Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Malaysian Airlines MH370

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Malaysian Airlines MH370

    Fortsätter med den gamla tråden från det gamla forumet, men tänker inte upprepa innehållet i den. Den som vill veta om det tidigare innehållet, får söka upp det gamla forumet.

    Så- vad är nytt?

    - Fiskarna som hävdade att de bevittnade kraschen ute till havs (och antecknade positionen), kan fortfarande inte förklara varför de dröjde i flera år med att rapportera sin upptäckt. De hävdar även att de kände doften av lösningsmedel i området, samt att MH370 "fladdrade omkring ungefär som en pappersdrake" när den slog ner. Sorry fiskare, men jag tror er inte.

    Ocean Infinity tänker tydligen inte ge upp, inte än. Deras inhyrda fartyg Seabed Constructor har nyligen avseglat från Falklandsöarna med vad som verkar kurs mot Australien. Fartyget bör kunna angöra hamn om c:a en vecka. Frågan är vad som händer då. Mer avsökningar kring "Sjunde Bågen" kan tänka, om inte Ocean Infinity börjar agera själva. Fler och fler röster börjar höras (och höjas) om att Sjunde Bågen var en stor bluff, men än så länge verkar de vara i minoritet. Vad som kommer att hända med fartyget Seabed Constructor är inte klart. Förmodligen är det "hemligstämplat".

    Mer om bluffmakare. Några hävdar att de med "100% sannolikhet" kan placera vraket av MH370 i Kambodjas djungel. Som "bevis" anför man satellitbilder. Hur en Boeing 777 med en spännvidd på nästan 60 meter skulle kunna landa i stort sett intakt i en djungel förklaras däremot inte. Det är nog "hemligstämplat" det också. En sorts markexpedition som skulle ta sig fram till den exakta positionen fick ge upp. För många hinder, för oframkomlig djungel och för många sjukdomar/personskador. Men skam den som ger sig. De (engelsmän i detta fall) avser försöka på nytt.

    Till sist har vi en Australiensare vid namn Dick Philips. En sorts affärsman, som inte tänker konventionellt. Ni skall få ett exempel. Herr Philips bevittnade hur stuntmän kunde göra hopp med en motorcykel över en rad uppställda dubbeldäckarbussar. Det var ju ingen sport enligt herr Philips. Näe, man skulle göra precis tvärt om. Hopp med en dubbeldäckarbuss över ett antal motorcyklar skulle det vara. Han genomförde detta trick, och han överlevde också. Nu har han gett sig in i tranedansen kring MH370. Hans förslag är att införa en sorts avgift på alla i Australien sålda flygbiljetter. Pengarna skall avsättas till att söka efter MH370. Att införa avgiften är en sak, men det stora är hur han tänker sig att på nytt leta efter MH370. När, var och hur är den stora frågan. Jag är ganska säker på att Mr. Philips har planerat något, men vad?

    I övrigt känner jag inte till att något sensationellt skulle ha inträffat angående MH370. De som mot förmodan verkligen vet håller tyst.

    Douglas

  • #2
    Det här med nya avsökningar efter MH370 är nog historia nu. Seabed Constructor höll en östlig kurs bara någon dag eller så. Därefter svängde fartyget c:a 90 grader åt norr, och verkar tydligen ha Uruguay som destination. Jag känner inte till att någon ny form av avsökning är planerad, och snart är det ju stormigt och blåsigt på dessa breddgrader väst/nordväst om Australien också. Det lär nog inte hända så mycket just nu.
    Douglas

    Kommentar


    • #3
      Malaysisk Gubbermint lämnade nyligen ett löfte (?) att man "helhjärtat" (eller ord av den betydelsen) ställer sig bakom det företag eller den organisation som är beredd att återuppta sökarbetet. Tar ganska lätt på den här uppgiften. Ryggdunkningar kostar ju ingenting, så det lär nog behövas ett rejält och tjockt läder innan ev. intressenter hör av sig.

