termik.
        Gäller ju även mej om jag får låna en sådan elseglare.

        Tänk lite Mode 1 resp. Mode 2 i sändaren, nästintill alla i Sverige kör väl Mode 2 med skev-höjd i högerspaken och trottel-sida i vänster, det är nå't analogt med det jag är ute efter

        För övrigt har jag elseglarna på servicebordet nu inför ESU 2021
        "If it looks allright, it flies allright"

        Kommentar


        • #5
          Jag tror inte det finns någon "standard" för vad man skall ha på vilken spak/knapp utan det är nog helt personligt och även beroende på vilken sändare man har.

          Har du gjort någon ESU start ännu?
          Hoppas du är med i år igen.

          /Petrik
          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
          ESU deltagare och ESU administratör
          https://www.autopartner.se/

          Kommentar


          • #6
            Jag instämmer med Petrik, det finns ingen standard för var brytaren för flygfaser brukar sitta. Det viktigaste (för mig) är att den är lättåtkomlig eftersom jag sällan flyger mer än någon minut i samma flygfas och att jag inte förväxlar den med någon annan brytare (jag har flera gånger råkat slå av tidtagningen av misstag under ESU, då är det bara att landa och göra en ny flygning ).

            Jag använder faktiskt flygfaser även på min F3RES-modell, dels för att kunna variera hur brant jag stiger under olika delar av gummirepsstarten, dels för att kunna ändra flyghastigheten under flygning på ett kontrollerat sätt. På F3RES-modellen har jag mode-4 (höjd-sida på högerspaken) men mixar även in vänsterspaken till sidrodret eftersom jag annars emellanåt står och rycker förgäves i den .

            Kommentar


            • petrik
              petrik Kommenterade
              Redigering av en kommentar
              Varför växlar du flygfas så ofta att du bara flyger någon minut på varje åt gången?
              På ESU kör jag normalläge i full spätta upp och sedan termikläge och använder speed läge om jag inte hittar termik och vill förflytta mig snabbt till annat ställe.

            • StefanR
              StefanR Kommenterade
              Redigering av en kommentar
              Petrik, jag tänker så här: För de allra flesta plan så är tillverkarens klaffinställningar optimerade för följande tre scenarion:
              * Normalklaff: ger bästa glidtal, dvs den inställning som låter planet flyga längsta möjliga sträcka per förlorad höjdmeter.
              * Termikklaff: ger minsta sjunkhastighet, dvs minst m/s nedåt, fast det sker (oftast) på bekostnad av sämre glidtal och l'ägre hastighet.
              * Distansklaff (speedklaff): Ger minsta möjliga luftmotstånd, fast det sker på bekostnad av en högre sjunkhastighet och ett sämre glidtal.

              Så länge jag inte är i termik - men tror mig ha möjlighet att hitta en blåsa - vill jag söka av ett så stort område som möjligt innan jag tappat all höjd. Därför vill jag använda normalklaff. Så fort en vinge rycker till slår jag över till termikklaff för att ta en cirkel för att avgöra om det var ett lyft eller bara turbulens. Om det var turbulens byter jag tillbaks till normalklaff och fortsätter söka. Distansklaff använder jag när jag hamnat i sjunk eller när jag vill ta mig hemåt efter att ha följt med en blåsa ned i lä.

              Att flyga runt med termikklaff gör jag bara när jag är i termik eller när den är för marginell för att vara värd att söka efter (ex.vis sent på kvällen eller under regnväder).

              Jag påstår inte att den strategin är optimal, men det är så jag tänker.

          • #7
            Vad är det för Hacker seglare på bilden och vilken spännvidd?
            Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
            ESU deltagare och ESU administratör
            https://www.autopartner.se/

            Kommentar


            • #8
              För mig är lägen på brytare lika självklara som att du har gas på gas spaken där tomgång är nedåt, självklart att bromsen även den på gas spaken fast tvärtom . Broms nedåt,skulle man fibbla med det tex gas tvärtom på en motor kärra skulle nog olyckan snart vara ett faktum,att ha fasta lägen på tex Butterfly skulle vara helt förkastligt enligt mitt tycke.. då du använder olika bromslägen beroende på hur du vill bromsa in kärran i olika farter,där blir ju en balansgång för att få hem modellen på ett bra sätt, klafflägen har jag alltid neutral i mitten ,Speed framåt,och mer bärande klaffar åt dig eller neråt,sen vart brytaren sitter kan ju vara en smaksak,men jag vill ha den vänster sida intill broms spaken.
              Senast redigerad av Flygfiskarn ; 2021-03-08, 19:10 .

              Kommentar


              • #9
                Flaps-brytaren borde väl vara den mest 'normala' placeringen av en brytare.
                I alla fall på min radio (JR 9XII) har den 3 lägen,
                upp = skev upp kombinerat med höjdroder, (speedläge)
                mitten = normal flygning,
                ner = skev ner kombinerat med höjdroder (termikläge).
                Retroholic!

                Kommentar


                • #10
                  Hade sånär glömt denna tråden. Ser att jag borde svara...

                  TB:
                  I stort sett vad jag tänkte lägga in i min sändare. min fråga var nog lite otydlig men om jag skriver så här, jag har 7 st brytare på min Spektrum varav 5st är 3-läges. Frågan kanske mer borde ha varit vilket finger man ska manövrera med, jag kommer att sätta funktionen för vänstra pekfingret för högerhanden är fullt upptagen med att styra.

                  Petrik:
                  Hackermodellen är Mystery som jag premiärflög 22 April 2003. Den hade samma kropp som Space och Antares, tror stabben var identisk också, bara vingen skilde, Space med 2 meter, Mystery med 2,3 m och Antares som var uppåt 2,8 m
                  Originalsetupen var en Plettenberg 290/20/8 borstad med Schulze Slim 35 fartreglage och Aeronaut 9,5x5" prop. 7 NiMh-celler på 1700mAh
                  Just nu är det Dymond 3536 AL med Jeti 40 3ph+, samma propeller men nu med 52 mm mittstycke och 3s 3300 LiPo
                  Inget raketstig men det vill jag inte ha heller.
                  "If it looks allright, it flies allright"

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X