      Sjunde bågen börjar ifrågasättas mer och mer. Tyvärr verkar det vara lamt intresse för att ifrågasätta hela analysen från Inmarsat, dvs att göra om den helt (om det ens är möjligt). Felmarginalerna kan bli stora. En del av sjundebågentalibanerna ifrågasätter inte bågen i sig, utan de hävdar att den är felplacerad. Flytta den 250-300 km österut så blir det bra. Sedan så tycker vissa experter att sjunde bågen är nog bra, men avsökningsrbetet skulle ha placerats längre norrut. Typ mycket längre norrut. Kring ekvatorn eller så. Men det kanske skulle ha flyttats söderöver också. Låångt söderut. Sedan har man gjort nya beräkningar angående kvaddposition baserat på flytproven med flaperongkopiorna, och då skall man dra sig åt ekvatorn då också. Ja, och sedan kanske MH370 inte kraschade i havet utan på land. Teorier finns det.

      Personligen hoppas jag på franska myndigheten GTA, men vad de har fått för data är väl osäkert. GTA ville i praktiken få tillgång till samma uppgifter som Inmarsat hade som grund för sin analys, och det blir nog svårt. Jag har länge misstänkt att analysen från Inmarsat innehåller en hel del hittepå, och skulle GTA börja gräva fram oegentligheter blir det nog tvärstopp till sist. De Malaysiska Tappade Ansiktena bör nog inte underskattas.

      I övrigt inga nya sensationella vrakfynd, å andra sidan letar man inte heller.

      Douglas
      Senast redigerad av reparatörn ; 2019-05-30, 03:34 . Anledning: Ett förtydligande bara, inget mer.

      Kommentar


      • #4
        En enligt mitt tycke mycket underhållande podcast är Skeptoid ( https://skeptoid.com/ ). Där undersöks, ett ämne i taget, populära myter och föreställningar noggrant under en veckas tid. Detta resulterar sedan i en kanske drygt 10min lång episod. Till episoden ges också referenser och avsnittets innehåll i textform.

        Här är deras avsnitt om (konspirations-)teorierna runt MH370 (Dunning, B. "Chasing Malaysian Airlines MH370." Skeptoid Podcast. Skeptoid Media, 31 Oct 2017. Web. 29 May 2019.):

        https://skeptoid.com/episodes/4595

        Kommentar


        • #5
          Tack för tipset,
          Nisse

          Kommentar


          • #6
            Jag tycker också att "skeptoid" var bra. Allt som på ett trovärdigt sätt vill ta upp oklarheter är bra. Och oklarheter finns det när det gäller MH370, många sådana. Jag anser att det finns stora frågetecken redan under den första timmen av flygningen, när olika ATC hade möjlighet att kommunicera med MH370. Tänker inte skriva ner allt en gång till, utan den som vill veta mer kan gå in i det gamla forumet och söka upp tråden om MH370. Kommunikationsdelen finna med nästan i slutet av tråden. Zaharie Shah börjar helt plötsligt ändra sitt professionella agerande, plus det faktum att kaptenens tre systrar hävdar att han sluddrar. Plus att en syster inte ens tror på att det är brodern som pratar. Men nog om det.

            Brand ombord tror jag inte på. Kan det inte brinna då? Jo det kan det, men att rökgaserna skulle kunna ta död på besättningen bara hux flux tror jag inte på. Anledningen till det stavas besättningens egna syrgasmasker (riktiga sådana) samt att varje besättningsmedlem hade en egen portabel syrgastub. Syrgasen i den tuben skulle normalt räcka i minst en halvtimme. Minst. Om den var fylld med syrgas vill säga. Och då uppstår genast frågan om underhållsrutiner. Vad hade utförts korrekt, och var hade Malaysia Airlines av besparingsskäl tagit några "genvägar"? Var batterierna till ELT's kollade och ev. utbytta? Fungerade ELT's? Hade SATCOM åtgärdats innan flygningen, och vad i så fall? Transpondern? ACARS? Svaret kan finnas i en GRUNDLIG genomgång av det protokollförda underhålls och ev. reparationsarbete som utförts av Malaysia Airlines. Den stora frågan blir då hur sanningsenliga dessa protokoll också är. Här finns det nog ett antal av s.k. gravade hundar, men Tappade Ansikten lär nog inte samarbeta i detta fall.

            Så.....jag håller nog med siten Skeptoid att här finns frågetecken. Skillnaden är nog att jag är ännu mer skeptisk än de flesta. Ungefär som när fan läser bibeln. Men nu har det gått några år, så ett genombrott nu verkar inte sannolikt. Ännu mindre sannolikt blir det så länge som Inmarsats s.k. "Analys" får vara ensam herre på täppan. Men vem vet? Kanske franska myndigheten GTA kan lyckas med sitt uppsåt, att nagelfara och bokstavligen vända ut och in på denna analys.

            Douglas

            Kommentar


            • #7
              För en tid sedan, var det stora rubriker om MH370 och kapten Shah. Nu blev han Den Store Skurken på nytt, där de stora rubrikerna i svensk press i stort baserades på en artikel i Atlantic Journal, författad av en William Langewiesche. Mr Langewiesche har ett förflutet som pilot, och hans långa artikel kan verka väl underbyggd. Kruxet är bara att jag tror inte på hans huvudteori, att kapten Shah skulle ha pressat upp MH370 till 40 000 fot, och hållit den höjden i c:a en timme. Uppgiften om 40 000 fots höjd vet jag inte om han missuppfattat eller inte, men jag vet att den enda "officiella" källan till flygning på 40 000 fot (har sett andra siffror också, 42 000 fot och rentav 45 000 fot) är Malaysisk militär. Inga andra länder har bekräftat denna höghöjdsflygning, vare sig höjden eller varaktigheten. Malaysisk militär uppgav från början att MH370 flög på hög höjd en ganska kort tid, minuter upp till kanske 20 minuter. Uppgiften om en timme har jag inte sett tidigare. Och som sagt-inga av grannländerna har bekräftat vad Malaysisk militär hävdar. Nu har dessa länder alltid svårt att lita på varandra, så tystnaden kan ju ha sin förklaring.

              Artikeln är lång och välskriven, men det hjälper inte. Tidiga undersökningar av Zaharie Shah och ev. psykiska problem gav ingenting. Höghöjdsflygningen har inte kunnat bekräftas. Langewiesche lade stor nit och energi på att intervjua Blaine Gibson, medan ansvariga personer i ledande ställning i Malaysia i princip inte existerade. Nu kan man komma en bit fram även i Malaysia genom diskret användning av lädret, men sådant kostar...….mycket.

              Summa summarum....artikeln var välskriven, men hela hans kärnpunkt- höghöjdsflygningen- lär knappast kunna bekräftas. I övrigt tyckte jag att pukorna och trumpeterna väsnades väl högt i samband med att artikeln publicerades- då den inte innehöll något nytt.

              Kommentar


              • #8
                Lite intressanta nyheter...anställda hos franska myndigheten GTA har nyligen besökt Boeing. Boeing lär ha varit mycket tillmötesgående, och GTA fick mycket information som kommer att ta flera månader i anspråk att granska. Ett komplett och fullständigt uttalande finns inte just nu, men GTA hävdar redan nu att de inte litar på de Malaysiska radaruppgifterna angående flyghöjden. Underligt att jag inte är förvånad.....men som sagt, inga av grannländerna har bekräftat de Malaysiska uppgifterna. William Langewiesche trodde tydligen blint på denna höghöjdsflygning, då hela hans långa utläggning i Atlantic journal baseras på just detta. GTA var också tämligen övertygade om att MH370 var under kontroll hela vägen till slutet. GTA påstår däremot inte att kapten Shah var den som gjorde det, inte än i alla fall. Vissa skriverier går så långt att de påstår att "stowaways" (personer gömda ombord) var kaparna. Och plats att gömma sig hade de ju, dels i de båda viloutrymmena för besättningen, dels i EeBay. Kaparna kunde flyga också- de lyckades konstant navigera på gränsen mellan varje ATC och dess bevakningsområde. Men en början är det ju i alla fall. Får GTA hålla på, så kommer mysteriet att klarna-delvis i alla fall.

                Douglas
                Senast redigerad av reparatörn ; 2019-07-12, 20:56 . Anledning: Granskningstiden av infon från Boeing var feluppfattad av mig. Kommer att ta lång tid, inte veckor som jag skrev först.

                Kommentar


                • #9
                  Det har blivit stora (nåja) nyheter angående någon metod att med hjälp av 16 av Inmarsat angivna positionsangivelser "prickskjuta" så att kraschpositionen kan anges bättre. LiTH skall visst bidra med sitt kunnande, och det är ju bra. Problemet för mig är att man fortfarande utgår från att Inmarsats sjunde båge är sann. Jag tror inte ett smack på denna sjunde båge, speciellt efter att Inmarsat kommit med påståendet att de "uppfunnit ny matematik" när de gjorde analysen. På det, så har Inmarsat på eget initiativ gallrat bort data som ansågs som olämpliga av någon anledning. Förmodligen för att få en "snygg" sjunde båge, men det är bara min egen gissning. Men enligt min mening bör man glömma Inmarsats analys, och ta om allt från början. Om det nu är möjligt. Har jag rätt, kommer pojkarna från LiTH att jobba hårt och målmedvetet med de data de har, dvs vad Inmarsat har lämnat ut. Och då blir det nog fel, den här gången också.

                  I övrigt inga större nyheter. "Sjundebågen talibanerna" försöker hela tiden ringa in slutpositionen genom att kontinuerligt använda sjunde bågen på olika fiffiga sätt, och det kan de ju hålla på med. Vad de skulle göra om sjunde bågen var helt fel vet jag inte, då den just nu verkar fylla funktionen av någon sorts snuttefilt. Katastrof om snuttefilten skulle försvinna, helt klart. Kapten Shah verkar ha blivit Den Store Skurken på nytt, man vill väl ha någon att skylla på kan tänka. Men visst vore det trevligt om man istället lade ny fokus på reparationer och underhåll av flygplanet en tid (säg upp till ett halvår) innan försvinnandet. Att då ta med allt, även struntsaker(?) som batterikoll av ELT's. Men det lär nog aldrig inträffa, Ansikten kan ju Tappas, det går ju inte.


                  Douglas
                  Senast redigerad av reparatörn ; 2019-08-29, 21:22 .

                  Kommentar


                  • #10
                    För den som ev. vill veta mer om MH370, rekommenderas programmet "Drain the Oceans" på TV10 idag. Sändningen börjar 17:30. Jag kommer att se det förstås, men hoppas att man är beredd på nya djärva grepp. Börjar man älta om sjunde bågen ännu en gång (och analysen från Inmarsat), lär det bli samma skåpmat som tidigare. Men jag skall se programmet i alla fall.

                    Douglas

                    Kommentar


                    • puggen
                      puggen Kommenterade
                      Redigering av en kommentar
                      Ja det blev väl sjunde bågen igen om jag förstod det rätt...

                      /Roffe

                  • #11
                    Roffe,

                    Helt rätt, det var sjunde bågen igen. Borde ha begripit att man inte skulle "tänka nytt", men det KUNDE ju ha inträffat.

                    Arkimedes lär en gång ha sagt "rubba inte mina cirklar", vilket stod honom dyrt. Dagens MH370 expertis säger nog däremot "rubba inte vår sjunde båge" vilket däremot INTE står dem dyrt- de riskerar ju ingenting.

                    Jag reagerade på en liten(?) detalj i programmet. De Australiska akustiska mätstationerna hade (p.g.a. olika placering) var sin kompassriktning till undervattenshändelsen "med högt energiinnehåll". Det var så man beskrev den då. Kompassriktningarna hade en skärningspunkt (eller område snarare) som var lååååååångt borta i nordväst. Förkastades därför av MH370 experterna, för området var ju inte ens i närheten av sjunde bågen. Konstigt nog accepterades samma kompassriktningar för att definiera sökområdet av sjunde bågen. Logiken här begriper jag bara inte. Kompassriktningarna kan ju omöjligen vara både korrekta och felaktiga på en och samma gång.

                    MH370 är -och kommer att förbli- försvunnen så länge som sjunde bågen är huggen i sten. MH370 kan KANSKE lokaliseras den dagen experterna nyktrar till och börjar tänka djärvt och "outside the box", men det lär nog inte inträffa än på ett tag.

                    Douglas

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X